Gå til innhold

Hvordan hjelpe mannen min?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han har hatt hjemmekontor i snart 2 år. Og han holder på å miste motet helt. Trives ikke hjemme lenger, ser ikke glede i noe her, finner ikke roen her. 

Han får dra bort så mye Han vil på ettermiddagene/kveldene, han finner på noe med kompisene sine i helgene (ikke hver kveld eller ettermiddag, men jeg sier aldri nei om noe kommer opp)

Men så fort han kommer hjem  synker humøret hans. Jeg har gått fra å forstå han helt og fult ut, til å be han se til h&@%#^ ta seg sammen. 

Tips til hvordan man kan snu dette?

Han skal tilbake på kontoret etter jul, og mener at det å "snakke med noen" ikke er nødvendig, i allefall ikke enda...

Anonymkode: de9f4...a15

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sex? Vet det ikke er løsningen på alt, men det er alt jeg kommer på. For min del er hjemmekontor helt vidunderlig. 

Anonymkode: a94e1...590

Skrevet

Jeg forstår han godt ! Men han må ta seg sammen likevel! 

Anonymkode: dd258...e3f

Skrevet
Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Han har hatt hjemmekontor i snart 2 år. Og han holder på å miste motet helt. Trives ikke hjemme lenger, ser ikke glede i noe her, finner ikke roen her. 

Han får dra bort så mye Han vil på ettermiddagene/kveldene, han finner på noe med kompisene sine i helgene (ikke hver kveld eller ettermiddag, men jeg sier aldri nei om noe kommer opp)

Men så fort han kommer hjem  synker humøret hans. Jeg har gått fra å forstå han helt og fult ut, til å be han se til h&@%#^ ta seg sammen. 

Han skal tilbake på kontoret etter jul, og mener at det å "snakke med noen" ikke er nødvendig, i allefall ikke enda...

Dette er jo en selvmotsigelse fra hans side. Hvis det ikke er nødvendig å snakke med noen, da burde han kunne fokusere nå på at det bare er en måned igjen til han skal tilbake på jobb, og at det skjer ganske mye med advent, jul og nyttår som han kan delta i og fokusere på.

Hvis han ikke greier å snu tanker og oppførsel, da trenger han jo hjelp!

For det er en stor fare i måten han nå forholder seg på. Han virker å være deprimert, og hvis han ikke greier å snu ting til å bli mer positivt hjemme før han begynner å jobbe igjen, da mener jeg det er tvilsomt om det å begynne å jobbe igjen vil gjøre ham mer positivt til hjemmet. Da er det fort gjort å bruke jobben som en flukt, og så forvente at han skal kunne fortsette som han gjør nå - nemlig å være borte på kvelder og helger.

Jeg ville forsøkt å få ham med i parterapi, for det han har slitt med, det er det mange som har gjort nå. Men han må se at dette ikke bare går utover ham, men også deg og ungene, og at hvis dere skal greier dere også i fremtiden som samlet familie, da må dere greie å snu situasjonen. Og skal dere greie det, da må dere holde sammen. Og da kan ikke han fortrenge egne problemer for så å rømme på kveld og helg. En annen ting er at hvis pandemien skulle utvikle seg i veldig feil retning igjen - måtte det ikke skje! - da kan han risikere mer hjemmekontor. Og da må han ha en plan om hvordan han ev. kan takle det bedre enn han har gjort til nå.

Kanskje en del av løsningen også ligger i at du heller stiller mer krav til ham, at dere som familie jobber sammen, at dere gjør ting sammen, at dere prioriterer kjæresteforholdet også. Kanskje dere kan lage en aktivitetskalender for tiden frem til jul - sett dere ned sammen og lag en plan for hva kalenderen skal inneholde. Ta med typisk vanlige juleforberedende ting som ev. nedvask, gavehandling, henge opp lys, bake, handle mat, kjøpe juletre +++ Men også ta med andre ting  som f.eks. spis middag ute en ettermiddag (ute som ute i det fri, grill pølser, ta med lapskaus på termos osv.), en ettermiddag eller kveld i akebakken, se på meteorsvermen som alltid kommer i desember - kanskje både med barna og en kveld dere to kan gjøre det sammen, kakaokveld med spill, bakekveld, kanskje dere kan gjøre noe frivillig arbeid i nærmiljøet, dra til en besøksgård +++ Det kan gi dere mer samhold, og noe som fyller dagene den kommende måneden. Parallelt kan du og han f.eks. ha en ukeskalender, hvor dere minst en kveld i uken prioriterer hverandre etter at barna har lagt seg - det kan være å slå av skjermer for resten av kvelden og snakke sammen, kjøp en massasjeolje og masser hverandre, ha sex, spille "Du og jeg" - parspill (eller lignende), ta en ostekveld, lag gløgg og ta med ut i hagen og se på stjernene sammen, ta et bad sammen +++

Jeg tviler på at det å begynne i jobb igjen mirakuløst skal løse hele hans nedstemthet/depresjon. Så dere må ha en annen plan. Mener han at han ikke trenger å snakke med noen - javel, men da får han bevise det, da, og vise at han prioriterer familien og fellesskapet og forholdet. Det vil uansett være helt avgjørende for at han får tilbake et positivt forhold til det å være hjemme, enten han er alene der eller sammen med deg og familien. Om han og dere ikke jobber aktivt med å finne tilbake til det positive med hjemmet deres og forholdet/familien deres, da vil ikke det at han er tilbake på kontoret løse det. Så snakk sammen og bli enige om å prioritere hverandre nå i desember!

Anonymkode: 0e634...65b

Skrevet

Han må jo bare jobbe med seg selv tenker jeg. Har hatt hjemmekontor i straks to år jeg også. Det føles litt som å bo på jobben rett og slett! Veldig viktig å ha en klar skille, og helst ikke se PC/arbeidsplass før og etter jobb. 

Nå får vi velge selv, og det er veldig ok. Kan ta hjemmekontor når vi selv ønsker :) MyeMye mindre stress i hverdagen!

Anonymkode: f9b63...1d5

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Slutt å dulle med han. 

Det er han selv, en voksen mann, som må ta vare på sin egen psykiske helse. Hvis det er arbeidsplassen han savner, så får han dra fingeren ut av ræva og enten skifte jobb, eller si fra til sjefen at han trenger fagmiljøet og vil tilbake på vanlig kontor - om ikke annet, så to dager i uka.

Anonymkode: 2b285...894

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Slutt å dulle med han. 

Det er han selv, en voksen mann, som må ta vare på sin egen psykiske helse. Hvis det er arbeidsplassen han savner, så får han dra fingeren ut av ræva og enten skifte jobb, eller si fra til sjefen at han trenger fagmiljøet og vil tilbake på vanlig kontor - om ikke annet, så to dager i uka.

Anonymkode: 2b285...894

Tro meg, jeg duller ike med han.

Han søker jobber for harde livet, og sjefen har benyttet anledningen til å pusse opp kontorene. Så de har lenge ikke hatt muligheten til å dra ned. 

Skrevet

Du fikk ett råd av meg, prøv det. 

Anonymkode: a94e1...590

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...