Anonym bruker Skrevet 29. november 2021 #26 Skrevet 29. november 2021 Nå er det skrevet mye rart her. Ppt utarbeider sakkyndig vurdering når de f eks skal vurdere om det er behov for spesialundervisning. I den sammenheng er det naturlig å utrede barnets vansker, deriblant dysleksi. Dette har ppt gjort. På bakgrunn av konklusjonen om at eleven har dysleksi kan foreldre/elev søke om fritak fra vurdering med karakter i sidemål. Legger ved udir sin veiledning. Du behøver inne rehenvise til ppt for å be de skrive egen rapport. Du har tilstrekkelig dokumentasjon til en søknad du sender rektor. https://www.udir.no/regelverk-og-tilsyn/skole-og-opplaring/saksbehandling/fritak/fritak-fra-vurdering-med-karakter/ Anonymkode: c9cfa...491
Anonym bruker Skrevet 30. november 2021 #27 Skrevet 30. november 2021 Anonym bruker skrev (23 timer siden): Ja PPT er sakkyndig. Der er jo derfor hun er utredet og de har skrevet en sakkyndig rapport på bakgrunn av utredningen. (Fint om du legger med link til utklippet ditt😀) Spørsmålet er om det må være en egen sakkyndig uttalelse som kun gjelder fritak eller og den opprinnelige sakkyndige vurderingen - som ble skrevet for under et halvt år siden - er dokumentasjon nok. Her er jo vanskene hennes dokumentert. Hvis det er slik at det må ligge en egen sakkyndig vurdering til grunn, hvorfor gjør ikke PPT da denne vurderingen med en gang? Eller evt. åpner saken igjen? Skal man måtte henvises på nytt med opptil ett års ventetid? Anonymkode: 74ef5...675 Jeg sitter i fagteam på skolen der jeg jobber, blant annet med representant fra PPT. Spørsmålet du stiller er høyst relevant, og en god grunn til grå hår hos både oss som skole og ikke minst PPT, da denne vurderingen må gjøres separat dersom det ikke allerede står spesifisert i sakkyndig vurdering. Representant fra PPT var klar på at det er sånn, selv om han også syntes det var rent tull og ekstremt mye merarbeid for PPT enn om skolen selv kunne ha fattet dette vedtaket ut fra egen vurdering - og ikke minst rapport fra PPT. For fremtiden vil nok forhåpentligvis PPT kunne få med vedtak om fritak i sin sakkyndige rapport, slik at man unngår dobbeltarbeid. Her er link til utklippet mitt - nederst på siden: https://www.udir.no/regelverkstolkninger/opplaring/Vurdering/udir-2-2020-individuell-vurdering/iv.-fritak-fra-vurdering-med-karakter/ Anonymkode: 37606...288
Anonym bruker Skrevet 30. november 2021 #28 Skrevet 30. november 2021 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Jeg sitter i fagteam på skolen der jeg jobber, blant annet med representant fra PPT. Spørsmålet du stiller er høyst relevant, og en god grunn til grå hår hos både oss som skole og ikke minst PPT, da denne vurderingen må gjøres separat dersom det ikke allerede står spesifisert i sakkyndig vurdering. Representant fra PPT var klar på at det er sånn, selv om han også syntes det var rent tull og ekstremt mye merarbeid for PPT enn om skolen selv kunne ha fattet dette vedtaket ut fra egen vurdering - og ikke minst rapport fra PPT. For fremtiden vil nok forhåpentligvis PPT kunne få med vedtak om fritak i sin sakkyndige rapport, slik at man unngår dobbeltarbeid. Her er link til utklippet mitt - nederst på siden: https://www.udir.no/regelverkstolkninger/opplaring/Vurdering/udir-2-2020-individuell-vurdering/iv.-fritak-fra-vurdering-med-karakter/ Anonymkode: 37606...288 Takk for link og relevant svar:) Jeg forstår at PPT er sakkyndig. Og at PPT må kunne si noe om/gjøre en vurdering av om eleven kan klare begge målformer. Utfordringen forviss er jo at PPT utredet eleven og skrev den sakkyndige vurderingen for under 6 mnd siden. Dette med karakter i sidemål var et tema i samtalen etter utredningen. Men rådgiveren hos PPT har altså ikke skrevet noe spesifikt om dette i rapporten. Om det er utelatt bevisst eller om det er glemt er uklart da PPT ikke vil svare direkte på dette. For min del kan de gjerne skrive en tilleggsvurdering. Men jeg har problemer med å forstå at eleven må henvises på nytt for å få denne uttalelsen. Hva skal de teste på nytt liksom? På hvilken måte skal hun utredes på nytt med tanke på dette ene spørsmålet? Anonymkode: 74ef5...675
Anonym bruker Skrevet 30. november 2021 #29 Skrevet 30. november 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Takk for link og relevant svar:) Jeg forstår at PPT er sakkyndig. Og at PPT må kunne si noe om/gjøre en vurdering av om eleven kan klare begge målformer. Utfordringen forviss er jo at PPT utredet eleven og skrev den sakkyndige vurderingen for under 6 mnd siden. Dette med karakter i sidemål var et tema i samtalen etter utredningen. Men rådgiveren hos PPT har altså ikke skrevet noe spesifikt om dette i rapporten. Om det er utelatt bevisst eller om det er glemt er uklart da PPT ikke vil svare direkte på dette. For min del kan de gjerne skrive en tilleggsvurdering. Men jeg har problemer med å forstå at eleven må henvises på nytt for å få denne uttalelsen. Hva skal de teste på nytt liksom? På hvilken måte skal hun utredes på nytt med tanke på dette ene spørsmålet? Anonymkode: 74ef5...675 Tro meg, jeg forstår 100 % frustrasjonen din. Det er faktisk ganske tullete, og ofte vil skolen ha bedre forutsetninger for å kunne vurdere om en elev vil kunne klare begge målformer eller ikke. Jeg tror denne praksisen er ganske ny. Jeg har jobbet som lærer i mange år, og det har liksom "steget litt i gradene" der vi lærere omtrent kunne frita fra starten, til søknad inn til rektor, og nå: PPT. Det var såpass nytt at PPT-representant hos oss også måtte sjekke opp dette i vår, og fant da ut at det er sånn det henger sammen, til også deres store frustrasjon. Så for deres del burde det, med en pass fersk sakkyndig vurdering, virkelig ikke være noe problem for PPT å skrive en uttalelse/vedtak for å få datteren deres fritatt i sidemål. Man kan virkelig ikke forvente at foreldre skal vite alt dette når det skrives sakkyndig vurdering, og at de spesifikt må be PPT om å vurdere fritak i sidemål i vurderingen - all den tid de fleste skoler heller ikke er klar over at det er sånn. Det høres jo imidlertid ut som om deres skole har forstått disse nye reglene, og det er nok derfor rektor er såpass steil. Han har rett og slett ikke lov til å gjøre dette vedtaket uten uttalelse fra PPT. Finnes det en spesialpedagogisk rådgiver på skolen deres som dere kan støtte dere til, og som kan hjelpe i prosessen for å få en slik uttalelse fra PPT? Jeg leser i hovedinnlegget at hun er 14 år. Da har dere heldigvis litt tid på dere, siden karakter ikke skal settes før på 10. trinn. Selv om hun får fritak med vurdering i sidemål, så skal hun likevel følge opplæringen og ha underveisvurderinger, men det settes altså ikke karakter verken i 8. eller 9. trinn. Be spesialpedagogisk rådgiver og ev. kontaktlærer/norsklærer om støtte, mest sannsynlig vil de se saken på samme måte som dere og forhåpentligvis kunne bidra noe inn mot PPT og et tullete byråkrati innimellom. Masse lykke til :-)! Anonymkode: 37606...288
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå