Gå til innhold

Anbefalte innlegg

KellyTaylor skrev (12 minutter siden):

Da må jeg dessverre motbevise dette igjen. Dobbeltvaksinert med Moderna, nå corona og inneliggende med pustevansker , brystsmerter og en forferdelig hodepine. Men kan legge til at det går bra til tross for dette. Det startet på skolen til ungene mine og kun jeg som voksenperson i hus ble smittet. Mannen er like frisk som alltid og det samme med de eldste barna.

Du er ikke helt oppdatert på det med statistikk? 

Anonymkode: 4ce5e...b2e

Fortsetter under...

Milfy Way skrev (1 minutt siden):

Samme her - en kollega som ble fullvaksinert i august, fikk korona i oktober og har ligget på sykehuset i tre uker, en av dem på intensiven. 

Mulig hn hadde vært død uten vaksinen? 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hvis folk brekker et ben, tester positivt for korona, så blir de med i denne statistikken, innlagt med covid.

Anonymkode: 2d631...9c1

Det forteller jo uansett det vi trenger å vite om hvor mange som legges inn av dem som er uvaksinerte vs vaksinerte.

De som er vaksinerte tilhører dessuten den største gruppen, så det at flest innlagte tilhører minoriteten sier enda mer.. 

Anonymkode: cd871...f13

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

De fakta vi har på bordet er at antall innlagte har sunket i forhold til antall positive prøver. Som har vært målsetningen fra start. Vi kan ikke belaste helsevesenet vårt. Fortsatt er helsevesenet belastet. Hovedtyngden er de med underliggende sykdom, gamle og uvaksinerte. Konklusjon er per nå at vaksina virker. 

Anonymkode: 1a531...804

Og helsevesenet vil alltid bli overbelastet så lenge politikerne skal fortsette å bygge det ned i stedet for å ruste det opp. 

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hvis folk brekker et ben, tester positivt for korona, så blir de med i denne statistikken, innlagt med covid.

Det gjelder vel både de vaksinerte og de ikke vaksinerte det da? Så uansett er antall uvaksinerte som er innlagt vesentlig høyere. 

KellyTaylor skrev (10 minutter siden):

Da må jeg dessverre motbevise dette igjen. Dobbeltvaksinert med Moderna, nå corona og inneliggende med pustevansker , brystsmerter og en forferdelig hodepine. Men kan legge til at det går bra til tross for dette. Det startet på skolen til ungene mine og kun jeg som voksenperson i hus ble smittet. Mannen er like frisk som alltid og det samme med de eldste barna.

Uff, god bedring til deg! 

Det er så rart, det der med smitte, her i vår lille leilighet er det bare mannen som har fått det. Men andre ganger er det liksom én person som smitter halve koret eller mange gjester på en bryllupsfest. 

Kan jo hende at det er mange som har hatt det uten å vite det også. 

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Mulig hn hadde vært død uten vaksinen? 

Det er det ingen av oss som vet. Men han har hatt store bivirkninger etter vaksinen, så det kan hende at immunforsvaret hans fortsatt var på styr da han ble smittet. 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det gjelder vel både de vaksinerte og de ikke vaksinerte det da? Så uansett er antall uvaksinerte som er innlagt vesentlig høyere. 

Hvor har du det fra? Den sist oppdaterte informasjon viser at det er nok vi fullvaksinerte som utgjør mesteparten av de innlagte. 

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Hvis dette er tilfellet ville statistikken mest sannsynlig er enda bedre ut for de vaksinerte. De vaksinerte er en mye større gruppen enn de uvaksinerte og det vil dermed statistikk sett være flere med beinbrudd og andre tilstander i denne gruppen. 

Anonymkode: d4fec...faa

Milfy Way skrev (1 time siden):

Vel, nå med omicron i omløp forstår jeg ikke hvorfor de skal presse gjennom en tredje dose med en vaksine som er beregnet på det opprinnelige viruset. Julebordet viste at de fleste der ble smittet, selv om alle var fullvaksinert. Og siden det var julebord på en arbeidsplass, så regner jeg med at de fleste der var under pensjonsalderen, altså ble fullvaksinert for et par-tre måneder siden. Så hvorfor skal vi ta flere doser med vaksine som ikke virker?

De mener at det vil beskytte mot alvorlig sykdom ved Omikron. Og Delta er foreløpig den dominerende varianten så man kan ikke stoppe opp vaksinering fordi det har kommet en ny virusvariant som vaksinen ikke biter like godt på.

Alle som var på julebordet var vaksinert. Ingen av dem har visstnok fått særlig kraftige symptomer. Det kan bety at Omikron gir mildere sykdom - eller at vaksinen beskytter mot alvorlig sykdom selv om den ikke hindrer smitte. 

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Du er ikke helt oppdatert på det med statistikk? 

Å jo, jobber på samme sykehus som jeg er inneliggende og fullstendig oppdatert om du skulle lure noe mer!

Milfy Way skrev (2 minutter siden):

Det er det ingen av oss som vet. Men han har hatt store bivirkninger etter vaksinen, så det kan hende at immunforsvaret hans fortsatt var på styr da han ble smittet. 

Nei, det er det ingen som vet. Derfor er det lurt å følge helsemyndighetene sine råd. De vet tross alt mer enn både deg og meg? 

Milfy Way skrev (2 minutter siden):

Hvor har du det fra? Den sist oppdaterte informasjon viser at det er nok vi fullvaksinerte som utgjør mesteparten av de innlagte. 

Jeg har det fra den plansjen som viste ståa i uke 47. 

Annonse

Milfy Way skrev (Akkurat nå):

Men det er jo ikke rart. Hvis du tar med i betraktningen at 90 prosent av den voksne befolkningen er vaksinert, vil jo antallet innlagte  være større, selv om de utgjør en liten andel av de vaksinerte totalt. 

Vi har også hele tiden visst at vaksinen ikke er 100% effektive. 

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Man vet ikke hvordan du og jeg hadde reagert. Man må se det på individ-nivå.

Nei. Man kan ikke argumentere for store beslutninger knyttet til folkehelse med utgangspunkt i enkelttilfeller. Da må man ta utgangspunkt i helhetsbildet. 

KellyTaylor skrev (6 minutter siden):

Å jo, jobber på samme sykehus som jeg er inneliggende og fullstendig oppdatert om du skulle lure noe mer!

Poenget var vel at man ikke kan legge et tilfelle til grunn for å motbevise statistikk? 

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

De mener at det vil beskytte mot alvorlig sykdom ved Omikron. Og Delta er foreløpig den dominerende varianten så man kan ikke stoppe opp vaksinering fordi det har kommet en ny virusvariant som vaksinen ikke biter like godt på.

Alle som var på julebordet var vaksinert. Ingen av dem har visstnok fått særlig kraftige symptomer. Det kan bety at Omikron gir mildere sykdom - eller at vaksinen beskytter mot alvorlig sykdom selv om den ikke hindrer smitte. 

Men erfaringer fra Afrika viser at omicron mest sannsynlig ikke gir alvorlig sykdom i utgangspunktet. En av de norske legene mener at denne varianten omdanner viruset til å bli endemisk. 

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Nei, det er det ingen som vet. Derfor er det lurt å følge helsemyndighetene sine råd. De vet tross alt mer enn både deg og meg? 

Når det gjelder dose tre så er ikke ekspertene enige. 

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Poenget var vel at man ikke kan legge et tilfelle til grunn for å motbevise statistikk? 

Problemet er ikke at  jeg er et enkelt tilfelle når det er fler og fler yngre som ligger inne, og som attpåtil er vaksinerte.

KellyTaylor skrev (5 minutter siden):

Problemet er ikke at  jeg er et enkelt tilfelle når det er fler og fler yngre som ligger inne, og som attpåtil er vaksinerte.

De som ligger inne er eldre personer med nedsatt immunforsvar. Jeg tviler på at du har noen kilde på den grunnløse påstanden din av den enkle grunn at den er grunnløs.

Anonymkode: cdd0e...a2f

Milfy Way skrev (9 minutter siden):

Jeg snakket om totalt antall innlagte. 

Totalt innlagte? Som alle innlagte på alle sykehus med alle diagnoser? Siden godt over 90 % av befolkningen er vaksinert så vil de selvsagt være overrepresentert på sykehus også….

Milfy Way skrev (9 minutter siden):

Men erfaringer fra Afrika viser at omicron mest sannsynlig ikke gir alvorlig sykdom i utgangspunktet. En av de norske legene mener at denne varianten omdanner viruset til å bli endemisk. 

Per nå har de kun data som viser hvordan viruset utarter seg blant yngre grupper. Og vi kan ikke si noe «sikkert» før i kommende uke om det fører til sykehusinnleggelser og død. 

De regner med at det er mye villsmitte, og dersom det ikke i løpet av uken nå gjøres et stort hopp i innleggelser så har vi veldig gode nyheter. Da kan de etterhvert bare la det gå sin gang. Men vi er ikke der enda.. 

• Opprett ny...