Gå til innhold

TA ADVENTA TILBAKE

Anbefalte innlegg

Skrevet
Milfy Way skrev (28 minutter siden):

Neida, ikke noe vas. For stort forbruk er skadelig for miljøet. 

Jeg er med på tankegangen din om man kjøper ny pynt hvert år, men er det så mange som gjør det? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det bare jeg som reagerer på ordet adventa? På bokmål, som hi skriver,  er advent et hankjønnsord og da heter det adventen. 

Anonymkode: ba868...a32

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Er det bare jeg som reagerer på ordet adventa? På bokmål, som hi skriver,  er advent et hankjønnsord og da heter det adventen. 

Ja.

Anonymkode: 6484d...8a7

Skrevet

Enig med deg HI! I begynnelsen av desember er det kun stjerner i vinduer og adventslys hos oss. Men blir forundret over at så mange nevner lilla. Adventslilla farge er jo grusom og det trodde jeg det bare var veldig gamle folk som brukte. 

Anonymkode: c870d...a21

Skrevet (endret)

Jeg ble sååååå skuffet da jeg leste innlegget til HI. Tenkte det hadde å gjøre med å avlyse alle skoleavslutninger og liknende, og bruke tiden med familie, venner og de menneskene vi faktisk bryr oss om. Altså bruke adventen på meningsfulle ting med folk som betyr noe for oss, i kontrast til å til runge timer i svett gymsal, med kjip traktekaffe, sur allsang og tørrprat med folk vi egentlig ikke har fullt så lyst til å være sammen med.

Når det er sagt; november er så mørk og trist, og jeg tenker at det er helt ok å begynne litt tidlig med pynt, lys og stas.

Endret av MammantilNurket
Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg gikk ut fra at det var en trykkleif.

Skrevet

Enig med deg HI! I begynnelsen av desember er det kun stjerner i vinduer og adventslys hos oss. Men blir forundret over at så mange nevner lilla. Adventslilla farge er jo grusom og det trodde jeg det bare var veldig gamle folk som brukte. 

Ja, veldig gamle. Sånne som meg på 38, og som alltid har brukt det. 🙊

Anonymkode: e05af...b40

Skrevet

Men blir forundret over at så mange nevner lilla. Adventslilla farge er jo grusom og det trodde jeg det bare var veldig gamle folk som brukte. 

Du godeste. Når man trodde bunnen var nådd...

Skrevet
sug lut skrev (7 timer siden):

Du godeste. Når man trodde bunnen var nådd...

Så for deg er det faktum at jeg synes adventslilla er en stygg farge så lavt man bare kan komme, er det slik jeg skal forstå deg sug lut?

Rock bottom liksom?

Snakk om å overdramatisere! 

Jeg har ikke inntrykk av at veldig mange moderne hjem pynter med lilla i advent, nei. Den eneste jeg vet gjør det er svigermoren min. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Så for deg er det faktum at jeg synes adventslilla er en stygg farge så lavt man bare kan komme, er det slik jeg skal forstå deg sug lut?

Rock bottom liksom?

Jeg har ikke inntrykk av at veldig mange moderne hjem pynter med lilla i advent, nei. Den eneste jeg vet gjør det er svigermoren min. 

Vel… lilla i advent er like vanlig i Norge som hvit i advent . Tradisjon . Selv pynter jeg ikke med lilla, men senest i går var jeg hos min meget oppdaterte og stilsikre venninne og der var det lilla advent . 

Skrevet
Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Rock bottom liksom?

Du har sikkert mulighet til å synke enda lavere på mange andre områder, men lilla i adventstiden (samt i fastetiden, forøvrig) er liturgisk farge og ikke generasjons- eller moteavhengig. De som vet og kan, de vet og kan.

Skrevet

Her har lysslyngene ute vært oppe i to uker allerede og jeg dristet meg til å kjøpe en amaryllis i går. Men ellers skal bare adventstake og lilla duk opp i dag. Julerød pynt og nisser kommer opp litt etter litt hos oss også. Å gå nesten hele desember uten å se en eneste nisse hadde vært litt vel stusselig for meg. Jeg klarer ikke å "glede meg ferdig" om noe kommer opp litt for tidlig uansett 🤩

Juletre og røde duker får pent vente til lille julaften da.

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 27.11.2021 den 3.21):

Ad-vent er latin. Ad betyr til. Vent er latin, det betyr vent.

Ad-vent betyr "til å vente". Ad-vent er til for å vente til julen.

Du sitter ikke på fasiten! Her tar vi frem julepynten i januar og feirer jul i august.

Du skjønner at det blir absurd? Jul er en bestemt dag. Det er faktisk en fasit for hvilken dag som er jul.

Der er også en fasit for hvilke dager som er "jule-vente-dagene". Det er advent det. At dere er bortreist juledagen betyr ikke at dere ikke kan vente på at juledagen skal komme.

Anonymkode: 0a313...da9

Ehhh. Nei vent på latin betyr ikke vente! Du burde ikke skrive slikt når du ikke kan latin. 

Vent er en form av verbet venire, som betyr å komme. Advent betyr omtent tilkommende. 

Skrevet
tante grusom master of law skrev (19 minutter siden):

Ehhh. Nei vent på latin betyr ikke vente! Du burde ikke skrive slikt når du ikke kan latin. 

Vent er en form av verbet venire, som betyr å komme. Advent betyr omtent tilkommende. 

Nemlig. Adventus Domini - Vår Herres ankomst.

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Nei, men det var ikke det viktigste i tråden. Advent er et ord som bøyes uregelmessig tror jeg. Jeg er til og med usikker på om det er et ekte substantiv. Jeg tror det ville værr bedre norsk å si adventstiden enn adventen eller adventa.

Anonymkode: 927e9...4c6

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Ja.

Anonymkode: 6484d...8a7

Ingenting som heter adventa. HI får jobbe med grammatikk og slutta å irritere seg over hvordan andre velger å gjøre det i sitt hus!

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nei, men det var ikke det viktigste i tråden. Advent er et ord som bøyes uregelmessig tror jeg. Jeg er til og med usikker på om det er et ekte substantiv. Jeg tror det ville værr bedre norsk å si adventstiden enn adventen eller adventa.

Det er et substantiv og hankjønn, og det kan kun bøyes slik. Advent - adventen - adventer- - adventene

Anonymkode: 4924b...bc4

Skrevet
sug lut skrev (3 timer siden):

Du har sikkert mulighet til å synke enda lavere på mange andre områder, men lilla i adventstiden (samt i fastetiden, forøvrig) er liturgisk farge og ikke generasjons- eller moteavhengig. De som vet og kan, de vet og kan.

Og de fleste som sverger til liturgisk farge, tror ikke på Gud. Da lurer man på hvorfor de holder så hardt på kristne tradisjoner uten å være kristne. Hykleri? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Det er et substantiv og hankjønn, og det kan kun bøyes slik. Advent - adventen - adventer- - adventene

Anonymkode: 4924b...bc4

Det er mulig det formelt setg skal bøyes sån, men god norsk blir det sjelden om du bruker de bøyningene.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er mulig det formelt setg skal bøyes sån, men god norsk blir det sjelden om du bruker de bøyningene.

God norsk er ADVENTA?

Anonymkode: 6e599...40a

Skrevet
Milfy Way skrev (16 minutter siden):

Og de fleste som sverger til liturgisk farge, tror ikke på Gud. Da lurer man på hvorfor de holder så hardt på kristne tradisjoner uten å være kristne. Hykleri? 

For det første er det mange måter å være "kristen" på. For det andre dreier det seg også om tradisjon, som å ha familietid 24.12. Det er ikke noe du må følge og det er ikke noen gamel tradisjon å pynte med lilla i adventstiden. Hvis det var gamle tradisjoner som var vesentlig, burde vi i heller brukt adventstiden til å faste enn til julebord og å spise julekaker.

Jeg vet ikke hvilke religioner du har, men jeg er sikker på at du har tradisjoner som springer ut av andre ting enn dem.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

God norsk er ADVENTA?

Anonymkode: 6e599...40a

På ingen måte. Etter min mening burde det vært "adventstiden" eller eventuelt bare "advent".

Skrevet
Milfy Way skrev (24 minutter siden):

Like store hyklere som de som feirer jul og påske?

Anonymkode: 9424e...832

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det er ikke noe du må følge og det er ikke noen gamel tradisjon å pynte med lilla i adventstiden.

Tja. Kirken har gjort det siden ca år 1200 - "pyntet" med lilla.

Milfy Way skrev (30 minutter siden):

Og de fleste som sverger til liturgisk farge, tror ikke på Gud. Da lurer man på hvorfor de holder så hardt på kristne tradisjoner uten å være kristne. 

Hva vet du om det, egentlig?

Skrevet
sug lut skrev (49 minutter siden):

Tja. Kirken har gjort det siden ca år 1200 - "pyntet" med lilla.

Hva vet du om det, egentlig?

Ja. Kirken har brukt lilla lenge. Jeg mente at det ikke hadde vært vanlig å pynte hjemme, i butikker eller andre "verdslige" steder, før rundt 1970-75.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...