Gå til innhold

Hva er reglene for innreise fra grønne land nå?

Anbefalte innlegg

Det er et sånt mylder av informasjon overalt at man ikke finner hva som gjelder. Mannen skal inn til Norge fra et grønt land på søndag. Han er fullvaksinert og har gyldig koronapass. Må han teste seg etter ankomst? Og er det nok med selvtest eller må han på en teststasjon? Hvis han må på teststasjon, vil han ikke rekke jobben. 

P.S. Utenlandsreiser var i regi av arbeidsgiver. 

Anonymkode: 2a480...c95

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Grønnt land? Hvor?

Men ja, ALLE skal tester okke som.

Anonymkode: 11025...e49

Nord-Finland er definert som grønt på helsenorge.no. Men er det slik at det holder med selvtest, eller må han på teststasjon eller privat? 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det spørs helt hvor han passerer, om det er teststasjon på grensen eller ikke.

Anonymkode: 11025...e49

Det er ikke teststasjon på grensa, og de kommer på søndag kveld når grenseovergangen ikke er bemannet. 

Annonse

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Håper det er karantene, så lærer folk seg å holde seg hjemme. Det er helt unødvendig å reise utenlands

Anonymkode: eb56d...cdf

Hvis du hadde lest uten fordomsbriller, så ville du ha sett at reisen var i regi av arbeidsgiver. Et seminar kombinert med firmatur. Det er nok nødvendig for de fleste å reise i jobbsammenheng når ledelsen sender en på reise. 

Det er for øvrig ikke karantene fra grønne land for fullvaksinerte. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hvis du hadde lest uten fordomsbriller, så ville du ha sett at reisen var i regi av arbeidsgiver. Et seminar kombinert med firmatur. Det er nok nødvendig for de fleste å reise i jobbsammenheng når ledelsen sender en på reise. 

Det er for øvrig ikke karantene fra grønne land for fullvaksinerte. 

Hva det er og hva det bør vare er ikke det samme. Det er heller ikke nødvendig for arbeidsgiver å sende folk til utlandet nå. Fullvaksinerte bør også ha karantene. De tripper ofte rundt på en sky og skryter av at de er vaksinerte, så de kan gjøre som de vil. Så må de som kan bli alvorlig syke av korona, selv Im man er fullvaksinert, sitte innesperret hjemme. Det er lov å tenke litt selv om man har fått vaksiner

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Hva det er og hva det bør vare er ikke det samme. Det er heller ikke nødvendig for arbeidsgiver å sende folk til utlandet nå. Fullvaksinerte bør også ha karantene. De tripper ofte rundt på en sky og skryter av at de er vaksinerte, så de kan gjøre som de vil. Så må de som kan bli alvorlig syke av korona, selv Im man er fullvaksinert, sitte innesperret hjemme. Det er lov å tenke litt selv om man har fått vaksiner

Selv om det er rom for å ha egne meninger rundt temaet så var det ikke din mening om hvorvidt det bør eller ikke bør være karantene ved reiser. 

mamma til adhd gutt<3 skrev (2 minutter siden):

Selv om det er rom for å ha egne meninger rundt temaet så var det ikke din mening om hvorvidt det bør eller ikke bør være karantene ved reiser. 

Det var ikke din mening om meg heller

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Bor i Finnmark og har forstått det slik at alle innreisende fra Finland må nå teste seg. 

Anonymkode: 7df16...047

Joda, men hvor skal de teste seg når det ikke er teststasjon ved grensen?

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Joda, men hvor skal de teste seg når det ikke er teststasjon ved grensen?

Test skal tas ved teststasjon eller hjemmetest innen 24 timer etter ankomst Norge, dersom det ikke er teststasjon eller den er stengt. 
Sist jeg reiste over Kivilompolo var teststasjonen i Kauto stengt og da tok jeg test hjemme neste dag 

Annonse

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Test skal tas ved teststasjon eller hjemmetest innen 24 timer etter ankomst Norge, dersom det ikke er teststasjon eller den er stengt. 
Sist jeg reiste over Kivilompolo var teststasjonen i Kauto stengt og da tok jeg test hjemme neste dag 

Ok, da tester han seg hjemme, siden det er stengt i Kautokeino på søndager. Da er det en vanlig hjemmetest som man får på butikken eller apoteket? 

Hva med Afrika? Har en kollega som kommer fra Afrika 3 Januar. Den 5 Januar skal han begynne på jobb igjen. Bør jeg forberede meg på at han må i karantene? Da må jeg skaffe vikar🙈

Anonymkode: 4f879...fde

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Ok, da tester han seg hjemme, siden det er stengt i Kautokeino på søndager. Da er det en vanlig hjemmetest som man får på butikken eller apoteket? 

Vanlig hjemmetest👍🏻😊 

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Det er lov å bruke hodet, inkludert deg. Hjelpes for noe oppkast fra en bitter kjerring. 

Anonymkode: bd1df...023

Anonym bruker skrev (På 12/4/2021 den 21.42):

Vanlig hjemmetest👍🏻😊 

Jeg tror du må ta en test på en teststasjon og ikke bare hjemmetest. Resultatet skal så vidt jeg vet dokumenteres.

Anonymkode: b494d...edc

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg tror du må ta en test på en teststasjon og ikke bare hjemmetest. Resultatet skal så vidt jeg vet dokumenteres.

Anonymkode: b494d...edc

Hvis det ikke finnes teststasjon på grensa eller den er stengt, står det på regjeringens side at man kan ta selvtest. Jeg har funnet det i går kveld, etter mye om og men. 

"Koronatest ved innreise til Norge
Alle reisende skal som hovedregel ta en koronatest ved ankomst til landet.

Dersom du uten rimelig grunn ikke vil la deg teste, kan du forlate landet frivillig eller bli straffet med bot.

Du må ta testen der du ankommer landet. Testen skal være antigen hurtigtest og du må vente på prøvesvar før du kan dra videre.

Dersom du tester positivt, må du ta PCR-test innen ett døgn etter ankomst. Hvis du har oppholdt deg utenfor EØS og Sveits i løpet av de siste 10 døgnene og tester positivt, må du ta PCR-testen med en gang, på ankomststedet.

Dersom det ikke er en teststasjon der du ankommer landet eller den er stengt, skal du i løpet av 24 timer ta en antigen hurtigtest på en offentlig teststasjon eller en selvtest".

• Opprett ny...