Gå til innhold

TA ADVENTA TILBAKE

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Milfy Way skrev (6 minutter siden):

Statistikk. Svært få nordmenn går i kirka på søndag og er sterkt troende. 

Men hva vet du om det er de som anser seg som troende som pynter med lilla eller ikke? Har du statistikk på det også?

Og hvorfor er man større hykler om man har lilla lys enn om man feirer julaften?

Anonymkode: 9424e...832

Her er det full advent i stua  

Lilla gardiner, lilla duker og løpere, lilla telys, kubbelys og kronelys, 7-armet adventsstaker i vinduene, stjerner i vinduene og pledd og puter i sofaen har sesongens/høytidenes farger; rød, lilla, sølv, hvit, grønn. 

Bytter til juletekstiler bittelille julaften og nisser og annen pynt kommer frem litt etter litt gjennom desember. Juletreet pyntes lille julaften og tennes først julaften morgen. I løpet av natta har også alle pakkene på magisk vis dukket opp under treet. 

Anonymkode: 5e0d7...46c

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det er mulig det formelt setg skal bøyes sån, men god norsk blir det sjelden om du bruker de bøyningene.

Anonymkode: 927e9...4c6

Med tanke på at det er slik det står i den offisielle ordboken (uib.no), så er det god nok norsk. Selv foretrekker jeg å legge til "tiden" hvis jeg skal bøye ordet.

Anonymkode: 4924b...bc4

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Med tanke på at det er slik det står i den offisielle ordboken (uib.no), så er det god nok norsk. Selv foretrekker jeg å legge til "tiden" hvis jeg skal bøye ordet.

Anonymkode: 4924b...bc4

Det er ikke bestandig det blir gpdt norsk selv om det ser ut til atdet er riktig gramstisk. Det er ikke alle ord som passer å bruke i alle sammenhenger, selv om det kan bære vanskelig å forklare hvorfor.

Anonymkode: 927e9...4c6

Annonse

On 11/26/2021 at 11:49 PM, Anonym bruker said:

Da, folkens, er tiden kommet for å samles til denne viktige aksjonen: Ta adventa tilbake! NEI - til alle som tyvstarter jula i november, og nekter å innrette seg etter at ADVENT varer fra 1.søndag i advent til julaften kl 1700!

Etter god gammel skikk pynter vi nå huset til advent, med lys, stake og stjerne. Thats it! JULEpynten kommer frem først etter at kåken er vasket fra tak til gulv, og alle 7 sorter er i boks, på lillejulaften. 

Vi krever at dagens barn også skal få oppleve den MAGISKE ventetida, da de voksne var hektisk opptatt med julestria, da forventningene til julegaver, julemat, godter, brus og julepynt, var til å ta og føle på! Da det å VENTE var selve kjernen i julegleden. 

Hva er magisk ved et juletre som har stått ferdigpynta siden 25.november? Hvor godt smaker julematen når man har gaflet i seg det samme siden oktober? Hva blir spesielt ved julegodter, hvis man får spise det i to måneder? Hvorfor er noen forundret over at julekakene ikke er så gode i jula, når man har gomlet julekaker siden 10.november? 

Jeg foreslår at vi samles på torget, med nysnekrede paroler, og toger fra norst til sørst! Mens treffende slagord får jalle, så alle fortidlig-nissene blir skremte tilbake på låven! NOK ER NOK!

Anonymkode: 03ae5...946

enig, ser mange har begynt og pynte allerede slutten av oktober, Altfor tidlig. har kun pyntet til advent, og pynter til jul senere :) gjerne søndagen før julaften

Anonymkode: fdabf...a37

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...