Gå til innhold

Karakterer på ungdomsskolen

Anbefalte innlegg

Hvor mye fokus har dere på det? Og hvor mye følger dere opp lekser?

Datteren min går i 8. og har det man kan kalle et godt hode. Lå på høyeste nivå på alle kartleggingsprøver. Men hun slurver med lekser, leser ikke til prøver osv. det hun lærer på skolen sitter som et skudd, men hun vil nok merke på karakterene at hun har slurvet med lekser i flere fag. 

Jeg følger med på ukeplaner, spør om hun har gjort lekser, levert inn oppgaver osv. Men det er ikke som på barneskolen hvor vi foreldrene hadde en profil som gjorde at vi kunne følge med på hva som ble gjort. 

Anonymkode: d2ba8...b5b

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144423971-karakterer-p%C3%A5-ungdomsskolen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

I 8 kl er nok ikke dette et veldig stort problem. I 10 kl derimot så er det høye krav... 

Problemet er at det er vel sent å lage seg en god studieteknikk først i 10.kl. det bør de få inn tidlig

Anonymkode: 36a2f...d0e

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Hvor mye fokus har dere på det? Og hvor mye følger dere opp lekser?

Datteren min går i 8. og har det man kan kalle et godt hode. Lå på høyeste nivå på alle kartleggingsprøver. Men hun slurver med lekser, leser ikke til prøver osv. det hun lærer på skolen sitter som et skudd, men hun vil nok merke på karakterene at hun har slurvet med lekser i flere fag. 

Jeg følger med på ukeplaner, spør om hun har gjort lekser, levert inn oppgaver osv. Men det er ikke som på barneskolen hvor vi foreldrene hadde en profil som gjorde at vi kunne følge med på hva som ble gjort. 

Her har minstemann også det man kan kalle godt hode. I alle fall har han god hukommelse . På barneskolen gjorde han det meget godt faglig. Nå i 8 klasse ser jeg at kravene er betydelig høyere og det krever mer av elevene. 

Vi følger nok fortsatt veldig godt med på hva som gjøres av skolearbeid . Her har vi tilgang på både lekseplan og Skooler så vi har mulighet til å følge godt med. Vi vet da godt hvordan han ligger an med prøver og tilbakemeldinger i fagene . Noen fag går av seg selv og i andre må han jobbe mer for resultatene . Heldigvis ser han det selv og spør om hjelp når det trengs . Sist ville han ha litt hjelp til å tenke kreativt til en stiloppgave i norsk . 

Vi har nok ganske mye fokus på skolearbeidet og på karakterer i form av at gode karakterer ( for han) kommer gjerne som resultat av godt arbeid . Nå har han feks en kommende naturfagprøve . Det er tungt stoff og da ble vi enige om at han skal lese 15 min hver dag i forrige uke og sette igang selve puggingen i helgen. Vi ser ofte på ukeplanen sammen hver søndag og planlegger uken . Det gjør vi fordi han bruker veldig mye tid på trening i løpet av uken så vi må ha en god plan. Skolen er viktigere enn idrett så for han er idretten en god gulrot og motivasjon . 

Vi er opptatt av gode studie rutiner og vil veldig gjerne etablere de fra tidlig alder. 

Jeg får også lov til å sjekke leksearbeidet på hans pc , men foreløpig og basert på tilbakemeldinger håndterer han det fint selv. Er typen til å ville levere fra seg godt resultat . 

Jeg tror det hjelper at elevene og foreldrene vet hvordan de ligger an karaktermessig i løpet av året. Har dere mulighet til det HI? 

mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden):

Her har minstemann også det man kan kalle godt hode. I alle fall har han god hukommelse . På barneskolen gjorde han det meget godt faglig. Nå i 8 klasse ser jeg at kravene er betydelig høyere og det krever mer av elevene. 

Vi følger nok fortsatt veldig godt med på hva som gjøres av skolearbeid . Her har vi tilgang på både lekseplan og Skooler så vi har mulighet til å følge godt med. Vi vet da godt hvordan han ligger an med prøver og tilbakemeldinger i fagene . Noen fag går av seg selv og i andre må han jobbe mer for resultatene . Heldigvis ser han det selv og spør om hjelp når det trengs . Sist ville han ha litt hjelp til å tenke kreativt til en stiloppgave i norsk . 

Vi har nok ganske mye fokus på skolearbeidet og på karakterer i form av at gode karakterer ( for han) kommer gjerne som resultat av godt arbeid . Nå har han feks en kommende naturfagprøve . Det er tungt stoff og da ble vi enige om at han skal lese 15 min hver dag i forrige uke og sette igang selve puggingen i helgen. Vi ser ofte på ukeplanen sammen hver søndag og planlegger uken . Det gjør vi fordi han bruker veldig mye tid på trening i løpet av uken så vi må ha en god plan. Skolen er viktigere enn idrett så for han er idretten en god gulrot og motivasjon . 

Vi er opptatt av gode studie rutiner og vil veldig gjerne etablere de fra tidlig alder. 

Jeg får også lov til å sjekke leksearbeidet på hans pc , men foreløpig og basert på tilbakemeldinger håndterer han det fint selv. Er typen til å ville levere fra seg godt resultat . 

Jeg tror det hjelper at elevene og foreldrene vet hvordan de ligger an karaktermessig i løpet av året. Har dere mulighet til det HI? 

Dette kunne fint vært oppsummert til «vi har mye fokus på lekser på ungdomsskolen og følger opp ganske tett.»

Anonymkode: 6889a...823

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Dette kunne fint vært oppsummert til «vi har mye fokus på lekser på ungdomsskolen og følger opp ganske tett.»

Kan brukere få svare på den måten de selv ønsker tror du? 

Anonymkode: 9d095...308

Annonse

Tenker de må få inn en god studieteknikk. Hva gjorde dere på barneskolen? Det skulle ha vært inne allerede. Har tre barn, der har jeg vært veldig på med lekser og fått inn gode rutiner fra starten av. Etter fjerde klasse er alle helt selvgående, alt av lekser blir gjort uten mas og spørsmål om utsettelse. Jeg er der om de trenger hjelp.  Nå har jeg en på videregående, en siste året på ungdomsskolen og en i 8. Aldri vært noe problem med lekser. 

Anonymkode: c4944...b5d

Nå går min i tiende, og karakterene er derfor mer viktig fordi de avgjør hvor ungdommen kommer inn. 

Min ungdom jobber enormt mye med skolen. Hun er en smart jente, men får ikke ting helt gratis, så hun jobber hardt. Hun tar ansvar for alt selv, jeg trenger ikke å følge med på noe, men vi jobber ofte sammen fram mot prøver hvis hun ønsker det. Feks jobber hun med stoffet alene først, og leser, og så kan vi diskutere en del problemstillinger sammen etterpå, eller gå gjennom målarket i faget. Dette fordi hun ønsker det, og jeg tar meg gjerne tid til dette. Hun spør gjerne om råd og veiledning til innleveringer også, hvis hun trenger det. Hun får gode karakterer, og har over 5 i snitt. 

Anonymkode: cff47...d83

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

I 8 kl er nok ikke dette et veldig stort problem. I 10 kl derimot så er det høye krav... 

Problemet er at det er vel sent å lage seg en god studieteknikk først i 10.kl. det bør de få inn tidlig

Anonymkode: 36a2f...d0e

Ja, det er akkurat det. I og med at hun alltid har tatt ting så fort har hun ikke hatt behov for å jobbe, og det straffer seg når hun ikke lenger kan surfe gjennom.

Hun har selvsagt hatt leksetider på barneskolen, men har blitt raskt ferdig og der har aldri vært noen tilbakemeldinger fra lærer på at leksene må jobbes mer med.

Jeg er bare usikker på hvordan jeg kan motivere til å gi det lille ekstra. Og det er vanskelig å orientere seg om akkurat hva leksene er, siden det på planen bare står at de finner leksene i Teams.

Men jeg tenker at vi skal ha mer rutine i at hun skal vise meg det hun gjør, og at jeg kan quizze henne før prøver og hjelpe henne med gloser i tredjespråk. Hun ønsker ikke dette, men jeg får insistere.

Jeg ser jo at hun har hatt prøver hvor det er åpenbart at hun ikke har lest ( alt riktig på det hun har lært på skolen - ingen svar på tema de har gått gjennom når hun har vært syk) 

Jeg er bare litt usikker på hvor tett på man skal gå når de har kommet på ungdomsskolen… og jeg vil ikke skape et unødvendig stort karakterfokus. 

HI

Mine er veldig forskjellige.

Han som nå er 17 år har et veldig godt hode, og det gjorde jo at alt kom gratis opp til et visst nivå. Det var vanskelig å motivere han til lekser og lesing til prøver når han var 13-14 år, for han fikk gode karakterer uten å gjøre det.

Å gi han ekstra lekser var helt dødfødt, da ble han skikkelig irritert. Skulle han gjøre mer enn de andre fordi han var flink på skolen liksom, da ville han heller vært dårlig på skolen...

Han var nok litt umoden og manglet totalt indre motivasjon.

Men de kommer jo til et punkt hvor ting ikke kommer helt gratis lenger, hvor det de lærer må brukes litt mer tid på, og han var overhodet ikke interessert.

Han gikk ut av ungdomsskolen med 3.9 i snitt, uten å ha gjort en lekse eller lest til en eneste prøve. Hadde han anstrengt seg bittelitt ville han jo hatt mye høyere snitt. Men han gadd ikke, ville ikke, var lei og grinete når det kom til snakk om skole.

Så begynte han på tømrerlinja på vgs og en "ny" gutt ble født. Nytt miljø, nye venner, nye lærere, ny motivasjon og ikke minst fag han så at var relevante for han. Plutselig detter både 5'ere og 6'ere inn og han gjør det veldig bra, best i klassen. Nå sier han at han først vil ha to år i læra, også muligens ta påbygg og studere videre....

Mens lillesøster som nå går i 9.klasse er veldig samvittighetsfull. Gjør lekser, leser til prøver og anstrenger seg for best mulig resultat. Hun er ikke like skoleflink fra naturens side da, så hun har et snitt på rett over 4 selv med mye jobbing.

Anonymkode: 2ae23...6ea

mamma til adhd gutt<3 skrev (2 timer siden):

Oi, ja du følger tett opp. Det høres ut som om dere har fått et godt system 👏👏

Jeg syns det er vanskelig å vite hvordan hun ligger an i grunn. Jeg henvendte meg til lærer for å få en oversikt over om det var som det skulle med innleveringer og innsats, men alt var bra. Samtidig har hun nå kommet hjem med noen prøver som viser det motsatte 😊

Men jeg tenker at det ikke er krise dette første halvåret. Det må vel gå seg litt til, og hun må skjønne dette med karakterer og innsats og krav på ungdomsskolen. Vå får lage en vanntett plan fremover 😊

HI

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Tenker de må få inn en god studieteknikk. Hva gjorde dere på barneskolen? Det skulle ha vært inne allerede. Har tre barn, der har jeg vært veldig på med lekser og fått inn gode rutiner fra starten av. Etter fjerde klasse er alle helt selvgående, alt av lekser blir gjort uten mas og spørsmål om utsettelse. Jeg er der om de trenger hjelp.  Nå har jeg en på videregående, en siste året på ungdomsskolen og en i 8. Aldri vært noe problem med lekser. 

Anonymkode: c4944...b5d

Hun har alltid gjort lekser, og ingenting annet enn positive tilbakemeldinger fra lærer. Hun har levert det hun skal, og har ligget på høyeste nivå i alle fag ( de hadde nivåinndeling på barneskolen) Men det har ikke blitt brukt mye tid fordi hun har jobbet veldig raskt.

Nå er det behov for å bruke mer tid, men det gjør hun ikke. 

Sp jeg ser nå at jeg må gå enda tettere på nå en  før. 

HI

Jeg har fire barn, yngste begynner i 8. klasse neste år. De fire er så ulike at det ikke kan gis noe felles svar, egentlig. Eldste har flere diagnoser, inkludert dysleksi, som gjør skole vanskelig. Han er smart, men klarer ikke å organisere seg selv. Med litt støtte klarer han likevel å få 4-ere og 5-ere, uten blir det fort 2 eller 3. Yngste er litt lik, bare at hun ikke har dysleksi og er så smart at hun går under definisjonen evnerik. Hun scorer skyhøyt på tester når noe interesserer henne, og middels når hun ikke er interessert. Jeg ser for meg at hun fort kan få 6-er på en vurdering og 2-er på neste i samme fag, alt ettersom interesse. Begge disse har vært/er fritatt for lekser, og har tilpasninger i skolehverdagen. 

De to andre barna er i stor grad helt selvgående. Det har ikke vært nødvendig å følge dem opp på skolearbeid, rett og slett fordi de alltid gjør det de skal. Ene, som nå går VG2, har et snitt på 5.7, men var gadd ikke da han gikk i 8.klasse (altså, han gjorde lekser, men gadd ikke lese til prøver ol), og lå på rundt 4.5 i snitt da. Siste som går i 9.klasse nå ber litt oftere om hjelp og jobber veldig godt, og blir belønnet med nesten bare 5-ere og 6-ere. Han har store ambisjoner, så han er indre motivert. 

Anonymkode: 5278a...cab

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Oi, ja du følger tett opp. Det høres ut som om dere har fått et godt system 👏👏

Jeg syns det er vanskelig å vite hvordan hun ligger an i grunn. Jeg henvendte meg til lærer for å få en oversikt over om det var som det skulle med innleveringer og innsats, men alt var bra. Samtidig har hun nå kommet hjem med noen prøver som viser det motsatte 😊

Men jeg tenker at det ikke er krise dette første halvåret. Det må vel gå seg litt til, og hun må skjønne dette med karakterer og innsats og krav på ungdomsskolen. Vå får lage en vanntett plan fremover 😊

HI

Ja. Jeg føler vi følger opp tett. Det som hjelper her er i grunn at de har hatt en god del vurderinger i de forskjellige fagene . I naturfag har de feks hatt 2 prøver og 2 prosjekt i tillegg til flere rapporter. Min har da 5 på prøvene og høy vurdering på prosjektene . Alle rapporter er godkjente . Da sier han selv at han vil ha 5 på neste prøve også. På prøvene kommenterer lærer på hva de skal jobbe mer med og sånne kommentarer er veldig verdifulle . Får dere slike kommentarer ? 

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Mine er veldig forskjellige.

Han som nå er 17 år har et veldig godt hode, og det gjorde jo at alt kom gratis opp til et visst nivå. Det var vanskelig å motivere han til lekser og lesing til prøver når han var 13-14 år, for han fikk gode karakterer uten å gjøre det.

Å gi han ekstra lekser var helt dødfødt, da ble han skikkelig irritert. Skulle han gjøre mer enn de andre fordi han var flink på skolen liksom, da ville han heller vært dårlig på skolen...

Han var nok litt umoden og manglet totalt indre motivasjon.

Men de kommer jo til et punkt hvor ting ikke kommer helt gratis lenger, hvor det de lærer må brukes litt mer tid på, og han var overhodet ikke interessert.

Han gikk ut av ungdomsskolen med 3.9 i snitt, uten å ha gjort en lekse eller lest til en eneste prøve. Hadde han anstrengt seg bittelitt ville han jo hatt mye høyere snitt. Men han gadd ikke, ville ikke, var lei og grinete når det kom til snakk om skole.

Så begynte han på tømrerlinja på vgs og en "ny" gutt ble født. Nytt miljø, nye venner, nye lærere, ny motivasjon og ikke minst fag han så at var relevante for han. Plutselig detter både 5'ere og 6'ere inn og han gjør det veldig bra, best i klassen. Nå sier han at han først vil ha to år i læra, også muligens ta påbygg og studere videre....

Mens lillesøster som nå går i 9.klasse er veldig samvittighetsfull. Gjør lekser, leser til prøver og anstrenger seg for best mulig resultat. Hun er ikke like skoleflink fra naturens side da, så hun har et snitt på rett over 4 selv med mye jobbing.

Anonymkode: 2ae23...6ea

Min datter høres ut som din sønn 😊 Hun får også ekstraoppgaver i noen fag fordi hun ligger så høyt etter kartleggingen, og det syns hun er utrolig irriterende. 

Så bra at sønnen din fant det som var riktig for han!! 

HI

Våre barn fikk ting gratis på barneskolen. Alt ble gjennomgått i timene og de hadde ingen problemer med å forstå og huske dette. Nå på ungdomskolen er det ikke slik. Her kreves det mye mer forberedelser til prøvene. En av utfordringene er at prøvene på ungdomsskolen også tar for seg ting de ikke har lært enda (mulig lærer henter ferdige prøver laget av andre). Så man kan ikke flyte på ting de har lært i timen eller ting lærer har sagt.

Særlig minstemann jobber litt med å forstå kommunikasjonsformen til lærerne angående krav til innleveringer og prøver. Lærer kunne gjerne si etter en time: "dette temaet får dere på prøven" og skrive det opp på tavlen. Minstemann her forstod dette som en uttømmende liste og at det som ikke ble nevnt spesifikt ikke var med. Forvirringen ble da stor da andre ting fra slutten av kapittelet dukket opp på prøven. Når det i tillegg ikke var gjennomgått i timen kunne man ikke flyte på det heller. Minstemann har følte seg litt lurt angående dette. I en skole der det er meningen at lekser ikke skal gå på nye tema synes jeg det er rart at prøver gjør det. Minstemann må jo bare endre forståelsen angående hva det er de kan få på prøvene og lese på dette også uavhengig av tema de har hatt i timene og hva lærer har sagt. Vi vil klare å løse dette ved å jobbe sammen med minstemann på ukjente tema før prøven, men det er ikke alle i klassen som har den muligheten. 

Her får de bare termin-karakter så han får seg nok en liten overraskelse over jul nå, med lavere karakterer enn det han ser for seg at han er god for. Så blir det å jobbe riktigere herfra. 

Anonymkode: 18402...99b

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Men da hadde det ikke vært adhd mamma 😍

Anonymkode: f82f6...6d9

mamma til adhd gutt<3 skrev (4 minutter siden):

Ja. Jeg føler vi følger opp tett. Det som hjelper her er i grunn at de har hatt en god del vurderinger i de forskjellige fagene . I naturfag har de feks hatt 2 prøver og 2 prosjekt i tillegg til flere rapporter. Min har da 5 på prøvene og høy vurdering på prosjektene . Alle rapporter er godkjente . Da sier han selv at han vil ha 5 på neste prøve også. På prøvene kommenterer lærer på hva de skal jobbe mer med og sånne kommentarer er veldig verdifulle . Får dere slike kommentarer ? 

Vi har fått det på et prosjekt. Der fikk hun grei karakter - men det var rom for å jobbe mer. Det var et kreativt fag som krever litt detaljnivå, og der hadde hun tatt for lett på det. 

Utover det har ikke jeg sett noe til noen vurderinger i alle fall. Bare et par prøver hvor den ene virkelig var dårlig. 

HI

Jeg har en som går i 9. nå. Hun er kjapp i hodet, husker godt, og følger godt med i timene. Hun gjør leksene sine, leverer innleveringer, og leser til prøver. Hun spør om hjelp når hun trenger det, i år har det vært to ganger. 

Vi får evaluering fra skolen på Visma, der det blir beskrevet hva de har vært gjennom, hva elevene kan og hvilken karakter de ligger an til å få dersom nivået opprettholdes. 

Hun er godt i stand til å vurdere sin egen mestring i de ulike emnene, så vi er tilgjengelig for hjelp ved behov.

På skolen er de opptatt av hva som motiverer til innsats, mer enn karakterer. Hun er nysgjerrig på kunnskap og hvordan ting henger sammen, derfor jobber hun til hun har forstått emnet. Hun gir ikke opp ved første feil. Dette gjør oss trygge på at hun spør om hjelp når det trengs. Hun har toppkarakter i nesten alle fag. 

Anonymkode: 257b9...e76

Nå har vi leksefri ungdomsskole, og jeg legger ikke mye vekt på at de skal få høye karakterer.

Det jeg legger vekt på er innsatsen deres. Altså er det en prøve, så leser vi sammen. Da vet jeg også hva de skal lese på og jeg kan finne på å stille spørsmål fra stoffet tilfeldig. Feks mens vi lager middag, så spør jeg om noe, eller vi har spørrerunde i bilen på vei til/fra trening. Da er det også flere fra klassen med, så alle får øvd litt. Jeg krever at de alltid gjør sitt beste. men jeg vet også at alle 3 er forskjellige.

Eldste har adhd og har gjort det svært dårlig karaktermessig, men hennes egen utvikling er god. Mellomste har alltid ligget på middels nivå, men har økt det litt nå på ungdomsskolen. Minste er autist, og ligger på høyt nivå på skolen og trenger sjelden hjelp med noe. Derfor er det egen innsats og utvikling jeg legger vekt på, ikke karakterer

Anonymkode: 7be6e...8b5

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Jeg har en som går i 9. nå. Hun er kjapp i hodet, husker godt, og følger godt med i timene. Hun gjør leksene sine, leverer innleveringer, og leser til prøver. Hun spør om hjelp når hun trenger det, i år har det vært to ganger. 

Vi får evaluering fra skolen på Visma, der det blir beskrevet hva de har vært gjennom, hva elevene kan og hvilken karakter de ligger an til å få dersom nivået opprettholdes. 

Hun er godt i stand til å vurdere sin egen mestring i de ulike emnene, så vi er tilgjengelig for hjelp ved behov.

På skolen er de opptatt av hva som motiverer til innsats, mer enn karakterer. Hun er nysgjerrig på kunnskap og hvordan ting henger sammen, derfor jobber hun til hun har forstått emnet. Hun gir ikke opp ved første feil. Dette gjør oss trygge på at hun spør om hjelp når det trengs. Hun har toppkarakter i nesten alle fag. 

Anonymkode: 257b9...e76

Så bra at hun er så selvstendig 😊 Det hadde vært flott om vi også hadde en sånn oversikt over hvordan de ligger an. Vi har ikke fått det så langt - men kanskje vi får det til jul? 

Det er heller ikke karakterer nå, de har valgt å bruke poengsystem som deretter blir omgjort til karakterer, så det er litt vanskelig for elevene å oversette også, tror jeg.

Enig i at det ikke bør være så stort karakterfokus, men det blir jo det uansett blant barna. Og det er jo faktisk sånn at karakterene får noe å si for veien videre. Kanskje ikke før i 10. men grunnlaget legges jo nå.. 

HI

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Nå har vi leksefri ungdomsskole, og jeg legger ikke mye vekt på at de skal få høye karakterer.

Det jeg legger vekt på er innsatsen deres. Altså er det en prøve, så leser vi sammen. Da vet jeg også hva de skal lese på og jeg kan finne på å stille spørsmål fra stoffet tilfeldig. Feks mens vi lager middag, så spør jeg om noe, eller vi har spørrerunde i bilen på vei til/fra trening. Da er det også flere fra klassen med, så alle får øvd litt. Jeg krever at de alltid gjør sitt beste. men jeg vet også at alle 3 er forskjellige.

Eldste har adhd og har gjort det svært dårlig karaktermessig, men hennes egen utvikling er god. Mellomste har alltid ligget på middels nivå, men har økt det litt nå på ungdomsskolen. Minste er autist, og ligger på høyt nivå på skolen og trenger sjelden hjelp med noe. Derfor er det egen innsats og utvikling jeg legger vekt på, ikke karakterer

Leksefri skole, spennende.

Jeg syns det er vanskelig å få tak på det de skal lese til prøvene, for de baserer seg mye på det som ligger på Teams. 

Men  noen ganger har hun fått med seg et øvingsark hjem og da har vi jobbet med det sammen. 

HI

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Leksefri skole, spennende.

Jeg syns det er vanskelig å få tak på det de skal lese til prøvene, for de baserer seg mye på det som ligger på Teams. 

Men  noen ganger har hun fått med seg et øvingsark hjem og da har vi jobbet med det sammen. 

HI

Her er også alt på nett, men jeg får ukeplanen tilsendt, så jeg vet hva de jobber med, hva læringsmålene er og når de har prøver/leveringsfrister. Sånn sett klarer jeg å følge med. Får ukeplanen på fredager slik at vi kan legge inn hva vi skal jobbe med når ifht treninger og aktiviteter 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...