Anonym bruker Skrevet 24. november 2021 #1 Skrevet 24. november 2021 Skal bli besteforeldre, og har kjøpt endel utstyr til datter som venter. Utstyret er kjøpt brukt på Finn, nyverdi er ca 7.000. Tingene er svært lite brukt, og av gode merker. Alt er vasket. Har også kjøpt endel nye klær også. Hverken vi eller de har veldig god økonomi, og tenkte derfor det var lurt å kjøpe brukt. De ble tydeligvis skuffet over at de fikk brukte ting. Jeg sitter nå med dårlig samvittighet 😔 Hvordan hadde du reagert, hadde du vært fornøyd? Anonymkode: 6435c...9e8
Anonym bruker Skrevet 24. november 2021 #2 Skrevet 24. november 2021 Jeg kjøpte nesten alt brukt til alle 3 barna. Skjønner ikke at det er et problem. Hentesett har de brukt samme alle 3, men ellers nesten bare brukt. Babyer sliter jo ikke ut ting Anonymkode: a164c...a05
Anonym bruker Skrevet 24. november 2021 #3 Skrevet 24. november 2021 Skuffet? Siden de selv mener at dere, inkl seg selv har mer enn nok av penger, så får de kjøpe nytt da?? Bortskjemte drittunger som produserer unger de ikke har råd til! Nei du skal ikke føle på det!! Det er både miljøvennlig og bærekraftig å handle brukt. Hos meg har alle 4 ungene brukt samme vogn, seng ( forøvrig etter meg) og ikke minst klær. Kjenner jeg blir oppgitt av drittunger som tror at foreldrene skal kjøpe seg ihjæl til barnebarn. Ingen MÅ ha nytt i det heletatt. Anonymkode: 309b1...b86
Anonym bruker Skrevet 24. november 2021 #4 Skrevet 24. november 2021 Jeg ville ikke blitt skuffet over brukte ting, men jeg ville blitt skuffet over å ikke få være med på beslutningen om å kjøpe tingene. Jeg syntes det var koselig å skaffe ting til baby. Kanskje hun hadde sett seg ut en bestemt type, også ble hun skuffet over at det var en annen modell? Anonymkode: e4e92...6b9
<3 mine søte små<3 Skrevet 24. november 2021 #5 Skrevet 24. november 2021 Da jeg ventet 3 barnet, kjøpte vi det meste på finn. Kjempe greit. Vogn, seng, lekegrind, babynest, bæresele. Sparte kjempe mye. Første mnd så brukte vi klær som eldre søsken hadde. Kjøpte noe nytt som bodyer og strømpebukser. Kjøpte madrassen til senga ny. Hvis din datter ikke liker å få brukt. Kan de selv kjøpe nytt. Ingenting som sier at besteforeldre skal stå for innkjøp til babyen. Synest dere er fantastiske som gjorde dette for deres barnebarn❤️
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 24. november 2021 #6 Skrevet 24. november 2021 Kan skuffelsen være over at du kjøpte inn dette uten å snakke med dem? Kanskje de ville ordne det selv? Kan det være at de nå føler seg presset til å ta imot det du har kjøpt i beste mening selv om de ønsket en helt annen stil eller andre merker? Å kjøpe brukt er fornuftig, men ikke alle ting. Bilsete, dyne og madrass hadde jeg aldri kjøpt brukt, og om mine foreldre eller svigerforeldre hadde brukt penger på det hadde jeg ikke blitt glad eller fornøyd, selv om skuffet ikke hadde vært et beskrivende begrep heller.
Anonym bruker Skrevet 24. november 2021 #7 Skrevet 24. november 2021 Så bra du kjøper brukt, det er ikke noe i veien med det. Til barn nummer 2 kjøpte jeg nesten bare brukt, sparte masse penger og elsket og finne kupp på finn og gå på "barnas bruktutsalg". Kjøper fremdeles mye brukt, og finner masse fint. Angrer på at jeg ikke kjøpte mer brukt utstyr til førstemann. Eneste jeg kan tenke meg er at kanskje datteren din kan bli litt skuffet om du har kjøpt mye utstyr som hun ikke vet om, som hun kanskje ville kjøpe selv. Anonymkode: 3fd54...db0
Anonym bruker Skrevet 24. november 2021 #8 Skrevet 24. november 2021 Jeg hadde blitt skuffet, hvis mine foreldre hadde kjøpt inn masse brukt utstyr til mitt barn. Jeg ville selv velge hva jeg ville ha, og hvem jeg kjøpte det fra. Alt var ikke nytt, men det var valgt ut av meg og faren. Nå har du kjøpt ting, som de kanskje gledet seg til å velge ut (evnt har valgt ut), og så er det kanskje ikke sånne de ville ha. Og noe ønsket de kanskje at skulle være ubrukt. Nå føler de sikkert at det blir forventet at de skal bruke det du har kjøpt. Og for henne blir dette en stor skuffelse. Babytinga blir en del av hverdagen i lang tid, og det er derfor det er koselig å få velge selv. Anonymkode: 289eb...3ff
Anonym bruker Skrevet 24. november 2021 #9 Skrevet 24. november 2021 Å kjøpe brukt er jo kjempefint. Men er det vanlig at kommende besteforeldre gir så mye? Hadde dere snakket om det i forkant? Kanskje de hadde lyst å velge ut ting srlv? Anonymkode: 7db96...133
Anonym bruker Skrevet 24. november 2021 #10 Skrevet 24. november 2021 Noen ting kjøper man ikke brukt, som madrass og bilsete, men andre ting er for de fleste helt uproblematisk å kjøpe brukt. Jeg tipper hun er skuffet over at du "overrasket" henne med en masse ting hun hadde planlagt å kjøpe selv. En førstegangsmamma er rimelig "i boblen" altså, og planlegger nok det meste av innkjøp selv. Helt klart greit å bidra når man kommer over et godt tilbud, men ikke som overraskelse. Da ringer du og forteller, sender en link til finn-annonsen e.l. og sier du kan kjøpe dette om hun vil ha. Så er det hun som tar avgjørelsen. De fleste blir litt mindre høytidelig når de får unge nummer to og tre, men veldig mange mammaer er temmelig selvsentrerte på dette når de venter nr en Anonymkode: 0faf0...3cb
Anonym bruker Skrevet 24. november 2021 #11 Skrevet 24. november 2021 Det første barnet er en stor begivenhet i livet. De ville sikkert satt mer pris på en dialog i forkant om hva de trengte, ikke bare få servert noe som du mener de trenger. Særlig om du er farmor og ikke mormor - beklager altså, men svigermor har litt mindre rom for å «overta». Anonymkode: 7dad6...c02
Anonym bruker Skrevet 24. november 2021 #12 Skrevet 24. november 2021 HI her. Hadde på forhånd hørt om hva de ønsket seg, ifht stil, merker og farger. Har ikke kjøpt madrass e.l. Mulig jeg ble litt overivrig etter å hjelpe, første barnebarn… ville bare overraske og at de skulle få de beste tingene, selv om det er brukt. Anonymkode: 6435c...9e8
Anonym bruker Skrevet 24. november 2021 #13 Skrevet 24. november 2021 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): HI her. Hadde på forhånd hørt om hva de ønsket seg, ifht stil, merker og farger. Har ikke kjøpt madrass e.l. Mulig jeg ble litt overivrig etter å hjelpe, første barnebarn… ville bare overraske og at de skulle få de beste tingene, selv om det er brukt. Anonymkode: 6435c...9e8 Kanskje du bare skal si dette. Du gleder deg veldig, er takknemlig for at det er et barnebarn på vei og glemte å spørre om akkurat dette var ting de følte de trengte - og om brukt utstyr var ok. Du ville bare hjelpe til. Åpenhet og ydmykhet funker alltids godt Anonymkode: 7dad6...c02
Anonym bruker Skrevet 24. november 2021 #14 Skrevet 24. november 2021 Jeg hadde blitt irritert hvis foreldrene mine hadde kjøpt utstyr uten å avtale med meg på forhånd. For meg var det helt ok med brukt utstyr. Det meste var det, men jeg ville bestemme selv. Anonymkode: cfd19...7c2
Anonym bruker Skrevet 24. november 2021 #15 Skrevet 24. november 2021 Man går og venter hele livet på å få barn, så med førstemann vil man ha det på sin måte. Stas å kjøpe nytt. Jeg arvet ett par ting, men ville ha alt nytt. Med andremann var det ikke så nøye. 😂 Anonymkode: e5835...4fe
Anonym bruker Skrevet 24. november 2021 #16 Skrevet 24. november 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Skuffet? Siden de selv mener at dere, inkl seg selv har mer enn nok av penger, så får de kjøpe nytt da?? Bortskjemte drittunger som produserer unger de ikke har råd til! Nei du skal ikke føle på det!! Det er både miljøvennlig og bærekraftig å handle brukt. Hos meg har alle 4 ungene brukt samme vogn, seng ( forøvrig etter meg) og ikke minst klær. Kjenner jeg blir oppgitt av drittunger som tror at foreldrene skal kjøpe seg ihjæl til barnebarn. Ingen MÅ ha nytt i det heletatt. Anonymkode: 309b1...b86 Bitter? 😬 Anonymkode: e5835...4fe
Anonym bruker Skrevet 24. november 2021 #17 Skrevet 24. november 2021 Anonym bruker skrev (31 minutter siden): Bitter? 😬 Anonymkode: e5835...4fe Bitter på hva da? Ikke i nærheten av å være bitter på noe som helst, og har heldigvis to svigerdøtre som er miljøbevisste og ønsker også å bruke samme barnevogn, klær som er hele, pene og rene, samt det utstyret jeg har tilgjengelig. Og vi har nok penger på konto til å kjøpe nytt så det er sagt, og noe nytt blir det så klart. Anonymkode: 309b1...b86
Anonym bruker Skrevet 24. november 2021 #18 Skrevet 24. november 2021 Her kjøpte vi det meste brukt til førstemann. Men kjente de jeg kjøpte det av Anonymkode: 3898e...b91
Anonym bruker Skrevet 24. november 2021 #19 Skrevet 24. november 2021 Om du har kjøpt inn uten å vite hva foreldrene vil ha så hadde jeg muligens bare sagt nei takk. Til mitt barn kjøper jeg inn det jeg liker og vil ha. At det er brukt gjør ikke noe. Hva jeg vil ha derimot har jeg sterke meninger om. Så tenker skuffelsen er mer at du bare har handlet. Anonymkode: 369fd...a8f
Pobie Skrevet 24. november 2021 #20 Skrevet 24. november 2021 (endret) Veldig generøst å kjøpe inn så mye. Men synes det er litt over grensen å kjøpe inn så mye uten å spørre først. En del av kosen med å være gravid er å handle til babyen, spesielt første babyen. Kommer litt an på hva du har kjøpt da, hvis det er mest klær og tilbehør hadde det vært greiere enn hvis det er snakk om seng, vogn, bilsete og andre store ting. Endret for å legge til at jeg leste det igjen, og det høres ut som de var skuffet kun fordi det var brukt og ikke nytt? Det skal du ikke ha dårlig samvittighet for altså, makan til utakknemlighet. Endret 24. november 2021 av Pobie
Anonym bruker Skrevet 24. november 2021 #21 Skrevet 24. november 2021 6 hours ago, Anonym bruker said: Skal bli besteforeldre, og har kjøpt endel utstyr til datter som venter. Utstyret er kjøpt brukt på Finn, nyverdi er ca 7.000. Tingene er svært lite brukt, og av gode merker. Alt er vasket. Har også kjøpt endel nye klær også. Hverken vi eller de har veldig god økonomi, og tenkte derfor det var lurt å kjøpe brukt. De ble tydeligvis skuffet over at de fikk brukte ting. Jeg sitter nå med dårlig samvittighet 😔 Hvordan hadde du reagert, hadde du vært fornøyd? Anonymkode: 6435c...9e8 Flott gjort av deg , tragisk at din datter er mistfornøyd Anonymkode: de737...7cc
Anonym bruker Skrevet 24. november 2021 #22 Skrevet 24. november 2021 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Bitter på hva da? Ikke i nærheten av å være bitter på noe som helst, og har heldigvis to svigerdøtre som er miljøbevisste og ønsker også å bruke samme barnevogn, klær som er hele, pene og rene, samt det utstyret jeg har tilgjengelig. Og vi har nok penger på konto til å kjøpe nytt så det er sagt, og noe nytt blir det så klart. Anonymkode: 309b1...b86 Hørtes bare så sur ut. Anonymkode: e5835...4fe
Anonym bruker Skrevet 24. november 2021 #23 Skrevet 24. november 2021 Tenker her at kommunikasjon har falt litt. Sånn ellers: brukt er flott! Madrasser må være ny og bilstoler likeså med mindre dere vet hvordan den har blitt behandlet / alder. Vi ønsket oss brukt i gave til vår førstefødte hvis det var noen som absolutt ville gi noe. Selv handlet vi utelukkende brukt og brukte det vi arvet. Brukte da pengene vi «sparte» på å besøke familie og venner i andre byer litt oftere ila. babyens første år før barnehagestart etc. Anonymkode: 6d357...bba
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå