Anonym bruker Skrevet 5. desember 2021 #1 Skrevet 5. desember 2021 Det å bli 18 år gikk til hode på min datter. Hun tar forståelsen av å være myndig svært langt og tror hun nå kan gjøre hva hun vil. Hun er i mine øyne blitt mer umoden enn når hun var mange år yngre. Jeg prøver å gi råd, og hun er helt uimottagelig for råd. Kjenner jeg stresser med dette, for redd nåde økonomi, rutiner og utdannelse går utfor. Hun har også en naiv oppfattelse av at hun fint kan flytte og klare seg selv. Hun forstår ikke at de tusenlappene hun tjener nå som hun kan bruke på det hun vil ikke når rundt. Hun tror også at alle som liker henne (og er snillere med henne enn jeg) gledelig tar henne i hus, gratis. Hun forstår ikke at det ikke hadde vært aktuelt på sikt. Hver gang jeg prøver å sette grenser, gjør hun motsatt av hva jeg sier eller truer med å flytte. Hun bruker penger også pengene sine svært ufornuftig og sløser alt opp. Forstår ikke hva som har skjedd, for før hørte hun litt på meg og var faktisk litt fornuftig. Jeg vet hun er myndig. Men det må da gå an å følge noen råd og husregler når msn bor hjemme gratis med alle middager og utgifter dekket.😕 Anonymkode: 2b647...04c
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2021 #2 Skrevet 5. desember 2021 Kanskje hun faktisk burde flytte ut? Da lærer hun raskt nok. Så får hun heller flytte hjem igjen hvis det ikke går. Anonymkode: 34bab...819
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2021 #3 Skrevet 5. desember 2021 Da får hun flytte da? Ta henne på ordet neste gang hun truer. Tilby deg å hjelpe med å se etter leilighet. Be henne sette opp et budsjett så hun ser hvor mye hun må få inn for å klare alle utgiftene. Du skal fortsette å sette regler. Når de er så gamle har de et valg om å følge (fornuftige) regler eller klare seg selv. Anonymkode: 2149a...62e
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2021 #4 Skrevet 5. desember 2021 Ka henne gå på noen smeller. Eneste måten å lære på. Så får hun komme krypende hjem og be om hjelp. Hun er myndig. Husker jeg var verdensmester selv. 😂Gikk på en smell om måtte krype til pappa. Fikk ei bøtte kjeft og så hjalp han meg. Du må slutte å bry deg. Så lenge hun bor hjemme er husregler helt ok da. Der skal du ikke gi deg. Og passer ikke husreglene får hun flytte. Anonymkode: 061dd...799
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2021 #5 Skrevet 5. desember 2021 Takk for alle innspill. Anonymkode: 2b647...04c
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2021 #6 Skrevet 5. desember 2021 Sånn har vi hatt det en liten periode også, sønnen i hus ble 18 i november. Truet med å flytte ut, og jeg svarte "men da gjør du det" Her i huset er det nemlig enkelte regler man må forholde seg til, og det bør man bare respektere. Økonomi... han begynte å jobbe i august. De tre første lønningene brukte han opp ila 1.5 uke. Etter det gikk Jan dønn blakk frem til han fikk lønn igjen, ikke ei krone å få av meg. Og måtte jeg betale en regning han ikke hadde råd til, skille jeg ha de pengene tilbake når neste lønn kom. Det er ganske kjedelig å gå blakk i nesten tre uker... (han bor og spiser gratis hjemme) Nå har han tilpasset seg, forstår at de få reglene i hus skal holder og hsr fremdeles lønn igjen på kontoen (sikkert ikke så mye, men men...) Anonymkode: 1771c...1fd
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2021 #7 Skrevet 5. desember 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Sånn har vi hatt det en liten periode også, sønnen i hus ble 18 i november. Truet med å flytte ut, og jeg svarte "men da gjør du det" Her i huset er det nemlig enkelte regler man må forholde seg til, og det bør man bare respektere. Økonomi... han begynte å jobbe i august. De tre første lønningene brukte han opp ila 1.5 uke. Etter det gikk Jan dønn blakk frem til han fikk lønn igjen, ikke ei krone å få av meg. Og måtte jeg betale en regning han ikke hadde råd til, skille jeg ha de pengene tilbake når neste lønn kom. Det er ganske kjedelig å gå blakk i nesten tre uker... (han bor og spiser gratis hjemme) Nå har han tilpasset seg, forstår at de få reglene i hus skal holder og hsr fremdeles lønn igjen på kontoen (sikkert ikke så mye, men men...) Anonymkode: 1771c...1fd Det er helt oppriktig litt godt å se at de går på smeller og lærer. Og det er supert at han ikke får en krone av deg. Skal de bli voksne må de lære av egne feil. Anonymkode: 061dd...799
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2021 #8 Skrevet 5. desember 2021 Fint at attenåringen har jobb, men burde de ikke studere?? Anonymkode: 88c89...4f8
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2021 #9 Skrevet 5. desember 2021 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Fint at attenåringen har jobb, men burde de ikke studere?? Anonymkode: 88c89...4f8 De fleste attenåringer gjør begge deler. Anonymkode: 2149a...62e
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2021 #10 Skrevet 5. desember 2021 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Fint at attenåringen har jobb, men burde de ikke studere?? Anonymkode: 88c89...4f8 Sikkert lærling. Anonymkode: 061dd...799
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2021 #11 Skrevet 5. desember 2021 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Fint at attenåringen har jobb, men burde de ikke studere?? Anonymkode: 88c89...4f8 De fleste som fyller 18 i 2021 går 3. år på vgs eller har 1. år i lære. Anonymkode: 0dd61...a86
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2021 #12 Skrevet 5. desember 2021 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Fint at attenåringen har jobb, men burde de ikke studere?? Anonymkode: 88c89...4f8 Det er da helt vanlig å ha jobb ved siden av skolen fra man er 16 år og oppover. Det var det også på 90-tallet, da jeg vokste opp. Anonymkode: 834a3...df2
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2021 #13 Skrevet 5. desember 2021 La de lære av sine egne feil. Min sønn satset ikke på skolen siste året på vgs. Kom ikke inn på universitetet,så måtte jobbe 1 år og ta opp fag. Nå er han 20 og går på ntnu og satser. Måtte finne ut av det selv. Det hjalp ikke at vi sa noe Anonymkode: 0535d...409
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2021 #14 Skrevet 5. desember 2021 Hi Hin går sisteåret videregående. Tar på seg alt for mye vakter så karakterene stuper. Det hun tjener går rett ut vinduet. Jeg prøver å di at det er skolen som er første pri, ikke butikkjobb der lønna bare går til tull. Jeh tror ikke hun kommer inn på noen av ønskene sine til høsten. Anonymkode: 2b647...04c
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2021 #15 Skrevet 5. desember 2021 Anonym bruker skrev (34 minutter siden): Hi Hin går sisteåret videregående. Tar på seg alt for mye vakter så karakterene stuper. Det hun tjener går rett ut vinduet. Jeg prøver å di at det er skolen som er første pri, ikke butikkjobb der lønna bare går til tull. Jeh tror ikke hun kommer inn på noen av ønskene sine til høsten. Anonymkode: 2b647...04c Har du kontaktet skolen? Selv om de har taushetsplikt overfor deg siden hun er 18 år, kan du likevel lufte dine bekymringer. Jeg er ofte kontaktlærer for 18-19-åringer, og har hatt flere samtaler med elever etter en telefon fra foresatte. Noen ganger sender jeg dem også til rådgiver eller helsesøster. Av og til hjelper det godt med en slik samtale, andre ganger ikke. Det er uansett verd et forsøk. Anonymkode: 34bab...819
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 5. desember 2021 #16 Skrevet 5. desember 2021 Ditt hus, dine regler. Så husreglene må hun følge, og ta ansvar for daglige gjøremål som alle andre. Det er heller ikke feil å kreve en liten husleie av henne så lenge hun bor hjemme, ihvertfall ikke når hun sløser som hun gjør. Disse pengene kan jo evt settes på en konto og gis tilbake som egenkapital en gang i fremtiden? Utover det, så må hun nok bare erfare før å legge fra seg godtroenheten. Skulle hun ta deg på ordet og flytte, så snakk med dem hun flytter til, og be dem om å ta betalt, for hennes egen del. Du kan også melde bekymring til skolen for prioriteringen hennes, men de kan bare lytte til deg og bruke informasjonen, men ikke gi deg informasjon. Dersom hun begynner å betale for seg (her eller der) bør du la være å gi økonomiske råd hun ikke har bedt om. Da står hun fritt til å prioritere selv.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2021 #17 Skrevet 5. desember 2021 La henne flytte. Umodne attenåringer vil gjerne ha fordelene når de blir myndig men bryr seg ikke så mye om evt. ulemper. De trenger å få prøve seg. Blir utakknemlige voksne av ungdommer der foreldrene rydder unna alle hindringer. Anonymkode: 8b01c...258
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2021 #18 Skrevet 5. desember 2021 Hiv ut snørrungen. Å gjøre egne erfaringer vil gi modning. Anonymkode: 9d581...b77
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2021 #19 Skrevet 5. desember 2021 Vår 18 åring prøvde seg på samme fakter. Hun hadde jobb og mente det var null stress å flytte ut. Hun fikk ikke jobbe mer enn at skolearbeidet ble prioritert og det burde ingen tillate så her må dere sette foten ned. Skole først. Hun kom inn på universitet nå i høst og flyttet ut med venner i kollektiv. Har ikke hjulpet henne med en krone til nå (altså hun har fått økonomisk sans, hadde spyttet i om hun var tom) og hører hun irriterer seg over de hun bor med når de ikke vasker opp etter seg eller lar lyset stå på. Jeg nyter det!!! Anonymkode: 8bdc8...63e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå