Anonym bruker Skrevet 24. november 2021 #1 Skrevet 24. november 2021 Har bodd her i 10 år. De siste 2-3 årene har det flyttet en del østeuropeere hit og de bor så mange i boligene. Det er 6 husstander her som deler søppelkasser, disse tømmes hver 2. uke. Med hele 5 campingvogner og brakker i hagene til folk der noen bor, så blir disse overfylt etter ei uke. Tok dette opp med det lille velet vi har, og da sa lederen at vi kan be om ekstra kasser, men for restavfall betyr dette høyere kommunale avgifter. Jeg har forklart at jeg ikke er interessert i å betale mer for dette da det aldri har vært et problem her noen gang før i det siste da alle campingvognene ble fylt opp på gårdsplassene, og det ikke er jeg som skal betale for at de har 10-12 folk i husstanden. Er det lov å bo i campingvogn utenfor bolighus? Jeg vil helt ærlig ikke ta regningen for at de bor mange i hvert hus. Har spirt kommunen om de kan legge til rette for at vi alle får egne kasser, men det ønsket de ikke da det er for trang vei inn til husene. Anonymkode: 427c4...c9e
Anonym bruker Skrevet 24. november 2021 #2 Skrevet 24. november 2021 Det kan da ikke være lov å slå seg til permanent i campingvogner i hagene rundtom? Har du ikke sjekket det med kommunen? Anonymkode: 0fd51...435
Anonym bruker Skrevet 24. november 2021 #3 Skrevet 24. november 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det kan da ikke være lov å slå seg til permanent i campingvogner i hagene rundtom? Har du ikke sjekket det med kommunen? Anonymkode: 0fd51...435 Ja, de sier bare at de tar kontroller når slik blir nevnt, og at det ikke nødvendigvis er ulovlig Anonymkode: 427c4...c9e
Anonym bruker Skrevet 24. november 2021 #4 Skrevet 24. november 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Ja, de sier bare at de tar kontroller når slik blir nevnt, og at det ikke nødvendigvis er ulovlig Anonymkode: 427c4...c9e Det er jo lov både å ha gjester og å bo mange mennesker sammen. En campingvogn vil nok som regel være lovlig. Anonymkode: 3cf48...709
Anonym bruker Skrevet 24. november 2021 #5 Skrevet 24. november 2021 Vi meldte fra til kommunen. Alle som bodde i eksterne boenheter (brakker og vogn) fikk varsel. Tre dager senere var de borte. De fikk også pålegg om å fjerne brakkene da dette ikke var søkt om. Var visst å anse som permanent bolig siden det ikke er hjul på de. Anonymkode: e6d22...7a5
Anonym bruker Skrevet 24. november 2021 #6 Skrevet 24. november 2021 Man eier jo tomta og huset sitt, så hvor mange som bor der er opp til hver enkelt. Om man har to eller fem barn, om man har svigerfamilien boende, om man har et vennepar boende i campingvogn i hagen mens de bygger eget hus osv osv, er ikke noe man kan legge seg opp i altså. Men dette med søppel skjønner jeg er et problem, og det må jo løses. Skjønner det som at dere er et lite antall boliger som har felles søppelsystem for det er for smalt for søppelbilene å kjøre til hver enkelt bolig? Da må det endres. Hvordan det endres må dere i vel'et finne en løsning på. Kanskje må alle ha egne søppeldunker i enden av veien selv om det ikke er optimalt plassmessig? Da må det kanskje bygges nytt/nye søppel"hus" eller noe sånt? Anonymkode: da0f8...379
Anonym bruker Skrevet 24. november 2021 #7 Skrevet 24. november 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Man eier jo tomta og huset sitt, så hvor mange som bor der er opp til hver enkelt. Om man har to eller fem barn, om man har svigerfamilien boende, om man har et vennepar boende i campingvogn i hagen mens de bygger eget hus osv osv, er ikke noe man kan legge seg opp i altså. Men dette med søppel skjønner jeg er et problem, og det må jo løses. Skjønner det som at dere er et lite antall boliger som har felles søppelsystem for det er for smalt for søppelbilene å kjøre til hver enkelt bolig? Da må det endres. Hvordan det endres må dere i vel'et finne en løsning på. Kanskje må alle ha egne søppeldunker i enden av veien selv om det ikke er optimalt plassmessig? Da må det kanskje bygges nytt/nye søppel"hus" eller noe sånt? Anonymkode: da0f8...379 Man skal søke kommunen om man skal sette opp «midlertidige boenheter». Anonymkode: e6d22...7a5
Anonym bruker Skrevet 24. november 2021 #8 Skrevet 24. november 2021 Jeg ville først tipset skatteetaten og folkeregisteret, så ville jeg bedt om at det ble foretatt en brannvernsrunde på plassen. Selv om man eier eiendom så er det regler for hva man kan gjøre og det må eventuelt søkes om dette. Huseier burde satt opp egne søppelbøtter siden det er så mange der. Anonymkode: 90f63...a87
Anonym bruker Skrevet 24. november 2021 #9 Skrevet 24. november 2021 Hva med å fordele kostnaden ved å sette opp flere søppeldunker, på antall personer? Anonymkode: 90349...8a7
Anonym bruker Skrevet 24. november 2021 #10 Skrevet 24. november 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg ville først tipset skatteetaten og folkeregisteret, så ville jeg bedt om at det ble foretatt en brannvernsrunde på plassen. Selv om man eier eiendom så er det regler for hva man kan gjøre og det må eventuelt søkes om dette. Huseier burde satt opp egne søppelbøtter siden det er så mange der. Anonymkode: 90f63...a87 Dette. Lukter svidd spør du meg. Anonymkode: 93844...854
Anonym bruker Skrevet 24. november 2021 #11 Skrevet 24. november 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Man eier jo tomta og huset sitt, så hvor mange som bor der er opp til hver enkelt. Om man har to eller fem barn, om man har svigerfamilien boende, om man har et vennepar boende i campingvogn i hagen mens de bygger eget hus osv osv, er ikke noe man kan legge seg opp i altså. Men dette med søppel skjønner jeg er et problem, og det må jo løses. Skjønner det som at dere er et lite antall boliger som har felles søppelsystem for det er for smalt for søppelbilene å kjøre til hver enkelt bolig? Da må det endres. Hvordan det endres må dere i vel'et finne en løsning på. Kanskje må alle ha egne søppeldunker i enden av veien selv om det ikke er optimalt plassmessig? Da må det kanskje bygges nytt/nye søppel"hus" eller noe sånt? Anonymkode: da0f8...379 Velet kan ikke løse dette da alle faktureres likt av kommunen via kommunale utgifter Anonym bruker skrev (3 timer siden): Jeg ville først tipset skatteetaten og folkeregisteret, så ville jeg bedt om at det ble foretatt en brannvernsrunde på plassen. Selv om man eier eiendom så er det regler for hva man kan gjøre og det må eventuelt søkes om dette. Huseier burde satt opp egne søppelbøtter siden det er så mange der. Anonymkode: 90f63...a87 Huseier har ikke anledning til å sette opp egne da det er kommunen som plasserer kassene Anonym bruker skrev (3 timer siden): Hva med å fordele kostnaden ved å sette opp flere søppeldunker, på antall personer? Anonymkode: 90349...8a7 Det er ikke mulig da avgiften er en del av kommunale avgifter Anonymkode: 427c4...c9e
Anonym bruker Skrevet 24. november 2021 #12 Skrevet 24. november 2021 Jeg bor selv i en OBOS-leilighet som jeg eier, og ja jeg kan leie den ut for korte perioder, men borettslaget og Obos har strenge regler for dette, muligens dere i velet kan sette opp noen felles kjøreregler når det gjelder utleie. Anonymkode: 90f63...a87
Anonym bruker Skrevet 24. november 2021 #13 Skrevet 24. november 2021 Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Jeg bor selv i en OBOS-leilighet som jeg eier, og ja jeg kan leie den ut for korte perioder, men borettslaget og Obos har strenge regler for dette, muligens dere i velet kan sette opp noen felles kjøreregler når det gjelder utleie. Anonymkode: 90f63...a87 Alle her har en enebolig de eier. Velet drifter bare garasjeanlegget og den private veien Anonymkode: 427c4...c9e
Anonym bruker Skrevet 24. november 2021 #14 Skrevet 24. november 2021 Det er egne regler for midlertidig plassering - inntil 2 år. Og egne regler for permanent plassering - over 2 år. Jeg ville sjekket egne bilder og ev. hørt om naboer har bilder av vognene som står der i dag, som viser at de også stod der for 2-3 år siden. Videre ville jeg, som en over skrev, tipset både skatteetaten og folkeregisteret, samt kontaktet det lokale brannvesen for en inspeksjon der. Ytterligere ville jeg bedt om å få vite av kommunen hvor mange boenheter som er registrert på disse eiendommene det gjelder. Og om kommunen har godkjent varig plassering av campingvogner på aktuelle eiendommer. Dette må kommunen gi deg/dere innsyn i. Jeg ville tatt bilder av alle vognene, og så meldt fra til skatteetaten og folkeregisteret. Så ville jeg hørt med naboer om de har bilder av vognene som viser at de har stått der lenge. Og deretter ville jeg snakket med kommunen og bedt om å få bekreftelse på at vognene står der med kommunens godkjenning, ev. at de ikke gjør det. Når du har fått svar fra kommunen ville jeg vurdert å ta saken til avisen, om kommunen ikke rydder opp umiddelbart. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/-30-5-plassering-av-campingvogner/id2413292/ "Campingvogner er etter plan- og bygningsloven å anse som midlertidig bygninger og konstruksjoner jf. (pbl.) § 30-5. Campingvogner kan derfor i utgangspunktet med grunneiers samtykke plasseres hvor som helst så fremt de ikke hindrer allmenn ferdsel eller friluftsliv eller på annen måte fører til vesentlig ulempe for omgivelsene. For slike plasseringer er det ikke noe vilkår at de er i samsvar med arealformål som er fastsatt i kommuneplanens arealdel eller i reguleringsplan. Skal vogner plasseres et sted for lengre tid enn to måneder, kreves det tillatelse fra kommunen, jf. (pbl.) § 20-3 andre ledd." Jeg uthevet det over, da disse vognene har stått i 2-3 år, ergo skal de ha søkt om godkjenning og kommunen må ha godkjent søknadene, for at de skal stå der lovlig. Men selv om de ev. har søkt og fått godkjenning så ser du det om at det ikke må være til "vesentlig ulempe for omgivelsene". Men meld først fra til skatteetaten, det kan du gjøre anonymt på nettet! https://www.skatteetaten.no/tipsoss/ Anonymkode: 6c0a6...d84
Anonym bruker Skrevet 24. november 2021 #15 Skrevet 24. november 2021 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Har bodd her i 10 år. De siste 2-3 årene har det flyttet en del østeuropeere hit og de bor så mange i boligene. Det er 6 husstander her som deler søppelkasser, disse tømmes hver 2. uke. Med hele 5 campingvogner og brakker i hagene til folk der noen bor, så blir disse overfylt etter ei uke. Tok dette opp med det lille velet vi har, og da sa lederen at vi kan be om ekstra kasser, men for restavfall betyr dette høyere kommunale avgifter. Jeg har forklart at jeg ikke er interessert i å betale mer for dette da det aldri har vært et problem her noen gang før i det siste da alle campingvognene ble fylt opp på gårdsplassene, og det ikke er jeg som skal betale for at de har 10-12 folk i husstanden. Er det lov å bo i campingvogn utenfor bolighus? Jeg vil helt ærlig ikke ta regningen for at de bor mange i hvert hus. Har spirt kommunen om de kan legge til rette for at vi alle får egne kasser, men det ønsket de ikke da det er for trang vei inn til husene. Anonymkode: 427c4...c9e Det er lov å bo i campingvogn. Men det skal være tilstrekkelig med soveplasser, kjøkken og sanitærmuligheter. Hvis det er snakk om brakker kan disse ikke settes opp uten tillatelse. videre må det være en viss avstand mellom enhetene med tanke på brannvern. Jeg ville spurt miljørettet helsevern i kommunen. Hvis det er en utfordring med søppel, kan de gjøre tilsyn. Jeg ville også spurt brannvesenet og varslet bekymring for brannvern samt skatt med tanke på om de er fast bosatt og har tillatelse til opphold. Anonymkode: 3316a...c0a
Anonym bruker Skrevet 24. november 2021 #16 Skrevet 24. november 2021 Kan det løses så enkelt som at søplekassene merkes med husnummer? At hver dunk hører til f. eks to hus, og når en dunk er full, så må man finne et sted å kaste søpla si som ikke er naboens dunk? Anonymkode: 257fa...75b
Anonym bruker Skrevet 24. november 2021 #17 Skrevet 24. november 2021 Sånne reir må man få fjernet snarest mulig. De forringer bomiljøer og senker boligprisene, ordentlige boområder forslummes av sånne mennesker, så kontakt alle offentlige instanser og dokumenter alt. Anonymkode: c8279...5a1
Anonym bruker Skrevet 24. november 2021 #18 Skrevet 24. november 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Kan det løses så enkelt som at søplekassene merkes med husnummer? At hver dunk hører til f. eks to hus, og når en dunk er full, så må man finne et sted å kaste søpla si som ikke er naboens dunk? Anonymkode: 257fa...75b Dessverre er ille det mulig da det bare er en dunk per type avfall med unntak av papir hvor vi har en stor og en liten Anonymkode: 427c4...c9e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå