mamma til adhd gutt<3 Skrevet 26. november 2021 #1 Skrevet 26. november 2021 Ved hvilken alder lar dere barna bestemme selv hvor de vil feire jul? Her får barna velge selv nå . 13 og 15 år.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2021 #2 Skrevet 26. november 2021 Vår fikk bestemme selv i fjor, da var han 7 år. Han har selv bestemt at han vil feire jul og 17.mai med meg, og pappaen syns det er ok. Han vil at sønnen vår skal ha gode minner heller enn å tvinge han til å feire der. Anonymkode: 66ab1...b8e
Anonym bruker Skrevet 26. november 2021 #3 Skrevet 26. november 2021 Jeg tenker de får bestemme selv så fort de velger å være hos mamma og ikke pappa… 😆 Anonymkode: 61d9f...3cd
Anonym bruker Skrevet 26. november 2021 #4 Skrevet 26. november 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Vår fikk bestemme selv i fjor, da var han 7 år. Han har selv bestemt at han vil feire jul og 17.mai med meg, og pappaen syns det er ok. Han vil at sønnen vår skal ha gode minner heller enn å tvinge han til å feire der. Anonymkode: 66ab1...b8e Og skulle han ombestemme seg senere, er det selvfølgelig helt ok. Anonymkode: 66ab1...b8e
Anonym bruker Skrevet 26. november 2021 #5 Skrevet 26. november 2021 Tror ikke det går an å svare helt bastant på det. Det viktigste er at de velger utfra egne ønsker og ikke fordi de tror mamma vil bli lei seg uten dem og sånt som har blitt plantet i dem fra de voksne. Nevøen min har tourettes, noe familien på den ene siden har null forståelse for og nærmest gjør narr av han, eller blir irritert på han pga tics. Han vil ikke feire jul med den siden av familien, og det har jeg all mulig forståelse for. Han har fått velge selv fra han var rundt 9-10 år. Anonymkode: 8f99e...c7c
Anonym bruker Skrevet 26. november 2021 #6 Skrevet 26. november 2021 Her er barna 13 og 11, samt en voksen. Den voksne fikk bestemme selv fra hun var 16. Før det spurte hun aldri om en annen ordning enn annenhvert år. Samme med de minste. De er annenhvert år og har ikke spurt om en annen ordning, så da antar jeg at det er greit med den ordningen vi har Anonymkode: 94de8...4ff
Anonym bruker Skrevet 26. november 2021 #7 Skrevet 26. november 2021 De har bestandig blitt hørt, men frem til de blir myndige er det vi som bestemmer. Anonymkode: 298f7...eb3
Anonym bruker Skrevet 26. november 2021 #8 Skrevet 26. november 2021 Vi har hatt annenhvert år. Så gikk det 4 år uten kontakt med far, da var hun hos meg. Så flyttet hun til faren da hun var 16. feira første året der, ville andre året til meg, men far netket. Så da ble det 2 år der. Nå har hun flyttet hjem til meg og kommer ikke til å feire hos far noen gang igjen. Anonymkode: fb15d...e56
Anonym bruker Skrevet 26. november 2021 #9 Skrevet 26. november 2021 Jeg fikk, heldigvis (!) bestemme selv fra jeg var rundt 9-10 år gammel. Det endte faktisk med at jeg et år feiret uten noen av foreldrene mine. Pappa ønsket jeg ikke å feire hos i det hele tatt, og mamma sin samboer hadde en familie som tydelig viste at de ikke likte meg. Så et år de skulle dit, jeg var 12-13 år, nektet jeg å bli med, jeg ville heller feire hos mine besteforeldre der jeg hadde feiret de fleste juleaftener og følte meg velkommen. Anonymkode: b1b2d...178
Anonym bruker Skrevet 26. november 2021 #10 Skrevet 26. november 2021 Jeg mener at det er et valg barna skal slippe å ta under normale omstendigheter. Annethvert år er malen og da slipper de ha dårlig samvittighet for å velge bort den en forelderen. Anonymkode: af0ef...ad7
Anonym bruker Skrevet 26. november 2021 #11 Skrevet 26. november 2021 13 år her. Temaet har aldri vært oppe. Hun gleder seg like mye både til jul her og der. Vi har bevisst aldri gitt henne tanken om at hun kan velge da. Hun har aldri sagt hun ikke vil. Men hun ringer alltid den forelderen hun ikke er med etter gavene er åpnet for å prate med de hun ikke er med. Hentes lille julaften og reiser til den andre andre juledag. Vi bor såpass nærme hverandre at venner er tilgjengelig hos begge. Hadde ikke venner vært så nærme hadde det muligens blitt et tema. Anonymkode: f59f5...960
Anonym bruker Skrevet 26. november 2021 #12 Skrevet 26. november 2021 Jeg og barnets far har aldri vært sammen. De to første julene var gun hos meg, deretter var det annenhver i tre år. Så ville barnet helst være hor far og stemor fordi hun ikke ville være borte fra lillesøster i julen. At jeg har null familie var nok også medvirkende. Heldigvis har far, stemor og stemors foreldre vært rause og også invitert meg. Vi skal feire sammen for tiende året på rad i år, de siste tre har min samboer også vært med på feiringen. Anonymkode: 58604...9fe
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 26. november 2021 Forfatter #13 Skrevet 26. november 2021 Anonym bruker skrev (24 minutter siden): Jeg og barnets far har aldri vært sammen. De to første julene var gun hos meg, deretter var det annenhver i tre år. Så ville barnet helst være hor far og stemor fordi hun ikke ville være borte fra lillesøster i julen. At jeg har null familie var nok også medvirkende. Heldigvis har far, stemor og stemors foreldre vært rause og også invitert meg. Vi skal feire sammen for tiende året på rad i år, de siste tre har min samboer også vært med på feiringen. Anonymkode: 58604...9fe Så koselig! Her velger barna etter hva den enkelte forelder har lagt av planer . Feks hvis en forelder skal feire med sine foreldre er det populært, et år var det populært å feire med den som hadde hjemme jul uten besøk , på hytta, utlandet etc. Heldigvis blir ingen lei seg over ungens valg .
Anonym bruker Skrevet 26. november 2021 #14 Skrevet 26. november 2021 Jeg har sagt til ungene at det er annenhver jul hos oss og aldri lagt frem noen spm om hva de vil. De har i perioder ikke vært veldig gira på å feire med farens familie (de har samvær under oppsyn med faren, så forholdet deres er ikke akkurat bra) men jeg har gjort det veldig klart at om de ønsker å være hjemme så kan de det, men det er ingen julaften hjemme. Dette er min eneste barnefrie kveld i året nesten, så å kunne slenge meg ned i sofaen i pysjen når jeg kommer hjem fra jobb skal nytes. Jeg kan feire med min familie, men uten ungene så blir det feil og det er ekstremt deilig med en barnefri kveld. Da blir det plutselig ikke så spennende å være hjemme. Vi åpner gaver en annen dag og har en kosedag med god mat, pysj, julefilm osv. Anonymkode: e99b2...ef0
Anonym bruker Skrevet 26. november 2021 #15 Skrevet 26. november 2021 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Jeg har sagt til ungene at det er annenhver jul hos oss og aldri lagt frem noen spm om hva de vil. De har i perioder ikke vært veldig gira på å feire med farens familie (de har samvær under oppsyn med faren, så forholdet deres er ikke akkurat bra) men jeg har gjort det veldig klart at om de ønsker å være hjemme så kan de det, men det er ingen julaften hjemme. Dette er min eneste barnefrie kveld i året nesten, så å kunne slenge meg ned i sofaen i pysjen når jeg kommer hjem fra jobb skal nytes. Jeg kan feire med min familie, men uten ungene så blir det feil og det er ekstremt deilig med en barnefri kveld. Da blir det plutselig ikke så spennende å være hjemme. Vi åpner gaver en annen dag og har en kosedag med god mat, pysj, julefilm osv. Anonymkode: e99b2...ef0 Oj! Det hørtes trist ut! At ungene får en hyggelig jul med deg må da være viktigere enn at du får barnefri? Har ungene kun samvær med far på julaften så skjønner jeg at de heller ikke har noe nært forhold til han og da er jo ikke jul der noe særlig… Anonymkode: 9bb7d...c84
Anonym bruker Skrevet 26. november 2021 #16 Skrevet 26. november 2021 Anonym bruker skrev (59 minutter siden): Jeg har sagt til ungene at det er annenhver jul hos oss og aldri lagt frem noen spm om hva de vil. De har i perioder ikke vært veldig gira på å feire med farens familie (de har samvær under oppsyn med faren, så forholdet deres er ikke akkurat bra) men jeg har gjort det veldig klart at om de ønsker å være hjemme så kan de det, men det er ingen julaften hjemme. Dette er min eneste barnefrie kveld i året nesten, så å kunne slenge meg ned i sofaen i pysjen når jeg kommer hjem fra jobb skal nytes. Jeg kan feire med min familie, men uten ungene så blir det feil og det er ekstremt deilig med en barnefri kveld. Da blir det plutselig ikke så spennende å være hjemme. Vi åpner gaver en annen dag og har en kosedag med god mat, pysj, julefilm osv. Anonymkode: e99b2...ef0 Oi! Det var litt av en prioritering av en mor! De trivs ikke hos pappa og får ikke jul hos mamma - annethvert år. Det er kanskje noe av det mest egoistiske jeg har sett. Vær trygg på at prioriteringene din vil bli husket lenge etter at du har gått bort. Anonymkode: af0ef...ad7
Anonym bruker Skrevet 26. november 2021 #17 Skrevet 26. november 2021 mamma til adhd gutt<3 skrev (8 timer siden): Ved hvilken alder lar dere barna bestemme selv hvor de vil feire jul? Her får barna velge selv nå . 13 og 15 år. mamma til adhd gutt<3 skrev (3 timer siden): Så koselig! Her velger barna etter hva den enkelte forelder har lagt av planer . Feks hvis en forelder skal feire med sine foreldre er det populært, et år var det populært å feire med den som hadde hjemme jul uten besøk , på hytta, utlandet etc. Heldigvis blir ingen lei seg over ungens valg . Er ikke dette første året barna får velge? Anonymkode: af0ef...ad7
Twintipp Skrevet 26. november 2021 #18 Skrevet 26. november 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg har sagt til ungene at det er annenhver jul hos oss og aldri lagt frem noen spm om hva de vil. De har i perioder ikke vært veldig gira på å feire med farens familie (de har samvær under oppsyn med faren, så forholdet deres er ikke akkurat bra) men jeg har gjort det veldig klart at om de ønsker å være hjemme så kan de det, men det er ingen julaften hjemme. Dette er min eneste barnefrie kveld i året nesten, så å kunne slenge meg ned i sofaen i pysjen når jeg kommer hjem fra jobb skal nytes. Jeg kan feire med min familie, men uten ungene så blir det feil og det er ekstremt deilig med en barnefri kveld. Da blir det plutselig ikke så spennende å være hjemme. Vi åpner gaver en annen dag og har en kosedag med god mat, pysj, julefilm osv. Anonymkode: e99b2...ef0 Forstår at du trenger fri.. men dette innlegget var trist. Tvinge barna til å feire jul med en far som må ha de under tilsyn? Hva med å søke kommunal avlastning?
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 26. november 2021 Forfatter #19 Skrevet 26. november 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Er ikke dette første året barna får velge? Anonymkode: af0ef...ad7 Nei, de har fått velge i den forstand at vi har sagt at de får velge tidligere. De har bare da valgt å være hos den som har samvær den julen . De har valgt både høstferie , påske og sommer også .
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 26. november 2021 #20 Skrevet 26. november 2021 Vi har alltid hatt annethvert år, og egentlig ikke spurt så fælt om de ønsker noe annet. Vi vil ikke at ungene skal kjenne på at det er deres ansvar før de faktisk får preferanser for det. Da jeg fikk et nytt barn synes storesøster det var leit at hun ikke fikk feire hans første jul sammen med han, og hun fikk tilbudet om å velge. Hun valgte å gå for «normal» rullering likevel.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2021 #21 Skrevet 26. november 2021 mamma til adhd gutt<3 skrev (3 timer siden): Så koselig! Her velger barna etter hva den enkelte forelder har lagt av planer . Feks hvis en forelder skal feire med sine foreldre er det populært, et år var det populært å feire med den som hadde hjemme jul uten besøk , på hytta, utlandet etc. Heldigvis blir ingen lei seg over ungens valg . Oi. Spesielt. Så ungene velger ut i fra hvilken reise / opplevelse foreldre disker opp med? Har jeg heldigvis aldri hørt om andre som gjør. Anonymkode: 694aa...320
Anonym bruker Skrevet 26. november 2021 #22 Skrevet 26. november 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg har sagt til ungene at det er annenhver jul hos oss og aldri lagt frem noen spm om hva de vil. De har i perioder ikke vært veldig gira på å feire med farens familie (de har samvær under oppsyn med faren, så forholdet deres er ikke akkurat bra) men jeg har gjort det veldig klart at om de ønsker å være hjemme så kan de det, men det er ingen julaften hjemme. Dette er min eneste barnefrie kveld i året nesten, så å kunne slenge meg ned i sofaen i pysjen når jeg kommer hjem fra jobb skal nytes. Jeg kan feire med min familie, men uten ungene så blir det feil og det er ekstremt deilig med en barnefri kveld. Da blir det plutselig ikke så spennende å være hjemme. Vi åpner gaver en annen dag og har en kosedag med god mat, pysj, julefilm osv. Anonymkode: e99b2...ef0 Herregud hvorfor ikke bare gjøre det julaften da? Så trist at julaften er den dagen du nyter å være alene. Tragisk. Anonymkode: 694aa...320
Anonym bruker Skrevet 26. november 2021 #23 Skrevet 26. november 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Jeg har sagt til ungene at det er annenhver jul hos oss og aldri lagt frem noen spm om hva de vil. De har i perioder ikke vært veldig gira på å feire med farens familie (de har samvær under oppsyn med faren, så forholdet deres er ikke akkurat bra) men jeg har gjort det veldig klart at om de ønsker å være hjemme så kan de det, men det er ingen julaften hjemme. Dette er min eneste barnefrie kveld i året nesten, så å kunne slenge meg ned i sofaen i pysjen når jeg kommer hjem fra jobb skal nytes. Jeg kan feire med min familie, men uten ungene så blir det feil og det er ekstremt deilig med en barnefri kveld. Da blir det plutselig ikke så spennende å være hjemme. Vi åpner gaver en annen dag og har en kosedag med god mat, pysj, julefilm osv. Anonymkode: e99b2...ef0 Akkurat det der skjønte jeg ikke. Det viktigste må vel være at barna har en fin jul. Mine barn er også de siste par årene lite hos sin far av gode grunner. De feirer jul i år hos far siden de selv vil. Hadde de valgt anderledes hadde jeg selvfølgelig laget jul hos de her hos meg selv om det ikke er "min" jul med de. Anonymkode: 07138...7a2
Anonym bruker Skrevet 26. november 2021 #24 Skrevet 26. november 2021 Her har vel barna fått bestemme selv, hele veien. Men det var flere år de ikke feiret hos far, da han kun hadde samvær med de 2 helger i året. Men så har det blitt bedre. Og far feirer nå med foreldrene sine, søsken og deres barn. Jeg har en veldig liten familie, og ofte kan ikke de feire med oss. Så da velger barna og feire med far, og det unner jeg de virkelig. Da får de feire med de eneste besteforeldrene de har, og med søskenbarn, tanter og onkler. Anonymkode: def26...b1a
Anonym bruker Skrevet 27. november 2021 #25 Skrevet 27. november 2021 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Jeg har sagt til ungene at det er annenhver jul hos oss og aldri lagt frem noen spm om hva de vil. De har i perioder ikke vært veldig gira på å feire med farens familie (de har samvær under oppsyn med faren, så forholdet deres er ikke akkurat bra) men jeg har gjort det veldig klart at om de ønsker å være hjemme så kan de det, men det er ingen julaften hjemme. Dette er min eneste barnefrie kveld i året nesten, så å kunne slenge meg ned i sofaen i pysjen når jeg kommer hjem fra jobb skal nytes. Jeg kan feire med min familie, men uten ungene så blir det feil og det er ekstremt deilig med en barnefri kveld. Da blir det plutselig ikke så spennende å være hjemme. Vi åpner gaver en annen dag og har en kosedag med god mat, pysj, julefilm osv. Anonymkode: e99b2...ef0 Er det mulig??😵 Stakkars barn.. Anonymkode: 99953...f26
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå