Gå til innhold

Hvis du måtte velge

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Bodø er nord for polarsirkelen og har mørketid, ikke like lenge som de i Finnmark, men jo, de har det

Anonymkode: 7032c...656

Mørketiden starter ikke på samme sted som polarsirkelen. 

Anonymkode: 51ee4...f1c

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Mørketiden starter ikke på samme sted som polarsirkelen. 

Jo det gjør den, polarsirkelen er definert som skille mellom der hvor man har mørketid/midnattssol og der man ikke har det.
Forresten, mannen min kommer fra Bodø, jeg har flere bilder av barna hvor de er ute i solskinn rundt midnatt i Bodø.
Har man midnattssol så har man også mørketid

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Jo det gjør den, polarsirkelen er definert som skille mellom der hvor man har mørketid/midnattssol og der man ikke har det.
Forresten, mannen min kommer fra Bodø, jeg har flere bilder av barna hvor de er ute i solskinn rundt midnatt i Bodø.

Jeg har vært der flere ganger. De har midnattssol i ei uke eller slikt, men regnes ikke å ha mørketid. Kjenner mange på Træna. De har også midnattssol ei ukes tid i juni, men ikke mørketid. Mørkere lenger enn her nede, men ikke mørketid. Ligger også nord for polarsirkelen

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Jeg har vært der flere ganger. De har midnattssol i ei uke eller slikt, men regnes ikke å ha mørketid. Kjenner mange på Træna. De har også midnattssol ei ukes tid i juni, men ikke mørketid. Mørkere lenger enn her nede, men ikke mørketid. Ligger også nord for polarsirkelen

Tror egentlig vi begge har rett ettersom hvem man spør

Hentet fra wikipedia:
"Polarsirkel er betegnelsen på to breddesirkler rundt jordens poler som markerer grensen for det området som har mørketid og midnattssol. Polarsirklene er to av de fem viktige breddesirklene på Jordens overflate. Disse er ekvator, vendekretsene og polarsirklene. Polar­sirklene ligger nærmere jordens poler enn bredde 66°33′42,5″ .

https://no.wikipedia.org/wiki/Polarsirkel

Etter denne har Bodø mørketid.

Yr.no er ikke enig:

"Avbøyningen av sollyset gjør at grensa for mørketid ligger litt nord for polarsirkelen.
Dette er grunnen til at Bodø ikke har mørketid.
Riktignok stenger høye fjell i sør for sola, slik at sola i praksis er borte fra byen i en måned."

https://www.yr.no/artikkel/derfor-er-det-ikke-morketid-i-bodo-1.10859437

Uansett, på grunn av fjellene har Bodø i praksis mørketid uansett hvilke av artiklene som er riktig

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Tror egentlig vi begge har rett ettersom hvem man spør

Hentet fra wikipedia:
"Polarsirkel er betegnelsen på to breddesirkler rundt jordens poler som markerer grensen for det området som har mørketid og midnattssol. Polarsirklene er to av de fem viktige breddesirklene på Jordens overflate. Disse er ekvator, vendekretsene og polarsirklene. Polar­sirklene ligger nærmere jordens poler enn bredde 66°33′42,5″ .

https://no.wikipedia.org/wiki/Polarsirkel

Etter denne har Bodø mørketid.

Yr.no er ikke enig:

"Avbøyningen av sollyset gjør at grensa for mørketid ligger litt nord for polarsirkelen.
Dette er grunnen til at Bodø ikke har mørketid.
Riktignok stenger høye fjell i sør for sola, slik at sola i praksis er borte fra byen i en måned."

Uansett, på grunn av fjellene har Bodø i praksis mørketid uansett hvilke av artiklene som er riktig

Solen er borte pga fjellene. Mørketid er det altså ikke fordi det fortsatt ikke er mørketid på en overskyet dag. Det er bare sollyset som stoppes av fjellene som det også er på Rjukan. Likevel ikke mørketid. 
Jeg har selvsagt mest tillit til den artikkelen som passer mitt argument best😁

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Solen er borte pga fjellene. Mørketid er det altså ikke fordi det fortsatt ikke er mørketid på en overskyet dag. Det er bare sollyset som stoppes av fjellene som det også er på Rjukan. Likevel ikke mørketid. 
Jeg har selvsagt mest tillit til den artikkelen som passer mitt argument best😁

Samtidig har de mørketid etter definisjonen av hva polarsirkelen er.

I dette tilfellet har faktisk vi begge rett selv om vi er uenige :P

Skrevet

Bodø. Elsker nord Norge og nordlendinger. Synes Oslo er for stort. Og ja, jeg har bodd der selv. 

Anonymkode: f28c9...dd7

Skrevet

Det er ikke mørketid i Bodø. Sola går ikke under horisonten. Uansett er det mørkt når du drar på jobb og mørkt når du drar fra jobb begge plasser. 
Bodø er ikke en spesielt pen by, men omgivelsene og naturen rundt er fantastisk.

Har aldri vært spesielt begeistra for Oslo, men det har blitt bedre.

Om dere har all familie i Oslo ville jeg ha tenkt på det.

Og sommerværet er en annen faktor.

Anonymkode: 936be...852

Skrevet

Bodø. 
Oslo er dessverre en dyr, snobbete og usunn drittby. 

Anonymkode: 8bbc9...860

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Bodø har ikke midnattssol i egentlig forstand:

Men uansett spiller det vel null rolle for barn, mørketid er noe positivt for dem! 

Anonymkode: 8bbc9...860

Skrevet
On 11/28/2021 at 11:29 PM, Anonym bruker said:

Å vokse opp/la barna vokse opp i Oslo eller Bodø, hvor hadde du valgt og hvorfor? 

Anonymkode: d49b1...359

Lett, hadde valgt oslo, nærmere familien, mindre snø/vær/kulde

Anonymkode: d87ca...47c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...