Gå til innhold

Langrennsutstyr til 12 åring??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :) 12 åringen har nå funnet ut at han vil starte med langrenn. Jeg er selvfølgelig glad for at han har lyst til å drive med idrett, men jeg tenker langrenn er fryktelig dyrt om vi må kjøpe veldig mye utstyr…

Er det noen som vet hvor mye utstyr han trenger? 
Han har et par ski som er fra 2019 som passer ennå, eller må han ha nye? Trenger han spesielle skiklær, eller holder det med vanlige uteklær? Må han ha sånn tettsittende skidress når han går renn? Sikkert noe mer også…

Spør her da jeg har så lite peiling på slikt at det nesten er flaut, håper det går fint😅

Anonymkode: 41d61...88f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville tatt kontakt med skiklubben han ønsker å starte i, der burde du få gode råd.

Anbefaler å kjøpe brukt utstyr, mange skiklubber har egne Facebooksider for kjøp og salg.

Han trenger 2 sett ski og staver, for skøyting/fristil og klassisk, både lengde og type ski er forskjellige. Til å begynne med kan han bruke kombisko som er for begge stilarter. Du kan søke opp tips på lengde på utstyret. 

Viktig med klær med god bevegelighet. Mange skiklubber selger treningsjakke, treningsbukse og renndress med skiklubbens navn, kan også kjøpes brukt. Men du må ikke kjøpe det.

Hvis han blir hekta, bør dere foreldre ta nybegynner smørekurs med skiklubben, de har gjerne gratiskurs. Eller spør om råd fra andre foreldre, det er gjerne noen veldig smøreinteresserte foreldre (som regel fedre) som gjerne hjelper til.

Hilsen skimamma som også var helt fersk i dette en gang

Skrevet
Fornax skrev (7 minutter siden):

Jeg ville tatt kontakt med skiklubben han ønsker å starte i, der burde du få gode råd.

Anbefaler å kjøpe brukt utstyr, mange skiklubber har egne Facebooksider for kjøp og salg.

Han trenger 2 sett ski og staver, for skøyting/fristil og klassisk, både lengde og type ski er forskjellige. Til å begynne med kan han bruke kombisko som er for begge stilarter. Du kan søke opp tips på lengde på utstyret. 

Viktig med klær med god bevegelighet. Mange skiklubber selger treningsjakke, treningsbukse og renndress med skiklubbens navn, kan også kjøpes brukt. Men du må ikke kjøpe det.

Hvis han blir hekta, bør dere foreldre ta nybegynner smørekurs med skiklubben, de har gjerne gratiskurs. Eller spør om råd fra andre foreldre, det er gjerne noen veldig smøreinteresserte foreldre (som regel fedre) som gjerne hjelper til.

Hilsen skimamma som også var helt fersk i dette en gang

Støtter dette, men jeg må også legge til at det etter min erfaring er litt vel sent å starte når man er 12 år. Det er jo individuell idrett, men han risikerer å alltid komme sist, eller i gruppe med yngre barn. Så ville latt han prøve noen ganger før jeg meldte han inn. Min 10 åring har holdt på siden han var 5, trener 2 ganger i uka, både rulleski og løping sommerhalvåret, og ski vinterhalvåret. De drar allerede på turer uten foreldre for å oppsøke snø, både i haller og på fjellet.

Anonymkode: f3943...2d9

Skrevet

De fleste synes skøyting er artigst, så et tips kan være at han 1.sesong er med på bare skøytetrening. Ville også droppet skirenn i starten. 

Mindre styr med smøring også med skøyteski, trenger bare glider og det finnes noen som bare kan sprayes på.

Skrevet

La han prøve seg først, ikke kjøp noe med en gang.

De fleste klubber har en eller annen form for kjøp og salg av brukt fravokst utstyr, facebook-side for det, egne bruktsalgdager e.l.

Kameraten til sønnen min var sikkert 14 år da han begynte, er 20 nå og trener mye på ski og rulleski. Ikke for å bli verdensmester, men fordi han synes det er gøy. Han trente med klubb til han var ferdig på vgs, men går bare turritt.

Anonymkode: 477ec...1e1

Skrevet

Jeg tenker også at kanskje det kan være greit å la ungen teste det en periode før du går til innkjøp av masse nytt utstyr. En 12- åring kan skifte mening fort ☺️

Kjøp brukte ski, sko og staver på finn eller lokale salgsgrupper. De første treningene kan han sikkert bruke vanlige uteklær. I fjor kjøpte jeg en Bjørn Dæhlie skidress til min yngste på finn for 200 kroner. Helt genialt. 

Skrevet

Takker for alle tips😃

Anonymkode: 41d61...88f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...