Gå til innhold

Hvis du måtte velge

Anbefalte innlegg

Skrevet

Å vokse opp/la barna vokse opp i Oslo eller Bodø, hvor hadde du valgt og hvorfor? 

Anonymkode: d49b1...359

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oslo. Bodø er også en fin by, men jeg har jobben og nettverket mitt sørpå. Og det vinterværet hadde gitt dem en surere enn nødvendig forelder. 

Anonymkode: 7cdc8...ffe

Skrevet

Jeg bor i Bergen i dag, men er vokst opp på en liten plass.

Det er mye som jeg liker med by og mye som jeg synes byen mangler som bygda hadde..

Vi vurderte en stund før barna startet på skolen å flytte hjem. Det som gjorde at vi ble værende var at vi ikke ønsket at barna måtte flytte på hybel etter ungdomsskole.

Bodø er jo en utrolig vakker by med mye gøy å finne på.. 

Anonymkode: f52d4...be7

Skrevet

Har aldri vært i Bodø, men ville uansett valgt et mindre sted enn Oslo. Mindre samfunn har store fordeler man mister når forholdene blir for store, bl.a. mer samhold i nærmiljøene.

Anonymkode: a1033...43a

Skrevet

Takk for fine innspill. Mannen er tilbudt jobb i Bodø, men veldig i tvil. Har hele nettverket her.

Skrevet

Hvis jeg måtte bo i selve byen, så hadde jeg valgt Bodø. Kunne jeg bodd i utkanten så hadde jeg valgt Oslo, hvis det fulgte med nok penger til å kjøpe hus der. 😛 Med forbehold om at jeg egentlig ikke vet nok om stedene til å ta et sånt valg, vi har aldri vurdert noen av dem.

Anonymkode: cff4f...835

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Takk for fine innspill. Mannen er tilbudt jobb i Bodø, men veldig i tvil. Har hele nettverket her.

Da ville jeg ikke flyttet med mindre dere ikke har noe valg økonomisk. Nettverk er utrolig viktig...

Anonymkode: cff4f...835

Skrevet

Ingen av stedene. Spania ❤🙏

Anonymkode: 3623a...da9

Skrevet

Oslo. Definitivt. Har vært i Bodø, jeg kunne aldri bodd der. Oslo er stort. Man hører mye negativt om Oslo, det meste skjer vel på Oslo s, så jeg kunne kanskje klart å bodd der. 

Anonymkode: da24d...bd3

Skrevet

Da hadde jeg latt være å ha barn. Begge plassene er jo grusomme. 

Anonymkode: 16d78...fdb

Skrevet

Jeg ville aldri tatt fra ungene muligheten til å vokse opp i Oslo.

Anonymkode: e8607...cdd

Skrevet

Ville aldri bodd i Oslo. For folksomt for meg. Men har også en av mine beste venner i Bodø, så ville ikke vært problem å flytte dit. Og folk i Bodø er lettere å ble kjent med

Anonymkode: 51ee4...f1c

Skrevet

Kommer an på jobb.
Har familie og nettverk begge stedene.

Det som teller for Oslo: Mer severdigheter, og mer å finne på som familie, ikke mørketid og billigere å dra utenlands i ferier
Det som teller for Bodø: Ikke langt til en fantastisk natur, sommernettene

Anonymkode: 7032c...656

Skrevet

Oslo er kjempefint for barn, og ikke minst for ungdommer. Masse fritidstilbud og muligheter. (Og som alle som faktisk bor her vet, er det en veldig trygg by, med mindre du insisterer på å henge ut bare for å henge ut ved Akerselva eller i Brugata klokka 3 om natta). 

Anonymkode: 4c92f...4ef

Skrevet

For øvrig, hva gjelder dop: Jeg flyttet til Oslo fra en mindre plass da jeg var 16. I den gamle klassen min var det en stor gjeng som dagligrøykte hasj og også utforsket andre former for narkotika. På den nye skolen (midt på Grünerløkka) var det knapt noen som hadde prøvd hasj en gang. Så det er ikke nødvendigvis farligere for ungdom i storbyen. Dop i ungdomsmiljøene er i Norge i stor grad et bygde- og forstadsfenomen. (Med visse reservasjoner - det er for eksempel mer dop blant rikmannsbarn på Oslo vest enn ellers i byens ungdomsmiljøer). 

Skrevet

Jeg hadde slitt med mørketiden, så av den grunn hadde Oslo blitt mitt valg. Tar forbehold om at jeg aldri har vært i Bodø, og at jeg kunne falt for plassen og naturen. Men halve året i mørket hadde nok ikke hatt en positiv virkning på meg. 

Anonymkode: 04198...a62

Skrevet

Jeg har hele nettverket mitt på sør og østlandet, ingen i nord.

Så jeg kunne aldri flyttet opp der. Hadde slitt med mørketid og vinter der oppe også.

Av de to hadde jeg valgt å bo i pendleravstand til Oslo.

Anonymkode: 90329...7fc

Skrevet

Jeg kunne ikke flyttet fra Nord-Norge pga den nydelige mørketiden, så det ville blitt Bodø for meg. Aldri om jeg kunne bodd et sted med sol i jula!!! Høres helt deprimerende ut!

Anonymkode: 563cc...d85

Skrevet

Oslo, helt klart. Bodø er flott og har fantastiske omgivelser, men mørketiden og det faktum at jeg/vi har null tilknytning til nord gjør at valget ville være enkelt for oss.

Dere som synes Oslo er fælt: det å bo i et boligstrøk i en av bydelene med skoler, barnehager, lokalbutikk og lokalt bibliotek er faktisk omtrent det samme som å bo andre steder i Norge. Vi hat lokalmiljø og nabolag, låner gressklippere av hverandre og sånt som alle andre  

Bare at Oslo sentrum er kortere unna og man lett kan jobbe i byen. 

Anonymkode: 7f0f0...0cd

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Oslo er kjempefint for barn, og ikke minst for ungdommer. Masse fritidstilbud og muligheter. (Og som alle som faktisk bor her vet, er det en veldig trygg by, med mindre du insisterer på å henge ut bare for å henge ut ved Akerselva eller i Brugata klokka 3 om natta). 

Men nå er der vel ingen her som har sagt at de ikke vil bo i Oslo fordi det er en lite trygg by…?

Anonymkode: 81588...325

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg kunne ikke flyttet fra Nord-Norge pga den nydelige mørketiden, så det ville blitt Bodø for meg. Aldri om jeg kunne bodd et sted med sol i jula!!! Høres helt deprimerende ut!

Anonymkode: 563cc...d85

Det er snakk om Oslo her, ikke Middelhavet.
Selv om solen står opp her er det ikke lenge den er oppe.
Er mørkt når vi drar på jobb om morgenen, og mørkt når vi kommer hjem.
Vi har kanskje ikke mørketid på samme måte som dere, men det betyr ikke av vi har mye lys heller

Skrevet

Oslo. Bodø er nydelig, og jeg drar gjerne på ferie dit (eller for kortere jobbopphold), men for å bosette meg; definitivt Oslo❤️

Anonymkode: 73858...e64

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Det er snakk om Oslo her, ikke Middelhavet.
Selv om solen står opp her er det ikke lenge den er oppe.
Er mørkt når vi drar på jobb om morgenen, og mørkt når vi kommer hjem.
Vi har kanskje ikke mørketid på samme måte som dere, men det betyr ikke av vi har mye lys heller

Nå er det sånn også at ikke alle steder nord for Oslo har mørketid. Bodø er i Nordland, ikke Finnmark. De har vel ikke mørketid etter hva jeg vet. Så selv om Oslo ikke er Middelhavet, så må det tas med at Bodø ikke har mørketid. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Nå er det sånn også at ikke alle steder nord for Oslo har mørketid. Bodø er i Nordland, ikke Finnmark. De har vel ikke mørketid etter hva jeg vet. Så selv om Oslo ikke er Middelhavet, så må det tas med at Bodø ikke har mørketid. 

Bodø er nord for polarsirkelen og har mørketid, ikke like lenge som de i Finnmark, men jo, de har det

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...