Gå til innhold

Det har dødd flere av covid-19 i 2021 enn i 2020

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

enda vi i år har hatt vaksinen. Det døde 459 i 2020, og til nå er det dødd 581. 82% av rapporterte dødsfall er blant vaksinerte. (Kilde FHI.) Det er jo litt merkelig, er det ikke? 

Anonymkode: 7821b...7cd

Hvorfor er det merkelig?Naturlig variasjon finnes vel uansett,gjør det ikke?

Nei, de eldste og sykeste ble vaksinert først. Pga. strenge karantenebestemmelser og nedstengelser i samfunnet ble det også langt færre dødsfall i denne gruppen pga. influensa og andre infeksjonssykdommer. Så vet vi nå at vaksinen ikke har like god effekt på en del av de eldre, og også at den ikke gir så lang effekt som man skulle ønsket.

Så åpnet samfunnet, folk reiser, folk vaksinerte seg i tro at det ville løse alt, og mange slappet mer av på smittevernreglene, det ble mer smittespredning i samfunnet generelt, og da blir også disse eldste og sykeste dessverre også rammet.

Siden det var såpass mange færre infeksjonsdødsfall i fjor så visste man at det i enkelte grupper (de aller eldste og sykeste) trolig ville bli mer dødelighet i år, uavhengig av koronaen. Og siden korona for mange er verre å få enn influensa, så er tallene egentlig som forventet.

Anonymkode: 0c598...128

Annonse

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Hvis du leser di egen link, ikke bare overskrifter og sammendrag, får du det godt forklart.

Anonymkode: 5c884...36f

Det var et retorisk spørsmål. Jeg konstaterte fakta.
Det er flere covid-19 dødsfall i år MED vaksinen enn i fjor da vi ikke hadde den.

La det synke inn. 

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Det var et retorisk spørsmål. Jeg konstaterte fakta.
Det er flere covid-19 dødsfall i år MED vaksinen enn i fjor da vi ikke hadde den.

La det synke inn. 

Det er fler koronadødsfall i år, med lette tiltak og nye mutasjoner, enn det var  fjor med nesten full nedstengning og det opprinnelige viruset.

Andelen døde i alle årsklasser er vesentlig høyere for uvaksinerte enn for vaksinerte.

La det synke inn.

Det ville vært langt flere covid-dødsfall i år UTEN vaksinen enn med, og det er vel strengt tatt alt vi trenger å vite. Vi kan ikke holde samfunnet og sykehjemmene stengt i all evighet. Og dere anti-vaxere, kan ikke dere lage et eget forum eller noe?

Anonymkode: 2c773...b49

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det er fler koronadødsfall i år, med lette tiltak og nye mutasjoner, enn det var  fjor med nesten full nedstengning og det opprinnelige viruset.

Andelen døde i alle årsklasser er vesentlig høyere for uvaksinerte enn for vaksinerte.

La det synke inn.

Næh, tviler på det. Lette tiltak? Vi gikk med munnbind og spritet hendene 25 ganger om dagen frem til august i år. Full nedstengning kom i januar. Selv med det og vaksiner er det flere dødsfall i år enn i fjor.
Og hva med alle dødsfallene etter vaksinene? 226 per nå. Og før du kommer med argumentet at de var gamle og skrøpelige uansett, det er de som dør av korona og. Gjennomsnittsalderen for koronadødsfall i Norge er høyere enn den generelle gjennomsnittsalderen. 

Skulle ikke den nye regjeringen håndtere pandemien så mye bedre da? Nå ser dere hvordan det går når vi har sosialister som styrer landet! Øke skattene kan de, men ta ansvar klarer de ikke! Samtidig dør folk. Hvor er regjeringens medfølelse da? Erna tok vare på folk og var handlekraftig. Jonas vingler.

Anonymkode: aa28a...34a

Annonse

ostepop123 skrev (33 minutter siden):

Hittil i år er 394 uvaksinerte og 230 fullvaksinerte døde av covid-19. Medianalderen for de fullvaksinerte er 85 år, 6 år eldre enn medianalderen for de uvaksinerte (79).

La det synke inn.

Påstår du. Hvordan forklarer du hovedinnlegget da?

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Næh, tviler på det. Lette tiltak? Vi gikk med munnbind og spritet hendene 25 ganger om dagen frem til august i år. Full nedstengning kom i januar. Selv med det og vaksiner er det flere dødsfall i år enn i fjor.
Og hva med alle dødsfallene etter vaksinene? 226 per nå. Og før du kommer med argumentet at de var gamle og skrøpelige uansett, det er de som dør av korona og. Gjennomsnittsalderen for koronadødsfall i Norge er høyere enn den generelle gjennomsnittsalderen. 

Husker du egentlig noe fra i fjor?

Hvis tallet ditt på 226 døde etter vaksonasjon skulle vært riktig hadde det vært en fantastisk gladnyhet. Da hadde vi jo nesten ikke hatt dødsfall i Norge i det heletatt, hverken av sykdomer, ulykker eller alderdom. I virkeligheten er det fordkjell på døde etter vaksine og døde på av vaksine, akkurat som det er forskjell på døde etter korona og døde av korona. Det er også forskjell på innmeldte dødsfall etter vaksine, som jeg mistenker er tallet du bruker, og faktiske dødsfall av vaksinen. 

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Påstår du. Hvordan forklarer du hovedinnlegget da?

Nå tenker jeg først og fremst at det er hovedinnlegger som bør forklare sitt eget hovedinnlegg. Hvor kommer tallet 82% fra, for eksempel?

Jeg kan kopiere inn fra siste ukerapport - som du selv har lenket til - fra FHI hvor det står at:

Fra begynnelsen av vaksinasjonsprogrammet frem til og med uke 47 er det tilgjengelig informasjon om vaksinestatus for 646 antall covid-19 assosierte dødsfall. Blant disse har det vært 230 (36%) covid-19 assosierte dødsfall blant fullvaksinerte, 22 (3%) dødsfall vært blant delvis vaksinerte og 394 (61%) dødsfall blant uvaksinerte.

I fjor var det som du skriver 459 covid-19 assosierte dødsfall i Norge, da var åpenbart ingen av disse vaksinerte, så sammenligningen med i fjor og i år er relativt meningsløs. Imidlertid har det vært langt større smittespredning i år (ca 210 000 tilfeller) enn i fjor (ca 50 000 tilfeller), og det forklarer jo den totale økningen i dødelighet.

ostepop123 skrev (6 timer siden):

Nå tenker jeg først og fremst at det er hovedinnlegger som bør forklare sitt eget hovedinnlegg. Hvor kommer tallet 82% fra, for eksempel?

Jeg kan kopiere inn fra siste ukerapport - som du selv har lenket til - fra FHI hvor det står at:

Fra begynnelsen av vaksinasjonsprogrammet frem til og med uke 47 er det tilgjengelig informasjon om vaksinestatus for 646 antall covid-19 assosierte dødsfall. Blant disse har det vært 230 (36%) covid-19 assosierte dødsfall blant fullvaksinerte, 22 (3%) dødsfall vært blant delvis vaksinerte og 394 (61%) dødsfall blant uvaksinerte.

I fjor var det som du skriver 459 covid-19 assosierte dødsfall i Norge, da var åpenbart ingen av disse vaksinerte, så sammenligningen med i fjor og i år er relativt meningsløs. Imidlertid har det vært langt større smittespredning i år (ca 210 000 tilfeller) enn i fjor (ca 50 000 tilfeller), og det forklarer jo den totale økningen i dødelighet.

Jeg orker ikke deg mer. Du er fullstendig hjernevasket. Ha en fin kveld. 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg øurer også på hvor du har 82% fra. Du kan jo svare meg i steden.

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Da får man jo bare gratulere for dagens beste motargument! Min kveld var veldig hyggelig, ikke bare hadde jeg alenetid med min mann, men det fantes også vin og god mat. Håper du også hadde det hyggelig!

Endret av ostepop123
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Skulle ikke den nye regjeringen håndtere pandemien så mye bedre da? Nå ser dere hvordan det går når vi har sosialister som styrer landet! Øke skattene kan de, men ta ansvar klarer de ikke! Samtidig dør folk. Hvor er regjeringens medfølelse da? Erna tok vare på folk og var handlekraftig. Jonas vingler.

Anonymkode: aa28a...34a

Erna gikk til valg i 2013 på at bare HUN vant så lovet hun at de skulle forbedre beredskapen over hele linja.

Syv år etterpå hadde sykehuskapasiteten gått enda mer ned, også intensivkapasiteten, vi lå (og ligger) nest nederst i Europa på intensivkapasitet, vi hadde ingen beredskapslager på smittevernutstyr til landets sykehus og kommuner og befolkningen forøvrig, vi hadde fremdeles et mer eller mindre ikke-eksisterende lager av medisiner. Og slik kan man fortsette å ramse opp på mange andre felt som også er helt avgjørende for god beredskap for krisesituasjoner. Videre har hun kuttet flere hundre stillinger tilsammen både i FHI og Helsedirektoratet, som igjen reduserer vår beredskap.

SYV ÅR hadde Erna på seg å gjøre noe med det HUN lovet å gjøre noe med - nemlig å øke beredskapen.

Da skulle du tro at hun og hennes regjering, om ikke noe annet, i det minste valgte å styrke Direktoratet for samfunnssikkerhet og BEREDSKAP, sant? Men neida, Erna og hennes blåblå regjering sørget for å kutte så mye i bevilgningene til DSB at også de måtte kutte flere titalls stillinger. Og om du ikke har noe forhold til DSB, så er det altså den etaten som regjeringen har for å sikre sivilbefolkningen mot bl.a. brann, krig, kjemiske angrep, naturkatastrofer og andre samfunnskriser som kan oppstå.

Merkelig det der at du forventer mer av Støre og hans regjering på mindre enn et par måneder enn hva Erna og hennes regjeringer på åtte år... Det var jammen mye vingling og utsetting og bagatellisering fra hennes regjering også i begynnelsen av pandemien, de vegret seg altfor lenge med å ville innføre tiltak og sterke nok tiltak. Og på toppen av det hele takket hun og de for seg med å sørge for fri import og fri smitte i samfunnet før hun gikk av som statsminister, selv om ALT tilsa at det ikke var forsvarlig å åpne helt opp. Så det som har skjedd siden regjeringsskiftet, det kan du først og fremst takke Erna for. En av de berømte snublesteinene som politikerne liker å legge for de som skal etterfølge dem...

Hva mener du med det at Erna gikk til valg i 2013 på løgner hun i praksis har vist i åtte år at hun ikke hadde noen intensjoner om å følge opp, og at hun faktisk har sørget for at landet hadde en langt dårligere beredskap etter åtte år med henne enn vi hadde før?

Anonymkode: 0c598...128

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Jeg øurer også på hvor du har 82% fra. Du kan jo svare meg i steden.

FHI utgir en covid-19 ukerapport hver torsdag. 

I følge FHI finner vi 73.9% fullvaksinerte og 8.1% delvaksinerte blant de rapporterte covid-19 dødsfallene i perioden 8. august – 25. november.

Vaksinestatus på covid-19 assosierte dødsfall ble for første gang rapportert i uke 31 på side 60: 23 fullvaksinerte. På side 29 finner man at per 8. august 2021 var totalt 806 covid-19 assosierte dødsfall varslet.

Ukerapport uke 46 for perioden t.o.m. 21. november, oppdatert 25. november 2021 oppgir på side 15 at vi har 1040 covid-19 assosierte dødsfall, derav 196 fullvaksinerte og 19 del-vaksinerte (side 17). 

Basert på FHIs rapporter får vi for perioden 8. august til 25. november 2021:

Totalt antall covid-19 dødsfall: 1040 – 806 = 234 døde 

Covid-19 dødsfall fullvaksinert: 196 – 23 = 173 døde, noe som er 73.9% (173/234)

Covid-19 dødsfall delvaksinert: 19 døde, som er 8.1% (19/234)

Uvaksinerte dødsfall: 234-173-19 = 42, som er 17.9% (42/234)

https://www.fhi.no/publ/2020/koronavirus-ukerapporter/

• Opprett ny...