Gå til innhold

Facebook har stengt gruppa Nei til koronapass med mer enn 20000 medlemmer

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Det er nyheter. Det er muligens ikke nyheter som underbygger ditt syn på noe, men like fullt nyheter. Propaganda er noe annet, jeg anbefaler deg å lese deg litt opp på det.

Anonymkode: c6c97...d6d

Nope. Det er propaganda.

Propaganda er bevisst manipulering av folks følelser og tanker ved hjelp av sterke virkemidler for å fremme bestemte oppfatninger og handlingsmønstre.

For ordens skyld kan du lese om det her. https://snl.no/propaganda

Anonymkode: 2190e...65f

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Dagbladet og VG sprer da frykt slik som de hauser opp omicron.

Anonymkode: a45cd...e8e

Propaganda er når noen bruker kilder som ikke er gjennomsiktige/dokumenterte for å påvirke. Nyheter derimot benytter seg av kilder og er transparent rundt kildebruken sin. At du mener at de sprer frykt, er på ingen måter det samme som at de sprer propaganga. Så igjen, folk må lære seg hva propaganga er for noe, for nå brukes begrepet helt feil, og det er potensielt skummelt for demokratiet når (enkelte) folk oppriktig tror at nyheter som deles i mer eller mindre anerkjente aviser er propaganga. Det understreker jo en grunnleggende mistillit til både demokratiet i seg selv, og styresmaktene. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nope. Det er propaganda.

Propaganda er bevisst manipulering av folks følelser og tanker ved hjelp av sterke virkemidler for å fremme bestemte oppfatninger og handlingsmønstre.

For ordens skyld kan du lese om det her. https://snl.no/propaganda

Ja, men om du leter litt videre, så skal denne manipuleringen være gjort på saker med ughennomsiktig kildebruk, noe som ikke er tilfelle ved nyhetssaker i nettavisene. De er åpen om kildebruken sin. Og der ligger det også en vesentlig og avgjørende forskjell mellom nyhetssaker og propaganda. 

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Propaganda er når noen bruker kilder som ikke er gjennomsiktige/dokumenterte for å påvirke. Nyheter derimot benytter seg av kilder og er transparent rundt kildebruken sin. At du mener at de sprer frykt, er på ingen måter det samme som at de sprer propaganga. Så igjen, folk må lære seg hva propaganga er for noe, for nå brukes begrepet helt feil, og det er potensielt skummelt for demokratiet når (enkelte) folk oppriktig tror at nyheter som deles i mer eller mindre anerkjente aviser er propaganga. Det understreker jo en grunnleggende mistillit til både demokratiet i seg selv, og styresmaktene. 

Ikke nødvendigvis. I Sovjetuinonen brukte man dokumenterte kilder som propaganda. En og samme informasjon kan vinkles og forstås på forskjellige måter, man kan plukke ut informasjon man presenterer og utelate annen informasjon. Det holder å vri informasjonen en vei for at det skal være propaganda. 

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

HURRA! MÅLET ER NÅDD! 😊

https://www.spleis.no/project/162363

Anonymkode: a025c...6cb

Off snakk om å sløsa pengar. 

Anonymkode: 869cc...824

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Kutt ut a. Hun har helt rett.

Vis meg oversikten som viser at de fleste som er innlagt på sykehus er fullvaksinert, så skal jeg tro dere. 

Anonymkode: c0062...df2

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Vis meg oversikten som viser at de fleste som er innlagt på sykehus er fullvaksinert, så skal jeg tro dere. 

Anonymkode: c0062...df2

Vær så god. Eller lyver Dagsavisen også? 

https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2021/11/05/derfor-er-flest-fullvaksinerte-innlagt-na/

Milfy Way skrev (4 minutter siden):

Linken din er fra 5 november.

Anonymkode: 8ad09...d56

Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Burde jeg ha det?

Vel, du påpekte at linken var fra 5. november. Hva var hensikten med det? Jeg svarte til df2 på hennes brukerangrep og beskyldninger om løgn. Så det er egentlig hun som burde ha en nyere link som motbeviser det som står i min link. Ellers er det et vanlig brukerangrep som skal rapporteres og slettes. 

Milfy Way skrev (7 minutter siden):

Vel, du påpekte at linken var fra 5. november. Hva var hensikten med det? Jeg svarte til df2 på hennes brukerangrep og beskyldninger om løgn. Så det er egentlig hun som burde ha en nyere link som motbeviser det som står i min link. Ellers er det et vanlig brukerangrep som skal rapporteres og slettes. 

Hensikten var å si at du kom med en gammel link. Påstanden din burde ha nyere kilder., men det har du tydeligvis ikke.

df2 sin kommentar var ikke brukerangrep, nå må du gi deg.

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Hensikten var å si at du kom med en gammel link. Påstanden din burde ha nyere kilder., men det har du tydeligvis ikke.

Jeg fant ikke nyere kilder. Men det er ingenting som tyder på at situasjonen har endret seg nevneverdig. Ellers hadde det vært nevnt i media. Grunnløse beskyldninger er for øvrig brukerangrep. 

Annonse

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/statsministerens-redegjorelse-for-stortinget-om-koronapandemien/id2890249/ nyere link - vær så god :)

Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Påstanden din burde ha nyere kilder., men det har du tydeligvis ikke.

Hvorfor?

"Men du tar feil, jorden er faktisk rund ikke flat, det beviste Tycho Brahe for flere hundre år siden"
"Det beviser jo ingenting, har du nyere forskning som beviser det? Har du forskning fra i år som beviser det?"
"Eh, forskning fra i år som beviser at jorden er rund?!"
"Se der! Hah! Det bekrefter at jorden er flat!"

@Milfy Way har helt rett, har det ikke forandret seg noe innenfor den forskningen som foreligger så er den forskningen like aktuell i dag som om hundre år, som om tusen år. Er det noe som forandrer seg, nyere informasjon som gir et annet bilde, så er det viktig med oppdatert forskning etter det. Men selvfølgeligheter trenger det ikke forskes på hvert år. Tenk om forskere skulle forske på om jorden er rund eller ei, hvert eneste år! For noen bortkastede ressurser det ville vært.

"Er jorda fortsatt rund?"
"Det vet jeg ikke, den var det i fjor men jeg er ikke sikker på om den er det i år, det må vi forske på"

Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Hvorfor?

"Men du tar feil, jorden er faktisk rund ikke flat, det beviste Tycho Brahe for flere hundre år siden"
"Det beviser jo ingenting, har du nyere forskning som beviser det? Har du forskning fra i år som beviser det?"
"Eh, forskning fra i år som beviser at jorden er rund?!"
"Se der! Hah! Det bekrefter at jorden er flat!"

@Milfy Way har helt rett, har det ikke forandret seg noe innenfor den forskningen som foreligger så er den forskningen like aktuell i dag som om hundre år, som om tusen år. Er det noe som forandrer seg, nyere informasjon som gir et annet bilde, så er det viktig med oppdatert forskning etter det. Men selvfølgeligheter trenger det ikke forskes på hvert år. Tenk om forskere skulle forske på om jorden er rund eller ei, hvert eneste år! For noen bortkastede ressurser det ville vært.

"Er jorda fortsatt rund?"
"Det vet jeg ikke, den var det i fjor men jeg er ikke sikker på om den er det i år, det må vi forske på"

Smittebildet og diverse mutasjoner rundt coronaviruset er ikke akkurat like konstant som planetens form, da. Bare nevner det...

Anonymkode: 07195...d14

Milfy Way skrev (På 2.12.2021 den 9.37):

Poenget er at både fullvaksinerte og uvaksinerte kan bli smittet, smitte videre og bli skikkelig syke.

Herregud. At alle potensielt KAN det er jo ikke "poenget". 

Poenget er jo gradsforskjellen! Hvis de uvaksinerte i mye større grad blir dødssyke, og hvis de vaksinerte kun smitter 1/5 så mange som de uvaksinerte, da ER det jo et viktig tiltak å vaksinere! Ingen har lovet at det skal bli helt utryddet, ingen har lovet at man blir smittefri eller ikke kan bli syk - men at man bekjemper selve sykdommen og dens konsekvenser for samfunn og folkehelse, dét er løftet. Og det blir holdt hvis tilstrekkelig mange lar seg vaksinere.

Anonymkode: 07195...d14

Pashla skrev (1 minutt siden):

Mesteparten av dem som finnes i samfunnet, er fullvaksinerte. Da vil de også bli flere på sykehusene....

Og de fleste på sykehus som er fullvaksinert er eldre mennesker med en median alder på over 70 år. 

• Opprett ny...