Gå til innhold

Hvor mye av julen din er hjemmelagd?

Anbefalte innlegg

Skrevet
sug lut skrev (1 minutt siden):

Krumkaker er kjempekoselig og mye enklere enn man skulle tro. Har du jern og pinne? Tenk gjennom om kanskje du vil ha noen kremmerhus og noen som er formet over et glass i stedet - de blir enklere å fylle.

Ja , har både oppskrift og jernet etter mormor, så det blir spennende med noe nytt å by gjestene i jula. Har forresten pinnen også og tenkte å lage slike skåler og fylle de med multekrem ❤️

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Superdolly skrev (3 timer siden):

Jeg lager hele julemiddagen fra bunnen av

Lager du pølser? I så fall er jeg kjempeimponert. Jeg skal lage pølser når jeg blir pensjonist. (Men det kan jo hende du er en sånn avviker som spiser torsk :D !)

Skrevet

Vi baker ca tre-fire slag: sjakkruter, pepperkaker, sjokoladekarameller, drömmar.

Av julemat har vi kun pinnekjøtt med tilbehør, og da lager jeg tilbehøret selv. Pleier også å ha lutefisk på svenske måten, men luter ikke fisken selv lissom. Har mye annen god mat i julen og lager stort sett alt fra bunnen. 

Kjøper alle gaver og pakker inn i brunpapir med rød hyssing. 

Skrevet

Jeg baker kakene vi skal ha, som regel 6-7 slag. Krumkaker, havreflarn, julebrownies, berlinerkranser, syltetøykaker, peppernøtter (ingen gidder å lage pepperkaker lenger) og håkonskaker. Lager ikke noe julegodteri, men det går det ikke så mye av heller, så de årene jeg har lagd noe så ender det på jobben på nyåret en gang.  Av pålegg lager jeg sylteflesk og tomatsild. Til julemiddagen lager jeg alt unntatt pølser, de kjøper jeg, og surkål, for det lager svigermor. Jeg lager også karamellpudding, riskrem og multekrem. Julegaver er litt hjemmelaget og litt kjøpt. Lager hverken gavepapir, julekort gavelapper. 

Skrevet

Æsj blir kvalm av å lese om all maten alle lager. Ingen trenger 10 slag tørre, ekle småkaker som ikke blir spist!

Anonymkode: 8ff9b...48e

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Æsj blir kvalm av å lese om all maten alle lager. Ingen trenger 10 slag tørre, ekle småkaker som ikke blir spist!

Anonymkode: 8ff9b...48e

Dine spiseproblemer er ikke interessante for noen.

Anonymkode: ec2c4...fff

Skrevet

Julekakene baker vi selv, spiser de er en helt annen sak. Både meg og ungene syns det er gøyest å bake, så det meste vi baker blir faktisk gitt bort. Naboen syns det er perfekt for de to slagene hun liker å lage baker ikke vi, og de spiser mye kaker. Mamma baker også noen slag jeg får litt av og hun får av meg, ett slag baker vi sammen. 

Gaver er både kjøpegaver og hjemmelagede. Varierende hvor mye av hver. I år har begge ungene planer om å lage gaver, den så jeg ikke komme så jeg er litt satt ut. Så det blir nok noe jeg må hjelpe til med og stor fare for at jeg lager noe selv også. Har ikke laget så mye selv i år. 

Jeg har laget likør før, men drikker det sjeldent og de som evt kan fått er de samme som mamma lager det til så da gidder jeg ikke. Har likør i skapet nå, fikk vist noen flasker av mamma for litt siden. Jeg har sikkert plukka noe av bæra de er laga av. Jeg plukker og slenger i fryseren på hytta, mamma bruker de til ulike ting. 

Julemat er jeg ikke glad i,så lite jeg lager av slikt. Jeg gidder ikke lage sylte eller annet slikt pålegg når det bare er min ene datter som muligens spiser ett måltitd med dette hvert år, da får hun kjøpe sylte. Det samme med surkål. 

Jeg er ikke opptatt av at alt må være hjemmelaget, det vi vil og har lyst til å lage lager vi og har vi ikke lyst så kjøper vi omvi må ha det. Det eneste som vi må er det ene kakeslaget jeg lager sammen med mamma, det må bakes hvert år for at det skal bli jul. Jeg og mamma mener vi ikke må bake deg samme for st det skal bli jul, men ungene mener det. Så nå lurer de på når vi skal bake siden vi pleier å gjøre det siste helga i november. Jeg jobber i butikk så jeg syns det er greit å få unna dette før det blir kaos på jobb og jeg blir sliten. Gidder ikke vaske huset før jeg har bakt dette, siden det betyr mye rot og vask på kjøkkenet. Så i startet av praktiske årsaker, nå er det vist en tradisjon vi må gjøre mener ungene og det er igrunn hyggelig. 

Anonymkode: 0082b...84a

Skrevet

Lager julematen fra bunn, men kjøper pølsene. Glimter jeg til, kan jeg steke medisterkaker fra 4 kg pakning med farse. Alt som med hell kan kjøpes, blir kjøpt. Disse tørrkakeboksene med 7 slag i er geniale og mulig jeg finner Sarah Bernard i en frysedisk. Lager gjerne tebrød av sentimentale grunner. Er jeg heldig, får jeg smultringer av moren min. Blir hjemmelaget fransk julekubbe i år. Julens pålegg blir også kjøpt, men tar aldri helt av. Det skal holde noen dager, men ikke til februar :) 

Skrevet
sug lut skrev (11 timer siden):

Lager du pølser? I så fall er jeg kjempeimponert. Jeg skal lage pølser når jeg blir pensjonist. (Men det kan jo hende du er en sånn avviker som spiser torsk :D !)

Nei, jeg er enda større avviker. Vi spiser kalkun. 😄 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...