Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke vaksinemotstandere å har selv tatt to doser med moderna. Dette tok jeg i god tro om at jeg var mindre smittsom om jeg ble syk, og at jeg kanskje ikke ville bli så syk at jeg måtte innlegges. Den gangen trodde man jeg ville være immun mot smitte i ett år.

- Nå viser det seg at vaksinerte blir syke, mange veldig syke. Vi yngre blir ikke fult så syke at vi må legges  inn, men eldre gjør det. Nå viser det seg også at man kanskje ikke har antistoffer etter vaksinen etter 6mnd, det forskes også på om man har antistoffer etter 3mnd. Dessuten smitter jo vi vaksinerte hverandre og vi sprer smitte rundt i samfunnet. Så hva er vitsen med vaksinen da?

Hilsen vaksinert, koronasyk dame som er skikkelig dårlig. Jeg har selv blitt syk etter ett stort utbrudd på jobb mellom vaksinerte..

Anonymkode: 6a05e...24f

Fortsetter under...

Den tanken har jeg også hatt, begge voksne her ble fullvaksinert i august. Smitte i hus i november grunnet utbrudd på jobb, altså under 3 mnd etter fullvaksinert med Moderna. Vi tok vaksinen for samfunnets beste, som det så fint ble formidlet. 

Jeg reagerte på at jeg skulle leve som normalt da mannen ble smittet. Fikk tildelt gratis test for 7 dager da vi var innom for pcr, ungene får grunnet det er ett krav for å møte på skolen om morgen, jeg fikk det fordi jeg spurte spesifikt etter tips her inne. 

Noe effekt tror jeg det har, i og med jeg ikke ble smittet. Vi sov jo sammen. Mannen ble ikke spesielt dårlig, han kan bli ganske dårlig ved influensa. Sist han ble syk av noe mer enn forkjølelse, fikk han 40 i feber og lungebetennelse. Denne gangen var han feberfri og kun ett par dager med hodeverk, leddverk og redusert smak. Ingen av oss andre i huset ble smittet, tror jeg, ble sannelig ikke sikker når jeg leser her inne at folk har testet negativt med 10 hjemmetester tross de er smittet. 

Jeg håper og tror at den kombinasjonen vi har nå, vaksiner og smitte, gjør oss ganske sikre fremover om ikke annet. 

God bedring. Håper det ikke sitter lenge i. 

Anonymkode: aba1d...0b1

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Ja, man smitter, men mindre. Og ja, man blir syk, men mindre. Og ja, man havner på sykehus, men ligger kortere. Det er ikke så veldig hokuspokus. God bedring - med det meste.

Anonymkode: 645a6...2b3

Nå er både jeg Og mannen sykere enn to stk jeg kjenner som ikke var vaksinert. Så det er nok ikke to streker under svarene dine, ikke mine heller for den slags skyld. Men man vet jo ikke hvor hardt man rammes, vaksinert eller ikke.

hi

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Nå er både jeg Og mannen sykere enn to stk jeg kjenner som ikke var vaksinert. Så det er nok ikke to streker under svarene dine, ikke mine heller for den slags skyld. Men man vet jo ikke hvor hardt man rammes, vaksinert eller ikke.

hi

Tenk hvor syk du hadde blitt uten vaksine. Da hadde du kanskje ligger i respirator nå. Dette her er jo bare synsing. Tallene er klare på at vaksinerte blir mindre syke, og blir de innlagt så har de kortere tid på sykehus. At du mener og tror noe er jo ikke interessant. Fakta er interessant og de har jeg alt nevnt. 

Anonymkode: 1a531...804

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Tenk hvor syk du hadde blitt uten vaksine. Da hadde du kanskje ligger i respirator nå. Dette her er jo bare synsing. Tallene er klare på at vaksinerte blir mindre syke, og blir de innlagt så har de kortere tid på sykehus. At du mener og tror noe er jo ikke interessant. Fakta er interessant og de har jeg alt nevnt. 

Det er 8mnd siden jeg ble vaksinert, så det kan hende jeg ikke hadde mer antistoffer igjen. Så dette er kanskje hvor syk jeg er uten vaksine.

hi

Vel, nå med omicron i omløp forstår jeg ikke hvorfor de skal presse gjennom en tredje dose med en vaksine som er beregnet på det opprinnelige viruset. Julebordet viste at de fleste der ble smittet, selv om alle var fullvaksinert. Og siden det var julebord på en arbeidsplass, så regner jeg med at de fleste der var under pensjonsalderen, altså ble fullvaksinert for et par-tre måneder siden. Så hvorfor skal vi ta flere doser med vaksine som ikke virker?

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Man har ikke alle fakta på bordet per i dag. 

Tenker det er viktig å huske at man til enhver tid handler ut fra den informasjonen man har på et gitt tidspunkt. Det er en situasjon og et virus som er i konstant utvikling, og når verden har blitt så liten som den er, påvirker alle endringer potensielt hele verden.

Anonymkode: 55dcd...e9e

Tenker det er viktig å huske at man til enhver tid handler ut fra den informasjonen man har på et gitt tidspunkt. Det er en situasjon og et virus som er i konstant utvikling, og når verden har blitt så liten som den er, påvirker alle endringer potensielt hele verden.

Anonymkode: 55dcd...e9e

Og da er det ekstra dumt å fortsette å vaksinere med en utdatert vaksine. 

Milfy Way skrev (3 minutter siden):

Og da er det ekstra dumt å fortsette å vaksinere med en utdatert vaksine. 

Det aller meste av smitte i Norge er fortsatt delta, som vi vet vaksinene fungerer mot. Den smitten vil ikke bli borte på en stund selv om det blir mye omnikom i tillegg.

Foreløpig ser det ut til at vaksinen også hjelper mot alvorlig sykdom av omnikom.

Anonymkode: fd221...27e

Annonse

Grunnen er vel at man skal avlaste helsevesenet.

Jeg tror ikke man i overskuelig fremtid skal vaksinere folk 2-3 ganger i året, og jeg tror heller ikke viruset blir mer dødelig.

Om noen år lever vi greit med dette viruset rundt oss, akkurat som vi gjør med forkjølelse, influensa, kyssesyken og allverdens andre virus.

Men man måtte, når det kom et virus vi aldri har sett før, som ingen var immune mot, og som truet med full kollaps i helsevesenet fordi alle ble syke samtidig ta grep.

Etterhvert blir det vel som med influensa, noen blir syke hvert år, noen dør hvert år, og de i risikogruppa tar vaksine hvert år, alle andre lever greit med å bli smittet kanskje hvert fjerde til tiende år, bli syk og blir frisk igjen.

Vaksinen, selv om den ikke gir livslang imunitet, har jo forskjøvet antall syke og sørget for at ikke alle ble syke samtidig.

Anonymkode: ed758...f3f

Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Hvordan vet de egentlig at de hadde blitt sykere uten vaksinen? Det er umulig å vite.

Anonymkode: 2d631...9c1

Hvordan vet de egentlig at de hadde blitt sykere uten vaksinen? Det er umulig å vite.

Nettopp. Vi har ikke alle fakta på nåværende tidspunkt, fordi det har gått for liten tid siden vaksinen ble utviklet. 

De jeg kjenner som har blitt syke med vaksine har helt sluppet unna pustevansker og smerter i brystet, som var typisk for Corona før vaksinen. 

De har blitt syke (som en skikkelig forkjølelse/influensa), men ikke farlig syke. 

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Nemlig, man vet ingenting. Men tallene er klare når det gjelder antall positive og antall innlagte. Vaksina virker. 

the amazing spidermamma skrev (4 minutter siden):

De jeg kjenner som har blitt syke med vaksine har helt sluppet unna pustevansker og smerter i brystet, som var typisk for Corona før vaksinen. 

De har blitt syke (som en skikkelig forkjølelse/influensa), men ikke farlig syke. 

Da må jeg dessverre motbevise dette igjen. Dobbeltvaksinert med Moderna, nå corona og inneliggende med pustevansker , brystsmerter og en forferdelig hodepine. Men kan legge til at det går bra til tross for dette. Det startet på skolen til ungene mine og kun jeg som voksenperson i hus ble smittet. Mannen er like frisk som alltid og det samme med de eldste barna.

Milfy Way skrev (21 minutter siden):

Nettopp. Vi har ikke alle fakta på nåværende tidspunkt, fordi det har gått for liten tid siden vaksinen ble utviklet. 

De fakta vi har på bordet er at antall innlagte har sunket i forhold til antall positive prøver. Som har vært målsetningen fra start. Vi kan ikke belaste helsevesenet vårt. Fortsatt er helsevesenet belastet. Hovedtyngden er de med underliggende sykdom, gamle og uvaksinerte. Konklusjon er per nå at vaksina virker. 

Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Hvis man holder på individ-nivå så vet man ikke, men om man løfter blikket litt kan man bruke statistikk. Legger man statistikken fra uke 44 til grunn ser man at 1,5 av 100 000 vaksinerte legges inn på sykehus, mens tallene for de uvaksinerte er 12 av 100 000. Statistisk sett blir man dermed sykere av korona om man ikke vaksineres. Dette gjelder de fleste, men man har selvsagt unntak. 

Anonymkode: d4fec...faa

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Her finner du et bilde som forteller deg hvorfor du skal vaksinere deg

https://www.fhi.no/nyheter/2021/ukerapport-for-uke-47-publisert/

6E2BAC30-6E2B-40C5-B587-B26E41D30018.jpeg

Anonymkode: cd871...f13

Hvis folk brekker et ben, tester positivt for korona, så blir de med i denne statistikken, innlagt med covid.

KellyTaylor skrev (11 minutter siden):

Da må jeg dessverre motbevise dette igjen. Dobbeltvaksinert med Moderna, nå corona og inneliggende med pustevansker , brystsmerter og en forferdelig hodepine. Men kan legge til at det går bra til tross for dette. Det startet på skolen til ungene mine og kun jeg som voksenperson i hus ble smittet. Mannen er like frisk som alltid og det samme med de eldste barna.

Samme her - en kollega som ble fullvaksinert i august, fikk korona i oktober og har ligget på sykehuset i tre uker, en av dem på intensiven. 

Hvis man holder på individ-nivå så vet man ikke, men om man løfter blikket litt kan man bruke statistikk. Legger man statistikken fra uke 44 til grunn ser man at 1,5 av 100 000 vaksinerte legges inn på sykehus, mens tallene for de uvaksinerte er 12 av 100 000. Statistisk sett blir man dermed sykere av korona om man ikke vaksineres. Dette gjelder de fleste, men man har selvsagt unntak. 

Anonymkode: d4fec...faa

Man vet ikke hvordan du og jeg hadde reagert. Man må se det på individ-nivå.

• Opprett ny...