Gå til innhold

Har jeg noen rettigheter? Kjøpt gulv som ikke kommer, skylder på leveranseproblemstikk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Tidlig i august betalte vi for et gulv hos en spesialforretning. Dyrt, fint gulv til stue og kjøkken. Leveringen skulle ta seks uker. Vel, gulvet er enda ikke i Norge og forretningen skylder på at det er problemer hos hovedleverandøren og med levering av gulvet. De er lei seg men kan ikke gjøre noe. Skjønner dette. Men… Har jeg ingen rettigheter ihht å stille noen krav til forretningen vi har bestilt og betalt gulvet hos? Det er jo dem vi har bestilt en vare av og fått en estimert leveringstid som ikke er overholdt.

Ringvirkningene er store. Vi får nemlig ikke montert nytt kjøkken før gulvet er på plass. Kjøkkenet ligger i moduler i stua. Mao står vi uten stue og kjøkken og det er desember og snart jul. Skikkelig ugreit med tre barn i hus. Vi har måttet avlyse besøk pga tilstanden og livskvaliteten er på alle vis redusert med de kjipe kjøkkenfasilitetene vi har orget oss på loftet. 

Hva hadde dere gjort? Sendte en mail og skrev at jeg håper det kompenseres ved at de selv kommer og monterer gulvet så snart det er kommet. Har ikke fått svar. Min mann dro innom i dag og alt de sier er at de er veldig lei seg men at de ikke kan gjøre noe. 

Anonymkode: 86caa...439

Skrevet

Det eneste du kan kreve er vel å få heve kjøpet

Anonymkode: d6cef...97a

Skrevet

Hev kjøpet og kjøp en norskprodusert parkett som kan skaffes omgående. Boen for eksempel. 

Anonymkode: a9c82...675

Skrevet

De har jo rett - kommer ikke gulvet til Norge er det neppe noe de kan gjøre.

Vi bestilte selv hagemøbler på våren med estimert levering i begynnelsen av juni. Varene komm jo ikke pga leveringsproblemer fra Asia og Europa. Mangel på konteinere, mangel på fly, mangel på sjåfører, vansker med å krysse landegrenser osv. Da butikken ikke kunne levere, hevet vi kjøpet - noe som ikke bød på noen problemer. 

Det hjelper jo ikke dere å kreve noen form for rabatt. Gulvet kommer ikke noe fortere av den grunn.

Anonymkode: 7525c...756

Skrevet

Du har rett til å heve kjøpe. Noe du bør gjøre og heller finne et annet.

Anonymkode: ec549...f0b

Skrevet

Ironisk nok er en veldig stor årsak til problemene med leveranse fra utlandet nå all netthandelen til folk...

Når alle skal sitte på hver sine tuer og bestille, og gjerne sende litt tilbake også, så tar det langt mer plass enn om man frakter varer til Norge i større kvanta samlet, og deretter kjører dem ut til butikker.

I tillegg skaper dette dårligere tilbud i Norge og lokalt og flere arbeidsplasser går tapt.

Som om ikke det var nok er det en veldig dårlig ordning for miljøet!

Så det er en veldig god grunn til slutte med netthandel, både fra utlandet og fra store leverandører i Norge, og heller satse på lokale bedrifter.

Dessverre så sliter nå lokale bedrifter mye pga. dette, samt de problemene pandemien også har ført med seg.

Forstår godt frustrasjonen din, Hi, men dette var en ganske allment kjent risiko da dere valgte å bestille fra utlandet nå som vi og verden fremdeles står midt i pandemien. Dette er ikke lokal bedrifts feil, og de står rimelig maktesløse i dette.

Jeg ville fått dem til å sjekke hvor gulvet deres er nå, om det er produsert, om det er sendt i retning Norge, om det står fast noe sted. Da vil dere - hvis dere er heldige - i det minste få noe å forholde dere til.

I den tiden vi er i nå er jeg villig til å strekke meg langt som kunde for å hjelpe lokale bedrifter. Men da tenker jeg at man også kan be om litt mer svar, for noe svar må bedriften få fra sin leverandør også. Og om det er slik at produsent fremdeles ikke har hatt mulighet til å produsere gulvet, og dette kan drøye mye ut i tid, da ville jeg gått i dialog med butikken for å se om det finnes et annet gulv dere kan tenke dere istedenfor, og som også er mulig å få raskt. Da må det være noe som er på lager i Norge eller norsk produsent, tenker jeg.

Hvis ikke det antar jeg at dere kan forsøke å heve kjøpet, men det kan jo bli en kamp det også (om dere i det hele tatt får hevet det, pga. uforutsigbarheten som ligger utenfor selgers kontroll) som kan ta tid. I tillegg til at dere da kanskje uansett må vente på nytt gulv fra annen produsent.

Tilbake til butikken og be dem sjekke mer - er gulvet produsert? sendt fra produsent? står det fast et sted i verden? venter de på videre transport?

De fleste opplever en eller annen svikt i levering for tiden og det meste er uforutsigbart. Sjekk om det ev. er andre gulv dere også kan like, og som dere kan velge istedenfor, fra samme butikk, men annen leverandør.

Anonymkode: a5fb7...f75

Skrevet

Vi hadde liknende problem da vi bygget hus. Vi hadde da ikke tid til å vente lenger. Ble tilbudt et litt dyrere liknende gulv de hadde på laget i stedet for. 

Anonymkode: 18798...cb9

Skrevet

Hvorfor vil dere legge gulv under kjøkkeninnredningen da?

Det er jo bare å sette opp innredningen uten å sette på soklene, så når gulvet kommer legger dere det inntil bena på innredningen og setter på soklene.

Unødvendig utgift å betale for gulvplank under innredningen.

Anonymkode: 64cd9...1b8

Skrevet

Hev kjøpet! Men dere trenger ikke gulv under kjøkkeninnredningen.

Skrevet
HeiteH skrev (43 minutter siden):

Hev kjøpet! Men dere trenger ikke gulv under kjøkkeninnredningen.

Nå er ikke jeg HI, men da vi kjøpte kjøkken til en leilighet jeg bodde i før stod deler av kjøkkenet på bein. Er det et slikt kjøkken HI har kjøpt, trenger de gulv under kjøkkeninnredningen.   

Anonymkode: b4af2...d92

Skrevet
Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Nå er ikke jeg HI, men da vi kjøpte kjøkken til en leilighet jeg bodde i før stod deler av kjøkkenet på bein. Er det et slikt kjøkken HI har kjøpt, trenger de gulv under kjøkkeninnredningen.   

Jeg regner med de har et gulv som parketten skal legges på. Spon, gammelt gulv eller annet. Det er vanlig å montere kjøkkenet stående på ben på «undergulvet», og så legge parkett inntil bena før sokkellistene settes på. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Jeg regner med de har et gulv som parketten skal legges på. Spon, gammelt gulv eller annet. Det er vanlig å montere kjøkkenet stående på ben på «undergulvet», og så legge parkett inntil bena før sokkellistene settes på. 

Det jeg mente er kjøkken uten sokkellist. Der kjøkkenet stod på forseggjorte ben på gulvet. God mulig at HI ikke har et slikt kjøkken, men har man det må gulvet på plass først. 

Skrevet

Vi har en reklamasjonssak gående nå der vi må bytte gulvet, og tømrer som er leid inn har forklart oss at kjøkkenet faktisk ikke skal monteres oppå gulvet. Hvis det kommer en skade på gulvet, kan de i prinsippet nekte å gi reklamasjon da fordi det også står kjøkken montert oppå det. Bena på underskapene skal stå rett på underlaget.

Anonymkode: 0dea8...ebe

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Vi har en reklamasjonssak gående nå der vi må bytte gulvet, og tømrer som er leid inn har forklart oss at kjøkkenet faktisk ikke skal monteres oppå gulvet. Hvis det kommer en skade på gulvet, kan de i prinsippet nekte å gi reklamasjon da fordi det også står kjøkken montert oppå det. Bena på underskapene skal stå rett på underlaget.

Poenget mitt er at dere derfor kan montere kjøkkenet nå, og så heller legge gulvet inntil beina senere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...