Anonym bruker Skrevet 27. november 2021 #1 Skrevet 27. november 2021 Hvert år er det mye debatt her inne om når man skal pynte til jul. Men hva pynter dere med? Jeg har aldri pyntet særlig mye, (adventstake, krans på døra, juletre og duk på bordet under middagen), men nå vil ungen min ha mer julepynt. Problemet (for meg, ungen min bryr seg ikke), er at det i grunn er fullt her fra før av leker, potteplanter, tegninger og alt mulig dill. Vi har ikke spesielt god plass. Så hva kan vi pynte med, uten at det bare blir overfylt og rotete? Anonymkode: ebd53...19c
Anonym bruker Skrevet 27. november 2021 #2 Skrevet 27. november 2021 Det viktigste vi gjør er å rydde og vaske hele huset, også inni skuffer og skap. Først når det er gjort er det tid for å pynte. Da er det plass til det og pynten kommer bedre frem. Vi har selvfølgelig juletre. Det settes opp lille julaften. Utenfor ytterdøra har vi krans på døra, en lang grangirlander røde lys i lyslykten og en stor krukke med bar og lyng og med litt røde elementer. Alle stearinlys inne er røde og vi harmange løpere og brikker på bordene, komoder og hyller i bokhylla somikke er fulle av bøker. I nestn alle vinduer hsr vi noe som henger, men ikke så mange stjerner med lys. Det er hjerter, små kurver med bar, bjeller mm. Mange av dørene får også ulik pynt (festet med tgnestifter) Noen av platene blir pyntet med ting som setes ned i potta. På badet tar vi frem bare de røde og de mørke blå håndklærne, de brukes hele året, men da har vi andre også. En juleblomst pleier det også bli på badet. Peishyllen tømmes for annet nips og får julepynt. Noen ganger blir det glitter eller girlandere rundt bilder. To sofaputer får juletrekk og så plaserer vi blomster, engler, nisser, bar osv rundt der det er plass. Hovedsaken er å rydde godt og sette vekk ting vi ikke trenger ha fremme først. Anonymkode: 7c734...6d1
Anonym bruker Skrevet 27. november 2021 #3 Skrevet 27. november 2021 Jeg går rundt med pynten i hånda, setter de der jeg føler de passer. Anonymkode: a4df2...66a
Anonym bruker Skrevet 27. november 2021 #4 Skrevet 27. november 2021 Første advent henger jeg stjerner i vinduene og finner frem adventstaken. Et par uker senere drar jeg frem litt mer julepynt. Vasker da huset først, fjerner diverse nips fra bord, vindukarmer og hyller, setter det i kjelleren. Så setter jeg julepynt der isteden. Så jeg bytter altså ut helårspynt med julepynt, jeg har ikke dobbelt så mye fremme til jul... Helga før julaften pynter vi juletreet. Så på skjenken, der det nå står noen lysestaker o.l. har jeg et brett med pepperkakehus etterhvert. Ungene pynter hvert sitt lille pepperkakehus, vi legger bomull som snø og pynter rundt husene med småfigurer vi har i en pose som er spesielt til dette formålet. I barnehagen lagde de en gang kongler som er limt på en liten trefot og pyntet med glitter og grønnfarge så de står rundt husene som trær, også har vi noen små nisser og små dyr som settes rundt omkring. Inni husene legger vi lyslenker på batteri så det blir lys i husene. Ungene fryder seg over dette lille tablået og gleder seg hvert år til å få det frem. Så er det litt julete duker på spisebordet og litt julete lysestaker osv i vinduskarmene. Også har vi fire sofaputer med julemotiver på, så det blir jul i sofaen. Anonymkode: 03439...d82
Anonym bruker Skrevet 27. november 2021 #5 Skrevet 27. november 2021 Takk for tips! I dag har vi kjøpt to svibler (?) og røde blomsterpotter som vi har klart å finne plass til, de blir morsomme å følge med på fram til jul. I tillegg fant jeg igjen en liten julekrybbe som vi hadde som adventskalender for et par år siden, den kan vi sette opp igjen. Julefargete håndklær var en god idé, det tar jo ikke noe ekstra plass. I tillegg kan vi benytte anledningen til å rydde noen av lekene også videre midlertidig opp på loftet. Da kan det tenkes vi ikke husker å flytte alt sammen ned igjen etter jul 😏 Anonymkode: ebd53...19c
Anonym bruker Skrevet 27. november 2021 #6 Skrevet 27. november 2021 Anonym bruker skrev (28 minutter siden): Takk for tips! I dag har vi kjøpt to svibler (?) og røde blomsterpotter som vi har klart å finne plass til, de blir morsomme å følge med på fram til jul. I tillegg fant jeg igjen en liten julekrybbe som vi hadde som adventskalender for et par år siden, den kan vi sette opp igjen. Julefargete håndklær var en god idé, det tar jo ikke noe ekstra plass. I tillegg kan vi benytte anledningen til å rydde noen av lekene også videre midlertidig opp på loftet. Da kan det tenkes vi ikke husker å flytte alt sammen ned igjen etter jul 😏 Anonymkode: ebd53...19c Jeg har røde håndklær på begge badene, men disse kommer ikke frem før 23. Desember her. Jeg har kjøpt to såper med julemønster på til badene. De settes frem idag. Anonymkode: 91c0c...93f
Anonym bruker Skrevet 27. november 2021 #7 Skrevet 27. november 2021 Anonym bruker skrev (28 minutter siden): Takk for tips! I dag har vi kjøpt to svibler (?) og røde blomsterpotter som vi har klart å finne plass til, de blir morsomme å følge med på fram til jul. I tillegg fant jeg igjen en liten julekrybbe som vi hadde som adventskalender for et par år siden, den kan vi sette opp igjen. Julefargete håndklær var en god idé, det tar jo ikke noe ekstra plass. I tillegg kan vi benytte anledningen til å rydde noen av lekene også videre midlertidig opp på loftet. Da kan det tenkes vi ikke husker å flytte alt sammen ned igjen etter jul 😏 Anonymkode: ebd53...19c Vi har alltid ryddet rom med ungene før jul, kastet, gitt bort, satt på loftet osv. For man må jo rydde plass til julegavene...😉 Eneste gangen i året det alltid har vært helt uproblematisk å kvitte seg med litt ting. Så fikk ungene sengetøy med julemotiv første luka i kalenderen første året i stor seng. Nå går de på skolen og det å sette julesettet på senga hører med adventshelga. Anonymkode: 03439...d82
Anonym bruker Skrevet 27. november 2021 #8 Skrevet 27. november 2021 Før vi julepynter så skal det vaskes og ryddes unna, her er det nemlig ungene som pynter og de vet at jo mer de hjelper meg jo raskere finner jeg frem pynten. Den regel har vært veldig grei etter jeg fant den på for da slipper jeg å høre på maset dere og jeg får overraskende mye hjelp. Og de er overraskende flinke til å pynte. Vi har stjerner i noen vinduer, samme stjerner på samme sted hvert år. Vi har en nisseby, den har vi hatt ulike steder. Har hvit filt som vi legger litt bokser under slik at det blir litt bakker og fjell osv. hvordan den ser ut endrer seg støtt og stadig, for ungene leker med den. Dette hadde jeg vokst opp med så hyggelig at ungene mine også syns det var gøy. Det er også praktisk, for da er et ikke så mange andre leker i stua. Jeg har nok ikke mye typisk julepynt selv om det er julepynt, det er ikke slike nisser som er i alle butikker hvert år. Mye håndlaget i ulike materialer og farger. Dette blir plassert rundt om i huset slik ungene mener det passer. Jeg har endel hengende julepynt i glass, de hadde jeg ofte i en grein i taket der jeg bodde før. Ungene fikk en julekryppe av farmor som hudde tovet. Det er 23 dyr/mennesker og en stall, de fikk som som en kalender. Den hadde vi i mange år på en hylle i gangen som pynt. Den ble lekt med masse. Nå bor vi i en liten leilighet så vi tar ikke frem all pynten lengre. Nå som vi ikke bor med en allergiker har vi mer juleblomster, det syns vi nå er veldig hyggelig. Lager ulike oppsatser og pynter. Ifjor hadde vi julekakene som pynt også. Jeg hadde noen store glasskrukker som jeg la kakene i og tok en stor rød sløyfe på. Det ble veldig julete og hyggelig. De ble stående på spisestuebordet med noen lys og småpynt. Jeg har ett lite juletre i trappa ute med lys og røde sløyfer på. Pynter også masse utenfor døra, men der varierer det veldig hva jeg har. Dette er igrunn stedet jeg pynter mens ungene pynter inne. Har litt pynt jeg kan ha ute, ulike lykter, har laget endel og hvordan det ender opp er hvert år er helt åpent. I år har jeg enda ikke tenkt så langt, juletreet står der for vi må ha lys midt i trappa for å ikke snubble, men utover det så har jeg ikke tenkt noe enda. Anonymkode: b1719...b2c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå