Gå til innhold

Hvilken sykdom har man hvis

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man må gå barbeint tilogmed på jobb?

Anonymkode: 093bb...bda

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Man må gå barbeint tilogmed på jobb?

Anonymkode: 093bb...bda

Ikke helt frisk i hodet? Eller Erytromelalgi. 

Anonymkode: 315d1...fbd

Skrevet

Ingen. Man er bar sær. 

Anonymkode: 03903...177

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

https://bindevevssykdommer.no/erytromelalgi/

Synes ikke man skal fleipe med dette, for de som er rammet av det er det store problemer og ofte store smerter involvert. Og det er en fysisk sykdom.

Anonymkode: 5b608...023

Er ingen som har fleipet med noe, rull inn.

Anonymkode: 911ad...154

Skrevet
Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Er ingen som har fleipet med noe, rull inn.

Jo, når man slenger ut kommentarer som "ikke helt frisk i hodet" (den brukeren kom i det minste også med navn på hva årsaken gjerne er) og "Ingen. Man er bare sær." er fleiping om noe som for de det gjelder er en svært alvorlig diagnose, som ofte fører til store funksjonsproblemer og store smerter.

Jeg har vært borti flere som har denne diagnosen, og de som har det lider ofte stort. Og på toppen av alt møter de uforstand, manglende kunnskap, og latterliggjøring og blir beskyldt for at problemene deres sitter kun i hodet.

Å slenge ut slike kommentarer om det som faktisk er en alvorlig diagnose for de det gjelder, det øker bare problemene deres. Det er ingen som sier brystkreft sitter i hodet, eller at man bare er sær, om man får den diagnosen... Og det er tross alt en diagnose som i dag har svært gode prognoser for å bli frisk (rundt 90 %, om jeg husker rett). Erytromelalgi, derimot, finnes det ikke behandling for, kun noe symptomdempende, men ikke alle har god nok effekt av det heller.

Det er lov å tenke før man slenger ut av seg kommentarer som latterliggjør og/eller bagatelliserer en gruppe personer med en såpass alvorlig diagnose.

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Jo, når man slenger ut kommentarer som "ikke helt frisk i hodet" (den brukeren kom i det minste også med navn på hva årsaken gjerne er) og "Ingen. Man er bare sær." er fleiping om noe som for de det gjelder er en svært alvorlig diagnose, som ofte fører til store funksjonsproblemer og store smerter.

Jeg har vært borti flere som har denne diagnosen, og de som har det lider ofte stort. Og på toppen av alt møter de uforstand, manglende kunnskap, og latterliggjøring og blir beskyldt for at problemene deres sitter kun i hodet.

Å slenge ut slike kommentarer om det som faktisk er en alvorlig diagnose for de det gjelder, det øker bare problemene deres. Det er ingen som sier brystkreft sitter i hodet, eller at man bare er sær, om man får den diagnosen... Og det er tross alt en diagnose som i dag har svært gode prognoser for å bli frisk (rundt 90 %, om jeg husker rett). Erytromelalgi, derimot, finnes det ikke behandling for, kun noe symptomdempende, men ikke alle har god nok effekt av det heller.

Det er lov å tenke før man slenger ut av seg kommentarer som latterliggjør og/eller bagatelliserer en gruppe personer med en såpass alvorlig diagnose.

Kjøre vene, hun latterliggjorde ikke diagnosen, ingen grunn til å føle seg krenket. Du leser noe annet i innlegget enn det som skrives.

Anonymkode: 54643...2b4

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Normalt sett vil ikke en person som insisterer på å gå barbeint være psykisk frisk. At man kan si at vet du hva, jeg har DETTE (dvs erytromelalgi), vil rette opp akkurat den der. Igjen, du er ENTEN sprø som en kjeks ELLER du har en faktisk påviselig navngitt diagnose. Eller du går med sko. Det er fremdeles ikke hets.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...