Gå til innhold

Klare for fjerde vaksinedose da dere?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

https://www.dagbladet.no/nyheter/fjerde-dose-kan-komme-i-mars/74785232

Altså. Hvor mange skal vi ta? Og hvor ofte? Holder det ikke nå?

Anonymkode: 44560...85b

Har akkurat tatt dose 3. Tar dose 4 også hvis det er nødvendig. 

Anonymkode: feea4...d2a

Hvor mange vaksiner vi må takan vi jo ikke svare på. Det hadde vært fint å vite hvordan dette kommer til å utvikle seg, men det gjør vi ikke. Hvis noen finner bedre løsninger enn vaksiner eller noen som gir livslang beskyttelse mot alle virusvarianter, trenger vi ikke fler vaksoner. Om det derimot dukker opp varianter som er farligere kan vi måtte ta fler vaksiner. I første omgang er det viktigst å få vaksinert dem som ikke har fått noen vaksine og givdem som har størst fare for alvorlig sykdon den tredje dosen.

Anonymkode: df211...e42

Annonse

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Jepp. Tar de dosene jeg får. Tar influensa-vaksinen også hver høst, og ser ikke helt hvorfor dette skal være så mye mer problematisk.

Anonymkode: e5193...388

Du tar vel ikke influensavaksine 3-4 ganger i året?

Anonymkode: 374fd...e41

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Tar du booster-doser på andre vaksiner? Tar du årlig influensavaksine? Har du tatt tre-trinns flåttvaksine? Akkurat. Dessverre finnes det ikke vaksine mot gnål.

Anonymkode: 4c055...d25

Boosterdoser på andre vaksiner er gjerne etter 10 år. Ikke 4 ganger i året. Influensavaksine er en gang i året. Ikke alle tar flåttvaksine, hva skal man nå med med det med mindre man er ute i skogen til stadighet? 

Anonymkode: 6642a...80c

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Tar du booster-doser på andre vaksiner? Tar du årlig influensavaksine? Har du tatt tre-trinns flåttvaksine? Akkurat. Dessverre finnes det ikke vaksine mot gnål.

Nei. Nei. Og … nei.

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Tar ikke årlig influensavaksine, fordi jeg har godt immunforsvar og ikke er i risikogruppa. Jeg er ikke anbefalt å ta influensavaksine. Har heller ikke tatt flåttvaksine, fordi jeg bor i områder der flått nesten ikke eksisterer. 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Men da er det jo helt andre ting du er i manko på, stakkars.

Hvorfor er man stakkars fordi man ikke tar årlig influensavaksine fordi man ikke er anbefalt å ta det? Eller fordi man ikke har behov for flåttvaksine?

Vaksineanbefalinger influensasesongen 2021-2022 - FHI

Her står det hvem som anbefales å ta influensavaksine. Stor del av befolkningen er ikke på denne lista. Når det er manko på vaksinedoser, får heller ikke mennesker utenfor denne lista tilbud om influensavaksine. Trodde du virkelig at alle tok denne vaksinen hvert eneste år?

Annonse

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Men da er det jo helt andre ting du er i manko på, stakkars.

Funny. Prøver du deg på en liten hersketeknikk? Prøv igjen.
FYI, jeg er ikke i noen risikogruppe, og jeg er aldri syk. Hvorfor skal jeg ta influensavaksine? Hvorfor skal jeg ta flåttvaksine når jeg ikke har sett en flått på mange år? Tror du har et litt skrudd forhold til sykdom, jeg. 

Nei tar ikke dose 3 heller. Leser at jeg kan få problemer med å bli gravid å det er såpass viktig for meg å få ett barn til. Sliter også med store blødninger annenhver uke etter jeg tok dose 2 så nå er det nok!

Anonymkode: 71c03...18a

Milfy Way skrev (20 minutter siden):

Hvorfor er man stakkars fordi man ikke tar årlig influensavaksine fordi man ikke er anbefalt å ta det? Eller fordi man ikke har behov for flåttvaksine?

Vaksineanbefalinger influensasesongen 2021-2022 - FHI

Her står det hvem som anbefales å ta influensavaksine. Stor del av befolkningen er ikke på denne lista. Når det er manko på vaksinedoser, får heller ikke mennesker utenfor denne lista tilbud om influensavaksine. Trodde du virkelig at alle tok denne vaksinen hvert eneste år?

Er det manko på influensa vaksine i år da? Jeg har tatt den, og fikk ikke noe spørsmål om jeg er i risikogruppe, det fikk jeg i fjor.Ingen som har tilbudt meg vaksinen, tror ikke det er vanlig.

Anonymkode: 81ffc...cbb

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Er det manko på influensa vaksine i år da? Jeg har tatt den, og fikk ikke noe spørsmål om jeg er i risikogruppe, det fikk jeg i fjor.Ingen som har tilbudt meg vaksinen, tror ikke det er vanlig.

Men HVORFOR skal man ta en vaksine man ikke er anbefalt til å ta? For moro skyld? Og hvorfor er det "manko" hos oss som følger helsemyndighetenes råd og anbefalinger?

Milfy Way skrev (7 minutter siden):

Men HVORFOR skal man ta en vaksine man ikke er anbefalt til å ta? For moro skyld? Og hvorfor er det "manko" hos oss som følger helsemyndighetenes råd og anbefalinger?

Jeg svarte på påstanden din om at det er manko på influensavaksine.

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg svarte på påstanden din om at det er manko på influensavaksine.

I år er det ikke, men i fjor var det manko på influensavaksine i hvert fall her jeg bor. Derfor ble den kun tilbudt gruppene som er nevnt i listen. 

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Booster-doser på andre vaksiner er som regel hvert 10. år.

Influensavaksine er én gang i året, og det er kalkulert sjansespill om de treffer på riktig virusvariant eller ikke hvert år.

Flåttvaksinen har flere års effekt etter at man har tatt de tre dosene man skal av den.

Hittil er vi på tredje dose koronavaksine på under ett år, og en fjerde planlegges raskt, ergo ca. fire doser på et år. Ingen, absolutt ingen, vet særlig om hvor lang effekt man da ev. får. Dessuten er det fremdeles ingen koronavaksiner som er endelig godkjent, og den første vil ev. få sin endelige godkjenning i 2023. Da risikerer vi å ha vaksinert folk... 4 - 6 - 8 - flere? ganger. Og det før vaksinene en gang er endelig godkjent.

Ser du ikke forskjellen, så er det kanskje du som bør slutte å gnåle...

Anonymkode: 7ca45...2f6

• Opprett ny...