Gå til innhold

Får han lite i gave?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er 15 og får usle 750 kr i gave. Har ikke mer å gi, men trist når andre får tusenvis og mobile osv. 

Anonymkode: 2b3e5...d03

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke lite. Mine får ingen gaver over den prisen av noen, vi gir ikke superdyre julegaver i våre familier.

Skrevet

Mine får ikke for mer enn 500 selv om jeg har råd til det, så synes ikke 750 er lite. Julen har jo endt opp med å handle om gavene for de fleste, så synes der er bra at noen setter foten ned. 

Anonymkode: c5fc2...f8b

Skrevet

Jeg syns ikke det.
Her bruker vi ca kr 1.000,- på hver av barna. Kunne fint ha brukt kr 5.000,- enkelte andre men føler det er alt for mye.
Forskjellen mellom 750 og 1.000 er ikke så stor

Anonymkode: 20a92...de7

Skrevet

Vi gir for ca 1.000 kr til hvert av barna når det ikke er noe spesielt de trenger.

I år er det eldste som får litt mer, men de tre andre har ingen spesielle ting de trenger i år så da blir det ca 1.000

Alle fire har fått dyrere innimellom, for vi gir ting de trenger også i julegave, klær, sportsutstyr, mobil o.l har blitt gitt ved behov 

Man gir etter evne altså, og har du ikke mer så har du ikke mer.

750 er evig nok.

Anonymkode: c1cc5...541

Skrevet

Bruker du 750 kroner på ræl han ikke har glede av blir det stusselig, men 750 kr burde være nok til noe de fleste kan ha mye glede av. Da er det en fin gave.

Anonymkode: 375d7...613

Skrevet

Vi hadde hatt råd til å gi dyrere gaver, men gjør ikke det. Våre barn får også for rundt 700 hver. Jeg tror det er ganske normalt, ihvertfall her jeg bor, hvor det er mye profesjonell middelklasse med "sunne verdier". Å lære opp ungene til å forvente masse penger og dyre mobiltelefoner i julegave er ikke noe jeg har sans for. Så ikke vær lei deg. Du er i godt selskap med mange andre (sikkert flertallet?) som ikke gjør sånt. Men som alltid er det de som kjøper de dyreste gavene som har behov for å skryte av det. (Litt som de trådene om hva folk tjener der alle liksom tjener over 1 mill.)

Anonymkode: e0fd5...4e0

Skrevet

Jeg synes ikke du skal hverken tenke, si eller skrive "usle" om 750 kroner. Det er ingen grunn til at julegaver skal måtte være dyrere enn det. 

Skrevet

Jeg gir for ca 1000kr til hver av ungene, men de vet at noen år kan det bli mindre og andre år mer. Alt avhenger i hva de ønsker seg. Er det noe fornuftig som jeg uansett måtte ha kjøpt, så kan det bli mere. Ett år kan den ene få dyrere gave ett annet den andre. Det har jeg snakket med ungene om og de syns det er helt greit. Nå er de nesten voksne begge to, så vi kan snakke om det også og de har aldri følt det har vært lite eller feil. 

Beløpet jeg gir for bryr meg ikke like mye. Mitt tante barn fikk julegave som kostet meg ti kroner ett år. Jeg syns det var lite, men syns det ble feil å kjøpe mer bare for å kjøpe siden jeg viste han var minstemann sv tre og huset hadde nok leker. Det han fikk ble lekt med i mange år og var faktisk den jeveste gaven den julaften. (Sånn kan det gå når jeg ramler over supertilbud, tror aldri jeg kommer over esker med lekeverktøy og «planker» til 1kr stk siden. Min søster lo når hun hørte hva det kosta, hun har gjort noe lignende til mine sa hu da) 

Anonymkode: b5d8b...65c

Skrevet

Jeg er rik, og syns likevel at 750 kr er mye penger! 

Anonymkode: 532f3...922

Skrevet

Nei, er du gal. våre barn får gave på 500 kr hver ca til jul og bursdag. gir ikke 5000 til konfirmasjon engang, men kanskje 2-3000 kr. så 750 er masse. mer enn nok .

Anonymkode: da67a...31f

Skrevet

Selvsagt er det en helt fin sum 😊

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Er 15 og får usle 750 kr i gave. Har ikke mer å gi, men trist når andre får tusenvis og mobile osv. 

Nei, det går bra :)! 

Anonymkode: f3eb6...6a4

Skrevet

Det er mer enn nok♥️

Anonymkode: 1e569...a97

Skrevet

Varierer fra år til år her og. I fjor fikk yngste litt kostbare ski, i år får han nok for noe ala summen din får for. Den eldste ønsker seg ting jeg måtte kjøpt uansett han får for 2000, mellomste ønsker seg en spesifikk ting, og det er skjeldent han ønsker seg noe. Så han får denne til 1700 og litt klær han trenger. Noen år får de i underkant av tusenlappen, andre ganger mer.

Anonymkode: 1bb0a...a80

Skrevet

Vi har en liten familie, og det har blitt litt kompensasjon for det i noen «nissegaver» og litt mer fra oss foreldrene.

Det blir lite mas om ting og tang resten av året, så jeg opplever absolutt ikke at det har gjort henne bortskjemt. Men hun har helt klart forventninger til bursdag og jul. 

Jeg tenker at 750 er helt fint, og at det heller er vi som bruker mer som kan ha en litt flau smak i munnen 😊

Anonymkode: abb88...bd6

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Vi hadde hatt råd til å gi dyrere gaver, men gjør ikke det. Våre barn får også for rundt 700 hver. Jeg tror det er ganske normalt, ihvertfall her jeg bor, hvor det er mye profesjonell middelklasse med "sunne verdier". Å lære opp ungene til å forvente masse penger og dyre mobiltelefoner i julegave er ikke noe jeg har sans for. Så ikke vær lei deg. Du er i godt selskap med mange andre (sikkert flertallet?) som ikke gjør sånt. Men som alltid er det de som kjøper de dyreste gavene som har behov for å skryte av det. (Litt som de trådene om hva folk tjener der alle liksom tjener over 1 mill.)

Bare av nysgjerrighet, når får barna det de trenger om de ikke får det til jul?

Tenker på ski, skøyter, mobil, en litt dyr vinterjakke osv. Får det det en vanlig tirsdag fordi det ikke er "sunne verdier" å legge det under juletreet?

Tror man seriøst at barn som får slike ting til jul blir mer bortskjemt?

Vi både kjøper brukt og lar barna arve etter hverandre, så det er ikke så ofte vi kjøper nytt sportsutstyr, men de gangene vi gjør det er det gjerne til jul. Er 100% sikker på at ikke ungene mine blir bortskjemt av det altså.

Men ellers er jeg enig da, trenger ikke kjøpe dyre gaver bare for å kjøpe det. Vi ligger stort sett på 1.000 kr pr unge, men noen år har det blitt mer.

Skrevet
Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

Tenker på ski, skøyter, mobil, en litt dyr vinterjakke osv. Får det det en vanlig tirsdag fordi det ikke er "sunne verdier" å legge det under juletreet?

Vi både kjøper brukt og lar barna arve etter hverandre, så det er ikke så ofte vi kjøper nytt sportsutstyr, men de gangene vi gjør det er det gjerne til jul. Er 100% sikker på at ikke ungene mine blir bortskjemt av det altså.

Men ellers er jeg enig da, trenger ikke kjøpe dyre gaver bare for å kjøpe det. Vi ligger stort sett på 1.000 kr pr unge, men noen år har det blitt mer.

Anonymkode: 

Det er helt fint å kjøpe ting barna trenger til jul! (Men i min bok er det ingen barn/ungdommer som "trenger" f.eks en ny Iphone). Jeg pleier å kjøpe mye utstyr til barna brukt, og det får de når de trenger det. F.eks sykkel om våren, pent brukte slalomski til vinterferien. Jeg har ingen synspunkter på hvordan andre gjør det, tenker det er helt fint å legge ting barna trenger under treet.

Skrevet

Jeg føler ikke vinterjakke er julegavemateriale. Det er noe de trenger, på lik linje med mat, som da heller ikke ligger under treet. Skøyter og ski er fine gaver, men her får de det når det trengs. Lite vinter her, så kjøper billig og brukt, for det blir minimalt brukt. I mitt hode er julegaver noe som er «overflødig». Altså noe de får fordi de ønsker seg det, ikke fordi at de nødvendigvis trenger det. 

Hi, 700,- holder i massevis! God jul!

Anonymkode: d321f...0fc

Skrevet
On 11/26/2021 at 2:23 PM, Anonym bruker said:

jeg tenker man gir det man har råd til jeg, og ikke tenker så mye på hva alle andre gjør, det gjør jeg her

Anonymkode: d5fbf...118

Skrevet

Ikke sammenlign så mye.

Noen får lite, noen får mye.

Noen har foreldre som er veldig tilstede, andre har foreldre som aldri er tilstede.

Noen har et nært forhold til foreldrene sine, andre et fjernt forhold.

Noen snakker mye med foreldrene sine, andre snakker aldri med foreldrene sine.

Noen får mye hjemmelaget mat, andre får bare halvfabrikat.

Det er så mange variabler når det kommer til oppdragelse og forhold mellom foreldre og barn.

Hvor mye du kan gi i julegave er i det store og det hele ganske ubetydelig....

Skrevet

Det er jo du som definerer det som usselt (!) med 750 kr. Mine får for omtrent 500,- Synes virkelig ikke de får en USSEL gave. Tror du må la være å sammenligne deg så mye med andre. 

Anonymkode: 390d7...39e

Skrevet

Tro ikke det er lurt å sammenligne, men blir store kontraster fra 750 til 5000.

Har ikke mer å gi så må bli det han får uansett. Skal ikke tenke mer på det. 

Skrevet

Ikke sammenlign så mye.

Noen får lite, noen får mye.

Noen har foreldre som er veldig tilstede, andre har foreldre som aldri er tilstede.

Noen har et nært forhold til foreldrene sine, andre et fjernt forhold.

Noen snakker mye med foreldrene sine, andre snakker aldri med foreldrene sine.

Noen får mye hjemmelaget mat, andre får bare halvfabrikat.

Det er så mange variabler når det kommer til oppdragelse og forhold mellom foreldre og barn.

Hvor mye du kan gi i julegave er i det store og det hele ganske ubetydelig....

Kloke ord!

Skrevet

Helt fin sum:) her har vi gitt våre gamle mobiler til jul, både dyrt og mindre. Alt kommer jo an på hva de ønsker seg. I år får mellomste en brukt iPad (noe vi uansett skulle kjøpe) , eldste ønsket seg datamus og sleng bukse. Minste får en leke hun har mast om til 399 kr. Altså etter behov, lommebok og ønskelista :)

Anonymkode: 8aaa3...9b5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...