Gå til innhold

Noen som har hatt barn med forstørret lever?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Legen kjente «noe» på undersøkelse idag. Dro til legen pga uspesifikke smerter og han kjente leveren godt og sa det var «noe», som han vil avdekke med ultralyd. Jeg er egentlig ikke bekymret, men kjente jeg ble det likevel…

Endret av Tvillingmamma2020

Fortsetter under...

Skrevet

Ble det tatt blodprøver da?

Jeg vet bare om et tilfelle, og det var dessverre kreft.

Krysser fingrene for at det ikke er noe alvorlig for deres del.

Anonymkode: 02c92...4ac

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Ble det tatt blodprøver da?

Jeg vet bare om et tilfelle, og det var dessverre kreft.

Krysser fingrene for at det ikke er noe alvorlig for deres del.

Anonymkode: 02c92...4ac

Nei, bare crp som var fin. Opplevde legen som litt nølende i hva han skulle foreta seg videre, men valgte å «kun» henvise til ultralyd nå. Håper bare det går raskt!

Skrevet

Kyssesyken/mononucleose kan gi forstørret lever. Ble det tatt prøver for Epstein-Barr-viruset (kyssesyken)? Hvis ikke, be om at dette blir gjort også. Er jo ikke alltid barn får så store sykdomssymptomer når de får det, selv om viruset herjer i kroppen og leveren kan bli påvirket.

Regner med at legen uansett tok andre prøver av barnet, bl.a. leverprøver?

Jeg vet om et par sjeldnere sykdommer som også kan gi forstørret lever, og så lenge de blir behandlet er det noe man som regel kan leve helt fint med.

Krysser fingrene for at det bare er kyssesyken hos ditt barn, HI ❤️

Husk også at leveren er det organet i kroppen som har best evne til å reparere seg selv :) Selv om man har så lite som 25 % friskt vev igjen greier leveren å reparere seg og danne nytt vev.

Anonymkode: 30a5b...a2b

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Kyssesyken/mononucleose kan gi forstørret lever. Ble det tatt prøver for Epstein-Barr-viruset (kyssesyken)? Hvis ikke, be om at dette blir gjort også. Er jo ikke alltid barn får så store sykdomssymptomer når de får det, selv om viruset herjer i kroppen og leveren kan bli påvirket.

Regner med at legen uansett tok andre prøver av barnet, bl.a. leverprøver?

Jeg vet om et par sjeldnere sykdommer som også kan gi forstørret lever, og så lenge de blir behandlet er det noe man som regel kan leve helt fint med.

Krysser fingrene for at det bare er kyssesyken hos ditt barn, HI ❤️

Husk også at leveren er det organet i kroppen som har best evne til å reparere seg selv :) Selv om man har så lite som 25 % friskt vev igjen greier leveren å reparere seg og danne nytt vev.

Takk! Nei han tok kun crp og urinprøve, og henviste til ultralyd. Om det ikke viser noe så skulle han ta blodprøver. Vet ikke om det var fordi han ikke ville utsette han for det nå hvis det vises noe på ultralyd eller hva. Men var innom tanken på kyssesyke. Han har vært syk, men er frisk nå, kan vel henge igjen kanskje… 

Tusen takk for svar ❤️

Skrevet
Tvillingmamma2020 skrev (44 minutter siden):

Takk! Nei han tok kun crp og urinprøve, og henviste til ultralyd. Om det ikke viser noe så skulle han ta blodprøver. Vet ikke om det var fordi han ikke ville utsette han for det nå hvis det vises noe på ultralyd eller hva. Men var innom tanken på kyssesyke. Han har vært syk, men er frisk nå, kan vel henge igjen kanskje… 

Tusen takk for svar ❤️

Siden han har vært syk og nå er frisk, så tipper jeg optimistisk på kyssesyken. For de som får forstørret lever av kyssesyken kan leveren være forstørret en stund etter at de typiske "forkjølelses"-symptomene har gitt seg.

Hvis det er slik at leveren hans er forstørret så ville jeg informert de i barnehagen om at det er viktig at han ikke skal utsettes for slag/spark i det området. Når større barn får forstørret lever så skal de bl.a. unngå kontaktsport, eller idrett hvor det er fare for å få et spark/slag/støt i området. Og heller ikke bli for sliten, at de kanskje roer ned lek litt tidligere enn de ellers ville gjort.

Antar at han som er så liten uansett får time raskt til ultralyd, så det er nok ikke snakk om mange dagene.

Håper alt går fint ❤️

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Siden han har vært syk og nå er frisk, så tipper jeg optimistisk på kyssesyken. For de som får forstørret lever av kyssesyken kan leveren være forstørret en stund etter at de typiske "forkjølelses"-symptomene har gitt seg.

Hvis det er slik at leveren hans er forstørret så ville jeg informert de i barnehagen om at det er viktig at han ikke skal utsettes for slag/spark i det området. Når større barn får forstørret lever så skal de bl.a. unngå kontaktsport, eller idrett hvor det er fare for å få et spark/slag/støt i området. Og heller ikke bli for sliten, at de kanskje roer ned lek litt tidligere enn de ellers ville gjort.

Antar at han som er så liten uansett får time raskt til ultralyd, så det er nok ikke snakk om mange dagene.

Håper alt går fint ❤️

Takk for gode tips og råd❤️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...