Anonym bruker Skrevet 25. november 2021 #1 Skrevet 25. november 2021 Jeg er hjemme i mammaperm, men har ett barn som startet i 1.klasse i høst. Jeg følger barnet mitt hver dag, og blir ofte stående å prate med andre foreldre etter levering. En ting som forundrer meg er hvor mange barn som kommer for sent. Nå snakker jeg ikke om barn som går alene å møter en snakkende blomst i veikanten. Jeg snakker om barn som følges til skolen av foreldre. Skolen starter 08.15. Da står alle elevene i rekke , læreren hilser og teller elevene før de går inn ca 08.20. To foreldre kommer daglig ca 08.20 i det barna går inn. Flere andre møter jeg 08.30. Naboen kommer nesten daglig 08.20, men jeg kan fint møte de 10 min etter skolestart. Dette er mitt første barn på skole. Er dette vanlig? Er ikke dette irriterende for lærer? Anonymkode: 4053a...b95
Anonym bruker Skrevet 26. november 2021 #2 Skrevet 26. november 2021 Vi har to av dem i vår sønns klasse. Må jo være irriterende. Anonymkode: 3b6d4...16e
Anonym bruker Skrevet 26. november 2021 #3 Skrevet 26. november 2021 Det kan tenkes at noen har avtale med lærer at barnet pga behov kan/bør komme litt senere. Min mellomste hadde det de første månedene i 1.klasse. Men om det er fordi foreldre ikke har skjønt at det ikke er fleksitid på skolen så er det nok irriterende for lærerne Anonymkode: 6b28a...895
Anonym bruker Skrevet 26. november 2021 #4 Skrevet 26. november 2021 Ufattelig irriterende. De får møte rett til rektor og forklare seg. Ubrukelige foreldre. Anonymkode: f7abb...3ad
Anonym bruker Skrevet 26. november 2021 #5 Skrevet 26. november 2021 Vet ikke om drt er så mange som kommer for sent, men jeg irriterer meg noe over de som alltid kjører barna til skolen. Uansett årstid og vær, kjører de barna. Det er snakk om ett boligfelt som er 500 meter fra skolen. Mange av de kan se skolen fra huset sitt. Men alikevel blir barna kjørt. Anonymkode: 83b13...f76
Anonym bruker Skrevet 26. november 2021 #6 Skrevet 26. november 2021 Slik var det på barnas skole en periode. Heldigvis hadde skolen en temmelig myndig og tydelig rektor som sto og tok i mot foreldre som kom ruskende 5-10 min etter skoleklokka. Eller eldre elever. Veldig effektivt. Anonymkode: bee3a...4e4
Anonym bruker Skrevet 26. november 2021 #7 Skrevet 26. november 2021 Har reagert på det samme. Vet skolen her under korona oppfordret til å komme akkurat, for de ville ikke at elever fra forskjellige trinn skulle leke med hverandre i skolegården mens de ventet på at det ringte inn. Så da sa de at det var bedre å komme 5 min for sent enn for tidlig. Så har det vel blitt en vane da, at mange kommer dinglende for sent.. Anonymkode: 74861...40c
Anonym bruker Skrevet 26. november 2021 #8 Skrevet 26. november 2021 Ikke at dette selvsagt gjelder for alle, men vi har vært (og er fortsatt) en av disse som alltid er for sene. Grunnen her er at barnet er diagnostisert med sterk angst, og selv om vi hadde stått opp klokka fire om natta - treneres det likevel noe ekstremt de siste 15 minuttene før vi må dra. Selvsagt fordi hun ikke vil på skolen. Vi har derfor en løpende dialog med lærer om dette, og alle de voksne er klar over at det er sånn. Nå har de heldigvis en veldig rolig oppstart der dette ikke påvirker de andre i særlig grad da de er litt «alle veier» den første halvtimen, men stressende for oss foreldre? Oh yes. Et innspill kun for å nyansere med at det KAN være grunner til at det er som det er hos dere, spesielt hvis det er de samme elevene og foreldrene hver gang. Anonymkode: 34e4a...04e
Anonym bruker Skrevet 26. november 2021 #9 Skrevet 26. november 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Ikke at dette selvsagt gjelder for alle, men vi har vært (og er fortsatt) en av disse som alltid er for sene. Grunnen her er at barnet er diagnostisert med sterk angst, og selv om vi hadde stått opp klokka fire om natta - treneres det likevel noe ekstremt de siste 15 minuttene før vi må dra. Selvsagt fordi hun ikke vil på skolen. Vi har derfor en løpende dialog med lærer om dette, og alle de voksne er klar over at det er sånn. Nå har de heldigvis en veldig rolig oppstart der dette ikke påvirker de andre i særlig grad da de er litt «alle veier» den første halvtimen, men stressende for oss foreldre? Oh yes. Et innspill kun for å nyansere med at det KAN være grunner til at det er som det er hos dere, spesielt hvis det er de samme elevene og foreldrene hver gang. Anonymkode: 34e4a...04e Det holder ikke. Du ødelegger starten på dagen for alle andre hver dag. Anonymkode: f7abb...3ad
Anonym bruker Skrevet 26. november 2021 #10 Skrevet 26. november 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Det holder ikke. Du ødelegger starten på dagen for alle andre hver dag. Anonymkode: f7abb...3ad Ta å rull inn! Anonymkode: 86566...836
Anonym bruker Skrevet 26. november 2021 #11 Skrevet 26. november 2021 Anonym bruker skrev (54 minutter siden): Det holder ikke. Du ødelegger starten på dagen for alle andre hver dag. Anonymkode: f7abb...3ad Det vet du faktisk ingenting om, ditt naut. Anonymkode: d3dc7...f5f
Anonym bruker Skrevet 26. november 2021 #12 Skrevet 26. november 2021 Barna mine er store nå, men det var en del som kom for sent hele tiden de første årene på barneskolen i deres klasser også. For alle sammen løste det seg etter hvert. Det gikk ikke dårlig med dem på skolen og de lærte å komme i tide før de begynte på ungdomsskolen. Jeg tipper det stort sett bare var familier som ikke var vant med å måtte haa alle klare til rett tid. Det går seg til. Anonymkode: 5a977...3e0
Anonym bruker Skrevet 26. november 2021 #13 Skrevet 26. november 2021 Det har vært flere runder i klassene til mine barn om slikt og det er ett problem. Vi fikk ny rektor og han var helt oppgitt over hvor mange som kom for sent og at andre tiltak ikke hjalp. Så da valgte han å komme på alles foreldremøte og informere om at 8.30 blir dørene inn til trinnområdene låst. (Fancy ny skole så bare å stille inn da dataen) de elevene som da kom senere måtte møte i aulaen og ta første time der sammen, for nå var han lei av at så mange klasser ikke fikk en skikkelig første time. Jeg var klassekontakt det året så jeg fikk litt mer info om dette og fikk vite om de som hadde særavtaler med skolen og det var ikke de som skapte problemet eller var så mange. Den første dagen var deg over 50 elever som måtte møte opp i aulaen, det er rimelig mange og både foreldre og elever hadde fått vite om dette i god tid. Uka etter sluttet de med et for da var problemet løst. Da ble det bare de få som hadde forsovet seg som kom for sent, og det er ikke mange som faktisk forsover seg. Så jeg tror det er veldig mange som ikke tenker på at det er så farlig å komme litt for sent. Det er jo ikke farlig, men det ødelegger veldig mye for veldig mange. Hadde de turdag feks dukket halve klassen opp til avreise, de fleste ganger så gikk de men når deg var buss de skulle ta så blir det problemer. Hvor skal skolen gjøre av de elevene som ikke rakk å bli med? Skal de avlyse turen for de vet resten kommer senere? Ungdomskolen hadde også noe lignende engang. Det virket som elevene var innstilt på barneskoletid og ikke når ungdomskolen startet. Ungdomskolen startet 20min før barneskolen slik at de skulle slippe å møte hverandre på veien, mange på barneskolen syns det var skummelt med de store barna. Så da ble inngangsdøra låst når skoleklokka ringte. De som ikke kom i tide måtte vente ute til neste time startet. Tok vel to dager før ungene skjønte når skolen startet, det var flaut å stå ute. Jeg var samboer med en mann som ikke brydde seg omungene kom for sent. Var det noe gøy på tv måtte han se det ferdig før han kjørte ungene sine på skolen. Og det tok faktisk lengre tid å kjøre til skolen enn å gå til skolen fra oss, så ungene klarte fint å gå men han mente han skulle kjøre de. Nå kan jeg si jeg er glad han ikke er far til mine barn, mine unger rakk nesten skolen de få gangene vi forsov oss også. Om de løp snarveien når vi hørte skoleklokka ringte så kom de inn døra samtidig som de andre. Anonymkode: 76112...2b7
Anonym bruker Skrevet 26. november 2021 #14 Skrevet 26. november 2021 Det er ofte litt slikt i starten på 1. klasse, hovedsaklig for de som ikke har eldre søsken på skolen. Overgangen mellom skole og bhg er stor, spessielt for barna, men og foreldrene som i mange tilfeller må endre på rutinene. Vi tar alltid opp problemstillingen på første foreldremøte i september. Da har det gått så lang tid, at de fleste burde ha ny rutine innarbeidet. De som pleier komme forsent etter det møte, er enten de som har avtale (som over her med angst) eller uorganiserte tidsoptimister. Det blir tatt opp på foreldresamtaler i november med de som ikke har avtaler, og i de fleste tilfeller pleier det å ordne seg etter det. Men så har en alltid de som ikke klarer å endre seg. De barna er ofte sene resten av skoleløpet også. Det er irriterende, men det er ikke så mye en kan gjøre med det. Heldigvis er de fleste tidsnok. Anonymkode: 3871b...012
Anonym bruker Skrevet 26. november 2021 #15 Skrevet 26. november 2021 Anonym bruker skrev (44 minutter siden): Det er ofte litt slikt i starten på 1. klasse, hovedsaklig for de som ikke har eldre søsken på skolen. Overgangen mellom skole og bhg er stor, spessielt for barna, men og foreldrene som i mange tilfeller må endre på rutinene. Vi tar alltid opp problemstillingen på første foreldremøte i september. Da har det gått så lang tid, at de fleste burde ha ny rutine innarbeidet. De som pleier komme forsent etter det møte, er enten de som har avtale (som over her med angst) eller uorganiserte tidsoptimister. Det blir tatt opp på foreldresamtaler i november med de som ikke har avtaler, og i de fleste tilfeller pleier det å ordne seg etter det. Men så har en alltid de som ikke klarer å endre seg. De barna er ofte sene resten av skoleløpet også. Det er irriterende, men det er ikke så mye en kan gjøre med det. Heldigvis er de fleste tidsnok. Anonymkode: 3871b...012 Joda, når de begynner i vgs, spesielt de som går yrkesfag, så endrer de seg fort når de får anmerkninger for hver eneste forsentkomming og dertil nedsatt ordenskarakter. Det vil de IKKE ha, for da får de ikke jobb, så de fleste skjerper seg veldig etter fleste termin i vg1 😅 Anonymkode: 6b080...df0
Anonym bruker Skrevet 26. november 2021 #16 Skrevet 26. november 2021 Anonym bruker skrev (18 timer siden): Jeg er hjemme i mammaperm, men har ett barn som startet i 1.klasse i høst. Jeg følger barnet mitt hver dag, og blir ofte stående å prate med andre foreldre etter levering. En ting som forundrer meg er hvor mange barn som kommer for sent. Nå snakker jeg ikke om barn som går alene å møter en snakkende blomst i veikanten. Jeg snakker om barn som følges til skolen av foreldre. Skolen starter 08.15. Da står alle elevene i rekke , læreren hilser og teller elevene før de går inn ca 08.20. To foreldre kommer daglig ca 08.20 i det barna går inn. Flere andre møter jeg 08.30. Naboen kommer nesten daglig 08.20, men jeg kan fint møte de 10 min etter skolestart. Dette er mitt første barn på skole. Er dette vanlig? Er ikke dette irriterende for lærer? Anonymkode: 4053a...b95 Hei. Du virker uvitende, så jeg opplyser deg. Barnet mitt feks får lov til å komme litt senere, hver dag. Hun har noen diagnoser, redd for mange folk i skolegården og i garderoben. I hver klasse er det ca 2 - 3 som sliter, så hvis du ser 5 unger, så kan noen av dem ha en egen avtale. Litt skummelt å dømme folk uten å vite grunnen. Jeg tenker at lærer sier ifra hvis det blir for plagsomt. Skjønner ikke hvorfor du bryr deg om dette. Anonymkode: 4144e...571
Anonym bruker Skrevet 26. november 2021 #17 Skrevet 26. november 2021 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Det holder ikke. Du ødelegger starten på dagen for alle andre hver dag. Anonymkode: f7abb...3ad Ro deg ned. Da får du ruste ungen din til å tåle at andre er anderledes. Men virker ikke som om du er spesielt veloppdratt. Man tar hensyn til de som trenger å komme for sent. Sånn. Lær det videre til dine barn. Anonymkode: 4144e...571
Anonym bruker Skrevet 26. november 2021 #18 Skrevet 26. november 2021 Barnet vårt sliter med angst og fobi. Lærer har sagt at hun kan komme når som helst på dagen, bare hun kommer på skolen. 😊 Samme sier rektor, ppt og bupp. Tilrettelegging kaller man det. Hva andre mammaer tenker om det, bryr meg ikke. Det er det siste jeg bryr meg om. Anonymkode: 4144e...571
Anonym bruker Skrevet 26. november 2021 #19 Skrevet 26. november 2021 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Det holder ikke. Du ødelegger starten på dagen for alle andre hver dag. Anonymkode: f7abb...3ad Den derre sure holdninga di, har nok ødelagt for flere. 😂 Anonymkode: 4144e...571
Anonym bruker Skrevet 26. november 2021 #20 Skrevet 26. november 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Barnet vårt sliter med angst og fobi. Lærer har sagt at hun kan komme når som helst på dagen, bare hun kommer på skolen. 😊 Samme sier rektor, ppt og bupp. Tilrettelegging kaller man det. Hva andre mammaer tenker om det, bryr meg ikke. Det er det siste jeg bryr meg om. Anonymkode: 4144e...571 Og du tenker at barn som kommer 5–15 minutter for sent hver dag er barn med angstproblematikk og egne avtaler med skolen? Det er de 5-15 minuttene på morgenen som avgjør liksom? Merkelig at man ikke kan ta opp noe som helst uten at foreldre til barn med ulike diagnoser skal rope opp. Anonymkode: cb586...6f2
Anonym bruker Skrevet 26. november 2021 #21 Skrevet 26. november 2021 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Og du tenker at barn som kommer 5–15 minutter for sent hver dag er barn med angstproblematikk og egne avtaler med skolen? Det er de 5-15 minuttene på morgenen som avgjør liksom? Merkelig at man ikke kan ta opp noe som helst uten at foreldre til barn med ulike diagnoser skal rope opp. Anonymkode: cb586...6f2 Men det er jo nettopp det - at man ikke aner hva som ligger bak forsentkomminga! Klart man kan velge å hyle med og uffe seg over alle de sløve ungene og foreldrene (og jada, det er garantert en del av dem også blant de som kommer for sent), men poenget er jo at man ikke vet. Jeg er en av disse «foreldrene til barn med ulike diagnoser» - og hadde gitt både høyrearmen min og en fot for at datteren min hadde fungert «normalt» i skolehverdagen, for det går utover hele familien, arbeidet og psyken min slik situasjonen er rundt henne. Jeg har hatt ett velfungerende barn som jeg kunne sende omtrent hvor som helst uten problemer og som var livredd for å komme for sent til noe som helst, og ett som har vært plaget med angst siden hun ble født. Jeg har derfor opplevd begge deler, og var nok litt i «din gate” før jeg fikk oppleve problematikken selv. Så pris deg heller lykkelig for at du kan levere uten problemer, eller kanskje enda bedre: sende barnet ditt avgårde til skolen alene om morgenen - vel vitende at det klarer seg fint og du kan dra på jobb uten verken kvaler eller en ytterjakke våt av barnetårer. Verden er sjelden sort-hvit. Anonymkode: 34e4a...04e
Anonym bruker Skrevet 27. november 2021 #22 Skrevet 27. november 2021 Mine går til skolen. Den ene er treig som en snegle og den andre er som en skvetten gnu på savannen… så de må gå sammen så det blir litt lett trav på vei til skolen😅fin blanding. Ser at mange 1 klassinger tusler og surrer på vei til skolen også er det noen pådrivere (eldre søsken) 😅🤣 ofte hjelper det at læreren «strammer» dem opp litt. At de må stå til ansvar for at de kommer for sent… Det blir flaut. Lite foreldre som leverer for sent her:) Anonymkode: fb8b1...566
Anonym bruker Skrevet 27. november 2021 #23 Skrevet 27. november 2021 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Men det er jo nettopp det - at man ikke aner hva som ligger bak forsentkomminga! Klart man kan velge å hyle med og uffe seg over alle de sløve ungene og foreldrene (og jada, det er garantert en del av dem også blant de som kommer for sent), men poenget er jo at man ikke vet. Jeg er en av disse «foreldrene til barn med ulike diagnoser» - og hadde gitt både høyrearmen min og en fot for at datteren min hadde fungert «normalt» i skolehverdagen, for det går utover hele familien, arbeidet og psyken min slik situasjonen er rundt henne. Jeg har hatt ett velfungerende barn som jeg kunne sende omtrent hvor som helst uten problemer og som var livredd for å komme for sent til noe som helst, og ett som har vært plaget med angst siden hun ble født. Jeg har derfor opplevd begge deler, og var nok litt i «din gate” før jeg fikk oppleve problematikken selv. Så pris deg heller lykkelig for at du kan levere uten problemer, eller kanskje enda bedre: sende barnet ditt avgårde til skolen alene om morgenen - vel vitende at det klarer seg fint og du kan dra på jobb uten verken kvaler eller en ytterjakke våt av barnetårer. Verden er sjelden sort-hvit. Anonymkode: 34e4a...04e Og igjen dreier noen diskusjonen til å handle om barn med angstproblemtikk… Alle, ALLE, skjønner at det finnes barn med ulike problemer, og alle har full forståelse for at foreldrene til disse barna har det tøft. Men det er ikke disse det handler om hver eneste gang man snakker om en bestemt oppførsel. Hi snakker om foreldre/barn som konsekvent kommer 5-15 min for sent. Alle skjønner at ikke alle barn som kommer for sent har diagnoser. Du må bare akseptere at hi, og andre, stiller seg undrende til dette fenomenet. Du er jo direkte nedlatende når du antar at folk ikke skjønner at enkelte barn komme for sent av gode grunner. Det er altså ikke barn med angst og skolevegring vi diskuterer her, selv om enkelte insisterer på å trekke inn denne gruppen i enhver diskusjon som egentlig handler om noe annet. Anonymkode: cb586...6f2
Anonym bruker Skrevet 27. november 2021 #24 Skrevet 27. november 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Og igjen dreier noen diskusjonen til å handle om barn med angstproblemtikk… Alle, ALLE, skjønner at det finnes barn med ulike problemer, og alle har full forståelse for at foreldrene til disse barna har det tøft. Men det er ikke disse det handler om hver eneste gang man snakker om en bestemt oppførsel. Hi snakker om foreldre/barn som konsekvent kommer 5-15 min for sent. Alle skjønner at ikke alle barn som kommer for sent har diagnoser. Du må bare akseptere at hi, og andre, stiller seg undrende til dette fenomenet. Du er jo direkte nedlatende når du antar at folk ikke skjønner at enkelte barn komme for sent av gode grunner. Det er altså ikke barn med angst og skolevegring vi diskuterer her, selv om enkelte insisterer på å trekke inn denne gruppen i enhver diskusjon som egentlig handler om noe annet. Anonymkode: cb586...6f2 I alle dager, da. «Direkte nedlatende», faktisk. Jeg vet nesten ikke helt hva jeg skal si, men jeg prøver igjen: Dersom foreldre og barn kronisk kommer for sent pga. dårlig planlegging eller generell latskap, så skjønner ALLE at dette selvsagt ikke er greit. Da må man skjerpe seg og lære seg å planlegge bedre - ferdig snakka. Det er vel lite å diskutere? MEN: når HI, eller du for den saks skyld, står der og irriterer dere grønne over barn og foreldre som alltid kommer for sent, VET dere da at dette skyldes kun latskap og dårlig planlegging, og at barnet er fri for diagnoser? I så fall skal ikke jeg stoppe dere i å irritere dere videre. Men dersom dere ikke vet, så stopp. Det kan skjule seg mange tårer og frustrasjoner hos både foreldre og barn knyttet til denne sene leveringa, selv om vi kanskje smiler og rister litt brydd på hodet til deg på vår vei inn i klasserommet. For vår del har vi ofte sittet i bilen i et kvarter før hun klarer å gå inn. Det er ikke latskap, men sykdom. Men det er det ingen som ser på henne, hun går ikke med skilt eller dokumentasjonspapirer på seg som bekrefter diagnosen ovenfor skuelystne foreldre. Hvis du ikke klarer å skjønne at det kan skjule seg mye bak fasaden til disse som kommer for sent, og du fremdeles vil stå der og sile ut de du tror bare er sent ute for å irritere læreren, så vær så god. Jeg og min datter har vår egen forbanna kamp hver eneste morgen uansett, men det vet ikke du som står utenfor i skolegården og ser på. Anonymkode: 34e4a...04e
Anonym bruker Skrevet 27. november 2021 #25 Skrevet 27. november 2021 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Men dersom dere ikke vet, så stopp. Det kan skjule seg mange tårer og frustrasjoner hos både foreldre og barn knyttet til denne sene leveringa Anonymkode: 34e4a...04e Poenger mitt er: vi VET dette!!!! Og det er ikke disse tilfellene vi snakker om! Det må kunne gå an å ta opp et fenomen uten at de spesielle tilfellene alltid må inn og dominere diskusjonen. Anonymkode: cb586...6f2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå