Kathrine. Skrevet 23. november 2021 #1 Skrevet 23. november 2021 Går og tråkker i butikker. Er inne på interiørbutikk med høye priser. Føler ikke det er mye som skiller pynten her fra pynt i billigere kjedebutikker. De bestiller vel produktene sine fra Asia uansett om det er dyr eller billig kjede? Synes mye ligner på hverandre på dyre og billige butikker også. Samme stil på nøtteknekkere, balleriner og nisser osv. Hva tenker dere? Snobberi å foretrekke pynt fra dyre butikker? Eller er det faktisk bedre?
Anonym bruker Skrevet 23. november 2021 #2 Skrevet 23. november 2021 Kjøper heller litt færre ting som jeg anser at jeg har kjøpt for å ha for alltid heller enn å kjøpe mye billig. Men om kvaliteten er bedre aner jeg ikke noe om, vet bare at jeg er litt snobbete og har preferanser for litt dyrere merker. Blir vel litt sånn som det er med klær - du kan kjøpe merkeklær eller klær fra kjede. Anonymkode: 429a7...74a
Anonym bruker Skrevet 23. november 2021 #3 Skrevet 23. november 2021 Jeg synes ofte man ser forskjell. Ofte er det designere som har tegnet lysestaker og vaser i dyrere butikker hvor du finner kopier og etterlikninger i billige butikker. Kubus-stakene er et godt eksempel. I fjor var det noen lykter som kid, tror jeg, måtte trekke fra markedet pga de brøt copyright. Nille, Clas Ohlson, etc etterlikninger over en lav sko. Så velger du jo om du vil ha noe som noen har brukt mye tid på å lage, eller noe som er kjapt kopiert. Det er forskjell på kvaliteten, på designet og på hvorvidt du kjøper noe du har sett på lenge og virkelig ønsker deg eller noe billig du rasker med deg impulsivt. Jeg vet hva jeg velger. Anonymkode: 9a86f...d8d
Anonym bruker Skrevet 23. november 2021 #4 Skrevet 23. november 2021 Greit eksempel Anonymkode: 9a86f...d8d
Kathrine. Skrevet 23. november 2021 Forfatter #5 Skrevet 23. november 2021 Tenker kanskje den type butikker dere refererer til og "min" dyre butikk er i litt forskjellig klasse. Jeg var på Trendhuset nå, og såg pynt til 1000,- som jeg føler minner om ting på Nille til ca. 400,- (ja, skulle kanskje tatt det med i hovedinnlegget, men var ikke tenkt å ta med navn, iallefall ikke i overskriften). 😃
prekæs Skrevet 23. november 2021 #6 Skrevet 23. november 2021 Jeg syns, muligens merkelig nok, at folk som bevisst kjøper kopier av designklassikere, er mest snobber På samme måte som man kjøper fake designerklær/vesker. Så det er sagt. Jeg handler mest i bruktbutikker og folk vil knapt tro hva som dukker opp på slike steder, da gjerne til gode priser.
Anonym bruker Skrevet 23. november 2021 #7 Skrevet 23. november 2021 Kathrine. skrev (20 minutter siden): Tenker kanskje den type butikker dere refererer til og "min" dyre butikk er i litt forskjellig klasse. Jeg var på Trendhuset nå, og såg pynt til 1000,- som jeg føler minner om ting på Nille til ca. 400,- (ja, skulle kanskje tatt det med i hovedinnlegget, men var ikke tenkt å ta med navn, iallefall ikke i overskriften). 😃 Hva mener du med forskjellig klasse? Jeg har aldri vært på trendhuset så det kjenner jeg ikke. Anonymkode: 9a86f...d8d
Anonym bruker Skrevet 23. november 2021 #8 Skrevet 23. november 2021 Jeg handler billig. Ser ikke poenget med å handle dyre ting når det finnes noe helt likt i billig versjon. Anonymkode: cafa5...498
Kathrine. Skrevet 23. november 2021 Forfatter #9 Skrevet 23. november 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hva mener du med forskjellig klasse? Jeg har aldri vært på trendhuset så det kjenner jeg ikke. Anonymkode: 9a86f...d8d At Trendhuset selger dyr pynt, men ikke designer - varer.
Anonym bruker Skrevet 23. november 2021 #10 Skrevet 23. november 2021 Kjøper det jeg liker. Pynteting går jeg ofte lei av etterhvert og da gir jeg det bort til bruktbutikken. Mye fin designpynt men jeg bryr meg ikke veldig om slikt. Jeg kjøper ting jeg liker. Dyrt eller billig. Er dessverre så lite opplyst at jeg sikkert kan kjøpe «billigkopi» uten å vite det. Anonymkode: 1c25c...8de
Anonym bruker Skrevet 23. november 2021 #11 Skrevet 23. november 2021 Jeg skjønner ikke påstanden om at dyrere automatisk = bedre kvalitet, synes det bare er en unnskyldning for å kjøpe dyre interiørting med god samvittighet. Samme med påstanden om at man kjøper færre ting når man kjøper dyrt. Jeg kan ikke huske sist jeg kasta en billig interiørting fordi den var i stykker. Jeg synes det er snobbete å være allergisk for billige butikker. Anonymkode: 5cf3d...7a1
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 23. november 2021 #12 Skrevet 23. november 2021 Det kommer vel an på hva man liker. Om man er merkebevisst så kjøper man det dyre. Er det designet man liker, så kjøper man den billigere varianten. Når det gjelder interiør så skal det noe til at kvalitet teller, det skal for det meste bare ses, ikke brukes.
Anonym bruker Skrevet 23. november 2021 #13 Skrevet 23. november 2021 Jeg har ingen preferanse på butikk, prisen spiller ingen rolle. Men er litt materialsnobb. Lysestaker i glass, sengetøy, duk og gardiner i lin, tepper i ull. Liker ikke syntetiske produkter, plastikk osv. Ironisk de dyreste glassene jeg kjøpte de med mest skader og som nå er litt hvitaktig etter oppvaskmaskin, mens de fra Ikea er strøkne fremdeles. Ivrig glass fra Ikea, kostet 59 kr stk. Folk forveksler de med Halvor Bakke noir til 399 pr stk. Anonymkode: 36deb...b78
Anonym bruker Skrevet 23. november 2021 #14 Skrevet 23. november 2021 Anonym bruker skrev (26 minutter siden): Jeg har ingen preferanse på butikk, prisen spiller ingen rolle. Men er litt materialsnobb. Lysestaker i glass, sengetøy, duk og gardiner i lin, tepper i ull. Liker ikke syntetiske produkter, plastikk osv. Ironisk de dyreste glassene jeg kjøpte de med mest skader og som nå er litt hvitaktig etter oppvaskmaskin, mens de fra Ikea er strøkne fremdeles. Ivrig glass fra Ikea, kostet 59 kr stk. Folk forveksler de med Halvor Bakke noir til 399 pr stk. Anonymkode: 36deb...b78 Dette. Det hender jeg slumper borti å kjøpe design-gjenstander. Men det er ikke mitt mål. Jeg kjøper ting jeg liker, nå og i mange år fremover, både til jul og ellers i året. Men jeg liker glass, tre, naturmaterialer mm. Og jeg har et bevisst forhold til bærekraft. Betaler gjerne for kvalitet. Som regel håndlaget, håndmalt, munnblåst osv. Både brukt og nytt. Jeg kjøper ikke polyester, plast, laminat osv. Og jeg liker det som er enkelt i formspråk, ikke glitter og glorete. Så da hender det at jeg faller for dyr design. Men jeg handler så få plagg/møbler/julepynt/annet at jeg tar meg råd til det. I år har jeg handlet to julekuler. Har ikke planlagt å handle noe annet til jul. Anonymkode: aae30...e89
Anonym bruker Skrevet 25. november 2021 #15 Skrevet 25. november 2021 Kjøper sjeldan interiørting, men oftast i billige butikkar. Og mi erfaring er at det er litt for skeivt, toler lite, fargar av osb. Veit ikkje om det er betre i dyre butikkar. Kosta dog på meg ein dyr sånn kubeadventsstake på Jernia i fjor. (På sal) men det var vel rundt 1000 kr orginalt? Den forsvann gulfargen på då eg skulle vaske av stearinen...Eg likar best gamle ting. Dei er meir kvalitet på. Anonymkode: bc2d6...a3e
Anonym bruker Skrevet 26. november 2021 #16 Skrevet 26. november 2021 Anonym bruker skrev (På 23.11.2021 den 21.32): Jeg skjønner ikke påstanden om at dyrere automatisk = bedre kvalitet, synes det bare er en unnskyldning for å kjøpe dyre interiørting med god samvittighet. Samme med påstanden om at man kjøper færre ting når man kjøper dyrt. Jeg kan ikke huske sist jeg kasta en billig interiørting fordi den var i stykker. Jeg synes det er snobbete å være allergisk for billige butikker. Anonymkode: 5cf3d...7a1 Jeg kjøper veldig sjelden nye interiørting, det jeg kjøper har jeg i årevis. Jeg har ikke billige interiørting fordi jeg ikke bytter interiør. Anonymkode: 9a86f...d8d
Anonym bruker Skrevet 26. november 2021 #17 Skrevet 26. november 2021 Kathrine. skrev (På 23.11.2021 den 18.53): Går og tråkker i butikker. Er inne på interiørbutikk med høye priser. Føler ikke det er mye som skiller pynten her fra pynt i billigere kjedebutikker. De bestiller vel produktene sine fra Asia uansett om det er dyr eller billig kjede? Synes mye ligner på hverandre på dyre og billige butikker også. Samme stil på nøtteknekkere, balleriner og nisser osv. Hva tenker dere? Snobberi å foretrekke pynt fra dyre butikker? Eller er det faktisk bedre? Kjøper ting jeg liker jeg, ikke etter pris.. Anonymkode: 93d9a...d35
Anonym bruker Skrevet 26. november 2021 #18 Skrevet 26. november 2021 Anonym bruker skrev (På 23.11.2021 den 19.50): Jeg handler billig. Ser ikke poenget med å handle dyre ting når det finnes noe helt likt i billig versjon. Anonymkode: cafa5...498 Men det er ikke helt likt. Det er nesten likt. Jeg kan kjenne igjen kvalitet i blinde. Ref. Bilde av lysestaken lengre oppe. Anonymkode: 0ec80...6da
Elina Skrevet 26. november 2021 #19 Skrevet 26. november 2021 Kathrine. skrev (På 23.11.2021 den 20.51): At Trendhuset selger dyr pynt, men ikke designer - varer. Ikke så mye forskjell fra trendhuset og Nille kvalitetsmessig. Men om du feks ser på kid, Nille, trendhuset, Europris, feel osv opp mot pynt fra Bolia, designbutikker, kichn (design varene der) så er det veldig forskjell i kvalitet og utførelse. Finishen er bedre og det er laget av bedre materialer. Det er stor kvalitetsforskjell på et pledd på kid og et pledd fra Røros Tweed men prisforskjellen er faktisk ikke så veldig stor. Kid sitt er det mest syntet og ikke noe godt håndverk men hos Røros Tweed får du et godt stykke norsk håndverk i 100% ull og ikke minst så varer det utrolig mye lengre. Prisforskjellen er bare noen hundrelapper!! Du tror du kjøper billig fordi du kjøper fra kid, men du betaler i realiteten mye mer for det tar mye kortere tid før du igjen må kjøpe et nytt. Kid kan ha halv pris, null problem for butikken og når de har salg så har de halv pris av halv pris og tilogmed halv pris av rød pris. Det kommer aldri Røros Tweed til å ha, men du kan være heldig å kanskje få 10-20% i salgstider som nå, får du mer enn det så er det kun en liten rest. Jeg vil heller ha skikkelig kvalitet som varer enn huset full av nips.
sug lut Skrevet 26. november 2021 #20 Skrevet 26. november 2021 Interiør er jo ikke noe jeg bruker og kaster. Jeg har en stabil smak uten store motesvingninger, for å si det forsiktig. Interiør er for evigheten, i bunn og grunn. Så det jeg kjøper er ikke mye, og det meste er ikke nytt, det er vintage vellagde designobjekter jeg virkelig har ønsket meg og jobbet for å finne, i mange tilfeller. Da er sjelden prisen interessant, egentlig.
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 26. november 2021 #21 Skrevet 26. november 2021 sug lut skrev (2 timer siden): Interiør er jo ikke noe jeg bruker og kaster. Jeg har en stabil smak uten store motesvingninger, for å si det forsiktig. Interiør er for evigheten, i bunn og grunn. Så det jeg kjøper er ikke mye, og det meste er ikke nytt, det er vintage vellagde designobjekter jeg virkelig har ønsket meg og jobbet for å finne, i mange tilfeller. Da er sjelden prisen interessant, egentlig. Jeg skulle ønske jeg var like stilsikker som deg, men jeg er alltid redd for å bli lei av ting. Jeg vil i utgangspunktet være en del av bruk og kast- samfunnet, men jeg tør likevel ikke handle så dyrt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå