Gå til innhold

Er du allergisk mot grønne planter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I tilfellet hvilken plante(r)? - Og hvilke symptomer?🪴🤧

Anonymkode: c99a9...2b9

Fortsetter under...

Skrevet

Fredsliljer. Dvs. kun det pollenet som utvikler seg på den "stilken" midt i den hvite blomsten etter at blomsten har stått en stund. Tåler dem inntil de danner pollen, da klipper jeg av bare av blomstene.

Mistenker at jeg reagerer på samme måte på en annen plante som har blomster som er veldig lik de på fredsliljene, men blomstene er ofte knallrøde, selv om de også fås i bl.a. lys rosa og noen andre varianter, men der er glandene hjerteformede, lysere grønn enn bladene på fredsliljene, og mindre.

Symptom er rennende nese, og innimellom nysing, men mest nesesymptomer. Tok flere år før jeg forstod sammenhengen.

Anonymkode: c9830...68d

Skrevet

😯😳 ... Jeg har vært tett siden seinsommeren, og har en slik med hjerteformet blader lyserosa/ grønn i vinduet på kjøkkenet😵 ... søk etter flamingoblomst viser nesten det samme som du beskriver, og det jeg har i vinduet.

Tenk om det er den som har gitt meg kronisk tett nese og dotter i ørene de siste månedene😳

Takk for tips🎵

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

😯😳 ... Jeg har vært tett siden seinsommeren, og har en slik med hjerteformet blader lyserosa/ grønn i vinduet på kjøkkenet😵 ... søk etter flamingoblomst viser nesten det samme som du beskriver, og det jeg har i vinduet.

Tenk om det er den som har gitt meg kronisk tett nese og dotter i ørene de siste månedene😳

Takk for tips🎵

HI

Se der, ja... ;)

Jeg fikk en slik flamingoblomst sent på våren, og den blomstret mye utover sommeren. Ingen problemer. Har den også på kjøkkenet. Så begynte nesa å renne eller bli tett hver gang jeg var på kjøkkenet. Var da jeg oppdaget at den hadde samme type blomst/pollen som fredsliljen. Jeg klipte bort blomstene, og etter det har jeg ikke hatt noen symptomer fra nesa :)

De og fredsliljene står lenge i fin blomst før de får pollen, og da tåler jeg dem, som tidligere nevnt. Faren er bare at jeg glemmer å klippe dem rett før de får pollen, men du kan se at det snart skjer ved at den "stilken" som får pollen endrer seg litt, også fargen på stilken endrer seg. Da er det bare å ta dem raskt før pollenet slipper. Jeg er veldig glad i fredsliljene mine, og når jeg stadig klipper bort blomstene så blir de ekstra store og grønne :)

Håper dette er det som skal til for deg også :)

Skrevet

Takk igjen for gode tips😊

Jeg er jo så glad i blomster og planter, og har i grunn aldri reagert (som jeg kan huske), på planter stående inne.

Jeg skal teste fra i morgen, og håper jeg kan merke en endring i løpet av en ukes tid😍👏🪴

Hi

Skrevet

Jeg har forresten ikke hørt om andre som reagerer på disse blomstene, men jeg antar at det må være mange andre.

Hvis jeg er på et plantesenter så passer jeg alltid på å holde pusten når jeg går forbi fredsliljeplantene, for der er det ofte mye pollen, fordi de er alet for å få mange fine blomster til de skal selges.

Måtte google litt nå...

På LHL sin side står fredslilje som allergitrygg. Men at den kan være hudirriterende med mye nærkontakt.

https://www.lhl.no/sunnere-bolig/stue/gront-er-skjont-for-kropp-og-sjel/

I denne artikkelen omtales fredsliljen som en av verstingene: https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/2011/02/15/125873/blomsterkjop-uten-irritasjon?redirect=true

Mens i denne brosjyren - som NAAF (Norges astma- og allergiforbund) har utviklet for trygge planter i offentlige bygg - nevnes flamingoblomst som helt trygg. Det sies også at fredslilje ikke forårsaker pollenallergi, men kan gi hudirritasjon: https://www.naaf.no/globalassets/x-gamle-bilder/documents/1.-regioner/midt/planter-og-blomster_print.pdf

Tror vi kan konkludere med at hva man reagerer på er individuelt ;)

Jeg testet å ha gressallergi på prøver hos spesialist, men hadde og har aldri hatt et eneste symptom på det, selv ikke om jeg jobbet dagevis med høyonna. Jeg reagerer ikke på andre blomster eller trær heller. Men fredslilje- og flamingoblomstpollen, det reagerer jeg tydelig på. Skal ikke være så enkelt ;)

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Takk igjen for gode tips😊

Jeg er jo så glad i blomster og planter, og har i grunn aldri reagert (som jeg kan huske), på planter stående inne.

Jeg skal teste fra i morgen, og håper jeg kan merke en endring i løpet av en ukes tid😍👏🪴

Hi

Når jeg har glemt å klippe av blomsten og har fått symptomer, så forsvinner de nesten med det samme, bare jeg får dem ut med søpla med det samme, og så tørker støv og vasker gulvene i rommet de står.

Jeg har forresten tenkt at når min flamingoblomst (takk for navnet på den, forresten :) ) får blomster neste gang, da skal jeg forsøke å klippe av bare den stilken som får pollen før den får pollen, for de er jo så fine med sine fargede blad. Kan hende man da kan beholde de fargede bladene - verdt å prøve, i hvert fall.

Oppdater gjerne  hvordan det går :)

Skrevet

Hei igjen😊

Ja disse flamingoblomstene skal visst ikke være en åpenbar kilde til allergifremmende symptomer.

Jeg flyttet flamingoblomsten til en annen etasje i huset, men opplever fortsatt ingen endring ift. tetthet o.l. 

Nå har jeg også flere orkideer stående i ulike vinduer, og jeg har aldri reagert på disse før😌

Den siste jokeren jeg tenker på hos meg, er eføy. Jeg har to på kjøkkenet med lange grener hver seg, og en på stua.

Det er med tungt hjerte at jeg ser meg nødt til å fjerne plantene fra denne etasjen, (som et lite forskningsprosjekt).

Blir litt rådløs når jeg nå har vært tett siden august..😣

Hadde katt for en kort periode, - men kunne ikke passe den lenger, grunnet allergi. Lurer også på om det kan være allergener igjen, på tross av støvsuging og utlufting i mange uker🙉

Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hei igjen😊

Ja disse flamingoblomstene skal visst ikke være en åpenbar kilde til allergifremmende symptomer.

Jeg flyttet flamingoblomsten til en annen etasje i huset, men opplever fortsatt ingen endring ift. tetthet o.l. 

Nå har jeg også flere orkideer stående i ulike vinduer, og jeg har aldri reagert på disse før😌

Den siste jokeren jeg tenker på hos meg, er eføy. Jeg har to på kjøkkenet med lange grener hver seg, og en på stua.

Det er med tungt hjerte at jeg ser meg nødt til å fjerne plantene fra denne etasjen, (som et lite forskningsprosjekt).

Blir litt rådløs når jeg nå har vært tett siden august..😣

Hadde katt for en kort periode, - men kunne ikke passe den lenger, grunnet allergi. Lurer også på om det kan være allergener igjen, på tross av støvsuging og utlufting i mange uker🙉

Hi

Klippet du av blomstene på flamingoblomsten? Hvis ikke, gjør det. Pollenet er så fint og lett at hvis du ikke klippet blomstene av før du flyttet den så har du trolig spredt det i huset. Jeg klipper dem rett i en pose som kastes etterpå, for ligger de i søpla og annet blir kastet oppå spres gjerne litt mer pollen der også.

Så kan du heller følge bedre med neste gang den får blomster, slik at du da klipper dem bort rett før de får pollen (de står ofte noen uker med blomst før de får pollen).

Eføy har jeg aldri reagert på, så vet ikke noe om den.

Min mor kan reagere i "evigheter" på katt (og hund). Selv om det kan være mange måneder eller et år siden noen kvittet seg med sin katt eller hund, så reagerer hun når hun er der på besøk. Litt variabelt hvor nøye de har vært med nedvask, hyppig støvsuging av møbler osv. i etterkant. Så er du veldig allergisk for katt, så er det godt mulig det kan være den du reagerer på fremdeles. God grunn for en ekstra grundig julenedvask? ;) (kan gjemme seg mye allergener på alle flater, i puter, gardiner osv.)

Håper du finner ut av det, for slitsomt å gå slik.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...