Gå til innhold

Hvor ofte dusjer du?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Jeg er en sånn som dusjer hver dag. Føler meg ufresh og trøtt om jeg ikke går i dusjen om morgenen. Dere som dusjer to ganger (virkelig??) I uka; Føler du deg ikke skitten og ekkel?

Anonymkode: 3a99f...57f

Nix. Kroppen min produserer kanskje ikke så mye dritt som andres kropper gjør? Er fullt mulig å vaske seg uten å stå i dusjen. Vask, sminke og en god kaffekopp så føler jeg meg ikke ufresh eller trøtt lenger. 

Jeg har full forståelse for tanken, men ikke tro at de som har god hygiene og bytter klær daglig er de samme som feks en mann på 100 kg som svetter bare han skal ut i postkassa, som går i samme t-skjorte(dvs alt av klær) i 3 uker i strekk. Vi er ikke samme type selv om vi dusjer 2 ganger i uka.

Anonymkode: 0f0b4...72b

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Men hva er vitsen med å dusje så sjelden? Spørsmålet gjelder ikke de få som får store helseplager av vann på kroppen, men alle dere andre? Hva er tanken bak at det holder å gnu en klut på strategiske steder i stede for å ta to min i dusjen? 

Anonymkode: b7d32...f54

Jeg bruker ikke klut. Jeg vasker meg med såpe og vann. Hallo? Å dusje 2 ganger i uka må bety at man gnir seg med en klut? 

Skrevet

Hvis jeg kan velge, dusjer jeg to ganger om dagen. Når det er skikkelig kaldt midt på vinteren kan det bli tre. Men nå når strømmen er så dyr prøver jeg å begrense meg. 

Anonymkode: 4d4d9...8f5

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Jeg dusjer også to ganger i uken. Vasker meg hver dag. Jeg trener og er aktiv. Lukter lite. Min mann må dusje hver dag, han lukter.

Anonymkode: bc68d...848

Dusjer ikke etter trening?

Anonymkode: b2c37...433

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (1 time siden):

Det handler vel aller mest om livet man lever. Hvor aktiv man er, hvor mye man trener , hvordan jobb man har osv. For min og ungenes del er det helt naturlig å dusje etter trening feks. Jeg løper hver dag og ungene trener omtrent hver dag eller de dusjer etter gym. Utover dette kommer velvære følelsen av en deilig dusj. 

Ja, takk! Det kommer an på livet man lever. Jeg svetter aldri, jeg trener heller ikke daglig pga helseutfordringer (jeg er 165 cm og veier 57 kg så det er ikke snakk om fedme). Jeg jobber på kontor, så er svært lite aktiv. De to dagene i uka jeg har en tilrettelagt treningsøkt så dusjer jeg. Det betyr ikke at jeg aldri hadde dusjet om jeg ikke trente😜 men legger opp til dusjing de dagene jeg har aktivitet. 

Jeg bytter klær hver dag, men en periode med sykdom gikk jeg hjemme nesten 2 uker og da dusjet jeg ikke eller byttet ikke klær fordi jeg ikke greide. Luktet ikke svette. Begynte å lukte litt "kropp" mot slutten, men dette er jo unntak etter 2 ukers sykdom.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Anbefaler å lese litt om kroppens naturlige bakterieflora. Det foregår en aldri så liten krig på og i kroppen din hver eneste dag. Hvis du gjør handlinger som reduserer de bakteriene som gagner kroppen din godt, vil det gi bedre forhold for det du ikke ønsker. Mye såpe i underlivet kan gi oppblomstring av sopp og bakterier, noe som igjen kan gi ubalanse og lukt. Det kan også irritere huden, gjøre den tørr og at du flasser mye. 

En kropp med velfungerende bakterieflora gir god helse og beskyttelse 👍🏻 

Anonymkode: 6f729...d36

Det kan og det kan... Det kan også ikke irritere verken hud eller hår å holde seg ren. Det handler også om velvære, de fleste ønsker å føle seg fresh. For ikke å snakke om at man legger seg under dyna med daggammel svette - urk. 

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Jeg bruker ikke klut. Jeg vasker meg med såpe og vann. Hallo? Å dusje 2 ganger i uka må bety at man gnir seg med en klut? 

Hvordan klarer du å få såpe og vann på kroppen om du verken dusjer eller vasker med klut?

Skrevet

Dusjer hver morgen kroppen, håret ca 2-3 ganger i uka. Om vi har slappe av søndag og ikke skal noe kan jeg la være å dusje da :)

Anonymkode: 6363e...a97

Skrevet

Dusjer kroppen hver dag, håret vasker jeg annenhver dag. 

Anonymkode: 22226...b9c

Skrevet
Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Det kan og det kan... Det kan også ikke irritere verken hud eller hår å holde seg ren. Det handler også om velvære, de fleste ønsker å føle seg fresh. For ikke å snakke om at man legger seg under dyna med daggammel svette - urk. 

Hvordan klarer du å få såpe og vann på kroppen om du verken dusjer eller vasker med klut?

Igjen, individuelt hvor møkkete man blir. Mannen jobber på byggeplass og dusjer hver dag. Jeg sitter på kontor og svetter så og si aldri. Ofte tar jeg dusj og hårvask etter jeg har trent, trene rekker jeg ikke hver dag uansett. Da holder det langt for meg å vaske ansikt og armhuler med en klut varmt vann, for å få vekk smuss og rester fra deodorant. Jeg lukter mindre enn mannen. Hvis du dusjer hver dag for følelsen av velvære, bør du kun bruke lunkent vann (ikke veldig varmt) og ingen såpe. 

https://forskning.no/hygiene-bakterier-spor-en-forsker/spor-en-forsker-hvor-ofte-bor-man-vaske-seg/593584

Skrevet

Søndag og onsdag? Det er omtrent på det nivået jeg prøver å få tatt full rundvask når jeg er noen uker et sted uten innlagt vann og de jeg er der med lukter likedan.

Skrevet
sug lut skrev (8 minutter siden):

Søndag og onsdag? Det er omtrent på det nivået jeg prøver å få tatt full rundvask når jeg er noen uker et sted uten innlagt vann og de jeg er der med lukter likedan.

Og DER fikk jeg minner til barndommens påske. Bestemor som kokte vann og alle vasket seg i store vaskevannsfat fra 60 tallet😊. Etter det har det blitt svært lite klut vask på meg .

Skrevet

Så dere synes det er ekkelt? 

Anonymkode: 05383...1f7

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Å dusje kun 2 dager i uken er utenkelig for min del. 2 minutter i dusjen er dessuten like tids effektivt som en ordentlig klut vask. Ekkelt eller ikke… Her i huset dusjer vi daglig , men hadde mannen kun dusjet 2 ganger i uken så hadde jeg syntes det var lite ja. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

For MEG hadde det vært ekkelt. Men det er jo du og dine som må leve med deg. Så lenge jeg ikke kan lukte deg bryr jeg meg fint lite.

Skrevet
sug lut skrev (4 minutter siden):

For MEG hadde det vært ekkelt. Men det er jo du og dine som må leve med deg. Så lenge jeg ikke kan lukte deg bryr jeg meg fint lite.

Er ikke dermed sagt jeg lukter. 

Skrevet

Er ikke dermed sagt jeg lukter. 

Nei. Men det bør du få noen andre til å vurdere.

Skrevet
Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Igjen, individuelt hvor møkkete man blir. Mannen jobber på byggeplass og dusjer hver dag. Jeg sitter på kontor og svetter så og si aldri. Ofte tar jeg dusj og hårvask etter jeg har trent, trene rekker jeg ikke hver dag uansett. Da holder det langt for meg å vaske ansikt og armhuler med en klut varmt vann, for å få vekk smuss og rester fra deodorant. Jeg lukter mindre enn mannen. Hvis du dusjer hver dag for følelsen av velvære, bør du kun bruke lunkent vann (ikke veldig varmt) og ingen såpe. 

https://forskning.no/hygiene-bakterier-spor-en-forsker/spor-en-forsker-hvor-ofte-bor-man-vaske-seg/593584

Hvis dere har sex, blir det veldig uhygienisk å ikke dusje oftere enn et par ganger i uka, etter min mening. For øvrig er det ingen velvære å dusje i lunkent vann på vinteren.

Anonymkode: 590ae...338

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Men hva er vitsen med å dusje så sjelden? Spørsmålet gjelder ikke de få som får store helseplager av vann på kroppen, men alle dere andre? Hva er tanken bak at det holder å gnu en klut på strategiske steder i stede for å ta to min i dusjen? 

Stort vamn og strømforbruk er både dyrt og miljøskadelig.

Huden blir tør og kløete av mye dusjing.

Hvis man virkelig trenger vask holder det uansett ikke med 2 minutter i dusjen. Da må du gni mednklut i tillegg.

Dusjing er kjedelig.

Det tar lang tid å tørke håret om det blir vått.

Anonymkode: 2fb41...e3b

Skrevet

Hvis man virkelig trenger vask holder det uansett ikke med 2 minutter i dusjen. Da må du gni mednklut i tillegg.

Dusjing er kjedelig.

Hvordan er det mer hygienisk å gni med halvtørr klut, i stedet for å gni med hendene og såpen under rennende vann? Man trenger ikke å vaske håret for å vaske kroppen. Tannpuss er for øvrig også kjedelig, og det er miljøskadelig å pusse tennene ofte fordi tannkrem er pakket i plast, blant annet. Vi gjør det jo likevel to ganger om dagen.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hvordan er det mer hygienisk å gni med halvtørr klut, i stedet for å gni med hendene og såpen under rennende vann? Man trenger ikke å vaske håret for å vaske kroppen. Tannpuss er for øvrig også kjedelig, og det er miljøskadelig å pusse tennene ofte fordi tannkrem er pakket i plast, blant annet. Vi gjør det jo likevel to ganger om dagen.

Tennene råtner hvis de ikke pusses to ganger daglig. Det lukter også død fra munnen om man ikke pusser tenner hver dag. Huden råtner ikke av å ikke bli vasket hver dag, tvert imot.

Anonymkode: 2de4f...ddf

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Tennene råtner hvis de ikke pusses to ganger daglig. Det lukter også død fra munnen om man ikke pusser tenner hver dag. Huden råtner ikke av å ikke bli vasket hver dag, tvert imot.

Anonymkode: 2de4f...ddf

Det lukter død fra kroppen hvis man ikke vasker bort døde hudceller, rester etter sex, mens, utflod, matos og så videre.

Skrevet

Har et veldig lite aktivt liv. Trener ikke og har ikke sex. 

Skrevet

Klarer å tvinge meg selv til å dusje en gang i uka. Det er det jeg har krefter til. 

Anonymkode: 808f7...aec

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Dusjing er kjedelig.

* Prisen er ikke et tema, vi har råd til å bruke det vi trenger av strøm. Miljøet er selvsagt et argument som jeg tar til meg.

* Min hud blir ikke tørr og klør ikke uansett hvor mye jeg dusjer. Det samme gjelder alle i husstanden.

* Skru på dusj, våte kroppen, ta på såpe på strategiske plasser og skyll av = 2 min. Ved hårvask bruker man selvsagt lengre tid, men det skjer kun annenhver dag. Man er jo ikke skitten i den forstand til vanlig. 

* Det er dritkjedelig å dusje! Det er jeg helt enig i, men det hører faktisk med til den daglige hygienen og noe man må ta seg tid til. For seg selv og omgivelsenes del. 

* Håret tørker jo etterhvert uten de store kraftanstrengelsene, enten man velger å føne eller lufttørke. Er du av dem som syns det er tungt å puste også? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

* Prisen er ikke et tema, vi har råd til å bruke det vi trenger av strøm. Miljøet er selvsagt et argument som jeg tar til meg.

* Min hud blir ikke tørr og klør ikke uansett hvor mye jeg dusjer. Det samme gjelder alle i husstanden.

* Skru på dusj, våte kroppen, ta på såpe på strategiske plasser og skyll av = 2 min. Ved hårvask bruker man selvsagt lengre tid, men det skjer kun annenhver dag. Man er jo ikke skitten i den forstand til vanlig. 

* Det er dritkjedelig å dusje! Det er jeg helt enig i, men det hører faktisk med til den daglige hygienen og noe man må ta seg tid til. For seg selv og omgivelsenes del. 

* Håret tørker jo etterhvert uten de store kraftanstrengelsene, enten man velger å føne eller lufttørke. Er du av dem som syns det er tungt å puste også? 

Jeg har ikke mye mot at andre dusjer mye og dusjer sikkert i overkant selv også. Jeg skrev hvike grunner folk kunne ha for ikke å dusje ofte eller lenge. Det betyr ikke at jeg ikke dusjer selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...