Gå til innhold

Har dere hatt kontakt ned noen i dag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har DU tatt kontakt med noen i dag HI? Disse trådene hele tiden begynner å virke sykelig. 

Anonymkode: 4cb6f...fc1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skal ikke skrive noen tråder om andre har tatt kontakt og gjerne ikke om venner. Det er gjerne destruktivt for meg. Mitt nye mål her nå! 

Jeg sitter som sagt mye alene og har tid jeg grubler, sammenligner osv. Så blir gjerne dumt å gjøre. Blir ikke bedre av å lese at andre er mer sosial og har hatt mer kontakt enn meg. 

Anonymkode: a6992...bc5

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Nei, jeg tror ikke du har godt av det. Fordi du blir sittende og sammenligne deg selv med andre.

De fleste som vil svare i disse trådene er jo personer som har mer eller mindre kontakt med andre i helgene. Ergo får du alltid flest svar fra de som har hatt kontakt med andre. Dermed legger du, med dette temaet, opp til å få bekreftet for deg selv, at du er enda mer alene, har enda mindre innhold i livet ditt. Her og nå her du ikke godt av disse trådene!

Disse trådene blir på samme måte som trådene dine (?) om hvor mange venninner andre har, hvor ofte de har kontakt med venninner/familie, hvor mange meldinger folk får osv. osv. Har du selv lite av dette, så skaper du tråder som gjør at du tilsynelatende kommer dårlig ut selv. Det har ingen oppbyggende effekt på deg, tver imot!

Det var en periode av mitt liv at slike tråden ville gjort meg deprimert. Så jeg tok et valg om å unngå dem, fordi jeg visste at jeg ikke hadde godt av å sammenligne meg selv med de som hadde mange i sitt nettverk. I dag er forsåvidt ikke min situasjon så veldig annerledes, men jeg jobber med saken stadig, og begynner å få flere i mitt nettverk. Og jeg har akseptert at mitt liv er slik det er, og da må jeg gjøre det beste ut av mitt liv, selv om det kanskje ikke er slik jeg skulle ønske det var eller særlig spennende sammenlignet med andres. Men å sammenligne med de som har en helt annen situasjon blir bare negativt. Så jeg sammenligner ikke lenger. Nå kan jeg lese slike tråder uten at det blir negativt for meg. Og har jeg en periode hvor jeg selv greier lite (kronisk syk), så velger jeg gjerne å unngå slike tråder likevel, fordi jeg ikke trenger påminnelsen om alt andre har og alt andre kan gjøre.

Jeg tror du med alle disse trådene dine har kommet inn i en dårlig vane. Trådene gir deg en form for oppmerksomhet, du får en tilbakemelding, men i det store og hele blir de negative for deg. Og de tar fra deg fokuset på ditt eget liv, hva du selv har, hva du kan gjøre for å få det bedre. Og det tar fra deg fokuset på hva du faktisk har gjort av godt for deg selv i helgene, og hva du kan gjøre fremover.

Disse trådene blir en negativ forsterkelse på det du sliter med. Så følg rådene du har fått i trådene tidligere.

Søk hjelp!

Anonymkode: bdf25...ef2

Takk for kloke ord. Tenker du har rett. Blir helt feil av meg og for meg. Skal gjøre noe med det. Enda et steg på veien. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Jeg skal ikke skrive noen tråder om andre har tatt kontakt og gjerne ikke om venner. Det er gjerne destruktivt for meg. Mitt nye mål her nå! 

Jeg sitter som sagt mye alene og har tid jeg grubler, sammenligner osv. Så blir gjerne dumt å gjøre. Blir ikke bedre av å lese at andre er mer sosial og har hatt mer kontakt enn meg. 

Nei hvis du bare sitter hjemme og venter på at alle andre skal ta kontakt er det rimelig destruktivt. Hvis du er slik i det virkelige liv skjønner jeg godt at folk ikke tar kontakt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Takk for kloke ord. Tenker du har rett. Blir helt feil av meg og for meg. Skal gjøre noe med det. Enda et steg på veien. 

Det er enda et steg på veien videre for deg, for det er bare når du oppdager og blir bevisst dine uhensiktsmessige tanke- og handlingsmønstre du kan ta bevisste valg for å endre dem til noe som er mer positivt for deg selv.

Det betyr ikke at du trenger slutte skrive på forumet, men velg ting som interesserer deg, noe som engasjerer deg, noe du synes er spennende, noe du lurer på. Noen ganger får man svar, andre ganger ikke. Noen ganger får man negative svar uansett, andre ganger positive svar. Det er ofte tilfeldigheter også, hvem er pålogget når, om de som er pålogget har tid eller form til å svare.

Men det viktigste er at du finner måter å bryte de tanke- og handlingsmønstrene som er så negative for deg OG at du erstatter det med noe som er mer positivt, noe som gir deg litt mer i livet, og at du aksepterer at du må gjøre jobben selv, men at hvis du skal få det bedre så er det du som må gjøre det, og at det vil ta tid. Men vurder å oppsøke hjelp, for jeg tror du vil kunne ha nytte av det. Kommunene har ofte ulike lavterskeltilbud som kan være fine også.

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Det er enda et steg på veien videre for deg, for det er bare når du oppdager og blir bevisst dine uhensiktsmessige tanke- og handlingsmønstre du kan ta bevisste valg for å endre dem til noe som er mer positivt for deg selv.

Det betyr ikke at du trenger slutte skrive på forumet, men velg ting som interesserer deg, noe som engasjerer deg, noe du synes er spennende, noe du lurer på. Noen ganger får man svar, andre ganger ikke. Noen ganger får man negative svar uansett, andre ganger positive svar. Det er ofte tilfeldigheter også, hvem er pålogget når, om de som er pålogget har tid eller form til å svare.

Men det viktigste er at du finner måter å bryte de tanke- og handlingsmønstrene som er så negative for deg OG at du erstatter det med noe som er mer positivt, noe som gir deg litt mer i livet, og at du aksepterer at du må gjøre jobben selv, men at hvis du skal få det bedre så er det du som må gjøre det, og at det vil ta tid. Men vurder å oppsøke hjelp, for jeg tror du vil kunne ha nytte av det. Kommunene har ofte ulike lavterskeltilbud som kan være fine også.

Ja, må tenke sånn og gjøre det. Enda en jobb og gjøre. Sitter mye alene og har brukt forumet da i min ensometid, men da har gjerne gjort meg trist og jeg gjør det selv. Så skal snu og ikke bruke det sånn. 

Jeg har jo gått i kognitvterapi. Og jobben må jeg gjøre selv. Hva annet kan det tilby enn det jeg har hatt? Skal lese litt og undersøke det.,

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Nei hvis du bare sitter hjemme og venter på at alle andre skal ta kontakt er det rimelig destruktivt. Hvis du er slik i det virkelige liv skjønner jeg godt at folk ikke tar kontakt. 

Jeg gjør ikke det. Tar kontakt selv og. Ken av og til litt redd for å gjøre det. Redd for avvisning osv. 

Tatt kontakt med noen venninner. Fikk det over meg. Og har nå avtalt et møte med en og kanskje med en til (skulle komme tilbake til det).  

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Ja, må tenke sånn og gjøre det. Enda en jobb og gjøre. Sitter mye alene og har brukt forumet da i min ensometid, men da har gjerne gjort meg trist og jeg gjør det selv. Så skal snu og ikke bruke det sånn. 

Jeg har jo gått i kognitvterapi. Og jobben må jeg gjøre selv. Hva annet kan det tilby enn det jeg har hatt? Skal lese litt og undersøke det.,

Da ville jeg kontaktet den terapeuten du går til og hørt om du kan få noen timer der. Siden du har gått i terapi der tidligere kan det være at alt du nå trenger er en og annen "oppfriskningstime", noe som gjør at det også kan være litt lettere å ta tak i ting selv. Verdt et forsøk i hvert fall :)

Og hvis ikke den har mulighet nå, sett deg på en liste. Og i mellomtiden, tenk på hver eneste dag som en ny mulighet for å ta gode valg for deg selv. Det har effekt på sikt! Og selv om du innimellom kanskje går et skritt eller to tilbake, så er det bare å begynne på nytt dagen etter igjen, eller til og med samme dag du oppdager at du trenger å snu ting igjen.

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Da ville jeg kontaktet den terapeuten du går til og hørt om du kan få noen timer der. Siden du har gått i terapi der tidligere kan det være at alt du nå trenger er en og annen "oppfriskningstime", noe som gjør at det også kan være litt lettere å ta tak i ting selv. Verdt et forsøk i hvert fall :)

Og hvis ikke den har mulighet nå, sett deg på en liste. Og i mellomtiden, tenk på hver eneste dag som en ny mulighet for å ta gode valg for deg selv. Det har effekt på sikt! Og selv om du innimellom kanskje går et skritt eller to tilbake, så er det bare å begynne på nytt dagen etter igjen, eller til og med samme dag du oppdager at du trenger å snu ting igjen.

Jeg hadde først 4 uker med 2 dager i uken med 3 timer hver gang (gruppe).  Så gikk det en månede og for to uker siden er det vel da hadde jeg oppfriskning. Da var det avsluttende, men åpent at jeg kan ta kontakt ved behov. 

Ja, skal bli flinkere og ta gode valg for meg selv. Og som du sier begynne på nytt selvom noen steg tilbake! Takk! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...