Anonym bruker Skrevet 30. november 2021 #1 Skrevet 30. november 2021 Vi bor i et av landets dyreste områder. Vi bosatte oss her før vi fikk barn, og dermed var det en del jeg ikke reflekterte over. Nå er jeg derimot mer betenkt. Nærområdet gjenspeiler så absolutt ikke det generelle samfunnet. Her bor det så og si kun hvite rike nordmenn, og noen få utenlandske rike. Vandrer det en mørkhudet i gatene, så snur folk seg. Her finnes kun statsadvokater, direktører, suksessfulle skuespillere, de med arvet stor formue, eiere av bedrifter osv osv. Skolen er veldig bra, og veldig ny med eget basseng. Det er en populær skole å jobbe på, ergo gode lærere. Miljøet er trygt og godt, slik at barna fra veldig tidlig alder springer fritt rundt til naboene. Men.. jeg kjenner på et stort men. Nå er eldste 8 år, og jeg er redd for hva slags press som etterhvert kommer. Jeg vet at det er et veldig stort press på å være suksessfull. Her skal man ikke være middelmådig. Det skal trenes på tennis, golf, musikk, skøyter, ski. Jeg føler at mange ikke lar barna bare være barn.. Og det gjør meg trist! I tillegg fører jeg mange er litt på siden av samfunnet, fordi de lever som i en annen verden. Og dette smitter av på barna. Likevel føles det vanskelig å flytte vekk siden det er her barna har integrert seg og har sine venner. Og det er trygt for barna å vokse opp her. Det er i nærheten av alt du kan tenke deg, både av butikker, fritidstilbud og turmuligheter. Hva ville du gjort? Flyttet til et mer "normalt" området, eller risikere at barna får et stort press på seg med å bli suksessfulle? Anonymkode: 07fdf...9f2
Anonym bruker Skrevet 30. november 2021 #2 Skrevet 30. november 2021 Jeg ville flyttet ja. Antakelig trenger du ikke flytte så langt heller for å få mer normale forhold. Anonymkode: 06bdc...331
Nyttårs barn Skrevet 30. november 2021 #3 Skrevet 30. november 2021 Bli der du er og oppdra barna til å forstå at ikke alle er like heldige. Kanskje kan de drive med litt andre ting enn det alle andre gjør, og møte på allslags mennesker gjennom hobbyer. Kanskje kan dere engasjere dere i noe slik at barna får møte på mennesker fra den andre kanten av byen. For barna dine er det store fordeler med å bo slik, de får kontakter, de får en skolehverdag med ressurssterke barn som følges opp av foreldre, du må ikke tenke at det er negativt. Men jeg forstår deg, kjenner noen som vokste opp på Snarøya som sa det var greit så lenge du var pen og populær
Anonym bruker Skrevet 30. november 2021 #4 Skrevet 30. november 2021 Kommer an på om det er Bygdøy eller Snarøya. Bygdøy - bli værende, Snarøya - flytt. Anonymkode: 471bd...858
Anonym bruker Skrevet 30. november 2021 #5 Skrevet 30. november 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Kommer an på om det er Bygdøy eller Snarøya. Bygdøy - bli værende, Snarøya - flytt. Anonymkode: 471bd...858 Det er ikle basseng på Bygdøy skole. jJeg bor også i et av Norges dyreste områder, trives kjempegodt og kommer aldri til å flytte 😎 Anonymkode: 2dc5a...85f
Anonym bruker Skrevet 30. november 2021 #6 Skrevet 30. november 2021 Hvis barna trives, er det ikke noe å tenke på, bli boende. Du kan veie opp for det med å engasjere familien i frivillig arbeid. Røde Kors har mye bra og her er det lett å legge et grunnlag for gode holdninger senere i livet. Anonymkode: 30c30...c85
Anonym bruker Skrevet 30. november 2021 #7 Skrevet 30. november 2021 Nyttårs barn skrev (16 minutter siden): Bli der du er og oppdra barna til å forstå at ikke alle er like heldige. Kanskje kan de drive med litt andre ting enn det alle andre gjør, og møte på allslags mennesker gjennom hobbyer. Kanskje kan dere engasjere dere i noe slik at barna får møte på mennesker fra den andre kanten av byen. For barna dine er det store fordeler med å bo slik, de får kontakter, de får en skolehverdag med ressurssterke barn som følges opp av foreldre, du må ikke tenke at det er negativt. Men jeg forstår deg, kjenner noen som vokste opp på Snarøya som sa det var greit så lenge du var pen og populær Det er sant! Det er jo ikke bare negativt, det er et godt området. Jeg er bare bekymret for at min innflytelse ikke blir sterk nok når de blir eldre. Anonymkode: 07fdf...9f2
Nyttårs barn Skrevet 30. november 2021 #8 Skrevet 30. november 2021 Anonym bruker skrev (30 minutter siden): Det er sant! Det er jo ikke bare negativt, det er et godt området. Jeg er bare bekymret for at min innflytelse ikke blir sterk nok når de blir eldre. Anonymkode: 07fdf...9f2 Nei og det har du nok også god grunn til. Men det er slik for andre foreldre også, vi kan ikke styre alt som barna møter på. Samtidig så er det hjemme barna lærer verdier og får et kompass for å navigere i verden. Og jeg tipper at det nok også er andre foreldre som er litt kritiske til en del tendenser som du beskriver.
Anonym bruker Skrevet 30. november 2021 #9 Skrevet 30. november 2021 Vi bor i et veldig gjennomsnittlig området. Noen barn i nabolaget «lever drømmen» om at barn skal være barn…som et eksempel, bytter de mellom PlayStation og løper ute og herjer for å få ut energien. That’s it. For foreldrene vil ikke ‘tvinge’ noen aktiviteter, og lesing må skolen ta seg av osv. Jeg hadde ikke tvilt om å bo i et ressurssterkt området, så lenge man er bevisst på alt annet enn materielle verdier. Tror det er generelt bedre å møte motgang som ressurssterk enn som ressurssvak. Anonymkode: d0c98...c3c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå