Gå til innhold

Normalt å ha angst pga dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet
amandine skrev (1 time siden):

Skjønner jeg deg rett har skolebarnet ditt angst og du mener et av barna under 4 år har autisme- et-eller-annet? Om en fireåring hyler i timer hver dag kan være mye annet også, noe så enkelt som at barnet er preget av at dere alle sammen lever i en form for unntakstilstand. 

Det høres ikke ut som en god hverdag for noen av dere, barn skal ikke måtte oppleve at mamma bryter sammen i barnehagen eller at alt bare er kaos som det åpenbart er hos dere.

Når du har så mange små barn har du sikkert tett dialog med helsestasjonen. Kan du høre med helsesykepleier om hjelp? Hun kjenner systemet og tilbudet der du bor. Du er nødt til å be om hjelp, for sånn her kan du ikke ha det, hverken du eller barna.

Hverdagen er uoverkommelig ja. Jeg kjemper en kamp hver dag for å få hjelp! Har prøvd å bli hørt i nesten 2 år. Har snakket med alle instanser. Jeg er helt enig! Vi kan ikke ha det sånn ! 

Men er det helt utenkelig at barnet kan ha autisme? Er jeg dum som tror det?

Anonymkode: 84e75...19c

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Høres ut som du trenger litt struktur på hverdagen. Kanskje en sykemelding for å komme deg litt. 
  Men rutiner bør du få inn. De tre små på badet kl 18,til bad eller dusj(ungene må vaskes), så puss tenner mens den eldste er i dusjen eller badet. Mens største tørker deg legger du de små. 

Anonymkode: 4a493...66a

De 3 må ha hjelp til dusj. Han eldste klarer heldigvis å dusje selv. Jeg har prøvd å dusje et barn hver sin dag. Det fungerer delvis. Det er i helgene jeg får dusjet de. Så 1 gang i uken dusjer de hvis det ikke er krise

Skrevet

De 3 må ha hjelp til dusj. Han eldste klarer heldigvis å dusje selv. Jeg har prøvd å dusje et barn hver sin dag. Det fungerer delvis. Det er i helgene jeg får dusjet de. Så 1 gang i uken dusjer de hvis det ikke er krise

Det er nok. Alle vi som er over 45 vokste opp med at lørdag er badedag. Man trenger ikke dusje småunger støtt, de har bedre av å kun få vasket utsatte steder ved behov. 

Anonymkode: 3cc8a...ad6

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Hei. Så koselig å få høre hvordan du legger opp livet ditt. Takk for tips. Jeg har tenkt at å kjøre innom en butikk som tilbyr levering. Jeg har tenkt å få tak i robotstøvsuger. Og lage niste for flere dager 

Det største problemet er at jeg ikke er hjemme før 17:30. Og da er det mye som skal ordnes. De minste legger seg kl.18. En annen ting som også er problemet er at det ene barnet helt sikkert har autisme. Men ingen vil henvise barnet. Barnet kan hyle i 2 timer hver dag. Jeg kan IKKE gå på butikken med barna da blir hin turbo. Dette er bare LITT av utfordringene. Et annet barn har angst og jeg må bruke mye tid på hin ved legging f.eks.

Hvis ungene kun har 30 minutter med deg hver dag, så skjønner jeg at de hyler og slår seg vrange. De har ikke ro i livet, og får ikke den tida med deg de trenger - altså tid uten program. 

Skrevet

Hverdagen er uoverkommelig ja. Jeg kjemper en kamp hver dag for å få hjelp! Har prøvd å bli hørt i nesten 2 år. Har snakket med alle instanser. Jeg er helt enig! Vi kan ikke ha det sånn ! 

Men er det helt utenkelig at barnet kan ha autisme? Er jeg dum som tror det?

Nei, dum er du ikke, det er det ingen som har sagt. Du kjenner jo også dine egne barn best, men jeg ville tenkt det var tidlig å sette en slik merkelapp på en fireåring. Det er jo ikke mye opplysninger jeg har på bakgrunn av hva du har skrevet, men det du har fortalt om deres situasjon gjør vel at jeg kan tenke meg mange andre årsaker enn en diagnose som ligger bak det du beskriver.

Skrevet

Hvor er pappaen, kan han ikke hjelpe?

Anonymkode: cc8ed...eee

Skrevet

Angst er så misbrukt. Et slag i ansiktet for de som lider av det. 

Å være alene er utmattende og stressende. 

Anonymkode: 5e2eb...584

Skrevet

Du er på vei mot å bli utbrent. Du bør snakke med din lege om det så vurdere hen om du bør  jobbe 100 % akkurat nå. 

Finnes det homestart i kommunen du bor i?

Hva er årsaken til at ingen vil utrede han du tror han autisme? Ser barnehagen noen vansker? I så fall kan en vei til hjelp og vurdering være gjennom ppt.

Om ingenting annet funker tenker jeg du bør kontakte barnevernet. De kan også henvise om det er behov for det, men også vurdere om det kan være andre ting som skaper vansker. De kan vurdere behov for besøkshjem eller andre hjelpetiltak. Det du beskriver er ikke bærekraftig over tid. Tre små unger under fire? Pluss en med ekstra behov i skole? 

Har du familie og/eller nettverk som.kan hjelpe? 

Hva skjer med faren til ungene?

Anonymkode: acceb...e5d

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det er nok. Alle vi som er over 45 vokste opp med at lørdag er badedag. Man trenger ikke dusje småunger støtt, de har bedre av å kun få vasket utsatte steder ved behov. 

Det var godt å høre ❤

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hvis ungene kun har 30 minutter med deg hver dag, så skjønner jeg at de hyler og slår seg vrange. De har ikke ro i livet, og får ikke den tida med deg de trenger - altså tid uten program. 

Ja. Det er nok en stor grunn til problemene ja. Helt klart. Men akkurat dette barnet har alltid vært sånn. Verdens skjønneste, er ikke det.

Skrevet
amandine skrev (3 timer siden):

Nei, dum er du ikke, det er det ingen som har sagt. Du kjenner jo også dine egne barn best, men jeg ville tenkt det var tidlig å sette en slik merkelapp på en fireåring. Det er jo ikke mye opplysninger jeg har på bakgrunn av hva du har skrevet, men det du har fortalt om deres situasjon gjør vel at jeg kan tenke meg mange andre årsaker enn en diagnose som ligger bak det du beskriver.

Tusen takk ❤ Det er ikke om å gjøre å sette merkelapp på barnet. Men for å få frem hvilke utfordringer jeg står i. Rettigheter for å få hjelp. Barnet er helt lik sin far som også har autisme. 

Skrevet

Angst er så misbrukt. Et slag i ansiktet for de som lider av det. 

Å være alene er utmattende og stressende. 

Anonymkode: 5e2eb...584

Jeg har fått angst diagnosen hos legen min. Jeg ønsker ikke å misbruke diagnosen på noen måte. Jeg har mest sannsynlig post traumatisk stress lidelse også (fått beskjed av dps for noen år siden) Mye av grunnen er pga jeg ikke har blitt trodd i det livet jeg lever. 

Skrevet

Du er på vei mot å bli utbrent. Du bør snakke med din lege om det så vurdere hen om du bør  jobbe 100 % akkurat nå. 

Finnes det homestart i kommunen du bor i?

Hva er årsaken til at ingen vil utrede han du tror han autisme? Ser barnehagen noen vansker? I så fall kan en vei til hjelp og vurdering være gjennom ppt.

Om ingenting annet funker tenker jeg du bør kontakte barnevernet. De kan også henvise om det er behov for det, men også vurdere om det kan være andre ting som skaper vansker. De kan vurdere behov for besøkshjem eller andre hjelpetiltak. Det du beskriver er ikke bærekraftig over tid. Tre små unger under fire? Pluss en med ekstra behov i skole? 

Har du familie og/eller nettverk som.kan hjelpe? 

Hva skjer med faren til ungene?

Jeg er helt ny i jobben som ikke er fast, jeg er sjeleglad for den jobben så jeg ønsker ikke å være en belastning for jobben. Men må jeg så må jeg.

Jeg har prøvd å bli trodd hos barnevernet. Men det er vanskelig. Far har autisme og klarer ikke å fungere desverre 😢

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er helt ny i jobben som ikke er fast, jeg er sjeleglad for den jobben så jeg ønsker ikke å være en belastning for jobben. Men må jeg så må jeg.

Jeg har prøvd å bli trodd hos barnevernet. Men det er vanskelig. Far har autisme og klarer ikke å fungere desverre 😢

Familie? 

Nettverk?

Sjekket homestart?

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Familie? 

Nettverk?

Sjekket homestart?

Jeg har ikke nettverk dessverre. Homestart står vi i kø for å få hjelp. Har ventet 1 år. Men tenkte å purre på igjen. Takk for forslag 

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Men du greide å få fire unger med ham? Tenkte du ikke i det hele tatt underveis? Ingen symp med folk som får flere barn enn de greier.

Anonymkode: 8d1b4...9c8

Skrevet
Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Men du greide å få fire unger med ham? Tenkte du ikke i det hele tatt underveis? Ingen symp med folk som får flere barn enn de greier.

Ok 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Men for å si det sånn så kunne vi ikke forutse fungeringen i familien!  Det var INGEN av oss som kunne det. Vi visste ikke om det før det ble som det ble. Hadde vi visst så hadde vi selvsagt planlagt anderledes. En annen ting er at hvis jeg hadde blitt trodd da hadde vi sluppet mye problemer!  Men nå er det for seint. Ungene bør uansett ikke lide pga foreldrene har det tøft. Livet er ikke lett for noen 

Skrevet

Alt ebber ut i at alt er uansett min egen feil? Og at jeg ikke har krav på hjelp?  

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Alt ebber ut i at alt er uansett min egen feil? Og at jeg ikke har krav på hjelp?  

Du har jo fått mange gode råd? At de ikke er interessante eller mulige er vel ikke vår skyld? 

Og din egen ‘feil’? Hvem ellers sin ‘feil’ er det? Det er jo for sent nå, men man bør jo ikke få flere barn enn man kan ta seg av? 

Anonymkode: b56de...758

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Du har jo fått mange gode råd? At de ikke er interessante eller mulige er vel ikke vår skyld? 

Og din egen ‘feil’? Hvem ellers sin ‘feil’ er det? Det er jo for sent nå, men man bør jo ikke få flere barn enn man kan ta seg av? 

Jeg trodde vi var to, er det som er tøft 😢

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg trodde vi var to, er det som er tøft 😢

Men man må ta høyde for at ting skjer. Og tok det virkelig fire barn før du oppfattet at han ikke virka? 

Skrevet

Tre barn under 4 år samt en 8-åring er hardt arbeid - uavhengig av om man er en eller to. Men når man har valgt å få så mange barn så tett så har du egentlig ikke så mye valg (med mindre du vil gi fra deg omsorgen for barna). 

Jeg tror du vil få det litt lettere hvis du evner å VELGE barna og familielivet og samtidig kanskje får litt mer struktur på hverdagen din. Når man hele tiden fokuserer på hvor slitsomt ting er, at det er tungt og vanskelig, at ungene er vanskelige osv, da BLIR ting ofte tungt og vanskelig. 

Du kam jo vurdere å skaffe deg hjelp selv; kjøp rengjøring hver 14.dag. Få barnevakt en kveld i måneden, gjør en avtale med en student eller liknende som kan hente barna en ettermiddag i uka, handle kan du gjøre på nett og få maten levert hjem, sats på enkle middager, ha faste dager hvor du vasker klær osv. 

Og så bør du selvfølgelig se på arbeidssituasjonen din. Å ikke være hjemme før 17:30 hver eneste dag er ikke holdbart i det lange løp. Barna dine trenger mer tid med deg.

Søk avlastning. Ta gjerne kontakt med barnevernet og forklar situasjonen din. Avlastning vil sannsynligvis gagne både deg og barna. De trenger mer oppmerksomhet og aktivitet og du trenger tid for deg selv. 

Anonymkode: 85511...802

Skrevet

Din egen feil og din egen feil, det er jo sikkert faktorer som du ikke har kunnet påvirke, og det er helt sikkert også flere du kan påvirke. 

Det hjelper lite å snakke om hvis feil det er, det det uansett kommer tilbake til er at det er ditt ansvar. Det er ditt ansvar at barna dine har det bra. Du får ikke gjort noe med at de har en ubrukelig far, det er det for sent å endre. Da må du sørge for at de ikke får en ubrukelig mor også, det er ditt ansvar.

Du har fått mange tips om hjelp, sett deg ned med noen du kjenner eller med helsesykepleier for eksempel, og legg en plan. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Men man må ta høyde for at ting skjer. Og tok det virkelig fire barn før du oppfattet at han ikke virka? 

Med autisme så er det sånn at jo mer stress jo dårligere fungering. Vi visste ikke det dessverre 😢

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...