Anonym bruker Skrevet 28. november 2021 #1 Skrevet 28. november 2021 Hei. Med samme utgangspunkt, dvs like mange panelovner på samme temperatur. Og samme størrelse/areal. Vil en kjellerleilighet delvis under bakken likevel være kaldere enn en leilighet i 3.etg? Like mye vindusflater. Eneste forskjellen er mur i kjeller og treverk i 3.etg. Anonymkode: ed318...049
Anonym bruker Skrevet 28. november 2021 #2 Skrevet 28. november 2021 Selvfølgelig. Kulden kommer fra bakken. Så nærmere bakken=kaldere Anonymkode: d4a8a...370
Anonym bruker Skrevet 28. november 2021 #3 Skrevet 28. november 2021 Ja, selvfølgelig. Varmen stiger jo. Anonymkode: 0ed2b...fab
Anonym bruker Skrevet 28. november 2021 #5 Skrevet 28. november 2021 Er det voksne folk som lurer på dette? Anonymkode: 12090...561
Anonym bruker Skrevet 28. november 2021 #6 Skrevet 28. november 2021 Ja. Bakken er kald og varmen stiger. Har man leilighet oppe i bygget har man jo en oppvarmet leilighet under seg i stedet for en iskald bakke. Anonymkode: 0f043...5d3
Anonym bruker Skrevet 28. november 2021 #7 Skrevet 28. november 2021 Men samtidig isolerer jorden rundt bedre enn trevegger ut mot frluft. Så selv om det ikke er noe etasje under hvor varme siger opp fra, kan en leilighet under jorden være lettere å holde varm. En kjeller med uoppvarmet etasje under er derimot kald. Anonymkode: f0670...fdb
Anonym bruker Skrevet 28. november 2021 #8 Skrevet 28. november 2021 Ja det er voksne folk som lurer. Tenk det! Grunnen til at jeg spør er at det er iskaldt i leiligheten min, kjeller. Selv med varme. Men det er ikke særlig gulvkaldt, har ikke kabler. Men virker som om kulden kommer fra vinduene selv om det ikke trekker fra vinduene. Selv om man har en oppvarmet leilighet under seg betyr det jo ikke at man får 20 grader i egen leilighet pga de under. Siden det ikke er gulvkaldt her ville jeg bare høre. Virker kaldere de dagene det blåser ute, så da tenkte jeg det ville være noenlunde likt i 3.etg. Men takk for svar alle 😊 Anonymkode: ed318...049
Anonym bruker Skrevet 28. november 2021 #9 Skrevet 28. november 2021 Vi bor i sokkelleilighet, har gulvvarme på stua. Står på 14 grader, trenger ikke noe annet varme der jo kaldere det er ute jo varmere er det inne. Nå er det ca -9 ute og inne har vi 22 grader Blir kaldt inne når det er ca 10-14 grader ute Anonymkode: daa11...c5c
prekæs Skrevet 28. november 2021 #10 Skrevet 28. november 2021 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Ja det er voksne folk som lurer. Tenk det! Grunnen til at jeg spør er at det er iskaldt i leiligheten min, kjeller. Selv med varme. Men det er ikke særlig gulvkaldt, har ikke kabler. Men virker som om kulden kommer fra vinduene selv om det ikke trekker fra vinduene. Selv om man har en oppvarmet leilighet under seg betyr det jo ikke at man får 20 grader i egen leilighet pga de under. Siden det ikke er gulvkaldt her ville jeg bare høre. Virker kaldere de dagene det blåser ute, så da tenkte jeg det ville være noenlunde likt i 3.etg. Men takk for svar alle 😊 Anonymkode: ed318...049 Det er alltid kulderas fra vinduer. Tykke gardiner er isolerende, så bruk det.
Anonym bruker Skrevet 28. november 2021 #11 Skrevet 28. november 2021 Hvor store og gamle vinduer har du da? Gamle vinduer, og særlig litt store, gir et voldsomt varmetap. Anonymkode: 8c69c...369
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå