Anonym bruker Skrevet 23. november 2021 #1 Skrevet 23. november 2021 Er det noen som er gode på saksbehandling her? Vi har en datter på 14 som ENDELIG er utredet av PPT for lese- og skrivevansker. Som forventet viste kartleggingen at hun hadde moderate til alvorlige vansker og det var ikke tvil om dysleksi-diagnosen. Hun har fått PC med lingdys/textpilot og delvis fått lydbøker. Vi jobber med å få til en god plan for tilrettelegging av prøver/vurderinger. Sånn med passe hell. Vi har heldigvis en kontaktlærer som er veldig flik. Hun har initiert søknad om fritak for vurdering i sidemål. Noe vi og ungdommen synes er fornuftig, og som vi også diskuterte med PPT etter utredningen var ferdig og før rapporten var skrevet. Men nå setter PPT seg på bakbena, og mener de ikke kan støtte en slik søknad. I rapporten er det ikke beskrevet at de anbefaler fritak fra sidemål. Det står imidlertid heller ikke at de IKKE anbefaler fritak. Slik det feks står om spesialundervisning; her står det eksplisitt at de ikke tror hun trenger spesialundervisning. Ungdommen ble utredet i mai/juni - altså for veldig kort tid siden. De mener nå hun må henvises på nytt - med mange måneders ventetid for å komme inn - for at de skal snakke med ungdommen på nytt og deretter skrive en ny sakkyndig rapport. De anser nemlig saken som lukket og kan derfor ikke gjøre en vurdering uten at vi eller skolen sender en ny henvisning hvor vi spesifikt ber om en vurdering for fritak fra vurdering i sidemål! PPT mener de ikke kan vurdere noe som ikke eksplisitt sto i forrige henvisning. I henvisningen var fokuset utredning for dysleksi og vurdering av spesialundervisning. Så selv om vi diskuterte fritak, hjelpemidler, læringsarenaer, tiltak ift eksamen osv i oppsummeringsssamtalen skal ikke dette dokumenteres i rapporten. Da må vi evt henvise på nytt - fordi de lukker saken så fort rapporten er skrevet. Jeg har spirt om de ikke kan åpne saken igjen, innkalle til en ny samtale osv. resultatene fra kartleggingen er jo ikke er halvt år engang. Og pedagogisk rapport ble levert fra skolen i juni. Men nei- de mener de ikke ha LOV for forvaltningsmessig å åpne en sak som er lukket. Virkelig?? Skal det være så rigid? Så når PPT har unnlatt å skrive flere nødvendige ting i rapporten så skal det gå ut over barnet? Hva er vitsen med et oppsummeringsmøte hvor de går igjennom hensiktsmessige tiltak for eleven hvis de ikke har tenkt å skrive noe om det i rapporten? Anonymkode: 74ef5...675
Anonym bruker Skrevet 23. november 2021 #2 Skrevet 23. november 2021 Usikker på om eleven må ha rett til spesialundervisning i norsk for at foreldre skal kunne søke om fritak i sidemål, eller om de skal kunne søke om fritak pø bakgrunn av en diagnose (sjekk link). Men - dersom dere søker om fritak, er det likevel ikke fritak fra opplæring i sidemål. Tror også at hun må gjennom begge eksamenene i norsk (der hun må skrive på hovedmål i begge eksamenene, hvis jeg ikke tar feil). Hva har hun fått som karakter i sidemål til nå? Uansett må dere søke til rektor, PPT skal ikke ha noe søknad. sjekk udir: https://www.udir.no/regelverk-og-tilsyn/skole-og-opplaring/saksbehandling/fritak/fritak-fra-vurdering-med-karakter/ Anonymkode: 1ffe3...aff
Anonym bruker Skrevet 23. november 2021 #3 Skrevet 23. november 2021 Anonym bruker skrev (36 minutter siden): Usikker på om eleven må ha rett til spesialundervisning i norsk for at foreldre skal kunne søke om fritak i sidemål, eller om de skal kunne søke om fritak pø bakgrunn av en diagnose (sjekk link). Men - dersom dere søker om fritak, er det likevel ikke fritak fra opplæring i sidemål. Tror også at hun må gjennom begge eksamenene i norsk (der hun må skrive på hovedmål i begge eksamenene, hvis jeg ikke tar feil). Hva har hun fått som karakter i sidemål til nå? Uansett må dere søke til rektor, PPT skal ikke ha noe søknad. sjekk udir: https://www.udir.no/regelverk-og-tilsyn/skole-og-opplaring/saksbehandling/fritak/fritak-fra-vurdering-med-karakter/ Anonymkode: 1ffe3...aff Hun får evt kun fritak fra karakter - ikke fra undervisning. Og ja, hun må ha to eksamener/tentamener men kan da skrive på bokmål. De har kun hatt en prøve til nå - bøying av verv. Og da brukte de ordbok på PC . Så tror ikke den er så veldig relevant. Nei de må ikke ha rett til spesialundervisning for å få fritak fra karakter i sidemål. De må kun ligge en vurdering av at eleven har problemer med å lære begge målformene. Jeg vet vi må søke rektor. Det gjorde vi for 2 mnd siden. Men rektor vil ikke behandle søknaden uten en uttalelser fra PPT. Og den uttalelsen får vi ikke før hun blir evt kommer inn til en ny vurdering etter ny henvisning….. Anonymkode: 74ef5...675
Anonym bruker Skrevet 23. november 2021 #4 Skrevet 23. november 2021 Hæ? Det er da tilstrekkelig med en sakkyndig vurdering. Ettersom vanskene omfatter lese- og skrivevansker, tilråder med all sannsynlighet PPT IOP i norskfaget. PPT behøver ikke å uttale som om dette. Det er skolen som skriver vedtaket. De trenger ikke annet enn den sakkyndige vurderingen for å fatte et slik vedtak. Anonymkode: fc155...e94
Anonym bruker Skrevet 23. november 2021 #5 Skrevet 23. november 2021 En dysleksidiagnose er i seg selv nok til å få fritak for karakter i sidemål. Vår sønn har fritak, og det ble aldri skrevet en uttalelse fra PPT spesifikt om dette. I tillegg skal hun få en time ekstra på eksamen og slipper eksamen i sidemål på ungdomsskolen hvis hun trekkes opp i norsk skriftlig. Anonymkode: 91432...466
Anonym bruker Skrevet 24. november 2021 #6 Skrevet 24. november 2021 Anonym bruker skrev (22 timer siden): Hæ? Det er da tilstrekkelig med en sakkyndig vurdering. Ettersom vanskene omfatter lese- og skrivevansker, tilråder med all sannsynlighet PPT IOP i norskfaget. PPT behøver ikke å uttale som om dette. Det er skolen som skriver vedtaket. De trenger ikke annet enn den sakkyndige vurderingen for å fatte et slik vedtak. Anonymkode: fc155...e94 Det var det jeg også trodde. Men skolen nekter å skrive vedtaket uten godkjenning fra PPT og PPT sier de må skive en ny sakkyndig vurdering for å kunne uttale seg om fritak fra sidemål. Og for å skrive en ny sakkyndig vurdering må hun henvises på nytt Dette skal jo være et enkeltvedtak som skolen skal skrive. Men skolen nekter å behandle søknaden og dermed har vi heller ikke klagerett… Jeg skjønner virkelig ikke at de kan holde på slik. Jeg vet at jeg kan klage skolen inn til statsforvalteren. Men er det noen klageinstans for PPT? Anonymkode: 74ef5...675
Anonym bruker Skrevet 24. november 2021 #7 Skrevet 24. november 2021 Anonym bruker skrev (38 minutter siden): Det var det jeg også trodde. Men skolen nekter å skrive vedtaket uten godkjenning fra PPT og PPT sier de må skive en ny sakkyndig vurdering for å kunne uttale seg om fritak fra sidemål. Og for å skrive en ny sakkyndig vurdering må hun henvises på nytt Dette skal jo være et enkeltvedtak som skolen skal skrive. Men skolen nekter å behandle søknaden og dermed har vi heller ikke klagerett… Jeg skjønner virkelig ikke at de kan holde på slik. Jeg vet at jeg kan klage skolen inn til statsforvalteren. Men er det noen klageinstans for PPT? Anonymkode: 74ef5...675 Da er rektor vrang, hilsen lærer. Anonymkode: 8d4ba...bf7
Anonym bruker Skrevet 24. november 2021 #8 Skrevet 24. november 2021 Så ikke bare skal de ha en diagnose, men de skal også komme ut med dårligere kunnskaper? Det er jo å gjøre dem en bjørnetjeneste. Anonymkode: 07619...b0a
Anonym bruker Skrevet 24. november 2021 #9 Skrevet 24. november 2021 Kontakt dysleksi Norge. De er kjempeflinke. Be om råd hos dem. Kanskje de kan hjelpe deg med fremgangsmåte. Om du evt har riktig lovverk etc. ville jeg sendt skriftlig klage til oppvekstsjefen i kommunen. Det pleier å løse ting mye raskere enn statsforvalteren. Anonymkode: e0c23...802
Anonym bruker Skrevet 24. november 2021 #10 Skrevet 24. november 2021 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Kontakt dysleksi Norge. De er kjempeflinke. Be om råd hos dem. Kanskje de kan hjelpe deg med fremgangsmåte. Om du evt har riktig lovverk etc. ville jeg sendt skriftlig klage til oppvekstsjefen i kommunen. Det pleier å løse ting mye raskere enn statsforvalteren. Anonymkode: e0c23...802 Jeg kontaktet dysleksi Norge forrige uke. De ville ha problemstillingen på e-post, så det fikk de. Har dessverre ikke hørt noe til søke ennå. oppvekstsjef/skolesjef var en god ide☺️ Anonymkode: 74ef5...675
Anonym bruker Skrevet 24. november 2021 #11 Skrevet 24. november 2021 Ppt har rett, de kan ikke åpne en lukket sak når det har gått så lang tid (jmf forvaltningsloven). Saken må dessverre henvises på nytt, men skolen tar feil. Ppt trenger ikke uttale seg om dette, skolen kan fatte vedtak basert på sakkyndig vurdering som foreligger da denne er gyldig i tre år dersom annet ikke står i vurderingen. Ppt trenger ikke skrive spesifikt om fritak i sidemål for at skolen skal behandle søknaden, det holder lenge med at elevens utfordringer og vansker i faget beskrives. Når det foreligger en dysleksidiagnose er det uansett grunnlag for søknad, men ikke nødvendigvis fritak. Her er det absolutt skolen som bør klages inn, ppt skal og bør holdes utenfor da det virker som om de faktisk har gjort jobben sin og at skolen er vrang Og vanskelig, evt at rektor ikke vet hvordan han hun/skal forvalte sitt mandat til å behandle søknaden. Anonymkode: b59e2...f65
Anonym bruker Skrevet 24. november 2021 #12 Skrevet 24. november 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Ppt har rett, de kan ikke åpne en lukket sak når det har gått så lang tid (jmf forvaltningsloven). Saken må dessverre henvises på nytt, men skolen tar feil. Ppt trenger ikke uttale seg om dette, skolen kan fatte vedtak basert på sakkyndig vurdering som foreligger da denne er gyldig i tre år dersom annet ikke står i vurderingen. Ppt trenger ikke skrive spesifikt om fritak i sidemål for at skolen skal behandle søknaden, det holder lenge med at elevens utfordringer og vansker i faget beskrives. Når det foreligger en dysleksidiagnose er det uansett grunnlag for søknad, men ikke nødvendigvis fritak. Her er det absolutt skolen som bør klages inn, ppt skal og bør holdes utenfor da det virker som om de faktisk har gjort jobben sin og at skolen er vrang Og vanskelig, evt at rektor ikke vet hvordan han hun/skal forvalte sitt mandat til å behandle søknaden. Anonymkode: b59e2...f65 Hvor i forvaltningsloven står det at man ikke kan gjenåpne en sak? «Saken» er jo forsåvidt den samme uavhengig av om man formelt henvises på nytt og de skriver en ny vurdering eller om de gjenåpner saken og skriver en tilleggsvurdering dersom de ikke har gjort godt nok arbeid innledningsvis. Jeg vet at jeg ikke har klagerett på selve den sakkyndige vurderingen. Og det har jeg heller ingen grunn til da ingenting av det som står der er feil. Men den er jo mangelfull dersom PPT selv innrømmer at de ikke har skrevet en fullverdig vurdering? Anonymkode: 74ef5...675
Ledda Skrevet 24. november 2021 #13 Skrevet 24. november 2021 Jeg antar at ppt har forklart dere at dere ikke trenger en uttalelse fra de om fritak for vurdering med karakter. Dokumentasjonen på vanskene holder som begrunnelse på søknad til rektor.
Anonym bruker Skrevet 24. november 2021 #14 Skrevet 24. november 2021 Ledda skrev (5 minutter siden): Jeg antar at ppt har forklart dere at dere ikke trenger en uttalelse fra de om fritak for vurdering med karakter. Dokumentasjonen på vanskene holder som begrunnelse på søknad til rektor. Nei, Det er PPT som mener rektor ikke kan vedta fritak uten en spesifikk sakkyndig vurdering knyttet til fritak fra sidemål. De mener at det KUN er en NY sakkyndig vurdering som holder som dokumentasjon og ikke den opprinnelige sakkyndige vurderingen de lagde for 5 mnd siden. Og for å få en ny sakkyndig vurdering må eleven henvises på nytt…… Anonymkode: 74ef5...675
Anonym bruker Skrevet 24. november 2021 #15 Skrevet 24. november 2021 Det er DESSVERRE nye regler for hvem som fatter vedtak om fritak for vurdering i sidemål. Tidligere har det vært skolen som har fattet dette vedtaket (basert på diagnose eller sakkyndig vurdering), men nå er det PPT som må fatte dette vedtaket. Utrolig tungvint, og IKKE noe PPT ønsker selv da de har mer enn nok å holde på med. Så skolen kan ikke lenger fatte vedtak, dessverre. Anonymkode: 37606...288
Anonym bruker Skrevet 25. november 2021 #16 Skrevet 25. november 2021 Hos oss satte rektor seg på bakbeina. Sønnen vår har dysleksi og adhd og han fikk iop. Allikevel mente rektor at det ikke var grunnlag for fritak for karakter. Heldigvis har skolen en spesped koordinator som ikke ga seg, så vår sønn fikk allikevel fritak. Har skolen en spespedkoordinator dere kan prate med? Kanskje den kan være til hjelp. Anonymkode: 12bb4...82f
Anonym bruker Skrevet 25. november 2021 #17 Skrevet 25. november 2021 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Det er DESSVERRE nye regler for hvem som fatter vedtak om fritak for vurdering i sidemål. Tidligere har det vært skolen som har fattet dette vedtaket (basert på diagnose eller sakkyndig vurdering), men nå er det PPT som må fatte dette vedtaket. Utrolig tungvint, og IKKE noe PPT ønsker selv da de har mer enn nok å holde på med. Så skolen kan ikke lenger fatte vedtak, dessverre. Anonymkode: 37606...288 Nei, PPT fatter ikke vedtak. Det er det skolen som gjør. Hvilke nye regler refererer du til? https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2006-06-23-724/KAPITTEL_5-4#§3-19 Anonymkode: 74ef5...675
Ledda Skrevet 25. november 2021 #18 Skrevet 25. november 2021 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Det er DESSVERRE nye regler for hvem som fatter vedtak om fritak for vurdering i sidemål. Tidligere har det vært skolen som har fattet dette vedtaket (basert på diagnose eller sakkyndig vurdering), men nå er det PPT som må fatte dette vedtaket. Utrolig tungvint, og IKKE noe PPT ønsker selv da de har mer enn nok å holde på med. Så skolen kan ikke lenger fatte vedtak, dessverre. Anonymkode: 37606...288 Eh, hvor står dette da? Husk at ppt sitt primære mandat i hht loven er å vurdere behov for spesialundervisning. Det er ikke lovpålagt at ppt skal utrede dysleksi.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2021 #19 Skrevet 25. november 2021 Har det egentlig noren negative konsekvenser om hun får karakter i sidemål? Hun kan søke opptak til videregående på serskilte villkår med utgangspunkt i diagnosen og yansett er ikke det før neste år så sånn sett betyr det ikke .noe. Det å få karakter har jo positive sider også. Mange gjr en bedre innsats ivfaget og lrer mer hvis de vet de får karakter. Hvis hun vil søke jobb før hun har gått minst et år på videregående vil mange arbeidsgivere se papirer fra ungdomskolen. Fritak fra fag kan være et rødt flagg for å få jobben. Jeg har dysleksi selv. Sidemål var et av fagene det betydde minst for for meg. Jeg synes dere skaø tenke dere godt om hva dere vil oppnå før dere eventuelt dropper den karakteren. Sjekk også om det begrenser videre muligheter for skole og studier. Anonymkode: 49017...20b
Anonym bruker Skrevet 25. november 2021 #20 Skrevet 25. november 2021 Det er skoleeier (kommune, oppvekstsjef) som er ansvarlig for å fatte vedtak. Mange steder er dette delegert til skoleleder/rektor. Jeg hadde skrevet en saklig klage dit. Ville også skrevet at hun naturlig nok har større behov for tilrettelegging nå, i og med at dette ikke er oppdaget, kartlagt og jobbet med de første åtte årene hun gikk på skolen. Nå er det endelig på plass og man må jo da regne med at det er en større jobb med tilpasninger, enn om dette hadde vært oppdaget i 2. -3. klassen. Noe som ville skjedd om skolen hadde god kompetanse på dysleksi. Hadde forsøkt å komme utenom ny vurdering hos PPT, da de høres veldig vrange ut og uansett ikke vil støtte dere. Det er dokumentert at hun har dysleksi noe som naturlig nok gir problemer med å lære begge målformene. Som er lovens ordlyd. 3-19.Fritak frå vurdering med karakter i skriftleg sidemål Elevar og privatistar kan søkje om å få fritak frå vurdering med karakter i skriftleg sidemål dersom dei a. har problem med å lære begge målformene på grunn av dokumentert sjukdom, skade eller dysfunksjon, eller b. ikkje har gått i norsk grunnskole på ungdomstrinnet, eller c. i løpet av ungdomstrinnet eller vidaregåande opplæring har hatt rett til særskild språkopplæring, eller d. i løpet av ungdomstrinnet eller vidaregåande opplæring har gått i internasjonal eller utanlandsk skole i Norge som er godkjend for å ikkje gi vurdering med karakter i sidemål. Elevar som er fritekne frå vurdering med karakter, skal få undervegsvurdering utan karakter. Fritak frå vurdering med karakter i skriftleg sidemål kan givast sjølv om ein ikkje lenger er elev i faget. Skoleeigar skal stryke standpunktkarakter og eksamenskarakter i faget dersom fritak frå vurdering med karakter er innvilga. Avgjerda er eit enkeltvedtak. Den skolen eller skoleeigaren som har ansvar for å skrive ut vitnemål, skal fatte enkeltvedtaket. Anonymkode: e0c23...802
Anonym bruker Skrevet 25. november 2021 #21 Skrevet 25. november 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Har det egentlig noren negative konsekvenser om hun får karakter i sidemål? Hun kan søke opptak til videregående på serskilte villkår med utgangspunkt i diagnosen og yansett er ikke det før neste år så sånn sett betyr det ikke .noe. Det å få karakter har jo positive sider også. Mange gjr en bedre innsats ivfaget og lrer mer hvis de vet de får karakter. Hvis hun vil søke jobb før hun har gått minst et år på videregående vil mange arbeidsgivere se papirer fra ungdomskolen. Fritak fra fag kan være et rødt flagg for å få jobben. Jeg har dysleksi selv. Sidemål var et av fagene det betydde minst for for meg. Jeg synes dere skaø tenke dere godt om hva dere vil oppnå før dere eventuelt dropper den karakteren. Sjekk også om det begrenser videre muligheter for skole og studier. Anonymkode: 49017...20b Det skal normalt sett en god del mer til enn bare dysleksi for å søke opptak til vgs på særskilt grunnlag. Vår sønn med adhd, Tourettes og dysleksi fikk ikke søke særskilt opptak en gang, det er forbeholdt de med store lærevansker eller andre ting som gjør at de ikke klarer skolen som vanlig. Fritak fra karakter i sidemål er viktig ved dysleksi synes jeg, med mindre ungdommen selv er veldig motivert for dette. Har man fritak i ungdomsskolen, får man det også automatisk i vgs, og da slipper man potensielt to karakterer i norskfaget som man ellers ville hatt (standpunkt og mulig eksamen). Det kan ha en del å si. Anonymkode: 91432...466
Anonym bruker Skrevet 25. november 2021 #22 Skrevet 25. november 2021 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Nei, PPT fatter ikke vedtak. Det er det skolen som gjør. Hvilke nye regler refererer du til? https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2006-06-23-724/KAPITTEL_5-4#§3-19 Anonymkode: 74ef5...675 Jeg beklager, jeg formulerte meg litt feil. Skolen fatter vedtaket, men det er PPT som avgjør fritak eller ikke. Skolen fatter enkeltvedtak på bakgrunn av vedtak fra PPT. Anonymkode: 37606...288
Anonym bruker Skrevet 25. november 2021 #23 Skrevet 25. november 2021 Anonym bruker skrev (36 minutter siden): Det skal normalt sett en god del mer til enn bare dysleksi for å søke opptak til vgs på særskilt grunnlag. Vår sønn med adhd, Tourettes og dysleksi fikk ikke søke særskilt opptak en gang, det er forbeholdt de med store lærevansker eller andre ting som gjør at de ikke klarer skolen som vanlig. Fritak fra karakter i sidemål er viktig ved dysleksi synes jeg, med mindre ungdommen selv er veldig motivert for dette. Har man fritak i ungdomsskolen, får man det også automatisk i vgs, og da slipper man potensielt to karakterer i norskfaget som man ellers ville hatt (standpunkt og mulig eksamen). Det kan ha en del å si. Anonymkode: 91432...466 Da varierer det. Både jeg og min datter fikk tilbudet på grunn av dysleksi alene, men med over 5 i snitt var det ikke nødvendig. Anonymkode: 49017...20b
Anonym bruker Skrevet 25. november 2021 #24 Skrevet 25. november 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Da varierer det. Både jeg og min datter fikk tilbudet på grunn av dysleksi alene, men med over 5 i snitt var det ikke nødvendig. Anonymkode: 49017...20b Da må det enten være før nye regler(?) eller skolene har gjort feil. Dette er sakset fra Lovdata, paragraf 5-16 "For å ha eit fortrinn etter føresegna her må søkjaren ha rett til spesialundervisning og ha eit særleg behov for inntak til eit bestemt utdanningsprogram. Søkjaren må ha eit omfattande behov for spesialundervisning på grunn av vanskane som ligg til grunn for søknaden. I vurderinga av om søkjaren har eit særleg behov for inntak til eit særskilt utdanningsprogram, må det godtgjerast at vanskane til søkjaren gjer at val av utdanningsprogram har svært mykje å seie for moglegheita søkjaren har til å fullføre vidaregåande opplæring med yrkes- eller studiekompetanse. Om søkjaren sannsynlegvis kan fullføre tre utdanningsprogram, har han eller ho ikkje eit særleg behov for inntak etter føresegna her." Anonymkode: 91432...466
Anonym bruker Skrevet 29. november 2021 #25 Skrevet 29. november 2021 Anonym bruker skrev (På 25.11.2021 den 10.46): Jeg beklager, jeg formulerte meg litt feil. Skolen fatter vedtaket, men det er PPT som avgjør fritak eller ikke. Skolen fatter enkeltvedtak på bakgrunn av vedtak fra PPT. Anonymkode: 37606...288 Ja PPT er sakkyndig. Der er jo derfor hun er utredet og de har skrevet en sakkyndig rapport på bakgrunn av utredningen. (Fint om du legger med link til utklippet ditt😀) Spørsmålet er om det må være en egen sakkyndig uttalelse som kun gjelder fritak eller og den opprinnelige sakkyndige vurderingen - som ble skrevet for under et halvt år siden - er dokumentasjon nok. Her er jo vanskene hennes dokumentert. Hvis det er slik at det må ligge en egen sakkyndig vurdering til grunn, hvorfor gjør ikke PPT da denne vurderingen med en gang? Eller evt. åpner saken igjen? Skal man måtte henvises på nytt med opptil ett års ventetid? Anonymkode: 74ef5...675
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå