Gå til innhold

Hvorfor tåler kvinner så lite?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Twintipp skrev (54 minutter siden):

Å gå på jobb er tusen ganger enklere mentalt sett. For småbarnsforeldre spesielt er det å gå på jobb fritid i forhold. Du kan gå på do omtrent når du måtte ønske, du kan drikke kaffe i fred osv. Det at kvinner ofte jobber deltid er jo fordi det er for stor belastning å kombinere alle arenaer. 

Skulle gjerne sett et mye større rollebytte. 

Nettopp. På jobb fikk jeg for første gang på 2 år lest avisen i fred i 10 min. 

Anonymkode: 4e684...4ba

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skulle virkelig ønske folk stoppet med behovet for å alltid generalisere ut i fra kjønn. 

Skrevet
Twintipp skrev (3 timer siden):

Jeg tenker litt motsatt av deg.

Hvorfor tåler menn så lite? 
Kvinner har veldig ofte en mye større totalbelastning enn menn. De driver familien AS, organiserer et helt familieliv, holder styr på klær til unger, størrelser og årstidsadekvate klær, avtaler, dugnader etc.

Tror du mange menn kommer hjem til et julepyntet hjem i år, eller har fundert i lengre tid på hva hele familien og beslektskap skal få til jul, eller baker og kjøper penklær til barna? Samtidig som de skal sørge for å utvikle barnas emosjonelle ferdigheter, hjelpe til å regulere i konflikter, ha full jobb og i tillegg organisere alle selskap og severdigheter? 

Jammen ikke rart flere kvinner tar lett til tårene. 
Vet jeg generaliserer, men dette er gjengs for veldig mange!

Hadde faen ikke felt ei eneste tåre om jeg kom hjem til julepynta hus og hadde én gave å kjøpe til jul jeg heller! Hadde gått rundt med konstant latterkrampe faktisk😅

Dette!! 👏

Skrevet
topaz skrev (1 time siden):

Skulle virkelig ønske folk stoppet med behovet for å alltid generalisere ut i fra kjønn. 

Det var hi som begynte!! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Men da kan man jo ikke klage på belastningen. Hvis man oppriktig ønsker å bruke tid og krefter på å kjøpe gaver til mannens familien fordi man ikke synes gaven mannen gir er bra nok, da får man ta det på hobby- og fritidskvota altså.

Anonymkode: 435b6...880

Man gjør denne jobben fordi relasjoner og rettferdighet er viktig. Det er derfor kvinner har det tredje skiftet fordi de bryr seg litt mer. Noen menn setter gjerne sitt eget velvære foran andres ønsker og da blir det gjerne slik at det skorter på oppmerksomhet om ikke kona tar den jobben. Jeg tror det er en del foreldre av menn som er takknemlig for svigerdøtres engasjement som sørger for at de får oppmerksomhet og besøk på bursdager i stedet for en telefonsamtale og det er ofte kvinnene som hjelper til med relasjonen mellom barn og besteforeldre og sørger for at denne blir pleiet. 

Jeg synes kvinner er det psykisk sterke kjønnet. De håndterer ofte det meste av det emosjonelle både i nærmeste og utvidet familie. Det er som regel kvinnen som følger opp både barn og foreldre (gjerne også svigerforeldre) på det emosjonelle og det relasjonelle planet. Det er mye som skal rekkes over og planlegges for i tillegg til jobb, og emosjonelt arbeid er mye tyngre enn fysisk arbeid. 

Anonymkode: 8efe5...25d

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Jeg er kvinne selv, men er forundret over alle trådene her inne. Det er så mange som tåler så lite motgang. Ser det også i det dagligdagse på jobb og ute også. Det skal ingenting til før mange begynner tar til tårene. For noen raser hele verden sammen. Vi sier 'kvinne oss opp' men er det å begynne å gråte når vi møter motgang å 'kvinne seg opp'? Er en grunn til at det faktisk heter å 'manne seg opp', få deg 'litt baller' og lignende. Synes det er altfor mange slitne, deprimerte og sutring blandt oss kvinner. Ser aldri menn som er slik. Skal vi være annerledes? Vi må skjerpe oss. Tenk litt på dette. 

Anonymkode: 51b2b...d09

Tja. Hvorfor er kvinner så overfladiske, dumme og uempatiske?
Jeg er kvinne selv, altså, men akkurat nå leser jeg en tråd fra ei som ikke aner hva andre sliter med, men som likevel tillater seg å sette merkeliapp på dem. 

Anonymkode: 738bd...57c

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Jeg snakker om lønnet arbeid.

Hvorfor aksepterer så mange kvinner å jobbe så mye ulønnet?

Fordi oppgavene må gjøres, sikkert? 

Skrevet

Man gjør denne jobben fordi relasjoner og rettferdighet er viktig. Det er derfor kvinner har det tredje skiftet fordi de bryr seg litt mer. Noen menn setter gjerne sitt eget velvære foran andres ønsker og da blir det gjerne slik at det skorter på oppmerksomhet om ikke kona tar den jobben. Jeg tror det er en del foreldre av menn som er takknemlig for svigerdøtres engasjement som sørger for at de får oppmerksomhet og besøk på bursdager i stedet for en telefonsamtale og det er ofte kvinnene som hjelper til med relasjonen mellom barn og besteforeldre og sørger for at denne blir pleiet. 

Jeg synes kvinner er det psykisk sterke kjønnet. De håndterer ofte det meste av det emosjonelle både i nærmeste og utvidet familie. Det er som regel kvinnen som følger opp både barn og foreldre (gjerne også svigerforeldre) på det emosjonelle og det relasjonelle planet. Det er mye som skal rekkes over og planlegges for i tillegg til jobb, og emosjonelt arbeid er mye tyngre enn fysisk arbeid. 

Dette stemmer. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Jeg er kvinne selv, men er forundret over alle trådene her inne. Det er så mange som tåler så lite motgang. Ser det også i det dagligdagse på jobb og ute også. Det skal ingenting til før mange begynner tar til tårene. For noen raser hele verden sammen. Vi sier 'kvinne oss opp' men er det å begynne å gråte når vi møter motgang å 'kvinne seg opp'? Er en grunn til at det faktisk heter å 'manne seg opp', få deg 'litt baller' og lignende. Synes det er altfor mange slitne, deprimerte og sutring blandt oss kvinner. Ser aldri menn som er slik. Skal vi være annerledes? Vi må skjerpe oss. Tenk litt på dette. 

Anonymkode: 51b2b...d09

Hvem har bestemt at den kvinnelige måten å være på er feil? Hvorfor er det mer akseptert å agere som en mann? Hvem har bestemt at å gråte er et svakhetstegn, mens å bli sint er en styrke?
Det er noe som heter å gro baller, men kan du tenke deg noe organ som er mer utsatt og følsomt? Skulle man snakke om styrke burde det hete å gro en livmor. Den muskelen i menneske som kan øke mest i størrelse og omfang, og som faktisk kan gro og beskytte et helt lite menneske.

Kvinner har historisk sett blitt undertrykt så lenge at vi til og med undertrykker hverandre. 

Om en mann og en kvinne hadde hatt akkurat samme adferd, hadde hun blitt beskrevet på en negativ måte (sta, egen, egosentrisk), mens han hadde fått positive beskrivelser (viljesterk, tydelig, bestemt). Hvorfor?

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Jeg tenker det blir galt å generalisere den veien og. 
Menn generelt jobber mer enn kvinner, og mange kvinner jobber deltid fordi det blir «for mye» med full jobb. Det er sikkert mange sløve menn det ute, men det er jaggu mange hjelpesløse kvinnfolk og.

For øvrig har jeg aldri forstått meg på kvinner som påtar seg ansvaret for julegaveinnkjøp til hele familien, også mannen sin side. Tanken om påta meg ansvaret for julegavene til mannens foreldre, søsken , nevøer og nieser har aldri slått meg engang.

Tenk så deilig å kunne gi alt på jobb, og så ordner a/s familien seg helt på egenhånd! 

Skrevet

Jeg jobber i rusfeltet, mesteparten av pasientene er menn, nesten alle ruser for å håndtere vanskelige følelser og for å klare krevende livssituasjoner på jobb eller privat. De holder på slik i årevis før de eller folk rundt skjønner at noe er galt. Så veldig robuste er de ikke.

Anonymkode: a0e71...7f1

Skrevet

Man gjør denne jobben fordi relasjoner og rettferdighet er viktig. Det er derfor kvinner har det tredje skiftet fordi de bryr seg litt mer. Noen menn setter gjerne sitt eget velvære foran andres ønsker og da blir det gjerne slik at det skorter på oppmerksomhet om ikke kona tar den jobben. 

Men dette er jo fremdeles et valg man tar. Jeg er veldig glad i svigerfamilien min, men det har virkelig aldri slått meg at jeg skal ha noe ansvar verken for gaveinnkjøp eller at svigermor skal få besøk av mannen min på bursdagen sin. Det forventer de ikke heller. Like lite som mine foreldre forventer at mannen min tar det ansvaret ovenfor dem.  
Igjen, hvis man et villig til å påta seg dette ansvaret så får man sette det på fritids- og hobbykvota, og i hvert fall ikke klage over hvor belastende det er!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...