Gå til innhold

Noen som har vært borti lignende? Ikke søkt, men innredet kjeller likevel.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Noen som har vært borti å kjøpt bolig der kjelleren er omgjort fra råkjeller til stue, soverom, vaskerom og bod. Men det er ikke søkt om, derfor ikke godkjent. Det er utført av fagfolk, men som vennetjeneste. Dvs elektriker, rørlegger og snekker. Men ingen dokumentasjon å vise til. 

Vi vurderer å kjøpe en bolig der dette er tilfelle, men ønsker å vite hva jeg må forvente. 

Den ligger ikke ute enda, men kommer for salg på nyåret. Vet de må dokumentere boligen og informere om dette, og det har de jo allerede gjort til oss siden de vet vi er interessert. Men når kommunen får disse opplysningene, står de da på døra vår så fort vi overtar? 

Vi ønsker jo at denne delen av boligen skal brukes, men må vi rive alt og ta det på nytt? Vet det er strengt med elektriker og rørlegger, men snekkerjobben må vel ikke dokumenteres på samme måte?

Kan vi slippe å rive alt? Noen med erfaring?

Anonymkode: 2fd98...2ad

Skrevet

Alt er gjort riktig, men kan som sagt ikke dokumenteres. De har drenert og de har gravd ut og byttet vinduer slik at disse er godkjente som rømningsvei mtp takhøyde, høyden opp til vinduet og selve str på vinduet, og det at de gravde ut utenfor slik at det er god plass. 

Skrevet

Eg hadde gitt drallen og kjøpt, iallfall sidan dette er gjort før du kjøper huset. Men eg er lei av at kommunen skal legge seg bort i alt mogleg på eigen eigedom. Må ein forresten søkje for å gjere om råkjellar til boligrom og? Det trur eg faktisk ikkje eg gidd eg heller (har ein slik eg skal bygge om) 

Anonymkode: 8c94d...6ed

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 23.11.2021 den 19.04):

Hei. Noen som har vært borti å kjøpt bolig der kjelleren er omgjort fra råkjeller til stue, soverom, vaskerom og bod. Men det er ikke søkt om, derfor ikke godkjent. Det er utført av fagfolk, men som vennetjeneste. Dvs elektriker, rørlegger og snekker. Men ingen dokumentasjon å vise til. 

Vi vurderer å kjøpe en bolig der dette er tilfelle, men ønsker å vite hva jeg må forvente. 

Den ligger ikke ute enda, men kommer for salg på nyåret. Vet de må dokumentere boligen og informere om dette, og det har de jo allerede gjort til oss siden de vet vi er interessert. Men når kommunen får disse opplysningene, står de da på døra vår så fort vi overtar? 

Vi ønsker jo at denne delen av boligen skal brukes, men må vi rive alt og ta det på nytt? Vet det er strengt med elektriker og rørlegger, men snekkerjobben må vel ikke dokumenteres på samme måte?

Det er veldig vanlig med ikke-godkjente utleieleiligheter. (Det er bare til å ta en rask titt på Finn, så ser du det) Dersom kommunene skulle begynne å gå rundt å sjekke alle som ikke er godkjent vil det plutselig bli mange husløse studenter o.l., derfor kommer nok heller ikke kommunene til å gjøre noe med dette. Men dersom det f.eks skulle begynne å brenne i leiligheten og det viser seg at det er pga dårlig arbeid kan du jo få problemer med forsikringen...

Anonymkode: bac19...b25

Skrevet

Så lenge jeg hadde visst at det var godt arbeid, hadde jeg ikke brydd meg. Og det tror jeg ikke kommunen gjør heller. Skulle de gjøre det, trenger du ikke rive. Bare sende tegninger om hvordan kjelleren er, og hvis det er etter riktig tec standard, så vil du mest sannsynlig få det godkjent. Men det skal MYE til, så lenge det bare blir brukt av husstanden som rom (ikke utleie. Her hvor jeg bor sjekkes det faktisk om det er godkjente leiligheter).

Anonymkode: 30a63...a82

Skrevet

Rør, vann og strøm bør selvfølgelig kunne dokumenteres. Hvis det feks oppstår Brann kan det føre til avkortning på forsikringen dersom det ikke er utført forsvarlig arbeid. 

Dersom det er fagfolk som har gjort jobben bør det vel ikke være noe problem å få dokumentasjon på dette. 

Anonymkode: 164d9...781

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 23.11.2021 den 19.04):

Hvis de folka som gjorde det er sertifisert til å jobbe som elektriker og rørlegger, spiller det ingen rolle om de gjorde det gratis eller betalt. 

Mht soverom så må du sjekke om vinduene er store nok til å regnes som rømningsveier.

Anonymkode: 5cb88...912

Skrevet

Vi har gjort det samme i vår kjeller, vi har ikke søkt om noe. Vi leiger ikke ut. Hadde vannskade for noen år siden og fikk alle reparasjoner dekket av forsikringen uten spørsmål om noe godkjenning.  

Anonymkode: e439d...fab

Skrevet

Ville aldri kjøpt noe som ikke har dokumentert elekstrisk og rørarbeid. I alle fall ikke av nyere dato. Hvor noe er feil på noe av dette, så får du ikke igjen på forsikring og det er ikke et firma som er ansvarlig og kan rette feilen.

Anonymkode: 468d9...203

Skrevet

Da søker man om å endre fra tilleggsdel til hoveddel. Er en enkel søknad til kommunen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...