Gå til innhold

Hvem skal betale for skaden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

4 barn involvert, en har fått ødelagt briller. Hvem skal erstatte brillene? (Det kam gjerne være flere, men vil høre om dere mener det samme som foreldrene her)

1. barnet som fikk brillene ødelagt? 
Dette barnet har fått sagt stygge ting om seg da de andre fulgte etter det. Barnet stanset og sa noen stygge ting tilbake og gikk videre

2. barnet som slo? 
dette barnet ble provosert av det barn 1 sa. Gikk dermed fysisk til angrep sammen med barn 3. dette barnet slo brillene av barnet

3. barnet som holdt og dyttet? 
dette barnet holdt bar 1 slik at barn 2 kunne slå. Etter at brillene ble slått av barn 1, dyttet dette barnet barn 1 slik at det falt på brillene og de ble ødelagt

4. det passive barnet? 
dette barnet deltok på å hisse situasjonen i starten. Da 2 og 3 gikk til angrep stod dette barnet og oppmuntret dem. Sa «slå i nesen» og «slå så hardt du kan» og lignende. 

Saken som 9a er ordnet med skolen. Det er kun erstatningen for brillene som ikke er avklart. Barna er venner og har ingen problemer med hverandre lenger. 

Er det 1, 2, 3 eller 4 eller flere sammen som skal erstatte i følge dere?

Anonymkode: 79c3a...c1a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg eliminerer bort barn 4 med en gang. Selv om barn 4 ba de andre om å slå osv så trenger ikke barn 2 og 3 etterfølge den beskjeden. Barn 2 og 3 gikk til angrep sammen på barn 1. Jeg synes begge de er delt ansvarlige. Mest barn 2 som slo de av. Det som gjør det hele veldig komplisert er selvsagt at det var brillenes eier barn 1 som datt på sine egne briller. Men han hadde jo ikke gjort det om ikke barn 2 og 3 angrep som de gjorde. Selv om barn 1 provoserte med ord helt fra starten, gir ikke det andre rett til fysisk angrep. 

Jeg synes barn 2 kan erstatte 60% og barn 3 40%.

Anonymkode: 390c2...3d1

Skrevet

Fra hofta vil jeg si barn 2-4, siden vold ikke er greit uansett hva som ble sagt barn 1, spesielt ikke da det ble sagt som tilsvar til de andre.

Det bør imidlertid undersøkes hvem som har ansvaret rent juridisk. Greit å ha det på det rene. Kanskje reiseforsikring gjelder? Siden barna er venner nå, kan det være et poeng å ordne det på mest mulig praktisk måte, ikke fokusere på det moralske ansvaret, om du vil.

Anonymkode: d2506...0d7

Skrevet

Min tanke er at barn 2, 3 og 4 alle er skyldige. De startet det hele med stygge kommentarer, da må de akseptere å få svar av barn 1. Men 2, 3 og 4 regner jeg som omtrent like skyldige, ev. at 4 er medskyldig, men kanskje litt mindre enn 2 og 3.

Ergo er det også disse som må dekke kostnadene med nye briller.

Om dette skjedde til eller fra skolen mener jeg barna er dekket av forsikring, så kanskje skolens forsikring kan dekke det, om foreldrene til 2, 3 og 4 nekter.

Anonymkode: dacd9...bb3

Skrevet

Forsikkringsselskapet eller foreldrene til barn 1. Det høres ut som drtte er ganske små barn og ingen har knust brillene med vilje. Med barn tror jeg dette må regnes som hendelig uhell.

Anonymkode: 2f09d...18f

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Forsikkringsselskapet eller foreldrene til barn 1. Det høres ut som drtte er ganske små barn og ingen har knust brillene med vilje. Med barn tror jeg dette må regnes som hendelig uhell.

Skrevet

Jeg hadde aldri kranglet på betaling om 2-4 var mitt barn. Jeg hadde dekket 1/3, og om noen av de andre foreldrene hadde nektet hadde jeg tenkt mitt og betalt deres del også.  

Er det egentlig noe å lure på?? Jeg bryr meg ikke om det juridiske. Det er helt uvesentlig. 

Anonymkode: ec4f7...78a

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Denne er jeg enig med. Slikt skjer.

Anonymkode: 76be9...816

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

De er 13 år

Skrevet

Haff. Var det slike tendenser da de var 6 år og? Eller kom dette plutselig?

Anonymkode: 975db...77d

Skrevet

Hadde mitt barn vært 1 av de 4 så hadde jeg vært med å spleiset. Uavhengig av deltakelses grad. 

Anonymkode: 437f0...c70

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Haff. Var det slike tendenser da de var 6 år og? Eller kom dette plutselig?

Anonymkode: 975db...77d

En engangshendelse

Skrevet

Dette tar foreldrene til barnet som får brillene ødelagt med forsikringsselskapet. Tror neppe du kan kreve erstatning av noen av foreldrene. Med mindre de selv ønsker å dekke noe av egenandelen. 

Anonymkode: 6d556...dbd

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

De er 13 år

Enda større grunn til at også barn 4, som hisset til å slå mot nese (og briller), også er delaktig i det som skjer.

De vet alle tre at dette var veldig feil, da får de også ta konsekvensene av det. Hadde jeg hatt en 13-åring som var med på dette, ville jeg betalt hans del, og så måtte han selv på et eller annet vis jobbet for å dekke inn samme sum og betalt meg. Det skal få konsekvenser å oppmuntre til eller delta i voldsbruk!

Anonymkode: dacd9...bb3

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Dette tar foreldrene til barnet som får brillene ødelagt med forsikringsselskapet. Tror neppe du kan kreve erstatning av noen av foreldrene. Med mindre de selv ønsker å dekke noe av egenandelen. 

Forsikring er ikke et alternativ 

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Forsikring er ikke et alternativ 

Da får foreldrene til barnet som fikk brillene ødelagt betale for det selv.  

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Da får foreldrene til barnet som fikk brillene ødelagt betale for det selv.  

Enig.

Anonymkode: b3006...294

Skrevet

Jeg synes det kommer litt an på barn 1. Om barn 1 er bøllete til vanlig og liker å tirre andre vil jeg si at barn 1 også er skyld i dette. Er barn 1 et forsiktig barn som nesten aldri sier igjen, men denne gangen gjorde det og dette provoserte de andre, vil jeg si at 2-4 skal dekke det. Er det mer i midten kommer det an på gruppedynamikken og omgangsformen guttene i mellom.  Jeg synes forøvrig dette er problematisk adferd av 13 åringer så greit at skolen tar det videre. Hadde mitt barn vært en av 2-4 hadde jeg vært med på å dekke brillene og følt at det var den minste utfordringen vi hadde hatt. Hadde jeg vært mor til barn 1 og jeg visste at barnet mitt hadde en utfordring med å provosere andre hadde jeg latt det gå og betalt for brillene selv (men selvsagt latt de andre bidra om de tilbydde det selv). 

Vi kjenner en gutt som hele tiden ypper til bråk. Han slenger stygge kommentarer, knuffer i andre, setter dem på fot, slår nykjøpt mat ut av hendene deres, kaster baller i ansiktet på andre, osv. For å hevde seg går han gjerne etter større gutter. Det er ikke alle han provosere som han kjenner og han vet dermed ikke grensene dere. Noen ganger smeller det og han får seg et slag eller får bank (han er stor og sterk så han deler ut slag selv også). Foreldrene blir sinte på alle som går til angrep på sønnen deres og vil ha ting dekket om de går i stykker. Vi som ikke er involvert (har yngre barn) ser at om foreldrene ikke får kontroll på guttens adferd vil han komme ut for alvorlige problemer som ung voksen.  

Anonymkode: 31e78...a60

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg synes det kommer litt an på barn 1. Om barn 1 er bøllete til vanlig og liker å tirre andre vil jeg si at barn 1 også er skyld i dette. Er barn 1 et forsiktig barn som nesten aldri sier igjen, men denne gangen gjorde det og dette provoserte de andre, vil jeg si at 2-4 skal dekke det. Er det mer i midten kommer det an på gruppedynamikken og omgangsformen guttene i mellom.  Jeg synes forøvrig dette er problematisk adferd av 13 åringer så greit at skolen tar det videre. Hadde mitt barn vært en av 2-4 hadde jeg vært med på å dekke brillene og følt at det var den minste utfordringen vi hadde hatt. Hadde jeg vært mor til barn 1 og jeg visste at barnet mitt hadde en utfordring med å provosere andre hadde jeg latt det gå og betalt for brillene selv (men selvsagt latt de andre bidra om de tilbydde det selv). 

Vi kjenner en gutt som hele tiden ypper til bråk. Han slenger stygge kommentarer, knuffer i andre, setter dem på fot, slår nykjøpt mat ut av hendene deres, kaster baller i ansiktet på andre, osv. For å hevde seg går han gjerne etter større gutter. Det er ikke alle han provosere som han kjenner og han vet dermed ikke grensene dere. Noen ganger smeller det og han får seg et slag eller får bank (han er stor og sterk så han deler ut slag selv også). Foreldrene blir sinte på alle som går til angrep på sønnen deres og vil ha ting dekket om de går i stykker. Vi som ikke er involvert (har yngre barn) ser at om foreldrene ikke får kontroll på guttens adferd vil han komme ut for alvorlige problemer som ung voksen.  

Anonymkode: 31e78...a60

Barn 1 har aldri vært involvert i noe i nærheten av dette før

Skrevet

Barn 2 og 3. Kanskje barn 4. Hadde jeg visst at mitt barn var nr 4 hadde jeg også betalt. Stakkars barn 1 ❤️

Anonymkode: 3b522...681

Skrevet

Det blir vel foreldrene til barn 1 som må betale.

Anonymkode: 285db...650

Skrevet

Er det i skoletiden dekker skolen dette, det gjorde de når jeg gikk på ungdomskolen og når mine barn gikk på barneskolen. Hos meg så var det bare ett uhell, husker ikke helt hva som skjedde men var vel noe så dumt at en dør ble åpnet når jeg gikk forbi eller noe. En lærer sa bare jeg skulle gå til rektor og fylle ut ett papir. Så jeg syns det er rart deg ikke er noe skolen ordner opp der. 

Anonymkode: 6280f...c55

Skrevet

Her dekker ikke forsikringen skader på briller i skoletiden.

Anonymkode: 285db...650

Skrevet

foreldrene til barn 1 må betale dette selv, han skulle heller sagt fra at de sa stygge ting enn og ta igjen

Anonymkode: 53f2d...3df

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...