Anonym bruker Skrevet 26. november 2021 #1 Skrevet 26. november 2021 Hver helg er det spørsmål om 3/4 stykker kan overnatte. Som vanlig megasliten etter lang uke og huset står på hodet. De vil jo helst henge på kjøkken og stue og alle sover i samme etasje. Sier dere alltid ja for barna sin skyld? Eller er det lov å si nei. De får være her til sent på kveld om de vil, så syns jeg er grei, eller ? Anonymkode: a442e...65e
Anonym bruker Skrevet 26. november 2021 #2 Skrevet 26. november 2021 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Hver helg er det spørsmål om 3/4 stykker kan overnatte. Som vanlig megasliten etter lang uke og huset står på hodet. De vil jo helst henge på kjøkken og stue og alle sover i samme etasje. Sier dere alltid ja for barna sin skyld? Eller er det lov å si nei. De får være her til sent på kveld om de vil, så syns jeg er grei, eller ? Anonymkode: a442e...65e Begge deler. Jeg sier alltid ja, og det er lov å si nei. Jeg har ikke behov for å si nei, men skjønner godt at andre kan ha det. (Jeg har bare ett barn, og spørsmålet kommer ikke hver helg her.) Et par av vennene til barnet mitt får ikke lov til å ha besøk i det hele tatt, men må alltid treffe vennene sine ute eller hjemme hos dem. Bare for å sette det litt i perspektiv. En mellomting mellom det og å alltid si ja er helt greit. Anonymkode: c0a26...282
Anonym bruker Skrevet 26. november 2021 #3 Skrevet 26. november 2021 Sier stort sett ja, alltid. Men hos oss er det en regel at det bare er overnatting i helger, og da kun en av helgedagene. Det siste av hensyn til barnet som trenger en helgemorgen for seg selv for å sove ut. Vi har også kun et barn og i snitt er det overnatting et par ganger i måneden. Noen perioder litt mer. Men det virker litt som at det var viktigere før enn nå (er nå tolv år). Anonymkode: 186b0...c44
Anonym bruker Skrevet 26. november 2021 #4 Skrevet 26. november 2021 Skjønner at det kan bli slitsomt 😊 Men som mamma til en som aldri blir invitert eller har noen som spør om å få overnatte - så er det en drømmesituasjon. Anonymkode: 1c050...ab5
prekæs Skrevet 26. november 2021 #5 Skrevet 26. november 2021 Du kan fint si nei altså. Ingen som orker gjester hver helg og ungene må forstå at voksne også vil ha fri. Fire i hus, tipper jeg blir all inklusive.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2021 #6 Skrevet 26. november 2021 Klart det er lov å si nei. Men det er jo stor forskjell på å ha en 12-åring på overnatting og en 5-åring. Jeg har fire barn og kan ikke huske å ha sagt nei, men mine er nå såpass store at de selv tar ansvar for overnattingen. Det er ikke noe styr for meg. De finner frem madrass og ordner opp på egenhånd. Sjelden de vil være i samme rom som oss foreldre, vi spiser middag sammen også holder de seg gjerne i 2.etg mens jeg sitter i 1.etg så det er ikke noe stress. Om dere bor trangt, du har de "oppå dere" og de er såpass små at du må ordne med alt fra ekstra madrasser til trøst om de får litt hjemlengsel, da skjønner jeg veldig godt at du sier nei. Anonymkode: 2b562...a1f
Anonym bruker Skrevet 26. november 2021 #7 Skrevet 26. november 2021 Når det er barnas beste venner sier jeg alltid ja. De er nesten som mine egne unger og jeg elsker å ha dem i hus. De kunne glatt fått henge her selv om mine barn ikke var hjemme også. De hadde fått være her uten oss også. Mer perifere venner får ikke alltid lov. Da kommer det litt an på overskudd og planer. Anonymkode: a510d...c26
Anonym bruker Skrevet 26. november 2021 #8 Skrevet 26. november 2021 Jeg har tre barn og sier alltid ja. Det er utrolig koselig at barna har mange venner og får mye besøk. Derfor praktiserer jeg nærmest åpen dør. Anonymkode: 6721d...67f
Anonym bruker Skrevet 27. november 2021 #9 Skrevet 27. november 2021 Herregud. Hadde aldri giddet. Mine får kun unntaksvis lov å ha overnattingsgjester. (Og nei, det betyr ikke at deres sosiale liv havarerer - bare sånn for å avverge alle yrkesmødrene som mener at «åpent hus» er eneste farbare vei når man har barn. Det er ikke det.) Anonymkode: ae59b...f65
Anonym bruker Skrevet 27. november 2021 #10 Skrevet 27. november 2021 Sier for det meste ja… men det er fordi det hjelper meg🤣😅 Da holder ungene på sammen uten krangling, masing på meg. De er såpass store at de for det meste stikker ut, spiller sammen eller leker på rommet. Må liksom bare fore dem i blant 😊😊 Får gjerne gjort litt når de har besøk, he he. Men det er lov å si nei. Orker man ikke, så orker man ikke. Anonymkode: 9863e...228
Anonym bruker Skrevet 27. november 2021 #11 Skrevet 27. november 2021 Sier ja så lenge det er avtalt på forhånd. Men når han f eks ringer hjem Fredag kl 21 å spørr om å ha overnatting, da blir det nei Anonymkode: 2b063...a8f
Anonym bruker Skrevet 27. november 2021 #12 Skrevet 27. november 2021 Sier nesten alltid ja. Men vi har garasjeloft med gamingrom og overnattingen er der, de er innom å spiser og prater litt, veldig koselig. Med yngste sier vi ja om vi har overskudd, der blir det mer hjelp, tull og fjas, de får ikke lov å sove på garasjen enda, og det krever mer av oss voksne. Anonymkode: 53e49...fe9
Anonym bruker Skrevet 27. november 2021 #13 Skrevet 27. november 2021 Har aldri sagt nei, det er aldri for mye. Det er ingenting som er hyggeligere enn å ha huset fullt. Det er ikke ekstrajobb, det er ekstra stas. Å legge seg til ustoppelig trillende fniselatter fra jenterommet er kos. Og jeg vet ikke hvor mange morgener jeg har våkna til at sofaer og lenestoler magisk har blitt fylt med sovende lange digre tenåringsslamper, som også har spist to brød en gang etter midnatt. 🥰 Takknemlig for alle årene med fullt hus. Anonymkode: 4036d...dc6
Anonym bruker Skrevet 27. november 2021 #14 Skrevet 27. november 2021 Æsj nei, kun ved behov. Anonymkode: 15974...f19
Anonym bruker Skrevet 27. november 2021 #15 Skrevet 27. november 2021 Overnatting opplever jeg mer som avlastning enn slit. Barna koser seg, vi får en rolig voksenkveld. (Men vi har tre stuer med tv, og flere andre oppholdsrom, fordelt over flere etasjer, så vi har en rolig etasje for oss voksne selv om barna har besøk). Men kun i helg, og ikke to dager på rad, fordi ungene ofte blir trette og sure. Mat lager vi uansett. Noen ekstra til middag er ikke noe jeg tenker på som ekstra arbeid. Alle barna våre har stor seng med plass til to på rommet, og gjester tar som regel med seg pute og sovepose, så det er ingenting ekstra som må rigges og ryddes. Er det noen som trenger dyne, pute og sengetøy har barna et sett hver på rommene sine, og rer opp selv. Og jeg er glad og takknemlig for at vi har åpen dør for alle barnas venner, og at vi har et hjem hvor både våre egne barn og vennene deres liker å tilbringe tid💛 Anonymkode: d091f...723
Anonym bruker Skrevet 28. november 2021 #16 Skrevet 28. november 2021 Anonym bruker skrev (På 27.11.2021 den 1.05): Herregud. Hadde aldri giddet. Mine får kun unntaksvis lov å ha overnattingsgjester. (Og nei, det betyr ikke at deres sosiale liv havarerer - bare sånn for å avverge alle yrkesmødrene som mener at «åpent hus» er eneste farbare vei når man har barn. Det er ikke det.) Anonymkode: ae59b...f65 Helt enig. Men her inne er jo standardsvaret at de «aldri har sagt nei.» 😂 Latterlig. Selvsagt kan du si nei, hi. Anonymkode: 8f698...63e
Anonym bruker Skrevet 28. november 2021 #17 Skrevet 28. november 2021 Jeg kjenner at overnatting er litt styr, men kommer an på hvilke barn som skal overnatte, noen gjør mer ut av seg enn andre. Sist jeg sa ja skulle 8-åringen ha to venner på overnatting og 10-åringen én venn. Alt fint kl 21 med kinokveld og popcorn. Innen kl 1 på natta hadde alle overnattingsgjestene angret seg og dratt hjem. Mye styr med meldinger og telefoner for meg på en lørdagskveld. Regner med at det kan endre seg når de blir eldre. Anonymkode: f7555...3c2
Anonym bruker Skrevet 28. november 2021 #18 Skrevet 28. november 2021 Sier alltid ja til overnatting til tross for at jeg blir enormt sliten. Dessverre blir mitt barn aldri bedt noe sted, da hun har en litt annerledes oppførsel enn andre barn, og for at hun skal ha venner, må jeg ha dem her. De er 10 år. Anonymkode: ce0bd...522
Anonym bruker Skrevet 28. november 2021 #19 Skrevet 28. november 2021 Jeg er vokst opp med en mor som alltid var «sliten» og hjemme hos oss var det ofte «nei» til middagsgjester, overnatting osv. Så her er det tilnærmet åpent hus hvis alle små gjester er velkomne. Når de var mindre var det så klart litt ekstra slitsom med overnatting. Men det tåler jeg🙂 Anonymkode: 01018...40e
TøffiTrynet☠ Skrevet 28. november 2021 #20 Skrevet 28. november 2021 Overnatting er koselig! Hos oss er det trangt, men barnas bestevenner er alltid velkomne. Som noen andre skrev: De føles som våre egne barn. Mine barn er 12, 14 og 18, og det er ikke like mye «mas» om overnatting som det var før. Minste er mest ivrig på det. 😊 Synes det er skikkelig koselig med fullt hus, og setter stor pris på å få bli kjent med barnas venner. Jeg har sagt nei noen ganger, men da har jeg vært utslitt. (Kronisk sykdom.) Det ER lov å si nei hvis man ikke orker! 😊 (Måtte humre litt for meg selv av beskrivelsen av lange tenåringsslamper strødd i sofaer og stoler, som spiser opp to brød etter midnatt. Det skjer her også, når han på 18 tar med seg kompiser hjem på nattmat etter en lang kveld med mekking i garasjen: 😅)
Anonym bruker Skrevet 28. november 2021 #21 Skrevet 28. november 2021 TøffiTrynet☠ skrev (3 timer siden): Overnatting er koselig! Hos oss er det trangt, men barnas bestevenner er alltid velkomne. Som noen andre skrev: De føles som våre egne barn. Mine barn er 12, 14 og 18, og det er ikke like mye «mas» om overnatting som det var før. Minste er mest ivrig på det. 😊 Synes det er skikkelig koselig med fullt hus, og setter stor pris på å få bli kjent med barnas venner. Jeg har sagt nei noen ganger, men da har jeg vært utslitt. (Kronisk sykdom.) Det ER lov å si nei hvis man ikke orker! 😊 (Måtte humre litt for meg selv av beskrivelsen av lange tenåringsslamper strødd i sofaer og stoler, som spiser opp to brød etter midnatt. Det skjer her også, når han på 18 tar med seg kompiser hjem på nattmat etter en lang kveld med mekking i garasjen: 😅) Ikke sant - og de er helt umettelige. Godt man kan bake brød og ellers tar nokså lett på det, det er ingen garanti for frokost at det var mat i skapet da man la seg . Anonymkode: 4036d...dc6
Anonym bruker Skrevet 28. november 2021 #22 Skrevet 28. november 2021 Jeg tenker at du må legge opp løpet etter hva som passer dere. Det er liten hjelp i at jeg sier vi har åpent hus, hvis det for dere innebærer overtrøtte unger på mandag. Vi har hatt mye overnatting tidligere, da bodde vi i ett stort hus med egen stue til ungene. Den gang var det null stress. Så flyttet vi inn i rekkehus og med kun en stue ble det veldig intens. Personlig synes jeg det er mindre stress med overnatting hvis man har plass til det. Savner faktisk å drikke kaffe med kompisen til sønnen om morgen mens de prater i vei om fremtidsdrømmer. Jeg håper det endrer seg noe nå som vi flytter tilbake til enebolig. Anonymkode: baab1...a6d
Anonym bruker Skrevet 28. november 2021 #23 Skrevet 28. november 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Ikke sant - og de er helt umettelige. Godt man kan bake brød og ellers tar nokså lett på det, det er ingen garanti for frokost at det var mat i skapet da man la seg . Anonymkode: 4036d...dc6 Så familien kan risikere å ikke få frokost fordi vennene har tømt kjøleskapet kvelden/natten før? Det er det jo ingen sjarm i 😆 har også hatt masse overnatting-besøk oppigjennom, men de får ikke støvsuge alt spiselig i huset. Får selvsagt lov å steke pizza og slikt, men ikke forsyne seg uten stopp av alt mulig annet altså. Anonymkode: 0af5b...064
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2021 #24 Skrevet 1. desember 2021 On 11/26/2021 at 7:20 PM, Anonym bruker said: Hver helg er det spørsmål om 3/4 stykker kan overnatte. Som vanlig megasliten etter lang uke og huset står på hodet. De vil jo helst henge på kjøkken og stue og alle sover i samme etasje. Sier dere alltid ja for barna sin skyld? Eller er det lov å si nei. De får være her til sent på kveld om de vil, så syns jeg er grei, eller ? Anonymkode: a442e...65e Jeg sier alltid ja,men her er de veldig flinke til og bytte på Anonymkode: 7b816...59d
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2021 #25 Skrevet 1. desember 2021 Anonym bruker skrev (På 28.11.2021 den 20.24): Så familien kan risikere å ikke få frokost fordi vennene har tømt kjøleskapet kvelden/natten før? Det er det jo ingen sjarm i 😆 har også hatt masse overnatting-besøk oppigjennom, men de får ikke støvsuge alt spiselig i huset. Får selvsagt lov å steke pizza og slikt, men ikke forsyne seg uten stopp av alt mulig annet altså. Anonymkode: 0af5b...064 Uæh. Menneskelig skivebom. Anonymkode: 4036d...dc6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå