Anonym bruker Skrevet 5. desember 2021 #1 Skrevet 5. desember 2021 Jeg/vi er rådville. Innimellom er de så fantasifulle at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre. To barn med masse venner og gode omtaler på skolen, men også to barn som tester grenser så det synger etter her hjemme. De påvirker hverandres kreativitet og det ene topper det andre. Når vi tror vi har sett alt, gjør de nye sprell. De som vanligvis vet forskjellen på rett og galt, eier ikke grenser når de to hjernene deres spinner rundt uten voksne tilstede. Er dette normalt blant barn, spesielt dere som har hatt tvillinger/to tette? - de står opp tidlig å tømmer skap for godteri. Sjelden vi har noe i hus nettopp pga dette, men når det skjer er de på plass tidlig. - ødelegger ting. Alt fra eksker til spill ol fordi de her og nå vil lage f.eks en robothjelm. Vi har masse spill uten esker. -klipper håret selv. -klipper alt de kommer over. Mobillader, leker, noen klær ol. - heller vann i ting, leker og det er vann over alt. - ting ute, koster, snøspader, spader ol forsvinner i hekken ol fordi de jakter på monstere, bugger stiger, balanserer på koster å gudene vet hva. Skal jeg koste trappa må jeg alltid finne kosten først, ett eller annet sted i hekken ol. - Får de med seg noe ut, tallerken ol skal jeg vedde for at de har rotet det bort. Det siste, begge fant ut at de skulle tisse på gulvet i 2etg. Nå 7t senere fant vi ut av det. Altså, whaaaaat? Hva fader går rundt i de små hodene deres? Hilsen sur mamma. Anonymkode: be3e1...12e
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2021 #2 Skrevet 5. desember 2021 Det med å ødelegge, klippe, Helle vann og tisse på gulvet er virkelig ikke normalt for skolebarn! De kan jo ikke være alene Anonymkode: 6c2fb...e74
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2021 #3 Skrevet 5. desember 2021 Små barnehagebarn? Tja. Skolebarn? Absolutt ikke!! Her har dere feilet grovt i oppdragelse, lederskap og i foreldreakap. Seriøst! Skolebarn som oppfører seg som bavianer og jossballer! Anonymkode: 588f6...514
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2021 #4 Skrevet 5. desember 2021 Glemte å si at de er 6år, 1. klassinger. Jeg føler også at vi har feilet innimellom. Men tilbakemeldinger fra andre er at de er skoleflinke, hører alltid etter, har gode venner, foreldrene til venner sier at de er så enkle å ha på besøk. Tanter, onkler og besteforeldre sier det samme. De er det, men så slår dette inn. Ikke hver dag, men si ert par ganger i uken. I dag tisset på gulvet og spist masse godteri før jeg sto opp. Altså, 😭😭😭😭😭 Anonymkode: be3e1...12e
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2021 #5 Skrevet 5. desember 2021 Jobbet en gang i barnehage, og hadde noen tvillinger innom. De var absolutt de mest oppfinnsomme. Spesielt de eneggede. Noen hadde en ekstrem fantasi. Ideen fra den ene gikk over til den andre tilbake til den første og så ble det slik at den ene ideen som kanskje var så enkel som å klippe et hjerte av papir, ble til å lage en romhjelm av pappesker. De har en egen liten boble Anonymkode: 5295a...016
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2021 #6 Skrevet 5. desember 2021 Det at de oppfører seg bra på skolen er jo bare enda mer provoserende. Det kan åpenbart oppføre seg. Og når så store barn driver med hærverk så har dere svikta litt ja. De må sove fra hverandre og dere voksne må veksle på å stå opp tidlig for å følge med på de. Angående å stjele godteri skjønner jeg ikke. Det må da være mulig å låse det inn vel? Å tisse på gulvet, har ikke ord. Barna dine fortjener egentlig en omgang juling. Siden det ikke er lov. Hadde vel renska livene deres for alle privilegier. Hvis dere oppfører dere som drittunger er jeg drittmamma. Så får folk si at det er lite konstruktivt. Ja dere har svikta big time, ungene deres har ikke respekt for DERE. Anonymkode: 14510...c51
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2021 #7 Skrevet 5. desember 2021 Altså, hadde seksåringer tisset på gulvet hadde jeg blitt så rasende at de sent hadde glemt det. Jeg håper de fikk vaske opp selv? Ellers skjønner jeg fortvilelsen og har egentlig ikke annet råd enn at handling får konsekvens. Og den konsekvensen kan fort bli en ganske streng straff. Dere må rett og slett ta tilbake ‘makten’. Anonymkode: efcfe...858
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2021 #8 Skrevet 5. desember 2021 De hadde begynt å tørke opp litt selv. Men vi stusset på «vannsølet» å tørket opp i panikk for at gulvet kunne være skadet. I det vi tørket opp forsto vi at dette ikke bare var vann.. Jeg og mannen ble rasende. Ting ble ikke pedagogisk for å si det slik. Vi har fjernet den viktigste goden akkurat nå, sjokoladekalenderen. Den spiste mannen i raseri fordi han viste at det ville straffe hardest . Det å ta leker bryr de seg ikke om, de er kreative å leker ned pinner om de må det. Jeg håper dette er en tvillinggreie som en sier. At det gjør de ekstra kreative på den umulige fronten. Søsteren deres er ikke slik, men det er avstand mellom henne å tvillingene.. åh, jeg har ikke ord!!!!! Dette topper alt. De skal få en kjedelig dag i morgen hvertfall. De har vært sitt soverom så de er skilt i den grad man kan. hi Anonymkode: be3e1...12e
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2021 #9 Skrevet 5. desember 2021 Datteren min er/var litt slik, hun har adhd og utrolig dårlig impulskontroll. På skolen var det ikke merkbart i det hele tatt før mot slutten av 4.klasse, der var hun rolig og populær, hjemme tok hun ut alt. Klippet håret, madrassen, sølte vann, stakk av med verktøy og gjemte det i dynetrekk osv. Hun måtte alltid ha tilsyn. Er mye bedre nå som hun er større, eller rettere, nå er det andre utfordringer. Anonymkode: 27829...deb
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2021 #10 Skrevet 5. desember 2021 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): De hadde begynt å tørke opp litt selv. Men vi stusset på «vannsølet» å tørket opp i panikk for at gulvet kunne være skadet. I det vi tørket opp forsto vi at dette ikke bare var vann.. Jeg og mannen ble rasende. Ting ble ikke pedagogisk for å si det slik. Vi har fjernet den viktigste goden akkurat nå, sjokoladekalenderen. Den spiste mannen i raseri fordi han viste at det ville straffe hardest . Det å ta leker bryr de seg ikke om, de er kreative å leker ned pinner om de må det. Jeg håper dette er en tvillinggreie som en sier. At det gjør de ekstra kreative på den umulige fronten. Søsteren deres er ikke slik, men det er avstand mellom henne å tvillingene.. åh, jeg har ikke ord!!!!! Dette topper alt. De skal få en kjedelig dag i morgen hvertfall. De har vært sitt soverom så de er skilt i den grad man kan. hi Anonymkode: be3e1...12e Mannen din spiste opp kalendrene deres i sinne? Hmmm...lurer på hvor de har reguleringsvanskene sine fra 😱 Anonymkode: 6707e...721
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2021 #11 Skrevet 5. desember 2021 Anonym bruker skrev (25 minutter siden): De hadde begynt å tørke opp litt selv. Men vi stusset på «vannsølet» å tørket opp i panikk for at gulvet kunne være skadet. I det vi tørket opp forsto vi at dette ikke bare var vann.. Jeg og mannen ble rasende. Ting ble ikke pedagogisk for å si det slik. Vi har fjernet den viktigste goden akkurat nå, sjokoladekalenderen. Den spiste mannen i raseri fordi han viste at det ville straffe hardest . Det å ta leker bryr de seg ikke om, de er kreative å leker ned pinner om de må det. Jeg håper dette er en tvillinggreie som en sier. At det gjør de ekstra kreative på den umulige fronten. Søsteren deres er ikke slik, men det er avstand mellom henne å tvillingene.. åh, jeg har ikke ord!!!!! Dette topper alt. De skal få en kjedelig dag i morgen hvertfall. De har vært sitt soverom så de er skilt i den grad man kan. hi Anonymkode: be3e1...12e Han spiste opp kalenderen deres?? Wow! Anonymkode: efcfe...858
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2021 #13 Skrevet 5. desember 2021 Er det krise at ungene fikk en sjokoladekalender mindre? Tror de overlever det. De har tre, nå har de to å det går nok bra😅. hi Anonymkode: be3e1...12e
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2021 #14 Skrevet 5. desember 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Er det krise at ungene fikk en sjokoladekalender mindre? Tror de overlever det. De har tre, nå har de to å det går nok bra😅. hi Anonymkode: be3e1...12e Det er jo en helt merkelig og meningsløs straff. Det naturlige er vel at slike handlinger får konsekvenser, ikke straff. Anonymkode: 98cf7...cee
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2021 #15 Skrevet 5. desember 2021 Har også eneggede tvillinger, de har ikke holdt på sånn. Skulle mange ganger ønske de hadde litt livligere fantasi, men ikke så mye 😅 Anonymkode: 09e68...05b
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2021 #16 Skrevet 5. desember 2021 Helt ærlig synes jeg mannen din sin reaksjon ikke hører noested hjemme. Ut og kjøpe ny kalender! De er så gamle at jeg ville satt meg ned og snakket med dem, hver for seg, uten at den andre hørte på. Og så sammen. Spurt dem hvorfor de tisset på gulvet, hvorfor de gjør andre ting de ikke har lov til, hvorfor de ikke bryr seg om å ta vare på ting og istedenfor kaster ting, gjemmer og glemmer ting. Og hvordan de tror det føles for andre, når de har så lite respekt for andres ting (og bruk da gjerne eksempel med hvordan det føltes da pappa spiste deres julekalender...). Videre ville jeg forsøkt å stimulere dem til å bruke den kreativiteten og skapergleden til noe fornuftig, noe de kan bryne seg på, noe de kan lære av, noe de kan skape. Du sier de kan finne på leker av pinner, om de ikke har noe annet. Utnytt det - kjøp type "ingeniørbyggespill" til dem hvor de må tenke, gruble, skape, lære matematiske prinsipper, se ting i ulike dimensjoner, hvordan balansere ting, vektbæring m.m.. Gi dem positive utfordringer som stimulerer dem mentalt og kreativt og som samtidig er nyttig! Tenk på dem litt som evnerike barn som trenger litt ekstra utfordringer. Og vær fysisk aktive med dem, gi dem utfordringer også fysisk, balanse, koordinasjon, motorikk, styrke, kondisjon. Ha presisjonsleker (baller som skal treffe ulike bøtter og boller og bli liggende, ulik avstand fra der de står, ulik størrelse/vekt på ballene - mye læring i, koordinasjon øye-hånd, motorikk, bedømme mange ulike faktorer og samholde dem og så koordinere egen kropp til det de ser og kjenner). Skap en aktivitetsjulekalender hvor dere gjør ting sammen. Gi dem også små daglige ansvarsområder, noe de skal gjøre hver dag. F.eks. alltid reie opp egen seng, kaste søppel, hjelpe til med å legge sammen klær (hvem eier hva, ulike størrelser og farger). Disse to synes å ha et oppkomme av energi, kreativitet og skaperevne og -glede. Se om dere greier å kanalisere det til å bli noe positivt, at dere lærer dem at dette er helt greit, så lenge man også passer på at man følger noen generelle regler (ikke tiss andre steder inn i do, legg ting på plass etter bruk, ikke klippe/rive osv. noe de ikke vet de har lov å gjøre slikt med +++). Gi dem en altmuligkasse, med "skrot" de kan eksperimentere med (taustumper, ufarlige redskaper, papp, papir, skruer, hermetikkbokser, bruksting i hjemmet som kanskje ikke fungerer, men som de lovlig kan få skru fra hverandre og se hva som er inni osv. osv.), men også der klare regler, at det er bare det som er i kassa som de kan gjøre hva de vil med, så lenge de ikke gjøre noe som kan skade eller ødelegge noe eller noen andre. Disse to må helt klart ha tydelige rammer og regler. Men gjør det på en måte som ikke kveler de fantastisk positive egenskapene som de også viser dere med den samhandlingen de har seg imellom, kreativiteten og utforskertrangen deres. Viktig å ta vare på disse sidene også, for de kan bli unike og viktige for dem senere i livet. Anonymkode: 8ea9d...8ab
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2021 #17 Skrevet 6. desember 2021 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Er det krise at ungene fikk en sjokoladekalender mindre? Tror de overlever det. De har tre, nå har de to å det går nok bra😅. hi Anonymkode: be3e1...12e Ingen krise, men en utrolig merkelig reaksjon! Anonymkode: efcfe...858
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2021 #18 Skrevet 6. desember 2021 Anonym bruker skrev (10 timer siden): De hadde begynt å tørke opp litt selv. Men vi stusset på «vannsølet» å tørket opp i panikk for at gulvet kunne være skadet. I det vi tørket opp forsto vi at dette ikke bare var vann.. Jeg og mannen ble rasende. Ting ble ikke pedagogisk for å si det slik. Vi har fjernet den viktigste goden akkurat nå, sjokoladekalenderen. Den spiste mannen i raseri fordi han viste at det ville straffe hardest . Det å ta leker bryr de seg ikke om, de er kreative å leker ned pinner om de må det. Jeg håper dette er en tvillinggreie som en sier. At det gjør de ekstra kreative på den umulige fronten. Søsteren deres er ikke slik, men det er avstand mellom henne å tvillingene.. åh, jeg har ikke ord!!!!! Dette topper alt. De skal få en kjedelig dag i morgen hvertfall. De har vært sitt soverom så de er skilt i den grad man kan. hi Anonymkode: be3e1...12e Vi har også tvillinger. Det har vært kaos frem til nå. Alt løste seg etter at de fikk starte på en haug med fritidsaktiviteter og fikk utløp for energi. Tvillingene våre er snart 9 år nå. De går på fotball, turn, sjakk, svømming. Begge er nå i godt humør. Før var det alltid en stk sur tvilling. Anonymkode: a2a26...70a
Fru vims Skrevet 6. desember 2021 #19 Skrevet 6. desember 2021 Anonym bruker skrev (18 timer siden): Mannen din spiste opp kalendrene deres i sinne? Hmmm...lurer på hvor de har reguleringsvanskene sine fra 😱 Anonymkode: 6707e...721 Tenkte akkurat det samme.
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2021 #20 Skrevet 6. desember 2021 Anonym bruker skrev (17 timer siden): Er det krise at ungene fikk en sjokoladekalender mindre? Tror de overlever det. De har tre, nå har de to å det går nok bra😅. hi Anonymkode: be3e1...12e Nei selvfølgelig ikke krise at de har en mi dre kalender. Men måten det ble gjort på er ikke bra. Hva lærer de av det? Og han er et voksent menneske. Barn tar etter foreldre. Så kanskje han mannen din må oppdra seg selv litt.... Anonymkode: 16f7b...3e9
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2021 #21 Skrevet 6. desember 2021 Dette med kalenderen var bare rart. Det er ikke straff engang, men hevn. Det bør ikke voksne gjøre.. I hvert fall ikke når målet er at de ikke skal ødelegge og gå over andres grenser.. Anonymkode: 6c2fb...e74
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2021 #22 Skrevet 6. desember 2021 Anonym bruker skrev (På 5.12.2021 den 20.30): Små barnehagebarn? Tja. Skolebarn? Absolutt ikke!! Her har dere feilet grovt i oppdragelse, lederskap og i foreldreakap. Seriøst! Skolebarn som oppfører seg som bavianer og jossballer! Anonymkode: 588f6...514 Tulling, noen barn er langt større utfordrere enn andre - og det hos de aller beste foreldrene! Anonymkode: bb62f...b44
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2021 #23 Skrevet 6. desember 2021 Anonym bruker skrev (22 timer siden): De hadde begynt å tørke opp litt selv. Men vi stusset på «vannsølet» å tørket opp i panikk for at gulvet kunne være skadet. I det vi tørket opp forsto vi at dette ikke bare var vann.. Jeg og mannen ble rasende. Ting ble ikke pedagogisk for å si det slik. Vi har fjernet den viktigste goden akkurat nå, sjokoladekalenderen. Den spiste mannen i raseri fordi han viste at det ville straffe hardest . Det å ta leker bryr de seg ikke om, de er kreative å leker ned pinner om de må det. Jeg håper dette er en tvillinggreie som en sier. At det gjør de ekstra kreative på den umulige fronten. Søsteren deres er ikke slik, men det er avstand mellom henne å tvillingene.. åh, jeg har ikke ord!!!!! Dette topper alt. De skal få en kjedelig dag i morgen hvertfall. De har vært sitt soverom så de er skilt i den grad man kan. hi Anonymkode: be3e1...12e Tvillingmamma her 🤷🏼♀️ Vår ene tvilling er nøyaktig slik, bobler over av egenvilje, påfunn, kreativitet og stahet. Hun klipper, limer, mikser og styrer - det ene prosjektet etter det andre. Tømmer balsamflasker og husholdningsvarer i eksperiment-sammenheng der alskens ting slenges sammen for å «se hva det blir» eller «hva som skjer». Raner skap for godis, brus og tilsvarende. Før flere roper ut om «dårlig og lite konsekvens barneoppdragelse» må jeg påpeke at både tvillingbror og storesøster forholder seg veldig greit til mammas og pappas grenser, så her snakker vi rett og slett medfødt personlighet. Det må være en trøst at de med dette pågangsmotet vil nå langt i sine liv 🥳 Anonymkode: bb62f...b44
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2021 #24 Skrevet 6. desember 2021 Anonym bruker skrev (På 5.12.2021 den 20.23): Jeg/vi er rådville. Innimellom er de så fantasifulle at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre. To barn med masse venner og gode omtaler på skolen, men også to barn som tester grenser så det synger etter her hjemme. De påvirker hverandres kreativitet og det ene topper det andre. Når vi tror vi har sett alt, gjør de nye sprell. De som vanligvis vet forskjellen på rett og galt, eier ikke grenser når de to hjernene deres spinner rundt uten voksne tilstede. Er dette normalt blant barn, spesielt dere som har hatt tvillinger/to tette? - de står opp tidlig å tømmer skap for godteri. Sjelden vi har noe i hus nettopp pga dette, men når det skjer er de på plass tidlig. - ødelegger ting. Alt fra eksker til spill ol fordi de her og nå vil lage f.eks en robothjelm. Vi har masse spill uten esker. -klipper håret selv. -klipper alt de kommer over. Mobillader, leker, noen klær ol. - heller vann i ting, leker og det er vann over alt. - ting ute, koster, snøspader, spader ol forsvinner i hekken ol fordi de jakter på monstere, bugger stiger, balanserer på koster å gudene vet hva. Skal jeg koste trappa må jeg alltid finne kosten først, ett eller annet sted i hekken ol. - Får de med seg noe ut, tallerken ol skal jeg vedde for at de har rotet det bort. Det siste, begge fant ut at de skulle tisse på gulvet i 2etg. Nå 7t senere fant vi ut av det. Altså, whaaaaat? Hva fader går rundt i de små hodene deres? Hilsen sur mamma. Anonymkode: be3e1...12e Du sier skolen? De er altså gamle nok til gå på skolen? Ikke normalt. Hadde kanskje vært innafor om devar 3 år, men de er store nok til å skjønne at dette ikke er greit. Hva gjør dere når de har gjort noe slik da? Er de ikke slik på skolen? Anonymkode: 09976...2df
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2021 #25 Skrevet 7. desember 2021 jeg har også tvillingsgutter, de har aldri gjort noe slik,men de har lurt læreren noen ganger med og skylde på hverandre, læreren ser ikke forskjell, og det gjorde heller ikke pappan før de var 3-4 år, mange ganger han nok feil tvilling til legen eller ba farmoren hente en ,men tok feil. Men sett dere ned og snakk med dem, og si klart i fra at dette ikke er greit Anonymkode: 13225...dee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå