Anonym bruker Skrevet 25. november 2021 #1 Skrevet 25. november 2021 Flytende rente 0.71 eller fastrente på 2.05 (10 år). Frister med lav flytende rente, men redd for økning og å overstige 2% innen få år. Men når jeg ser hva renta utgjør i hele låneperioden er det skremmende mye penger! Flere hundre tusen å spare på flytende dersom den ikke stiger hinsides da. Pluss muligheten til å betale ned ekstra når jeg vil forsvinner eller kompliseres med fastrente. Hjelpe meg å velge. Spiller nok også en rolle at jeg har lav inntekt og dette er snakk om husbanklån. Må også velge om jeg skal ha lånet på 20, 25 eller 30 år. Men har allerede bestemt meg for 25 år. Anonymkode: 54d1e...670
Anonym bruker Skrevet 25. november 2021 #2 Skrevet 25. november 2021 Fastrente er hvis du vil ha forutsigbarhet. Økonomisk lønner det seg med flytende rente. Banken har lagt inn gode marginer for å sikre seg selv mot tap. Fastrente er altså et veddemål mellom deg og banken. Anonymkode: ec7e6...f1f
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 25. november 2021 #3 Skrevet 25. november 2021 Flytende er alltid mest lønnsomt. Men om du har dårlig råd så gir det en trygghet og forutsigbarhet.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2021 #4 Skrevet 25. november 2021 Flytende. Regn på hva du ville betalt med 2.05 så sparer du mellomlegget på en boligsparekonto. Når rebtabstiger bruker du pengene fra boligsparekontoen Anonymkode: e511f...3b3
Anonym bruker Skrevet 25. november 2021 #5 Skrevet 25. november 2021 Det skal mye til at det ikke lønner seg med flytende altså, på en 25 års periode vil totalen bli lavere med flytende enn fast. Det er gjerne sånn også at om renta øker så øker lønningene også... Skjønner at du ønsker forutsigbarheten ved fastrente når du har dårlig råd, men tipset over med å spare mellomlegget hver måned på en egen boligkonto er lurt, da har du en del penger å ta av om renten faktisk blir over 2,05 i løpet av de 10 neste årene. Anonymkode: 4fad2...272
Anonym bruker Skrevet 25. november 2021 #6 Skrevet 25. november 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Flytende. Regn på hva du ville betalt med 2.05 så sparer du mellomlegget på en boligsparekonto. Når rebtabstiger bruker du pengene fra boligsparekontoen Anonymkode: e511f...3b3 Har regnet, det er ca 1200 i mnd bare, men ca 400.000 totalt. Og med fast kan jeg jo ikke betale ned fortere. Det kan jeg jo med flytende, så muligheten for å spare enda mer i renter er jo tilstede. Det som skremmer meg er at de sier at Norges bank skal heve renta 4 ganger til, første nå i desember. Øker de ikke med 0.25% hver gang? Dvs med 4 økninger er vi oppe i min fastrente. Anonymkode: 54d1e...670
Anonym bruker Skrevet 25. november 2021 #7 Skrevet 25. november 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Det skal mye til at det ikke lønner seg med flytende altså, på en 25 års periode vil totalen bli lavere med flytende enn fast. Det er gjerne sånn også at om renta øker så øker lønningene også... Skjønner at du ønsker forutsigbarheten ved fastrente når du har dårlig råd, men tipset over med å spare mellomlegget hver måned på en egen boligkonto er lurt, da har du en del penger å ta av om renten faktisk blir over 2,05 i løpet av de 10 neste årene. Anonymkode: 4fad2...272 Jeg bare tenker at med min uflaks så er renta på 5 om 3 år 🙈 Anonymkode: 54d1e...670
Anonym bruker Skrevet 25. november 2021 #8 Skrevet 25. november 2021 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Jeg bare tenker at med min uflaks så er renta på 5 om 3 år 🙈 Anonymkode: 54d1e...670 Men hvis det skjer, noe som er lite sannsynlig altså, og du gjør som en over foreslo med å spare mellomlegget hver måned, så skal du da ha 43200,- på konto om tre år. Det burde hjelpe på. Anonymkode: 2d640...021
Anonym bruker Skrevet 25. november 2021 #9 Skrevet 25. november 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Men hvis det skjer, noe som er lite sannsynlig altså, og du gjør som en over foreslo med å spare mellomlegget hver måned, så skal du da ha 43200,- på konto om tre år. Det burde hjelpe på. Anonymkode: 2d640...021 Er det lite sannsynlig? Når de snakker om 4 renteøkninger nå, så kommer 4 til og 4 til... da er renta oppi 4%. Åååå, skulle så gjerne vært synsk... Men takk for at du beroliger meg, skjønner jo at jeg kanskje oversender dette. Men 1500 kr mer i mnd feks er mye. Anonymkode: 54d1e...670
Anonym bruker Skrevet 25. november 2021 #10 Skrevet 25. november 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Er det lite sannsynlig? Når de snakker om 4 renteøkninger nå, så kommer 4 til og 4 til... da er renta oppi 4%. Åååå, skulle så gjerne vært synsk... Men takk for at du beroliger meg, skjønner jo at jeg kanskje oversender dette. Men 1500 kr mer i mnd feks er mye. Anonymkode: 54d1e...670 Overtenker * Anonymkode: 54d1e...670
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå