Gå til innhold

Dere som kaller folk antivaksere

Anbefalte innlegg

Skrevet
Milfy Way skrev (7 minutter siden):

Jeg har jo ikke legeerklæring på at jeg ikke tåler vaksinen i det hele tatt. Så jeg blir "frivillig uvaksinert ", du vet, de som nå får all skylda for smittespredning. 

Jeg setter deg ikke i den båsen, hvorfor du setter deg selv i den skjønner jeg ikke, det blir som en selvoppfyllende profeti. Du velger helt selv å være martyr.

Anonymkode: d7012...d85

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Milfy Way skrev (11 minutter siden):

Jeg har jo ikke legeerklæring på at jeg ikke tåler vaksinen i det hele tatt. Så jeg blir "frivillig uvaksinert ", du vet, de som nå får all skylda for smittespredning. 

Har du fått tilbud om dose tre da? Og hvem vet egentlig om du tar den eller ikke? 

Anonymkode: b27b8...b86

Skrevet
Milfy Way skrev (5 timer siden):

Alkoholbruk kan føre til at man slår noen ihjel eller kjører på noen i fylla. For eksempel, et barn. Røyking kan føre til at babyen i magen skades. Ubehandlet psykisk sykdom kunne man jo se resultatene av i pil og bue- og trikkesakene. Og manglende vaksine mot influensa eller barnesykdommer kan drepe det også. 

Bortsett fra røykingen vil man få fengselsstraff. Det vil ikke uvaksinerte som setter andre liv i fare få.

Anonymkode: b5e65...707

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Bortsett fra røykingen vil man få fengselsstraff. Det vil ikke uvaksinerte som setter andre liv i fare få.

Anonymkode: b5e65...707

Hva med de vaksinerte som smitter andre å setter de i fare?

Anonymkode: d7bff...2db

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Merkelig at det først er med korona helsevesenet blir overbelasta da?

Hvor mye ekstra skatt er du villig å betale, og hvilke velferdsgoder er du villig til å gi fra deg, for å ha en kapasitet i helsevesenet som til enhver tid er rusta til å ta imot tusenvis av akuttpasienter, i tilfelle det skulle komme en pandemi?

Anonymkode: d344a...ee3

Du må ha fulgt ekstremt dårlig med på tilstanden i helsevesenet de siste xx antall årene, hvis du mener det "først er med korona helsevesenet blir overbelastet"!

Hvis et land skal ha en noenlunde ok beredskap så kan man i en normalsituasjon ha maks 85 % belegg på sykehusene i en normalsituasjon, helst bør det ligge ned mot 80 %. I Norge ligger vi godt over 90 %, og i noen regioner er det store deler av året over 100 % belegg på sykehusene (dvs. korridorpasienter, utsatte behandlinger, utsatte operasjoner, mangel på personell til så mange pasienter på en gang).

Dette fører også til at folk i en normalsituasjon får for dårlig helsetilbud i landet, får utsatt utredning, diagnostisering og behandling, noe som er svært dyrt for landet.

I tillegg har man de store og ofte urimelige belastningene som legges på de ansatte på sykehusene (og i kommunal helsetjeneste) i normalsituasjoner, pga. underbemanning, for lite ressurser, gammeldags utstyr, håpløse lokaler som ofte er enten for gamle og/eller for små til å ha rom nok for moderne utstyr og å foreta forflytninger av pasienter på forsvarlig måte både for pasient og ansatte.

Og om man tror pandemi er eneste årsak til at man kan trenge større sykehuskapasitet enn vi har i dag, da viser det bare ytterligere at man virkelig ikke følger med hva som skjer i landet og verden. Og da kan jeg også forstå hvorfor diskusjonen legges så lavt, og hvorfor man tillater at politikerne feiler i tiår uten å reagere.

Anonymkode: 88aec...3c9

Skrevet

Hvis folk bare klarte å argumentere i stedet for å drive med personangrep, lytte, forstå, forklare sitt standpunkt (trygge på å bli møtt med samme forståelse og ivrighet som de selv viser motparten), så ville vi fått en hyggelig debatt.

Anonymkode: ad6f3...5f4

Skrevet

Jeg ble kalt antivakser fordi datteren min og jeg ikke er vaksinert for korona. Begge to i samråd med lege og sykehus, men det er visst ikke så viktig. Alle andre vaksiner er tatt da, og den andre datteren er vaksinert, sønnen vaksineres om det fortsatt er tilbud om det når han blir 12 om noen mnd. 
Terskelen for drittslenging er så lav at det er trist det ikke finnes vaksine for å få folk til å sy igjen kjeften. 

Anonymkode: 93d1a...817

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Og en stor andel av de som liksom har sluttet å røyke har bare sluttet med sigaretter, men fortsetter å snuse. Og snus inneholder i tillegg til nikotin utallige kreftfremkallende stoffer, som man da frivillig legger mot egne slimhinner og så svelger ned stoffene.

Greia med den som sammenlignet dette opprinnelig var vel å ikke belaste helsevesenet unødvendig. De ytterst få som i dag uten personlig helseårsaker som fraråder vaksine velger å ikke vaksinere seg, det er ikke de som belaster helsesystemet mest. Der er det livsstilssykdommer og -plager som gjør, godt fordelt på en hel rekke ulike diagnoser, som kreft, hjerte-kar-sykdom++++

Og det er politikernes bevisste nedbygging av helsevesenet i flere tiår samtidig som befolkningen har økt med nærmere halvannen million som nå er skyld i at folk, som en annen i tråden, får utsatt operasjoner og annen behandling, at helsearbeiderne jobber seg ihjel, at vi ikke har kapasitet til å ta unna.

Tør å legge skylden der den ligger og slutt å tro på valgflesket til de fleste politikerne, og begynn å rope høyt om den udugelige helsepolitikken stortingspolitikerne over hele linja har ført i flere tiår - og krev endringer!

Alle de som nå roper høyt om "antivaksere", de er politikernes våte drømmer - fordi dette tar fokuset bort fra det at det er politikerne som har feilet stort i flere tiår. Og at selv ikke Erna og co som hadde makten i åtte år og lovet å øke og forbedre beredskapen valgte å heller bygge enda mer ned. Men det faktum forsvinner når "folket" heller velger å rette fokuset bort fra det som er det reelle problemet. Hadde vi f.eks. hatt en intensivkapasitet på linje med Tyskland, eller bare halvparten av det Tyskland har, så hadde vi til nå i pandemien trolig ikke hatt en eneste utsatt operasjon. Men vi har bare en sjettedel av Tysklands intensivkapasitet pr. 100 000 innbyggere. Tyskland har 30 intensivplasser pr. 100 000 innbyggere, Norge har 5...

Om "folket" hadde ropt like høyt til politikerne om krav til forbedringer i helsevesenet, som de nå gjør om "antivakserne", da kunne vi virkelig fått til gode endringer. På sikt ville vi redusert lengde på sykemeldingsperioder, vi ville redusert antall uføretrygdede - og vi ville stått rustet til neste pandemi (som kan bli mye verre enn covid-19). Dessverre hisser flere politikere opp til at folket skal polariseres, for da slipper de å måtte stå til ansvar for egen farlig dårlig jobb når det kommer til helsevesen og beredskap.

Begynn å se ting for det de virkelig er!

Anonymkode: 88aec...3c9

Jeg aner ikke hvem du er, men hatten av for deg og for at du gidder! 👏👏👏

Du parkerer alle her inne. Takk!

Anonymkode: 5bc2c...9cb

Skrevet
Milfy Way skrev (10 timer siden):

Nei, men jeg blir ansett som det når jeg takker nei til tredje dose. Da havner jeg i samme bunke som antivaxere. 

Og jeg veier 99 kg og i denne tråden havner jeg i den bunken som "belaster helsevesenet".
Selv om jeg aldri har vært på sykehus unntagen relatert til fødsler og barsel.

Jeg kunne jo velge å klynke over det og føle meg truffet over at alle skylder på oss feite folka bestandig. Eller jeg kan tenke "siden jeg aldri er syk, gjelder ikke dette meg" og trekke på skuldrene før jeg går videre i livet.

Anonymkode: 40500...2c2

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Og jeg veier 99 kg og i denne tråden havner jeg i den bunken som "belaster helsevesenet".
Selv om jeg aldri har vært på sykehus unntagen relatert til fødsler og barsel.

Jeg kunne jo velge å klynke over det og føle meg truffet over at alle skylder på oss feite folka bestandig. Eller jeg kan tenke "siden jeg aldri er syk, gjelder ikke dette meg" og trekke på skuldrene før jeg går videre i livet.

Jeg var den som nevnte overvektige. (Og røykere, anorektikere, diabetikere, mm) Jeg nevnte dere nettopp fordi det gjelder så mange! Setter man ting på spissen kan man si at det å havne på sykehus er for de fleste «selvforskyldt» enten det er fordi de spiser for mye, for lite, for mye sukker, trener for lite, trener for mye, røyker, ikke bruker bilbelte, eller fordi de ikke tok en vaksine. Nå havner jo folk på sykehus fordi de tok vaksinen og. Jeg tenker vi bør slutte å peke og fordele skyld. Livet handler om risiko uansett hvor vi snur oss. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Jeg var den som nevnte overvektige. (Og røykere, anorektikere, diabetikere, mm) Jeg nevnte dere nettopp fordi det gjelder så mange! Setter man ting på spissen kan man si at det å havne på sykehus er for de fleste «selvforskyldt» enten det er fordi de spiser for mye, for lite, for mye sukker, trener for lite, trener for mye, røyker, ikke bruker bilbelte, eller fordi de ikke tok en vaksine. Nå havner jo folk på sykehus fordi de tok vaksinen og. Jeg tenker vi bør slutte å peke og fordele skyld. Livet handler om risiko uansett hvor vi snur oss. 

Men du kan jo ikke sammenligne disse tingene! Livsstilssykdommer er ikke smittsomt, de har ikke kratt til å spre seg som ild i tørt gress og sette hele verdensøkonomien på spill. Husker du verden våren 2019 i det hele tatt? Tomme gater, fulle sykehus, syke og døende som måtte dø alene i store smerter, barn og unge som ikke fikk gå på skolen, voksne som ble permitterte… husker du bildene fra Italia og India? livsstilssykdommer er jo ikke i nærheten av å ha en så ødeleggende kraft, så jeg fatter ikke hvorfor det diskuteres og sammenlignes.

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Men du kan jo ikke sammenligne disse tingene! Livsstilssykdommer er ikke smittsomt, de har ikke kratt til å spre seg som ild i tørt gress og sette hele verdensøkonomien på spill. Husker du verden våren 2019 i det hele tatt? Tomme gater, fulle sykehus, syke og døende som måtte dø alene i store smerter, barn og unge som ikke fikk gå på skolen, voksne som ble permitterte… husker du bildene fra Italia og India? livsstilssykdommer er jo ikke i nærheten av å ha en så ødeleggende kraft, så jeg fatter ikke hvorfor det diskuteres og sammenlignes.

Jeg synes våren 2019 var ganske normal jeg (tror du bommet på årstallet her) 

Hun har ett poeng. Totalt sett er hverken antall dødsfall eller syke av korona urovekkende i seg selv, men det faktum at A-hus har kun 10 plasser på intensiven når de skal dekke en befolkning på nesten 600 000. 

Hvis du ser antallet tilfeller som kan knyttes til livsstilssykdommer, er de skyhøye sammenlignet. 

Når vi først er inne på smitte, er ikke vi fullvaksinerte så mye bedre samfunnsborgere. Vaksinen har en laber og kortvarig effekt mot smitte. 

Anonymkode: 13876...02c

Skrevet
Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

Det var snakk om at et fåtall uvaksinerte som «opptok» sykehusplass til fordel for ei som ikke fikk operasjonen sin. Det var dét jeg svarte på. Da må hun også være sint på alle de nevnte, at de opptar sykehusplass hver dag, året rundt. Det er ikke de uvaksinerte hun skal rette sinnet sitt mot, det blir feil fokus. Vær heller sint på de som bygger ned sykehus, år etter år etter år. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Og så kan man velge å føle seg truffet av at en «kategori» blir nevnt, eller man kan - SURPRISE! - velge å definere seg ut av den kategorien. 

I mitt tilfelle vil det si å tenke «jaja, jeg er tjukk, men jeg er også frisk og aktiv og belaster ingen.» I tilfellet MW kan hun tenke «jaja, boosterdose 3 tar jeg ikke, men jeg er jo vaksinert fra før.» 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Det var snakk om at et fåtall uvaksinerte som «opptok» sykehusplass til fordel for ei som ikke fikk operasjonen sin. Det var dét jeg svarte på. Da må hun også være sint på alle de nevnte, at de opptar sykehusplass hver dag, året rundt. Det er ikke de uvaksinerte hun skal rette sinnet sitt mot, det blir feil fokus. Vær heller sint på de som bygger ned sykehus, år etter år etter år. 

Er det umulig å være sint på begge deler, altså? Jeg klarer fint det. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Hvis du ser antallet tilfeller som kan knyttes til livsstilssykdommer, er de skyhøye sammenlignet. 

Har du tall der? Kom med dem. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Sikkert fordi det er litt mer høyverdig å skylde på folk som bare kunne skjerpet seg, vettu. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...