Gå til innhold

Hvor ofte dusjer du?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Det lukter død fra kroppen hvis man ikke vasker bort døde hudceller, rester etter sex, mens, utflod, matos og så videre.

Anonymkode: 590ae...338

Jeg må si jeg lurer litt på hvordan du tror død lukter. Nei, det lukter ikke død av meg, ikke de gangene jeg dusjer én gang per uke heller. Tvert imot - jeg får stadig kommentarer om at jeg lukter veldig godt - og det helt uten parfyme! 

Anonymkode: 33501...58e

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg må si jeg lurer litt på hvordan du tror død lukter. Nei, det lukter ikke død av meg, ikke de gangene jeg dusjer én gang per uke heller. Tvert imot - jeg får stadig kommentarer om at jeg lukter veldig godt - og det helt uten parfyme! 

Jeg tror enkelte mener fravær av kjemisk parfymelukt = vond lukt.

Personlig synes jeg fersk svettelukt virkelig er å foretrekke fremfor den forferdelige sammenblandingen av parfymelukten fra såpe, kremer og gudene vet hva.

Anonymkode: 2de4f...ddf

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Dusjer hver kveld fordi jeg liker å legge meg ren. 

Jeg syns det høres ekkelt og uhygienisk ut å bare dusje to ganger i uken. Grøsser ved tanken på det sengetøyet som man ligger og gnur skitten i🤢

Anonymkode: b7d32...f54

Kor skiten rekk ein å bli på 3-4 dagar om ein ikkje har fjøs eller liknande arbeid? Kvar kjem "skitten" frå meinar du? 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (6 timer siden):

Jeg tror denne diskusjonen koker ned til at man har forskjellige syn på dette med å være ren. For min del handler det ikke om vond lukt eller ei. Jeg liker følelsen av å være ren. Liker å skifte til rene klær etter en dusj, liker følelsen av deilig dusjsåpe og liker det å føle meg fresh. For noen handler det om hvorvidt man lukter vondt eller ikke. I min verden er det utenkelig å feks skifte undertøy uten å dusje eller vaske seg. Andre vasker seg eller dusjer 2 ganger i uken. 

Kun opplevd en person med et luktproblem på jobb. DA kjente alle lukten . Utover det merker jeg heldigvis ikke andre folks renslighet eller mangel på sådan .

Du greier ikke å ha på en ren truse uten å dusje? Da har du OCD på vasking altså. Hvorfor skulle det være et problem å ha på en truse som er renere enn den du har hatt på, uten at du vasker deg først? Hang ups er det, uten noen logikk knyttet til det. Dusjer du to til tre ganger om dagen er du jo alltid ren, og hvis du greier føle deg noe annet enn ren på de få timene før neste dusj, har du enten et stort problem med lekkasje, svette eller fet hud. For du rekker ikke bli skitten. Likevel føler du deg ikke ren. Du burde søke hjelp, dette er jo ikke normalt. 

Anonymkode: 57501...ea4

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Er det så vanskelig å tenke seg? Jeg lener meg over badekaret eller vasken og gnir vann og såpe under armene og puppene, og tar vann i hendene og skyller til såpa er borte. Underlivet vasker jeg ved å sette et bein på borterste kant av badekaret og bruke hånddusjen. Jeg blir antagelig akkurat like ren med min kattevask som andre som snur seg i dusjen og tror de er rene som gull fordi de har fått vann på seg. For meg er ikke dusjing et tominuttersprosjekt. (Tror ikke man blir så skrekkelig ren av å dusje i to minutter heller). Jeg dusjer to ganger i uka, de dagene jeg trener, og skrubber da hele kroppen med skrubb og såpe, tørker meg og smører meg. Jeg må smøre meg etter dusj med fet krem ellers klør jeg meg til blods, og må derfor svinse rundt i badekåpe til det har trukket inn. To minutter i dusjen gir samme behovet for smøring som lang dusj. Jeg hverken lukter eller er ureinslig fordi jeg ikke skyller armer, ben, rygg og mage med vann hver dag. Jeg undrer meg egentlig på hvor grisete dere er som har kroppen full av matos, krydder, sæd, svette, skitt og mensblod at dere må dusje hver dag. Si meg, vasker dere dere ikke utenom i dusjen?

Anonymkode: 0811b...51e

Jeg vasker bare hender og ansikt utenom i dusjen, det er riktig. Jeg trodde ikke det var vanlig å ta kroppsvask gjennom dagen?

Den vaskingen du bedriver virker jo mer stressende enn en kjapp tur i dusjen, men om du har problemhud så skjønner jeg jo at det må til. 

Det å dusje hver dag handler for meg like mye om velvære, hater å legge meg udusjet, som behovet for å vaske meg. Jeg er ikke så skitten at ikke en kjapp tur med såpe og vann ordner saken. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Dette eventyret må man lenger ut på landet med. Når man ikke vasker underlivet skikkelig på en uke, blir det mye "ost" rundt kjønnsorganet som luker død og fordervelse. 

Anonymkode: 590ae...338

Oi, du burde gå til legen. Du har sopp. Skjønner at du mener vi andre er ekle når du er det selv. 

Anonymkode: 0f0b4...72b

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Oi, du burde gå til legen. Du har sopp. Skjønner at du mener vi andre er ekle når du er det selv. 

For det første så går man ikke til legen med sopp. Det behandler man selv med en tur på apoteket. For det andre er det et kjent begrep at uvaskede mannlige kjønnsorganer får såkalt kukost. Så oi, du dreit deg ut!

Skrevet
Syngensang skrev (7 timer siden):

Kor skiten rekk ein å bli på 3-4 dagar om ein ikkje har fjøs eller liknande arbeid? Kvar kjem "skitten" frå meinar du? 

Det er vel den bakteriefobien vi vokste opp med på slutten av forrige årtusen, før vi skjønte at bakterier også er nyttige. Alt skal være være klinisk sterilt og det er liksom rent for noen. 

Greia er jo at senga er full av artige vesen hvis man tar en titt under mikroskopet som ei påpeker her. Kroppen også 😅

Anonymkode: 6f729...d36

Skrevet

Dusjer annenhver dag. Av og til hver. 
Men alvorlig talt; vi må slutte å prøve å påføre andre skam for bagateller. Et par generasjoner tilbake var det helt normalt å dusje/bade en gang i uken, og de jobbet ofte hardere fysisk enn oss. Jeg vet ikke hvordan andres bestemødre luktet, men min (som var et arbeidsjern) luktet gjærbakst, ripssaft, bøker, varme og trygghet. Om noe bør vi være takknemlige for at folk sparer miljøet. Godt for huden og økonomien er det også. Slutt med smålig sosial kontroll av fremmede på nett. 

Anonymkode: 22195...b1d

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Men alvorlig talt; vi må slutte å prøve å påføre andre skam for bagateller. Et par generasjoner tilbake var det helt normalt å dusje/bade en gang i uken, og de jobbet ofte hardere fysisk enn oss. Jeg vet ikke hvordan andres bestemødre luktet, men min (som var et arbeidsjern) luktet gjærbakst, ripssaft, bøker, varme og trygghet. Om noe bør vi være takknemlige for at folk sparer miljøet. Godt for huden og økonomien er det også. Slutt med smålig sosial kontroll av fremmede på nett. 

Hyssssj! Hvis du lytter nøye så hører nok at det singler?

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Hyssssj! Hvis du lytter nøye så hører nok at det singler?

Hvor mener du jeg rakker ned på folk med andre dusjevaner enn meg?

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Da er vi to. Sikkert flere. 

Anonymkode: f5a6e...a11

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

For det første så går man ikke til legen med sopp. Det behandler man selv med en tur på apoteket. For det andre er det et kjent begrep at uvaskede mannlige kjønnsorganer får såkalt kukost. Så oi, du dreit deg ut!

Smegma kalles det, både kvinner og menn får det om man ikke vasker seg. Noen får mye, andre får mindre. Der har du fakta. 

Anonymkode: f5a6e...a11

Skrevet

Så enig med deg. 

Min bestemor luktet også gjærbakst, både som barn og da jeg ble voksen har jeg aldri opplevd at hun luktet skittent eller død, som noen skal ha det til at det lukter uten dusj hver dag. Med kun en provisorisk dusj i kjelleren fordelt på mange mennesker dusjet hun neppe hver dag. Hun var også ett arbeidsjern uten like, med store, grove hender og bustete hår 😍 

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Så enig med deg. 

Min bestemor luktet også gjærbakst, både som barn og da jeg ble voksen har jeg aldri opplevd at hun luktet skittent eller død, som noen skal ha det til at det lukter uten dusj hver dag. Med kun en provisorisk dusj i kjelleren fordelt på mange mennesker dusjet hun neppe hver dag. Hun var også ett arbeidsjern uten like, med store, grove hender og bustete hår 😍 

Mi bestemor snudde gensaren inn ut når den var flekkete når ho var heime, alltid nøye med reine og heile kle når ho skulle noko. Ho lukta ikkje vondt heller🥰

Anonymkode: bc2f0...98e

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Så enig med deg. 

Mine bestemødre også, og mormor hadde ikke dusj engang. Hun hadde badekar og tok et bad hver lørdag. Hun vasket seg selvsagt, og hun satt aldri i ro før hun havnet på sykehjem. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Mine bestemødre også, og mormor hadde ikke dusj engang. Hun hadde badekar og tok et bad hver lørdag. Hun vasket seg selvsagt, og hun satt aldri i ro før hun havnet på sykehjem. 

Sex hadde de nok også, for de fikk hhv. 6 og 7 barn, og det på en tid der det slett ikke var vanlig å ha dusj i huset. Denne artikkelen er ganske interessant. I 1973 var nesten en tredjedel av norske hjem uten bad. Dusja de daglig, tro? Stinka alle?  https://norskfolkemuseum.no/Hygiene

Skrevet

Dere som stadig får kommentarer på at dere lukter godt, hvem er det som sier slikt? Jeg dusjer hver dag, bruker lite parfymerte produkter og regner med at jeg lukter helt ok. Har sjelden eller aldri fått kommentarer på at jeg lukter verken det ene eller det andre.

Jeg har heller nesten aldri kommentert at noen lukter godt. Det er liksom ikke der jeg legger komplimentene mine. Men jeg er kanskje sjelden jeg da, som verken får eller gir kommentarer på at folk ikke lukter vondt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Sex hadde de nok også, for de fikk hhv. 6 og 7 barn, og det på en tid der det slett ikke var vanlig å ha dusj i huset. Denne artikkelen er ganske interessant. I 1973 var nesten en tredjedel av norske hjem uten bad. Dusja de daglig, tro? Stinka alle?  https://norskfolkemuseum.no/Hygiene

Det er greit å tenke at alle lever i sin tid og etter sin tids normalitet. I dag har alle tilgang på dusj og det er da mer vanlig å dusje hyppig . På bestemors tid var det andre normaler. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Dere som stadig får kommentarer på at dere lukter godt, hvem er det som sier slikt? Jeg dusjer hver dag, bruker lite parfymerte produkter og regner med at jeg lukter helt ok. Har sjelden eller aldri fått kommentarer på at jeg lukter verken det ene eller det andre.

Jeg har heller nesten aldri kommentert at noen lukter godt. Det er liksom ikke der jeg legger komplimentene mine. Men jeg er kanskje sjelden jeg da, som verken får eller gir kommentarer på at folk ikke lukter vondt. 

Jeg jobber med kun damer, stadig vi kommenterer hvis en bruker en håndkrem som lukter godt, eller som i mitt tilfelle hårolje. Kan være tilfeldig at jeg tok litt i den morgen eller rett og slett at jeg slo ut håret (har lagt hår, så ikke uvanlig at jeg har det i strikk om morgen og tar ut strikket når jeg setter meg foran pcen på jobben)

Kan også være noen skreller en appelsin eller har en kopp te som lukter godt også. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg jobber med kun damer, stadig vi kommenterer hvis en bruker en håndkrem som lukter godt, eller som i mitt tilfelle hårolje. Kan være tilfeldig at jeg tok litt i den morgen eller rett og slett at jeg slo ut håret (har lagt hår, så ikke uvanlig at jeg har det i strikk om morgen og tar ut strikket når jeg setter meg foran pcen på jobben)

Kan også være noen skreller en appelsin eller har en kopp te som lukter godt også. 

Langt. Ikke lagt hår 😂

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (1 time siden):

Det er greit å tenke at alle lever i sin tid og etter sin tids normalitet. I dag har alle tilgang på dusj og det er da mer vanlig å dusje hyppig . På bestemors tid var det andre normaler. 

Akkurat det tror jeg alle forstår. Grunnen til at det tas opp i denne tråden er vel fordi våre bestemødre er eksempler på at man ikke lukter vondt selv om man ikke dusjer daglig (slik en del påstår).

Bestemor døde for 25 år siden, mens jeg enda var barn, men jeg kan fremdeles huske den søte, trygge lukten av henne. Det er kanskje en ting vi har mistet i vår tid, å kjenne lukten til de vi er glad i. Mamma dusjer heller ikke daglig, og jeg husker at da jeg var liten så pleide jeg å holde i og lukte på armen hennes fordi den luktet så godt og så mamma ❤️

Anonymkode: 2de4f...ddf

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Nei jeg dreit meg ikke ut, for hva i helvete har kukost med at jeg dusjer 2 ganger i uka? Du som dreit deg ut.

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (På 25.11.2021 den 6.03):

Stort sett 2 ganger pr dag. Ungene det samme . De dusjer også noen ganger 3 ganger hver dag. ( gym, valgfag gym og trening på samme dag). 

Med dagens strømpriser blir det en dyr vane. 20 kr for en dusj, 2 ganger om dagen for 4 personer i familien. Det blir 4.800 kr pr mnd bare i strømutgifter til dusjing!

Dere har sikkert penger nok, men det er mye penger for noe vi ikke tenker på at skal koste noe! Jommen bra det ikke er like dyrt hver dag ogvhele dagen.

Anonymkode: 2fb41...e3b

Skrevet

Med dagens strømpriser blir det en dyr vane. 20 kr for en dusj, 2 ganger om dagen for 4 personer i familien. Det blir 4.800 kr pr mnd bare i strømutgifter til dusjing!

Dere har sikkert penger nok, men det er mye penger for noe vi ikke tenker på at skal koste noe! Jommen bra det ikke er like dyrt hver dag ogvhele dagen.

Anonymkode: 2fb41...e3b

Ikke alle dusjer er lange her. Ofte det blir en kjapp dusj på 2 min. Gutta dusjer også på skolen flere ganger i uken . Mannen dusjer etter trening på senteret ( trener i arbeidstiden). Det er i grunn kun jeg som rar lange dusjer når jeg vasker håret. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...