Gå til innhold

Hva betaler man for strømmen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi var heldige og fikk bundet strømmen til 39 øre kw i sommer heldigvis, men avtalen går snart ut.

Strømmen er dyr nå, og man hører om ulike tiltak for å spare. Men, så var det også en ekspert som sa at de fleste spotpriskunder betaler en snittpris pr døgn, ikke pr time som er mest i fokus nå. Stemmer dette? Vil det for de fleste ikke ha noe å si mår de lader bilen sin og tar seg en dusj?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette lurer jeg på også.

Fikk mail fra Fortum at jeg betaler 164 øre fram til 10 desember. Da går det opp til ca 200 øre.

Skjønner ikke helt om jeg betaler disse skyhøye toppene eller om jeg betaler det som jeg har fått mail om. 

Inne i appen så står jo disse toppene og hvor mye de koster. 

Anonymkode: 35d58...35b

Skrevet

Har man spotpris så betaler man ulikt gjennom døgnet, ikke gjennomsnittspris. De fleste store selskap har apper hvor du kan følge med på hvor mye du bruker hver time i kr og kWt. Kl 17 var prisen per kWt 4,04 kr. Hadde et forbruk på kr.10,99. Til sammenligning så er det det prisen for en hel dag har vært på før prishoppet. Igår betalte jeg 220 kr for et døgn!

Anonymkode: afe13...36c

Skrevet

Jeg finner ikke dagspris/timepris for dagen i dag i appen jeg har .. finner bare for gårsdagen. Er det slik i andre selskap også? Vi har wattn

Anonymkode: bc55e...43a

Skrevet

Hvor mye høyere strømregning kan man egentlig forvente nå? Dobbelt så høy? Tredobbel? Fire ganger så høy som vanlig? Kjenner jeg blir stressa av dette.

Anonymkode: b9bb3...bf8

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Jeg finner ikke dagspris/timepris for dagen i dag i appen jeg har .. finner bare for gårsdagen. Er det slik i andre selskap også? Vi har wattn

Anonymkode: bc55e...43a

Jeg har wattn, jeg har tilgang til idag ja :)

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har wattn, jeg har tilgang til idag ja :)

Inne på prognose så ser du hva den ligger på hver time :)

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Har man spotpris så betaler man ulikt gjennom døgnet, ikke gjennomsnittspris. De fleste store selskap har apper hvor du kan følge med på hvor mye du bruker hver time i kr og kWt. Kl 17 var prisen per kWt 4,04 kr. Hadde et forbruk på kr.10,99. Til sammenligning så er det det prisen for en hel dag har vært på før prishoppet. Igår betalte jeg 220 kr for et døgn!

Er du sikker? Han eksperten (som jeg ikke husker hverken navn eller hvor jeg hørte) sa at de fleste med spotpris betalte snittpris pr døgn, men at betalte pr øyeblikk.

Skrevet
Den perfekte mor, påan igjen skrev (31 minutter siden):

Er du sikker? Han eksperten (som jeg ikke husker hverken navn eller hvor jeg hørte) sa at de fleste med spotpris betalte snittpris pr døgn, men at betalte pr øyeblikk.

Jeg har spotpris, og er og litt forvirret. På nettsiden min kan jeg hvor mange kroner og kwh jeg bruker hver time og hver dag.  nettsiden deres sier dette om spotpris :

Spotpris betyr at du betaler den faktiske prisen på strømbørsen time for time. Spotprisen er lik for alle strømleverandører i Norge. I tillegg kommer et påslag på strømprisen i øre per kilowattime og/eller kroner per måned. Strømregningen din varierer derfor med både forbruket ditt og prisene - time for  time.

Men på regningen min så står det kun en pris, noe jeg vil tro er en gjennomsnittspris, så er litt forvirret selv.

Anonymkode: 8b54d...5ed

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har spotpris, og er og litt forvirret. På nettsiden min kan jeg hvor mange kroner og kwh jeg bruker hver time og hver dag.  nettsiden deres sier dette om spotpris :

Spotpris betyr at du betaler den faktiske prisen på strømbørsen time for time. Spotprisen er lik for alle strømleverandører i Norge. I tillegg kommer et påslag på strømprisen i øre per kilowattime og/eller kroner per måned. Strømregningen din varierer derfor med både forbruket ditt og prisene - time for  time.

Men på regningen min så står det kun en pris, noe jeg vil tro er en gjennomsnittspris, så er litt forvirret selv.

Og det påslaget er forskjellig fra strømleverandør til strømleverandør. Det er den prisen folk forhandler om og grunnen til at de skifter selskap. Spotprisen innenfor et område (vi har 5) er lik, men det kommer påslag i forhold til hvilke strømselskap man bruker.

Ja, jeg er sikker. Prisen varierer fra time til time. Og det erbilligere å feks fordele strømbruken utover,enn å pøse på med varm dusj, tørketrommel middagslaging og lading av bil på en og samme tid. Jeg står selv og venter på at klokka skal bukke 00:00 så jeg kan sette på oppvaskmaskinen 😆

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Og det påslaget er forskjellig fra strømleverandør til strømleverandør. Det er den prisen folk forhandler om og grunnen til at de skifter selskap. Spotprisen innenfor et område (vi har 5) er lik, men det kommer påslag i forhold til hvilke strømselskap man bruker.

Ja, jeg er sikker. Prisen varierer fra time til time. Og det erbilligere å feks fordele strømbruken utover,enn å pøse på med varm dusj, tørketrommel middagslaging og lading av bil på en og samme tid. Jeg står selv og venter på at klokka skal bukke 00:00 så jeg kan sette på oppvaskmaskinen 😆

Hva betyr det påslaget?

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Dette lurer jeg på også.

Fikk mail fra Fortum at jeg betaler 164 øre fram til 10 desember. Da går det opp til ca 200 øre.

Skjønner ikke helt om jeg betaler disse skyhøye toppene eller om jeg betaler det som jeg har fått mail om. 

Inne i appen så står jo disse toppene og hvor mye de koster. 

Jeg har Fortum Trygg og når jeg googlet det nå så ser det ut som jeg betaler den prisen jeg fikk mail om og ikke toppene. 

_20211129_233541.JPG

_20211129_233458.JPG

_20211129_233423.JPG

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...