Gå til innhold

Er det ekstra kaldt i kjellere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Med samme utgangspunkt, dvs like mange panelovner på samme temperatur. Og samme størrelse/areal. Vil en kjellerleilighet delvis under bakken likevel være kaldere enn en leilighet i 3.etg? 

Like mye vindusflater. Eneste forskjellen er mur i kjeller og treverk i 3.etg. 

Anonymkode: ed318...049

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig. Kulden kommer fra bakken. Så nærmere bakken=kaldere

Anonymkode: d4a8a...370

Skrevet

Ja, selvfølgelig. Varmen stiger jo.

Anonymkode: 0ed2b...fab

Skrevet

Er det voksne folk som lurer på dette?

Anonymkode: 12090...561

Skrevet

Ja.

Bakken er kald og varmen stiger. Har man leilighet oppe i bygget har man jo en oppvarmet leilighet under seg i stedet for en iskald bakke.

Anonymkode: 0f043...5d3

Skrevet

Men samtidig isolerer jorden rundt bedre enn trevegger ut mot frluft. Så selv om det ikke er noe etasje under hvor varme siger opp fra, kan en leilighet under jorden være lettere å holde varm.

En kjeller med uoppvarmet etasje under er derimot kald.

Anonymkode: f0670...fdb

Skrevet

Ja det er voksne folk som lurer. Tenk det!

Grunnen til at jeg spør er at det er iskaldt i leiligheten min, kjeller. Selv med varme. Men det er ikke særlig gulvkaldt,  har ikke kabler. Men virker som om kulden kommer fra vinduene selv om det ikke trekker fra vinduene.

Selv om man har en oppvarmet leilighet under seg betyr det jo ikke at man får 20 grader i egen leilighet pga de under. 

Siden det ikke er gulvkaldt her ville jeg bare høre. Virker kaldere de dagene det blåser ute, så da tenkte jeg det ville være noenlunde likt i 3.etg. 

Men takk for svar alle 😊

Skrevet

Vi bor i sokkelleilighet, har gulvvarme på stua. Står på 14 grader, trenger ikke noe annet varme der :) jo kaldere det er ute jo varmere er det inne. Nå er det ca -9 ute og inne har vi 22 grader :) Blir kaldt inne når det er ca 10-14 grader ute

Anonymkode: daa11...c5c

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Ja det er voksne folk som lurer. Tenk det!

Grunnen til at jeg spør er at det er iskaldt i leiligheten min, kjeller. Selv med varme. Men det er ikke særlig gulvkaldt,  har ikke kabler. Men virker som om kulden kommer fra vinduene selv om det ikke trekker fra vinduene.

Selv om man har en oppvarmet leilighet under seg betyr det jo ikke at man får 20 grader i egen leilighet pga de under. 

Siden det ikke er gulvkaldt her ville jeg bare høre. Virker kaldere de dagene det blåser ute, så da tenkte jeg det ville være noenlunde likt i 3.etg. 

Men takk for svar alle 😊

Det er alltid kulderas fra vinduer. Tykke gardiner er isolerende, så bruk det. 

Skrevet

Hvor store og gamle vinduer har du da?

Gamle vinduer, og særlig litt store, gir et voldsomt varmetap.

Anonymkode: 8c69c...369

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...