Gå til innhold

Hodet over vannet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen gode tips til hvordan holde hodet over vannet når man ikke har et ledig øyeblikk om dagene?

Jeg er oppe fra kl.5 hver dag, full fart med barn og jobb til kl.22 hver kveld.(og gjerne etter det også). 
Føler jeg drukner, sover svært lite og er rød i øynene av trøtthet/sliten. Har bare lyst på en dag for meg selv(noe som er helt utelukket).

Gode tips taes imot med varme åone hender😫

Anonymkode: 063fc...9a4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi trenger vel flere opplysninger for å kunne gi råd? Hvorfor har du så strie dager, er du alene om oppgavene og hvor mange barn har du?

Anonymkode: 744b9...1fc

Skrevet

Hvordan klarer du det? Hva gjør du som andre folk ikke gjør? Har barna sykdommer/diagnoser som gjør de spesielt vanskelig og tidkrevende å følge opp?

Jeg har fire barn selv, og selvfølgelig travle dager. Men ikke såå travle...

En vaskemaskin om dagen, en oppvaskmaskin om dagen, og de går jo av seg selv.

Middagslaging og rydding, det tar litt tid, men det er likevel tid igjen til å se barne-TV sammen, slappe av litt mens ungene leker osv.

Sikker på at du ikke kaver mer enn nødvendig? 

Anonymkode: 4a0ba...b77

Skrevet

Skaff deg mer hjelp i huset, enten mennesker (barnevakt, vaskehjelp, au pair) eller funksjoner (matkasse, robotstøvsuger, tørketrommel)

Gå ned i stilling

Legg lista lavere

Anonymkode: d2a51...970

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Noen gode tips til hvordan holde hodet over vannet når man ikke har et ledig øyeblikk om dagene?

Jeg er oppe fra kl.5 hver dag, full fart med barn og jobb til kl.22 hver kveld.(og gjerne etter det også). 
Føler jeg drukner, sover svært lite og er rød i øynene av trøtthet/sliten. Har bare lyst på en dag for meg selv(noe som er helt utelukket).

Gode tips taes imot med varme åone hender😫

Anonymkode: 063fc...9a4

Hank inn besteforeldre som barnepasseren og ta deg en feriedag alene 

Anonymkode: b3270...bc0

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Hvordan klarer du det? Hva gjør du som andre folk ikke gjør? Har barna sykdommer/diagnoser som gjør de spesielt vanskelig og tidkrevende å følge opp?

Jeg har fire barn selv, og selvfølgelig travle dager. Men ikke såå travle...

En vaskemaskin om dagen, en oppvaskmaskin om dagen, og de går jo av seg selv.

Middagslaging og rydding, det tar litt tid, men det er likevel tid igjen til å se barne-TV sammen, slappe av litt mens ungene leker osv.

Sikker på at du ikke kaver mer enn nødvendig? 

Jeg er alene ett barn og er nesten like travel som henne, men du er kanskje ikke i full jobb du

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Jeg er alene ett barn og er nesten like travel som henne, men du er kanskje ikke i full jobb du

Da legger du lista unødvendig høyt eller er veldig lite effektiv. Jeg har tre barn, og når jeg har kun minsten går jeg og kjeder meg og vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg. 

HI, Skjønner ikke hvordan det kan være SÅ travelt med barn, med mindre det er snakk om veldig mange veldig små barn og du er alene med dem? Si litt mer om rutinene og hvorfor det er så travelt, så blir det lettere å hjelpe. 

Det er helt greit å kutte ned til det mest nødvendige når man er utslitt, og barna tar ikke skade av frokostblanding til middag innimellom altså. 

Skrevet

Som flere skriver, trenger vi litt flere opplysninger for å kunne gi deg råd. Hva er det som gjør dagene så travle? 
Jeg har fire barn og full jobb. Er riktignok ikke alene med de. Dagene er selvfølgelig travle, men aldri slik at vi føler vi blir slukt. Det handler om rutiner og struktur. 
Vi handler 1-2 ganger i uka, alle rydder opp etter seg selv (og med én gang), vi rydder opp etter middag med en gang vi er ferdig med den. 
Når den ene kjører til aktiviteter for en eller fler av barna er den andre hjemme å gjør noe annet. Når de to minste (bhg-barn) er i seng, har vi som regel tid å sette oss ned å slappe av, skravle, evnt se en film med de eldste. Vi er flinke til å hjelpe hverandre. 

Anonymkode: 6ad45...dd9

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Ett barn kan ikke være noe stort problem, da må du senke kravene dine og planlegge bedre. Rett og slett. 

Anonymkode: 35a89...6ef

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Om du er så travel med bare et barn har du veldig dårlige rutiner på ting tror jeg.

Joda, jeg er i full jobb, men har en mann da så vi er to voksne i huset, det er vi. Men selv med fire barn har vi tid til å slappe av, se litt på TV, trene osv. Man må bare ha gode rutiner og ikke kave seg opp over ting som er helt vanlig. Det å smårydde litt, tørke over vasken mens ungene sitter i badekaret, handle mens unger er på fritidsaktiviteter, brette klær mens ungene gjør lekser osv osv er ikke slitsomt om man bare ser på det som vanlige hverdagslige oppgaver og ikke en "fordømt jobb og plikt".

Vi mennesker er laget for å være i aktivitet.

Skrevet

Jeg har 3 barn. Jeg gjør ikke annet enn å kjøre hit og dit, hente, bringe, etc. Det gjør at jeg har dårlig tid til alt annet jeg skulle ha gjort. Det hjelper ikke å være 2 voksne når begge jobber fullt og den ene skal være på trening der mens den andre skal hit og den tredje har med 2 venner hjem uten å spørre. 
Jeg LEVER i bilen om dagen. Eldste jobber og går på skole i en annen by, hvor kollektivtransport gjør det vanskelig for henne å rekke alt. Hun trener organisert, går på skole og jobber. I mellom alt her skal man jo ha tid til å dra på butikken, kjøpe de sokkene, vaske over gulvet, gå tur med bikkja etc.

Det er lov å bli sliten, og kjenne på følelsen av at bare en dag uten NOE hadde vært himmelriket!

HI; Du må bare kutte ut det du ikke trenger, gjør det du absolutt må, senk skuldrene og puuuuuuuuuust

Anonymkode: 66bc0...1e8

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Som flere skriver, trenger vi litt flere opplysninger for å kunne gi deg råd. Hva er det som gjør dagene så travle? 
Jeg har fire barn og full jobb. Er riktignok ikke alene med de. Dagene er selvfølgelig travle, men aldri slik at vi føler vi blir slukt. Det handler om rutiner og struktur. 
Vi handler 1-2 ganger i uka, alle rydder opp etter seg selv (og med én gang), vi rydder opp etter middag med en gang vi er ferdig med den. 
Når den ene kjører til aktiviteter for en eller fler av barna er den andre hjemme å gjør noe annet. Når de to minste (bhg-barn) er i seng, har vi som regel tid å sette oss ned å slappe av, skravle, evnt se en film med de eldste. Vi er flinke til å hjelpe hverandre. 

Anonymkode: 6ad45...dd9

Det går faktisk ikke an å sammenligne det å være alene med å være to i en familie. Mye av det som gjør det travelt når du er alene er jo akkurat det at man ikke kan dele seg, og skal man følge ett barn betyr det at man enten må ta med de andre eller organisere at de er hos andre (snakker om småbarn som ikke kan være alene)

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Jeg har 3 barn. Jeg gjør ikke annet enn å kjøre hit og dit, hente, bringe, etc. Det gjør at jeg har dårlig tid til alt annet jeg skulle ha gjort. Det hjelper ikke å være 2 voksne når begge jobber fullt og den ene skal være på trening der mens den andre skal hit og den tredje har med 2 venner hjem uten å spørre. 
Jeg LEVER i bilen om dagen. Eldste jobber og går på skole i en annen by, hvor kollektivtransport gjør det vanskelig for henne å rekke alt. Hun trener organisert, går på skole og jobber. I mellom alt her skal man jo ha tid til å dra på butikken, kjøpe de sokkene, vaske over gulvet, gå tur med bikkja etc.

Det er lov å bli sliten, og kjenne på følelsen av at bare en dag uten NOE hadde vært himmelriket!

HI; Du må bare kutte ut det du ikke trenger, gjør det du absolutt må, senk skuldrene og puuuuuuuuuust

DU burde i hvert fall legge lista lavere. Kjøre mindre, la ungene gå selv dit de skal.

Eller avtale med dem at dersom du skal ha tid til å kjøre, må de selv ta kjøkkenet etter middag.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det går faktisk ikke an å sammenligne det å være alene med å være to i en familie. Mye av det som gjør det travelt når du er alene er jo akkurat det at man ikke kan dele seg, og skal man følge ett barn betyr det at man enten må ta med de andre eller organisere at de er hos andre (snakker om småbarn som ikke kan være alene)

Men vi vet jo ikke om HI har så små barn eller er aleine. Hun sier ikke noe om det.

Skrevet

Flytt til ett sted med kort avstand til skole og aktiviteter, så kan de gå selv. Vips fikk jeg to ekstra timer ledig bare der 😅

Anonymkode: 8ee2b...a3e

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Man samkjører jo...

Her er det treninger hver dag, men at fire foreldre skal kjøre etter hverandre med en unge hver i bilen er jo helt hjernedødt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...