Gå til innhold

Idrett for barn og unge

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ved hvilken alder synes du det er ok med topping av lag og utvikling av de beste spillerne ? ( fotball og håndball spesielt ). Noen mener at alle skal med i form av lik kamptid/treningstid og noen mener man må satse på de som vil og kan. Hva mener du? 

Anonymkode: 4a4bb...836

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ganske enig med idrettsforbundet, man topper når det går fra barneidrett til ungdomsidrett, det året de blir 13 år.

Anonymkode: f8898...a16

Skrevet

Fra 14-15 års alder sunes jeg det er greit at det lages egne satsingslag, regionslag ol som kan spille egen serie. 

Anonymkode: f2bb7...354

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er ganske enig med idrettsforbundet, man topper når det går fra barneidrett til ungdomsidrett, det året de blir 13 år.

Helt enig. Det er og bør være forskjell på barneidretten og ungdomsidretten . Det er nå mange faller fra og mange vil satse . Da er det også innafor å satse på de ved evner og innsats. 

Skrevet

Jeg er ikke helt enig, jeg mener at ved å skille klart så tidlig går man glipp av mange talenter. Noen gutter er omtrent utvokst når de er 13-14-15, andre er knapt i starten av vekst. Det er ikke gitt at den som er tidlig utviklet er den det egentlig er verdt å satse på,men du kan være helt sikker på at han som er sent utviklet ikke når frem når han dumpes. 

De fysisk tidlige møter ikke motgang, de blir løftet frem og bejublet og faller fra etterhvert. Det er utallige norske toppidrettsutøvere som var sent utviklet og som aldri hadde vært på førstelaget. De har klart seg på tross av og ikke på grunn av. Om du ser på aldersbestemte landslag og utøverstatistikker er det ikke mange av de såkalte talentene som har slått gjennom. De var gode fjortiser, og det var det.

Skrevet
amandine skrev (1 time siden):

Jeg er ikke helt enig, jeg mener at ved å skille klart så tidlig går man glipp av mange talenter. Noen gutter er omtrent utvokst når de er 13-14-15, andre er knapt i starten av vekst. Det er ikke gitt at den som er tidlig utviklet er den det egentlig er verdt å satse på,men du kan være helt sikker på at han som er sent utviklet ikke når frem når han dumpes. 

De fysisk tidlige møter ikke motgang, de blir løftet frem og bejublet og faller fra etterhvert. Det er utallige norske toppidrettsutøvere som var sent utviklet og som aldri hadde vært på førstelaget. De har klart seg på tross av og ikke på grunn av. Om du ser på aldersbestemte landslag og utøverstatistikker er det ikke mange av de såkalte talentene som har slått gjennom. De var gode fjortiser, og det var det.

I teorien er jeg jo enig, men de klarer ikke gjennomføre.

Jeg har to gutter i slutten av tenårene, når lagene ble toppet spilte en på førstelaget og en på andrelaget.

Han som spilte på andrelaget gledet seg til lagene skulle toppes, for han har aldri vært interessert i fotball på noe høyt nivå. Han ønsket å spille fordi det var gøy og sosialt, ikke for å bli proff. De siste årene på barneskolen var presset ganske høyt faktisk, han var ikke god nok. Da laget ble toppet kunne han spille for gøy på andrelaget og det var greit, trening to ganger i uka og kamper mot andre andrelag.

Han som spilte på førstelaget gikk inn for fotball med hud og hår, og synes det var kjempestas med topping han også. Trening tre-fire ganger i uken og kamper mot andre førstelag.

Det hadde selvfølgelig i teorien vært fint både sosialt og treningsmessig at de ikke toppet, men her var det helt ugjennomførbart. De noen felles treninger da, så alle kjente hverandre, men topping fungerte greit her.

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Jeg har to gutter i slutten av tenårene, når lagene ble toppet spilte en på førstelaget og en på andrelaget.

Han som spilte på andrelaget gledet seg til lagene skulle toppes, for han har aldri vært interessert i fotball på noe høyt nivå. Han ønsket å spille fordi det var gøy og sosialt, ikke for å bli proff. De siste årene på barneskolen var presset ganske høyt faktisk, han var ikke god nok. Da laget ble toppet kunne han spille for gøy på andrelaget og det var greit, trening to ganger i uka og kamper mot andre andrelag.

Han som spilte på førstelaget gikk inn for fotball med hud og hår, og synes det var kjempestas med topping han også. Trening tre-fire ganger i uken og kamper mot andre førstelag.

Det hadde selvfølgelig i teorien vært fint både sosialt og treningsmessig at de ikke toppet, men her var det helt ugjennomførbart. De noen felles treninger da, så alle kjente hverandre, men topping fungerte greit her.

Den delen forstår jeg. Men "toppingen" går stort sett på hvem som er tidlig utviklet. Er du født sent på året har du nesten ikke en sjanse i fotballen.

https://www.vg.no/sport/fotball/i/GWnQQ/72-prosent-av-laget-er-foedt-i-januar-og-februar

https://forskning.no/fotball-partner-nord-universitet/fotballen-mister-talenter-gjennom-a-velge-de-som-er-fodt-tidlig-pa-aret/1244622

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Den delen forstår jeg. Men "toppingen" går stort sett på hvem som er tidlig utviklet. Er du født sent på året har du nesten ikke en sjanse i fotballen.

https://www.vg.no/sport/fotball/i/GWnQQ/72-prosent-av-laget-er-foedt-i-januar-og-februar

https://forskning.no/fotball-partner-nord-universitet/fotballen-mister-talenter-gjennom-a-velge-de-som-er-fodt-tidlig-pa-aret/1244622

Jeg har sett også gang på gang de som har tidlig suksess mye fordi de er tidlig utviklet, de holder ikke når de ikke fysisk ligger i forkant lenger. Og da er det jo synd om målet er å utvikle talenter.

Anonymkode: 10766...e1b

Skrevet

Mitt barn sluttet på fotball i 2. klasse fordi det ble for mye press på å trene mye og bli best. Jeg skulle gjerne hatt en oppdeling allerede da, for hans del. Ikke etter hvor gode de var, men f.eks. ett lag for de som lever og ånder for fotball og spiller for å bli gode, og ett for de som bare vil ha det gøy og sosialt og ikke bryr seg så mye om å vinne. Så hadde førstnevnte fått holde på som de ville uten å bli holdt tilbake av de andre, og sistnevnte hadde sluppet presset.

Men så er det sikkert en del som er et sted midt imellom, som utvikler seg i den ene eller den andre retningen etter hvert. Det finnes vel ingen perfekt løsning for alle, og det er godt mulig det beste alt i alt er sånn som det er i dag.

Anonymkode: 86cb3...078

Skrevet
On 11/30/2021 at 8:04 AM, Anonym bruker said:

Ved hvilken alder synes du det er ok med topping av lag og utvikling av de beste spillerne ? ( fotball og håndball spesielt ). Noen mener at alle skal med i form av lik kamptid/treningstid og noen mener man må satse på de som vil og kan. Hva mener du? 

Anonymkode: 4a4bb...836

fra de er 10 og oppover

Anonymkode: ebc7c...383

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 30.11.2021 den 9.44):

Dette. Det blir også problematisk når det kun er et lag. Da må de beste spille med eldre spillere og feks hospitere. I går hadde vi med oss 3 spillere til sonetrening . Den ene spilleren hadde fått bli med for å fylle opp kvota da den opprinnelige spilleren var syk. Han hadde det på ingen måte noe gøy . Spydde av utmattelse etter trening . Ingen god opplevelse . De 2 andre hadde det helt supert og skravlet i vei om hvor bra treningen hadde vært. De to blir veldig motivert av sånn hard trening og han siste ble i grunn kun demotivert . 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...