Gå til innhold

Veldig vondt i korsryggen og det stråler helt ned i foten (på baksiden)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg beveger foten så får jeg vondt i korsryggen. Det føles i tillegg ut som jeg får krampe i foten 😢

Hva kan det være?

Anonymkode: aa636...889

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har det samme. Litt sånn tannpleie smerte i korsryggen og nedover låret og kneet 🙈

Anonymkode: d9bda...56b

Skrevet

Isjias-nerven begynner nederst i korsryggen, går nedover bakside lår og legg, og helt ut i tærne. Det kan være at den nerven er i klem eller irritert av en eller annen grunn. Det kan være helt forjævlig vondt (har det selv - og sliter med slike smerter med jevne mellomrom). Men, å stille diagnose må nesten legen gjøre.

Anonymkode: 4bfac...8aa

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Isjias-nerven begynner nederst i korsryggen, går nedover bakside lår og legg, og helt ut i tærne. Det kan være at den nerven er i klem eller irritert av en eller annen grunn. Det kan være helt forjævlig vondt (har det selv - og sliter med slike smerter med jevne mellomrom). Men, å stille diagnose må nesten legen gjøre.

Såpass... hva er behandlingen? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Kiropraktor hjelper meg. Men det kjem som regel igjen.

Anonymkode: c61d0...5cd

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Kiropraktor hjelper meg. Men det kjem som regel igjen.

Anonymkode: c61d0...5cd

Typisk ja. God bedring til deg 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvis årsaken til isjias-smertene er et prolaps, så kan operasjon være en mulighet (men de opererer kun hvis det er helt nødvendig, et prolaps kan tørke inn igjen). Har selv operert bort et stort prolaps. Årsaken til smertene jeg har nå, er arrvev etter operasjonen og en betent nerverot. Eneste som hjelper er aktivitet/trening  (gåturer feks), pluss evnt smertestillende/betennelsesdempende. Ingen hokus-pokus-kur altså. 
Det finnes også noe som heter isjialgi eller «falsk isjias». Liknende smerter, men ikke ordentlig isjias. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Hvis årsaken til isjias-smertene er et prolaps, så kan operasjon være en mulighet (men de opererer kun hvis det er helt nødvendig, et prolaps kan tørke inn igjen). Har selv operert bort et stort prolaps. Årsaken til smertene jeg har nå, er arrvev etter operasjonen og en betent nerverot. Eneste som hjelper er aktivitet/trening  (gåturer feks), pluss evnt smertestillende/betennelsesdempende. Ingen hokus-pokus-kur altså. 
Det finnes også noe som heter isjialgi eller «falsk isjias». Liknende smerter, men ikke ordentlig isjias. 

Tusen takk for info og erfaring 

Skrevet

Jeg hadde det jeg mistenkte var prolaps. Hadde sterke smerter så jeg gikk til kiropraktor med en gang. Orket ikke vente på legetime. 

Kiropraktoren klarte ikke å fikse det, trodde vel ikke helt på meg når jeg sa det var prolaps.  Jeg hadde visst litt utypiske symptomer. Han sendte meg til slutt på MR røntgen. Og joda, det var prolaps. Jeg gikk til legen, og hun mente at jeg aldri skulle gått til kiropraktor med de plagene. Hos henne fikk jeg smertestillende og betennelsesdempende. Gikk på det en stund, så ble jeg bra til slutt. 

En annen gang hadde jeg prolaps på andre siden. Der endte det opp med operasjon, men de er veldig restriktive med det. 

Jeg hadde gått til legen, hvis jeg var deg.

Lykke til! 

Anonymkode: 88e80...1ba

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...