Gå til innhold

Strømpriser

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

For meg som er ufør på minstesats, og alene med 2 tenåringer. Så blir det en veldig tøff vinter. Og jeg kan jo ikke be tenåringene om å bare dusje en gang i uka, stakkars klassekameratene deres. 

Og fortsetter strømprisene sånn, så får jeg flytte inn i et kott, den dagen barna har flyttet hjemmefra.

Anonymkode: 4fb39...032

Det du kan gjøre er å be dem dusje på skolen og trening i stedenfor hjemme og å unngå å bruke strøm når den er dyrest.

Skru av varmekabler og dropp å bruke varmtvann de timene det er dyrest. Lag opp middager på billige tidspunkt og ta bare rask oppvarming når drt er på det dyreste ol.

Vi har vedovn. Tenåringene har fått besljed om å skru av varmeovnene på sine rom og ha døra åpen, i motsettning til lukket dør og carmen på som de pleier. Desuten gir jeg dem beskjed om når prisen er så høy at de må vente med dusj. Skulle det være krise er det jo bare å ta en rask dusj, men de har ikke vondt av å lære seg å tenke på hvordan deres valg påvirker strømforbruket og familieøkonomien.

Anonymkode: 21a9b...70b

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Bruk klærne flere ganger, bare med skifte av undertøy, vask deg med klut og ta en hårvadk i uka så går det helt fint for 95% av befolkningen. Alternarivt betal det det koster å dusje og vaske mer. Jeg snakker om en sikkerhet for alle til å ha råd til et minimum.  Det har vi ikke i dag. 

Hva med å legge klærne i fryseren over et døgn eller noe? Har tenkt på det for å redusere antall maskiner i uka. Her kjøre det fulle maskiner fra før, så ingenting å spare sånn sett. Å gå på jobb i klær som lukter svette gjør jeg ikke. 

Skrevet
Milfy Way skrev (1 minutt siden):

Hva med å legge klærne i fryseren over et døgn eller noe? Har tenkt på det for å redusere antall maskiner i uka. Her kjøre det fulle maskiner fra før, så ingenting å spare sånn sett. Å gå på jobb i klær som lukter svette gjør jeg ikke. 

Jeg tror ikke du vinner så mye på å fryse dem i fryseboksen. Det tar jo også litt strøm, men heng dem opp til lufting etter hver bruk og bruk mest ull, da trenger de ikke vaskes så ofte.

En annen ting er å være bevist på hvilket program du kjører på vaskemaskinen.  Noen program tar tre ganger så mye strøm som andre. Hvis du i tillegg velger tidspunkt med relativt lav pris kan du spare mye i forhold til om du bare bruker det du har lyst til uten å tenke på hvordan og hvor mye.

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jeg tror ikke du vinner så mye på å fryse dem i fryseboksen. Det tar jo også litt strøm, men heng dem opp til lufting etter hver bruk og bruk mest ull, da trenger de ikke vaskes så ofte.

En annen ting er å være bevist på hvilket program du kjører på vaskemaskinen.  Noen program tar tre ganger så mye strøm som andre. Hvis du i tillegg velger tidspunkt med relativt lav pris kan du spare mye i forhold til om du bare bruker det du har lyst til uten å tenke på hvordan og hvor mye.

Ingen av oss tåler ull, og vi bruker allerede 40 minutters "ecoprogram" på maskinen. Vasker mest klær rundt kl 21-22 på kvelden.

Skrevet
Milfy Way skrev (11 minutter siden):

Ingen av oss tåler ull, og vi bruker allerede 40 minutters "ecoprogram" på maskinen. Vasker mest klær rundt kl 21-22 på kvelden.

Da har drre jo allerede gjort det meste utenom å henge klær til lufting. Det hjelper mye for andre tekstiler enn ull også.

Skrevet

Problemet er ikke et vanlig forbruk, vi Nordmenn bor tross alt langt nord og har helt annen behov for oppvarming enn 200-300 mil sør.

Norge har hittil eksportert 15,3 twh, det er årsforbruk for 800.000 norske husholdninger. Det er her skandalen ligger. Produksjon av vannkraft er latterlig billig og infrastrukturen har det norske folk betalt for allerede. At strømmen nå utsettes for markedskrefter der det er monopol er bare feil, særlig da Nordmenn ikke har noe alternativer, strøm var og er politisk ønsket.

Jeg sier ikke at utenlandskablene skal kuttes, når vi har overflod må den gjerne selges. Ikke ellers. Vi har så å si aldri behov for import, det stemmer faktisk ikke. At vi importerer er fordi det blitt solgt for mye før. Og da importeres ikke bare skitten kullkraft eller atomstrøm men også co2-avgifter for dette mens eksporten var ren grønn vannkraft.

Nordmenn må våkne og finne stemmen sin!!!!

Anonymkode: dbdd7...6c0

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Problemet er ikke et vanlig forbruk, vi Nordmenn bor tross alt langt nord og har helt annen behov for oppvarming enn 200-300 mil sør.

Norge har hittil eksportert 15,3 twh, det er årsforbruk for 800.000 norske husholdninger. Det er her skandalen ligger. Produksjon av vannkraft er latterlig billig og infrastrukturen har det norske folk betalt for allerede. At strømmen nå utsettes for markedskrefter der det er monopol er bare feil, særlig da Nordmenn ikke har noe alternativer, strøm var og er politisk ønsket.

Jeg sier ikke at utenlandskablene skal kuttes, når vi har overflod må den gjerne selges. Ikke ellers. Vi har så å si aldri behov for import, det stemmer faktisk ikke. At vi importerer er fordi det blitt solgt for mye før. Og da importeres ikke bare skitten kullkraft eller atomstrøm men også co2-avgifter for dette mens eksporten var ren grønn vannkraft.

Jeg er enig med deg i det aller meste, men i tillegg til salget av kraft har vi vennet oss til et unødig høyt forbruk. Det er ikke nødvendig å ha det så varmt inne at man kan gå i singlet og det er unødvendig luksus å ha et ekstrahus (hytte) der strømmen også står på hele tiden. Vi trenger ikke varme i bakken ute for å slippe å måke og strø osv.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er enig med deg i det aller meste, men i tillegg til salget av kraft har vi vennet oss til et unødig høyt forbruk. Det er ikke nødvendig å ha det så varmt inne at man kan gå i singlet og det er unødvendig luksus å ha et ekstrahus (hytte) der strømmen også står på hele tiden. Vi trenger ikke varme i bakken ute for å slippe å måke og strø osv.

Uten oppvarming er det 15 grader inne i huset vårt. Skal vi gå med ytterjakke inne hele vinteren? Er det virkelig luksus å slippe å bruke ytterklær inne?

Skrevet
Milfy Way skrev (5 minutter siden):

Uten oppvarming er det 15 grader inne i huset vårt. Skal vi gå med ytterjakke inne hele vinteren? Er det virkelig luksus å slippe å bruke ytterklær inne?

Det er forskjell i forbruket på å ikke varme opp i det heletatt og å varme opp til 25 grader. Det trenger ikke være enten eller.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det er forskjell i forbruket på å ikke varme opp i det heletatt og å varme opp til 25 grader. Det trenger ikke være enten eller.

Ikke her. Vi bruker varmepumpe og varmekabler. Vi har regnet på det, og stadig av og på med begge deler gir mer utslag i strøm enn å ha det konstant på for eksempel 20-21 grader. 

Skrevet
Milfy Way skrev (1 minutt siden):

Ikke her. Vi bruker varmepumpe og varmekabler. Vi har regnet på det, og stadig av og på med begge deler gir mer utslag i strøm enn å ha det konstant på for eksempel 20-21 grader. 

Hsr dere ikke termostat slik at dere kunne satt den ned til for eksempel 18 grader (hvis dere er så varme av dere at dere går i dinglet på 20 grader)?

Dere må bruke så mye strøm dere vil for min del, men jeg synes det er bra at vi blir litt oppmerksome på vår egen sløsing og kanskje reflekterer litt over hva vi egentlig trenger og hva som bare er deilig å ha.

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Hsr dere ikke termostat slik at dere kunne satt den ned til for eksempel 18 grader (hvis dere er så varme av dere at dere går i dinglet på 20 grader)?

Dere må bruke så mye strøm dere vil for min del, men jeg synes det er bra at vi blir litt oppmerksome på vår egen sløsing og kanskje reflekterer litt over hva vi egentlig trenger og hva som bare er deilig å ha.

Jeg har ikke skrevet noe sted at jeg går i singlet. Men vi slipper å gå i ytterklær og to sett med fleecegensere døgnet rundt. Selvfølgelig er det bra å være oppmerksom eget forbruk, men å skru prisene til himmels midt i kuldeperiode i Norge er idiotisk. 

Skrevet
Milfy Way skrev (5 minutter siden):

Jeg har ikke skrevet noe sted at jeg går i singlet. Men vi slipper å gå i ytterklær og to sett med fleecegensere døgnet rundt. Selvfølgelig er det bra å være oppmerksom eget forbruk, men å skru prisene til himmels midt i kuldeperiode i Norge er idiotisk. 

Jeg er ikke glad for prisen jeg heller, men akkurat den effekten at vi begynner å tenke litt synes jeg er en god konsekvens.

Skrevet
Milfy Way skrev (8 minutter siden):

Da gjaldt vel ikke kommentaren fra 70b deg, da? Hun kritiserte de som bruker unødvendig mye strøm, og dem er det (har i hvertfall vært) mange av i Norge.

25 grader inne om vinteren er ganske vanlig, mange vasker ekstremt mange vaskemaskiner daglig, tromler alt og så videre. Dette før vi kommer inn på utendørs oppvarming og hytter. Strømforbruket i Norge er svært høyt, helt uavhengig av klima.

Jeg inkluderer meg selv som en del av problemet, forresten. Vi kunne ha installert varmepumpe før vi flyttet inn her for seks år siden, men da føltes det dyrt, komplisert og i grunn unødvendig. Fordi strømmen var billig. (Nå blir det til sommeren i stedet.)

Anonymkode: 47db7...ff7

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

👏👏👏 Hjertens enig. Dette må folk snart forstå. Vi blir flådd og lurt trill rundt av grådige politikere som ønsker å bruke oss som gissel for at de skal få sine grønne internasjonale hyllester. Vi bør ha krav på billig strøm innenfor vanlig forbruk, slik det var før i tiden. Det vi bruker over normalt behov kan vi betale høyere pris for. 
Det er ingen mening i at vi skal betale skyhøye priser bare fordi prisene er høye andre steder i verden. Det er VI som eier og produserer energien. Produksjonsprisen på norsk energi øker IKKE av at etterspørselen i Europa er høy. Våkn opp folkens, politikerne svindler oss. 

Anonymkode: fea3f...ac8

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

👏👏👏 Hjertens enig. Dette må folk snart forstå. Vi blir flådd og lurt trill rundt av grådige politikere som ønsker å bruke oss som gissel for at de skal få sine grønne internasjonale hyllester. Vi bør ha krav på billig strøm innenfor vanlig forbruk, slik det var før i tiden. Det vi bruker over normalt behov kan vi betale høyere pris for. 
Det er ingen mening i at vi skal betale skyhøye priser bare fordi prisene er høye andre steder i verden. Det er VI som eier og produserer energien. Produksjonsprisen på norsk energi øker IKKE av at etterspørselen i Europa er høy. Våkn opp folkens, politikerne svindler oss. 

Anonymkode: fea3f...ac8

Hvor langt tilbake tenker du når du sier "før i tiden"? Det er stor forskjell på strømforbruk på 1950-tallet og 1990-tallet. I tillegg er det jo slik at ALT i dag går på strøm - varmtvann, oppvarming, matlaging og så videre. Vi har ikke gassovner eller kull, og flere steder er det forbud mot vedfyring. 

Skrevet
Milfy Way skrev (2 timer siden):

En ukentlig dusj og en vaskemaskin i uka for en barnefamilie? Blir gøy når alle går rundt i svette, flekkete klær med fett hår og stinker. Kan tenke meg hvor trivelig det blir på skoler og arbeidsplasser. 

Hva med å lese, og forstå, hva hun faktisk skriver? 

Anonymkode: 58928...a12

Skrevet
Milfy Way skrev (2 timer siden):

Har de mulighet til å dusje på treningssenter, på skolen eller andre steder? Her blir det totalomlegging av dusjvaner ved at jeg tar all dusjing på treningssenteret. Barna har aktiviteter der de kan dusje etterpå, og eldste dusjer vanligvis hos kjæresten. 

Så praktisk at det er kjæresten som får merutgiftene på hn's dusjer da. Supersmart!

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Så praktisk at det er kjæresten som får merutgiftene på hn's dusjer da. Supersmart!

Det er mindre praktisk at han skal dra hjem etter daten, dusje hjemme og så komme tilbake dit for å overnatte. Hennes foreldre ønsker at de treffes hos dem. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...