Gå til innhold

Dere som kaller folk antivaksere

Anbefalte innlegg

Skrevet
Milfy Way skrev (2 minutter siden):

Men det er ikke rett å kalle alle uvaksinerte antivaxere. Jeg er vaksinert med to doser, men skal ikke ta dose tre. Jeg er verken konspirasjonsteoretiker eller gal, jeg tror ikke at pandemien er medieskapt eller at vi får inn 5g-chip. Jeg ble bare veldig syk av vaksinedose 2, og legen min sa at dose 3 kan gi enda sterkere bivirkninger. Disse bivirkningene etter dose to har gått utover min livskvalitet, arbeidshverdag og barna. Jeg ønsker derfor ikke å ofre meg flere ganger, men noen antivaxer er jeg ikke. Både tenåringene og gubben er vaksinert og skal ta eventuelle senere doser fordi de har tålt vaksinen godt. 

DIB fremstår som en gjeng som ser verden i svart-hvitt, så ikke la det du leser her inne, definere deg.

Anonymkode: 8eddc...65c

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Tja. Jeg har liten respekt for de som ikke tar vaksine OG ligger på sykehus nå og sliter ut helsepersonell og stjeler plasser fra folk som venter på operasjon. Jeg er faktisk såpass irritert at jeg har tenkt at det kanskje er like greit at idiotene dør ut. Har nå ventet fem måneder på en operasjon som utsettes og utsettes. Jeg er sykemeldt og inngrepet er minimalt. Normalt skulle jeg vært tilbake på jobb nå men koster altså staten masse i sykepenger. Kostnadene for samfunnet er store. 

Anonymkode: 96b65...e0a

Synd at du opplever å stadig få utsatt operasjon!

Men du bør rette din manglende respekt og irritasjon dit den hører hjemme - nemlig mot politikerne som i flere tiår har med overlegg og planlagt har byggget ned sykehuskapasiteten. Vi har bare halvparten av sykehussenger i dag enn hva vi hadde i 1980, den gangen 22 000  sengeplasser, i dag - med 1,4 millioner flere innbyggere, har vi 11 000 sengeplasser. Intensivplasser er vi på nest nederste jumboplass i Europa.

DET er årsaken til at man nå må utsette operasjoner i dag.

Forrige regjering, som gikk til valg på å bedre beredskapen, OG som satt med makten i åtte år, de gjorde ingenting. Og dessverre er det vel også lite sannsynlig at nåværende regjering vil gjør så mye.

Jeg er i den situasjonen at jeg er blitt uføretrygdet av utredning som gikk altfor sakte pga. "kapasitet". Og dette er en villet politikk fra politikerne! For det er ikke slik at de ikke er blitt varslet om at sykehuskapasiteten i Norge er altfor dårlig, det ble varslet om noen år før svineinfluensaen i 2009, det ble varslet under svineinfluensaen, og det ble gjort undersøkelser i ettertid som viste det samme. WHO advarte også om for dårlig kapasitet, at vi var for dårlig rustet for en pandemi. Erna gikk til valg for å øke beredskapen, hun vant, hadde alle muligheter til å gjøre noe med det - men hun og hennes regjeringer valgte å gjøre det stikk motsatte, bygge ned, både sykehus og annen beredskap. Alle, absolutt alle, sykehus som er bygget de siste tiårene er bygget mindre enn hva fagfolk har sagt var nødvendig. De aller fleste nybygde sykehus har vært for små allerede når de stod ferdig (ref. f.eks. Kalnes, Østfold som har hatt korridorpasienter fra de åpnet dørene, m.fl.)

Så å skylde på de ytterst få som i dag ikke tar vaksiner, selv om de kanskje ikke har helseårsaker som gjør at de ikke bør ta, det blir rett og slett for dumt. Jeg forstår din frustrasjon i den situasjonen du er i, men det er ikke disse ytterst få sin årsak at du nå ikke blir operert. Om noe så understreker dette bare hvor ekstremt sårbare helsevesenet vårt er, hvor elendig kapasitet vi har hvis vi ikke tåler at kanskje fem prosent av den voksne befolkning ikke vaksinerer seg. Vi har over 90 % vaksinedekning i den voksne befolkningen. Så er det en god del som ikke kan ta vaksinen. De resterende få burde ikke vært nok til å få helsevesenet til å knele, spesielt siden det tross alt er rimelig få personer som blir så syke av covid-19 at de trenger intensivbehandling.

Jeg håper du får den behandlingen du trenger snart, for det er uhørt at folk helt unødvendig påføres mer lidelser og holdes utenfor arbeidslivet pga. en villet politikk fra politikerne våre!

Anonymkode: 88aec...3c9

Skrevet
Milfy Way skrev (5 minutter siden):

Men det er ikke rett å kalle alle uvaksinerte antivaxere. Jeg er vaksinert med to doser, men skal ikke ta dose tre. Jeg er verken konspirasjonsteoretiker eller gal, jeg tror ikke at pandemien er medieskapt eller at vi får inn 5g-chip. Jeg ble bare veldig syk av vaksinedose 2, og legen min sa at dose 3 kan gi enda sterkere bivirkninger. Disse bivirkningene etter dose to har gått utover min livskvalitet, arbeidshverdag og barna. Jeg ønsker derfor ikke å ofre meg flere ganger, men noen antivaxer er jeg ikke. Både tenåringene og gubben er vaksinert og skal ta eventuelle senere doser fordi de har tålt vaksinen godt. 

Hvor og når har jeg kalt alle uvaksinerte antivaksere? Jeg kaller hun ene på jobben min for det, for hun er det. Deg og din situasjon skal jeg innrømme at ikke sneia innom hjernebarken min en gang. 

Skrevet
Milfy Way skrev (13 minutter siden):

De skader veldig ofte andre. De fleste voldtekter, drap og andre lignende forbrytelser, samt påkjørsler med bil, skjer under påvirkning av alkohol eller narkotika. Røykere stjeler ganske mye av kapasiteter med sine lungesykdommer, det samme gjør mennesker som får livsstilssykdommer på grunn av feil kosthold og overvekt. 

Og nå er der vel ingen som mener at folk som dreper, voldtar, kjører i ruspåvirket tilstand osv osv er bra folk? Hva er poenget ditt egentlig?

Igjen: Hvis røykere og sykelig overvektige fikk tilbud om en medisin som gjorde dem slanke / ikke avhengige av nikotin - og de valgte å avstå fra denne medisinen - så hadde de vært rimelig på linje med vaksinemotstanderne.

Anonymkode: d344a...ee3

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Og nå er der vel ingen som mener at folk som dreper, voldtar, kjører i ruspåvirket tilstand osv osv er bra folk? Hva er poenget ditt egentlig?

Igjen: Hvis røykere og sykelig overvektige fikk tilbud om en medisin som gjorde dem slanke / ikke avhengige av nikotin - og de valgte å avstå fra denne medisinen - så hadde de vært rimelig på linje med vaksinemotstanderne.

Nå finnes det en god del røykesluttmedisin, kurs og så videre. De aller fleste røykerne er ikke interessert i å prøve det. Det samme gjelder overvektige som er det på grunn av usunt kosthold og nekter å skifte til et annet kosthold. 

Skrevet
Milfy Way skrev (26 minutter siden):

Men er du sånn som Himmel og Hav beskriver i innlegget du siterer da?

Anonymkode: d7012...d85

Skrevet
Milfy Way skrev (9 minutter siden):

Det samme gjelder overvektige som er det på grunn av usunt kosthold og nekter å skifte til et annet kosthold. 

Her er du rett og slett uvitende.

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Her er du rett og slett uvitende.

Hvorfor det? Mange er overvektige på grunn av sykdommer, mens andre er overvektige på grunn av valgene sine. Jeg har ei venninne som er "plus size" og trives med det. Hun spiser rundt 3000-4000 kcal per dag og trener ikke. Jeg kjenner også en annen som er overvektig på grunn av nødvendig medisinbruk. Så ja, alle overvektige er forskjellige, på samme måte som folk har forskjellige grunner til å ikke ta vaksinen. 

Skrevet

Kan ikke heilt samenlignes. En blir vaksinert mot smittsomme sykdommer. Sykdommer som kan ta liv av andre enn deg selv. 

Sist jeg skjekket, så er ikke alkoholbruk, røyking, narkotika bruk smittsomt.  Samme gjelder spiseforstyrrelser, psykisk helse osv. 

Korona er en pandemi. 

Anonymkode: 77e44...f0c

Tja, kanskje ikke smittsomt slik virus er, men alkoholforbruk, usunt kosthold, røyking og rusmiddelbruk kan gjøre barn arvelig belastet med det samme, noe som ikke er særlig langt unna smittsomhet på noen områder.

Og ikke minst så går jo alt dette utover pårørende. Røyking kan gi kreft, astma, andre sykdommer til de som utsettes for passiv røyking. Og det er umulig å ikke ha fått med seg i dag hvor ekstremt mye de lidelsene du nevner koster samfunnet. Ikke bare den enkelt, men også pårørende (f.eks. barn som vokser opp med vold og omsorgssvikt, partnere som blir skadet for livet av vold). Og for samfunnet generelt ved sykehus- og annen behandling, sykefravær, uføretrygd, skadede og døde i ulykker osv.

Så jo, det er mange valg mange tar som blir negativt "smittsomme" og ta liv.

Ja, det er en pandemi nå. Men i motsetning til de fleste andre land har vi en ekstremt god vaksinedekning. Det er ikke de få som velger å ikke vaksinere seg fordi de "ikke vil", som nå driver pandemien videre. Det er det rike lands egoisme som gjør, godt hjulpet av den personlige egoismen blant alle som ikke forstod at vaksinen ikke var en magisk "av-knapp" på pandemien, eller at Norge ikke kan melde seg ut av pandemien før den er over globalt.

Skrevet
Milfy Way skrev (17 minutter siden):

Nå finnes det en god del røykesluttmedisin, kurs og så videre. De aller fleste røykerne er ikke interessert i å prøve det. Det samme gjelder overvektige som er det på grunn av usunt kosthold og nekter å skifte til et annet kosthold. 

De aller fleste røykere er ikke interessert i å slutte? Andelen røykere har sunket fra 21 til 12 prosent de siste ti årene. Dette hadde ikke skjedd hvis folk ikke slutter å røyke. Hvis de som fortsatt røyker hadde fått tilbud om en vaksine som reduserer alvorlig sykdom og sjanse for død tilsvarende korobavaksinen, hadde ikke disse røykere vært rimelig blåst om de takket nei til det?

Og du lever ikke i dem virkelige verden om du ikke tror så godt som samtlige overvektige hadde takket ja til en sprøyte som gjorde dem normalvektige.

Du kan ikke sammenligne en vaksine mot en verdensomspennende pandemi med røykere og overvektige som sliter med å snu vanene sine altså.

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

De aller fleste røykere er ikke interessert i å slutte? Andelen røykere har sunket fra 21 til 12 prosent de siste ti årene. Dette hadde ikke skjedd hvis folk ikke slutter å røyke. Hvis de som fortsatt røyker hadde fått tilbud om en vaksine som reduserer alvorlig sykdom og sjanse for død tilsvarende korobavaksinen, hadde ikke disse røykere vært rimelig blåst om de takket nei til det?

Og du lever ikke i dem virkelige verden om du ikke tror så godt som samtlige overvektige hadde takket ja til en sprøyte som gjorde dem normalvektige.

Du kan ikke sammenligne en vaksine mot en verdensomspennende pandemi med røykere og overvektige som sliter med å snu vanene sine altså.

Hvorfor ikke? Vaksinen gir heller ikke full beskyttelse mot sykdommen, på lik linje med slankepiller og røykesluttmedisin. Jeg svarte på en påstand om at det ikke finnes medisin mot røyking og overvekt. Dette er feil. 

Skrevet
Milfy Way skrev (10 minutter siden):

Hvorfor ikke? Vaksinen gir heller ikke full beskyttelse mot sykdommen, på lik linje med slankepiller og røykesluttmedisin. Jeg svarte på en påstand om at det ikke finnes medisin mot røyking og overvekt. Dette er feil. 

Og du tror at det er enkelt å få de medisinene, da kan jeg fortelle deg at legenr ikke strør om seg med slankepiller eller annen hjelp mot overvekt altså. Innen de får hjelp er mange så overvektige at det nesten er ingen vei tilbake selv om de skulle ønske det.

Skrevet
Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

Og en stor andel av de som liksom har sluttet å røyke har bare sluttet med sigaretter, men fortsetter å snuse. Og snus inneholder i tillegg til nikotin utallige kreftfremkallende stoffer, som man da frivillig legger mot egne slimhinner og så svelger ned stoffene.

Greia med den som sammenlignet dette opprinnelig var vel å ikke belaste helsevesenet unødvendig. De ytterst få som i dag uten personlig helseårsaker som fraråder vaksine velger å ikke vaksinere seg, det er ikke de som belaster helsesystemet mest. Der er det livsstilssykdommer og -plager som gjør, godt fordelt på en hel rekke ulike diagnoser, som kreft, hjerte-kar-sykdom++++

Og det er politikernes bevisste nedbygging av helsevesenet i flere tiår samtidig som befolkningen har økt med nærmere halvannen million som nå er skyld i at folk, som en annen i tråden, får utsatt operasjoner og annen behandling, at helsearbeiderne jobber seg ihjel, at vi ikke har kapasitet til å ta unna.

Tør å legge skylden der den ligger og slutt å tro på valgflesket til de fleste politikerne, og begynn å rope høyt om den udugelige helsepolitikken stortingspolitikerne over hele linja har ført i flere tiår - og krev endringer!

Alle de som nå roper høyt om "antivaksere", de er politikernes våte drømmer - fordi dette tar fokuset bort fra det at det er politikerne som har feilet stort i flere tiår. Og at selv ikke Erna og co som hadde makten i åtte år og lovet å øke og forbedre beredskapen valgte å heller bygge enda mer ned. Men det faktum forsvinner når "folket" heller velger å rette fokuset bort fra det som er det reelle problemet. Hadde vi f.eks. hatt en intensivkapasitet på linje med Tyskland, eller bare halvparten av det Tyskland har, så hadde vi til nå i pandemien trolig ikke hatt en eneste utsatt operasjon. Men vi har bare en sjettedel av Tysklands intensivkapasitet pr. 100 000 innbyggere. Tyskland har 30 intensivplasser pr. 100 000 innbyggere, Norge har 5...

Om "folket" hadde ropt like høyt til politikerne om krav til forbedringer i helsevesenet, som de nå gjør om "antivakserne", da kunne vi virkelig fått til gode endringer. På sikt ville vi redusert lengde på sykemeldingsperioder, vi ville redusert antall uføretrygdede - og vi ville stått rustet til neste pandemi (som kan bli mye verre enn covid-19). Dessverre hisser flere politikere opp til at folket skal polariseres, for da slipper de å måtte stå til ansvar for egen farlig dårlig jobb når det kommer til helsevesen og beredskap.

Begynn å se ting for det de virkelig er!

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Hvordan vet dere at de ikke har tatt vaksiner?

Er det basert på koronavaksinen eller har dere sett vaksinehistorikken deres?

Er de antivaksere selv om barnevaksinene er tatt/gitt til barna, influensavaksinene tas hvert år og andre vaksiner blir tatt uten problemer?

Anonymkode: d7bff...2db

Hvis de agiterer mot vaksiner, er de antivaksere. Uansett hva de har tatt før.

Anonymkode: 40500...2c2

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Der er det livsstilssykdommer og -plager som gjør, godt fordelt på en hel rekke ulike diagnoser, som kreft, hjerte-kar-sykdom++++

Disse er på vei ned, da. Både livsstilssykdommer, hjerteinfarkt osv.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

For noe tull.

Du hopper glatt over spørsmålet mitt litt lenger opp:

Hva med de som røyker? Ikke bruker bilbelte? Spiser for mye eller for lite? Hva med de som spiser for mye sukker? Drikker alkohol? Hva med når de får problemer med lungekreft, kols, skader seg i bilulykker, får anoreksi, bulimi, diabetes eller alkoholrelaterte skader? 
De sliter ut helsepersonell og «stjeler plasser for folk som venter på operasjoner.»

Har dere ikke respekt for disse? Bør de nektes helsehjelp og «utryddes på grunn av egen dumhet?»

Anonymkode: 5bc2c...9cb

Har svart på det spørsmålet. Så du får lese litt lengre opp. Sykdom og avhengighet er annet enn en pandemi og andre dødelig smitte. 

Kanskje du kan lese svaret. Så kan du svare på spørsmålet jeg stillte? 

Skrevet

Tja, kanskje ikke smittsomt slik virus er, men alkoholforbruk, usunt kosthold, røyking og rusmiddelbruk kan gjøre barn arvelig belastet med det samme, noe som ikke er særlig langt unna smittsomhet på noen områder.

Og ikke minst så går jo alt dette utover pårørende. Røyking kan gi kreft, astma, andre sykdommer til de som utsettes for passiv røyking. Og det er umulig å ikke ha fått med seg i dag hvor ekstremt mye de lidelsene du nevner koster samfunnet. Ikke bare den enkelt, men også pårørende (f.eks. barn som vokser opp med vold og omsorgssvikt, partnere som blir skadet for livet av vold). Og for samfunnet generelt ved sykehus- og annen behandling, sykefravær, uføretrygd, skadede og døde i ulykker osv.

Så jo, det er mange valg mange tar som blir negativt "smittsomme" og ta liv.

Ja, det er en pandemi nå. Men i motsetning til de fleste andre land har vi en ekstremt god vaksinedekning. Det er ikke de få som velger å ikke vaksinere seg fordi de "ikke vil", som nå driver pandemien videre. Det er det rike lands egoisme som gjør, godt hjulpet av den personlige egoismen blant alle som ikke forstod at vaksinen ikke var en magisk "av-knapp" på pandemien, eller at Norge ikke kan melde seg ut av pandemien før den er over globalt.

Blander salaten godt sammen? 

Skrevet
Milfy Way skrev (2 timer siden):

Alkoholbruk kan føre til at man slår noen ihjel eller kjører på noen i fylla. For eksempel, et barn. Røyking kan føre til at babyen i magen skades. Ubehandlet psykisk sykdom kunne man jo se resultatene av i pil og bue- og trikkesakene. Og manglende vaksine mot influensa eller barnesykdommer kan drepe det også. 

Kan, kan, kan.. 

En pandemi er dødelig. 

Skrevet
Milfy Way skrev (2 timer siden):

Men det er det da heller ingen som gjør. Og du er ikke engang uvaksinert.

Skrevet

Men det er det da heller ingen som gjør. Og du er ikke engang uvaksinert.

Nei, men jeg blir ansett som det når jeg takker nei til tredje dose. Da havner jeg i samme bunke som antivaxere. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Og en stor andel av de som liksom har sluttet å røyke har bare sluttet med sigaretter, men fortsetter å snuse. Og snus inneholder i tillegg til nikotin utallige kreftfremkallende stoffer, som man da frivillig legger mot egne slimhinner og så svelger ned stoffene.

Greia med den som sammenlignet dette opprinnelig var vel å ikke belaste helsevesenet unødvendig. De ytterst få som i dag uten personlig helseårsaker som fraråder vaksine velger å ikke vaksinere seg, det er ikke de som belaster helsesystemet mest. Der er det livsstilssykdommer og -plager som gjør, godt fordelt på en hel rekke ulike diagnoser, som kreft, hjerte-kar-sykdom++++

Og det er politikernes bevisste nedbygging av helsevesenet i flere tiår samtidig som befolkningen har økt med nærmere halvannen million som nå er skyld i at folk, som en annen i tråden, får utsatt operasjoner og annen behandling, at helsearbeiderne jobber seg ihjel, at vi ikke har kapasitet til å ta unna.

Tør å legge skylden der den ligger og slutt å tro på valgflesket til de fleste politikerne, og begynn å rope høyt om den udugelige helsepolitikken stortingspolitikerne over hele linja har ført i flere tiår - og krev endringer!

Alle de som nå roper høyt om "antivaksere", de er politikernes våte drømmer - fordi dette tar fokuset bort fra det at det er politikerne som har feilet stort i flere tiår. Og at selv ikke Erna og co som hadde makten i åtte år og lovet å øke og forbedre beredskapen valgte å heller bygge enda mer ned. Men det faktum forsvinner når "folket" heller velger å rette fokuset bort fra det som er det reelle problemet. Hadde vi f.eks. hatt en intensivkapasitet på linje med Tyskland, eller bare halvparten av det Tyskland har, så hadde vi til nå i pandemien trolig ikke hatt en eneste utsatt operasjon. Men vi har bare en sjettedel av Tysklands intensivkapasitet pr. 100 000 innbyggere. Tyskland har 30 intensivplasser pr. 100 000 innbyggere, Norge har 5...

Om "folket" hadde ropt like høyt til politikerne om krav til forbedringer i helsevesenet, som de nå gjør om "antivakserne", da kunne vi virkelig fått til gode endringer. På sikt ville vi redusert lengde på sykemeldingsperioder, vi ville redusert antall uføretrygdede - og vi ville stått rustet til neste pandemi (som kan bli mye verre enn covid-19). Dessverre hisser flere politikere opp til at folket skal polariseres, for da slipper de å måtte stå til ansvar for egen farlig dårlig jobb når det kommer til helsevesen og beredskap.

Begynn å se ting for det de virkelig er!

Merkelig at det først er med korona helsevesenet blir overbelasta da?

Hvor mye ekstra skatt er du villig å betale, og hvilke velferdsgoder er du villig til å gi fra deg, for å ha en kapasitet i helsevesenet som til enhver tid er rusta til å ta imot tusenvis av akuttpasienter, i tilfelle det skulle komme en pandemi?

Skrevet
Milfy Way skrev (14 minutter siden):

Nei, men jeg blir ansett som det når jeg takker nei til tredje dose. Da havner jeg i samme bunke som antivaxere. 

Ref hvem? 

Anonymkode: b27b8...b86

Skrevet
Milfy Way skrev (3 timer siden):

Men Himmel og hav gjør jo ikke det? Jeg er ganske sikker på at hun ikke hentyder til deg i det hele tatt, egentlig. 

Skrevet
Milfy Way skrev (31 minutter siden):

Av hvem? At du takker nei pga helse gjør deg ikke til en antivakser. Leser du ikke noen av svarene her inne? Men måten du raser rundt i tråder på her inne og tillegger folk ting de aldri har sagt, så er det jammen meg ikke rart at noen synes du høres ekstrem ut og at du kan bli sett som en antivakser.

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Av hvem? At du takker nei pga helse gjør deg ikke til en antivakser. Leser du ikke noen av svarene her inne? Men måten du raser rundt i tråder på her inne og tillegger folk ting de aldri har sagt, så er det jammen meg ikke rart at noen synes du høres ekstrem ut og at du kan bli sett som en antivakser.

Jeg har jo ikke legeerklæring på at jeg ikke tåler vaksinen i det hele tatt. Så jeg blir "frivillig uvaksinert ", du vet, de som nå får all skylda for smittespredning. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...