Gå til innhold

Strømpriser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skrikes i media om høye strømpriser, men jeg kan ikke se at fakturaen er så ille som man skulle tro (hylekoret tatt i betraktning). Er det andre som opplever dette eller har vi ubevisst redusert strømforbruket? 🤷🏼‍♀️ 

Anonymkode: dede5...3e3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig. Bare fordi strømprisen bokstavelig talt ti-dobles så betyr ikke det at strømmen er dyr. Jeg synes det er flott at magasinene tappes for å få solgt all strømmen vår til utlandet!

I løpet av de siste dagene har prisene krøpet sakte oppover, og fredag gjør de et enormt byks: Spotprisen er fredag 115 øre per kWh uten avgifter. Dette er nesten 10 ganger høyere enn forrige helg hvor prisen var 11,9 øre.
kilde: https://www.nettavisen.no/okonomi/stromprisen-til-himmels-tidoblet-pa-under-n-uke/s/12-95-3424210730

Anonymkode: a6e09...048

Skrevet
Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Skrikes i media om høye strømpriser, men jeg kan ikke se at fakturaen er så ille som man skulle tro (hylekoret tatt i betraktning). Er det andre som opplever dette eller har vi ubevisst redusert strømforbruket? 🤷🏼‍♀️ 

Anonymkode: dede5...3e3

Vår var ikke så ille i oktober, for da var det ikke så kaldt, men november ligger an til det dobbelte, ca 2500 for et ganske lite hus. For desember og januar kommer det til å bli betydelig mer også hvis det fortsetter på denne måten.

Anonymkode: 47db7...ff7

Skrevet

2 kr i midt og Nord i morgen! Og det er UTEN avgifter!! Heia Norge....

Anonymkode: fafef...f74

Skrevet

Det går helt greit. Vi har billigere strøm enn i utlandet. Vi har er gammelt hus som det koster rundt 50 000 kr i året å varme opp i normale år. Det blir mer i år selvsagt, men vi skal nok overleve det også. 

Anonymkode: 5618d...32d

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 27.11.2021 den 17.26):

2 kr i midt og Nord i morgen! Og det er UTEN avgifter!! Heia Norge....

Anonymkode: fafef...f74

4,2 kr kWh i Bergen imorgen mellom kl 17-18!! Og dette er uten avgifter, nettleie og alt! Helt sykt!

Anonymkode: e6272...3fe

Skrevet

Her er strømregninga allerede oppe i 2500 pr måned. I forhold til det vi er vant til er det dyrt ja. I morgen koster en dusj over 30 kr. 

Anonymkode: e2eee...e7f

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Her er strømregninga allerede oppe i 2500 pr måned. I forhold til det vi er vant til er det dyrt ja. I morgen koster en dusj over 30 kr. 

Vel, her blir vi alle sammen å dusje enten på jobben eller på treningssenteret. Varmen må vi ha på nå som det er 20 minusgrader ute. Vi får heller redusere annet forbruk, for eksempel matbudsjettet, hvis strømmen blir altfor dyr. Det er ikke aktuelt å sitte og fryse i eget hjem eller la være å vaske klær. 

Skrevet

Det er ikke så farlig med privstforbruket. Det kan vi redusere nesten til 0, men drivhusene er det værre med. Å dyrke agurker uten strøm er det bare å glemme. Vi har derfor latt vær å plante vinterholdet og stengt av drivhusene. For å få tømt varmeanlegget godt nok har vi måttet kutte rørene med vinkelsliper. Hvis vi velger å starte opp igjen til våren eller når rammebetingelsene blir bedre, blir det en del sveising for å få varmeanlegget tett igjen, men det vil være mindre jobb enn om de fryser i vinter.

Anonymkode: 21a9b...70b

Skrevet

Hvor finner man oversikt over hva prisene er et døgn fram i tid?

Anonymkode: 3ebca...2e3

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Hvor stor er leiligheten da?

Anonymkode: c3047...c0e

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Det er ikke så farlig med privstforbruket. Det kan vi redusere nesten til 0, men drivhusene er det værre med. Å dyrke agurker uten strøm er det bare å glemme. Vi har derfor latt vær å plante vinterholdet og stengt av drivhusene. For å få tømt varmeanlegget godt nok har vi måttet kutte rørene med vinkelsliper. Hvis vi velger å starte opp igjen til våren eller når rammebetingelsene blir bedre, blir det en del sveising for å få varmeanlegget tett igjen, men det vil være mindre jobb enn om de fryser i vinter.

For en tragisk kraftpolitikk vi har.. Vi vanlige strømkunder skal betale for at kraftselskapene skal gjøre seg rike på å sende VÅR strøm ut av landet.. Eller for å "grønnvaske" oljeindustrien og late som om dette da er miljøvennlig. 

Anonymkode: fd5c1...c70

Skrevet

Vår regning forrige måned bikket 4.000. Vi pleier å ligge på 1500-2000

Anonymkode: b7d62...6d7

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

For en tragisk kraftpolitikk vi har.. Vi vanlige strømkunder skal betale for at kraftselskapene skal gjøre seg rike på å sende VÅR strøm ut av landet.. Eller for å "grønnvaske" oljeindustrien og late som om dette da er miljøvennlig. 

Anonymkode: fd5c1...c70

Helt enig. Politikerne, og de som svarer at dette klarer vi helt greit, gjør meg direkte kvalm. Hva er meningen med at vi skal betale dobbelt så mye for VÅRE EGNE naturressurser bare fordi Europa ikke har de samme ressursene?! Og hva er meningen med at politikerne skal mangedoble sine skatteinntekter fra strøm? Tenk alle de som ikke har råd til dette i iskalde Norge. Norske politikere raserer hele nasjonen. Selv blir de rikere og rikere.

https://finansavisen.no/nyheter/energi/2021/11/29/7780921/analytiker-venter-skyhoye-kraftpriser-hele-vinteren

Anonymkode: fea3f...ac8

Skrevet

Jeg tenker at det nå burde være en regulering som hindrer at strømselskapene tjener fett på denne forhøyede prisen. Og grunnen til at dette skjer burde gås nærmere i sømmene. 

Anonymkode: b7d62...6d7

Skrevet

Jeg synes i utgamgspunktet ikke det er galt å tjene penger på ting vi virkelig trenger, men i en knapphetssituasjon som nå sunes jeg det er hårreisende at det offentlige ikke tar grep for å redusere sitt strømforbruk. På sikt burde det også innføres et dobbelt prissystem på privatmarkedet, men en billig kvote til alle privatpersoner på nok til å klare seg på (enkel matlaging, ukentlig dusj, en vaskemaskin i uka varme i et rom for eksempel) alt over det burde det være fri prissetting på.

I tillegg burde vi ha en skikkelig gjennomgang på hva som faktisk må prioriteres av offentlig og bedrifters bruk. Det kan hende vi må ha et system for makspris på de viktigste områdene og tydliggjøring for dem som ikke er prioritert at det kan bli dyrt og at de i krisetilfeller vil kunne bli utkoblet. Mye av problemet i dag er at vi har vi har gjort oss avhengige av strømmen til veldig mye. Dermed skal det veldig store prisendringer til før noen endrer forbruk og de som først reduserer forbruket er kanskje ikke de som bruker strømmen til minst viktige ting, men de som har svakest økonomi i utgangspunktet.

Skrevet

Sjekka tibber nå og har estimert 4000 kr i november. Det er mye når nettleia kommer i tillegg. Har bare 150 kvm hus, men er 2 voksne, 3 ungdommer og en 8 åring. Det går 4 maskiner vask om dagen, men tror vi skal begrense det nå!

Anonymkode: 4abe2...3a8

Skrevet

Dere som har leilighet på rundt 75 kvm hvor dyr regning har dere fått? Gruer meg til å lese av strømmen 1.desember.

Anonymkode: c3047...c0e

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Sjekka tibber nå og har estimert 4000 kr i november. Det er mye når nettleia kommer i tillegg. Har bare 150 kvm hus, men er 2 voksne, 3 ungdommer og en 8 åring. Det går 4 maskiner vask om dagen, men tror vi skal begrense det nå!

Anonymkode: 4abe2...3a8

Vaskemaskinen er ikke så ille. Tørketromlen derimot trekker mye.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg synes i utgamgspunktet ikke det er galt å tjene penger på ting vi virkelig trenger, men i en knapphetssituasjon som nå sunes jeg det er hårreisende at det offentlige ikke tar grep for å redusere sitt strømforbruk. På sikt burde det også innføres et dobbelt prissystem på privatmarkedet, men en billig kvote til alle privatpersoner på nok til å klare seg på (enkel matlaging, ukentlig dusj, en vaskemaskin i uka varme i et rom for eksempel) alt over det burde det være fri prissetting på.

I tillegg burde vi ha en skikkelig gjennomgang på hva som faktisk må prioriteres av offentlig og bedrifters bruk. Det kan hende vi må ha et system for makspris på de viktigste områdene og tydliggjøring for dem som ikke er prioritert at det kan bli dyrt og at de i krisetilfeller vil kunne bli utkoblet. Mye av problemet i dag er at vi har vi har gjort oss avhengige av strømmen til veldig mye. Dermed skal det veldig store prisendringer til før noen endrer forbruk og de som først reduserer forbruket er kanskje ikke de som bruker strømmen til minst viktige ting, men de som har svakest økonomi i utgangspunktet.

En ukentlig dusj og en vaskemaskin i uka for en barnefamilie? Blir gøy når alle går rundt i svette, flekkete klær med fett hår og stinker. Kan tenke meg hvor trivelig det blir på skoler og arbeidsplasser. 

Skrevet
Milfy Way skrev (6 minutter siden):

En ukentlig dusj og en vaskemaskin i uka for en barnefamilie? Blir gøy når alle går rundt i svette, flekkete klær med fett hår og stinker. Kan tenke meg hvor trivelig det blir på skoler og arbeidsplasser. 

Jeg mente ikke at ingen skulle bruke mer enn det, men at et slikt lavt forbruk kunne ha en lavere pris for å sikkre at ingen ble sittende helt uten strøm til det aller mest nødvendige.

Du kan oppretholde god hygiene med mye mindre vasking enn det mange driver med i dag og for dem som prioriterer det ville det jo bare vært å kjøpe mer strøm. De fleste ville nok gjort det, men da hadde det ikke vært helt nødvendig og mange hadde nok blitt mer oppmerksomme på eget forbruk.

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Jeg mente ikke at ingen skulle bruke mer enn det, men at et slikt lavt forbruk kunne ha en lavere pris for å sikkre at ingen ble sittende helt uten strøm til det aller mest nødvendige.

Du kan oppretholde god hygiene med mye mindre vasking enn det mange driver med i dag og for dem som prioriterer det ville det jo bare vært å kjøpe mer strøm. De fleste ville nok gjort det, men da hadde det ikke vært helt nødvendig og mange hadde nok blitt mer oppmerksomme på eget forbruk.

Nei, tenåringer kan ikke opprettholde god hygiene ved å dusje en gang i uka og skifte klær en gang i uka, heller ikke voksne som har fysisk arbeid. Det er ikke sunt å få masse sagflis, murstøv og lignende i senga heller, hvis man er bygningsarbeider, for eksempel. Så kan du tenke deg hvordan bøndene lukter hvis de ikke dusjer på en uke. 

Skrevet
Milfy Way skrev (4 minutter siden):

Nei, tenåringer kan ikke opprettholde god hygiene ved å dusje en gang i uka og skifte klær en gang i uka, heller ikke voksne som har fysisk arbeid. Det er ikke sunt å få masse sagflis, murstøv og lignende i senga heller, hvis man er bygningsarbeider, for eksempel. Så kan du tenke deg hvordan bøndene lukter hvis de ikke dusjer på en uke. 

Bruk klærne flere ganger, bare med skifte av undertøy, vask deg med klut og ta en hårvadk i uka så går det helt fint for 95% av befolkningen. Alternarivt betal det det koster å dusje og vaske mer. Jeg snakker om en sikkerhet for alle til å ha råd til et minimum.  Det har vi ikke i dag. 

Skrevet

For meg som er ufør på minstesats, og alene med 2 tenåringer. Så blir det en veldig tøff vinter. Og jeg kan jo ikke be tenåringene om å bare dusje en gang i uka, stakkars klassekameratene deres. 

Og fortsetter strømprisene sånn, så får jeg flytte inn i et kott, den dagen barna har flyttet hjemmefra.

Anonymkode: 4fb39...032

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

For meg som er ufør på minstesats, og alene med 2 tenåringer. Så blir det en veldig tøff vinter. Og jeg kan jo ikke be tenåringene om å bare dusje en gang i uka, stakkars klassekameratene deres. 

Og fortsetter strømprisene sånn, så får jeg flytte inn i et kott, den dagen barna har flyttet hjemmefra.

Anonymkode: 4fb39...032

Har de mulighet til å dusje på treningssenter, på skolen eller andre steder? Her blir det totalomlegging av dusjvaner ved at jeg tar all dusjing på treningssenteret. Barna har aktiviteter der de kan dusje etterpå, og eldste dusjer vanligvis hos kjæresten. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...