Gå til innhold

Hvorfor tåler kvinner så lite?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er kvinne selv, men er forundret over alle trådene her inne. Det er så mange som tåler så lite motgang. Ser det også i det dagligdagse på jobb og ute også. Det skal ingenting til før mange begynner tar til tårene. For noen raser hele verden sammen. Vi sier 'kvinne oss opp' men er det å begynne å gråte når vi møter motgang å 'kvinne seg opp'? Er en grunn til at det faktisk heter å 'manne seg opp', få deg 'litt baller' og lignende. Synes det er altfor mange slitne, deprimerte og sutring blandt oss kvinner. Ser aldri menn som er slik. Skal vi være annerledes? Vi må skjerpe oss. Tenk litt på dette. 

Anonymkode: 51b2b...d09

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er kvinne selv, men er forundret over alle trådene her inne. Det er så mange som tåler så lite motgang. Ser det også i det dagligdagse på jobb og ute også. Det skal ingenting til før mange begynner tar til tårene. For noen raser hele verden sammen. Vi sier 'kvinne oss opp' men er det å begynne å gråte når vi møter motgang å 'kvinne seg opp'? Er en grunn til at det faktisk heter å 'manne seg opp', få deg 'litt baller' og lignende. Synes det er altfor mange slitne, deprimerte og sutring blandt oss kvinner. Ser aldri menn som er slik. Skal vi være annerledes? Vi må skjerpe oss. Tenk litt på dette. 

Neida, mennene bare begynner å drikke, slåss og tar livet av seg. Mye bedre enn "sutring og deprimerte kvinner". Vi er annerledes, og vi må ikke skjerpe oss. 

Anonymkode: fc9a1...1e6

Skrevet

Nei mennene banker kjerringa, drikker, slåss og tar sitt liv. 
Det er faktisk ingen svakhet å gråte ved motgang så lenge man fortsetter å løse det man skal. 
Synes innlegget ditt var svært lite nyansert og «enkelt» selvom temaet kan være interessant. 

Anonymkode: 35109...6e2

Skrevet

Jeg jobber i psykisk helsevern og har aldri tenkt at kvinner tåler mindre enn menn. Kanskje strevet vises på litt forskjellige måter. 

Den tankegangen om å gro baller er derimot ikke sunn for verken kvinner eller menn. Selvmordsraten for personer med baller er som kjent mye høyere enn for kvinner 

Anonymkode: 1b54e...3c8

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det er faktisk ingen svakhet å gråte ved motgang så lenge man fortsetter å løse det man skal. 
Synes innlegget ditt var svært lite nyansert og «enkelt» selvom temaet kan være interessant. 

Nettopp. Vi gråter og får det ut, tørker tårene og gønner på videre. Ikke akkurat noen svakhet. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Enig, det er da ingen svakhet å gråte litt. Det tåler vi. 

Kan vi ikke begynne å heie hverandre litt frem i stedet? Jeg har flere venninner som har møtt mye motgang, sterke flotte damer som tåler den ene trøkken etter den andre. Så gråter vi litt, så ler vi litt. Ut med det og tråkker på videre i livet, prøver å oppmuntre hverandre til å sette grenser, til å si mer i fra, til å kreve plassen sin litt oftere. 

Anonymkode: 3704b...e87

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg jobber i psykisk helsevern og har aldri tenkt at kvinner tåler mindre enn menn. Kanskje strevet vises på litt forskjellige måter. 

Den tankegangen om å gro baller er derimot ikke sunn for verken kvinner eller menn. Selvmordsraten for personer med baller er som kjent mye høyere enn for kvinner 

Menn kan godt gro seg litt baller, synes jeg. Ingenting er så ille som en voksen mann som tar til tårene for ingenting.

5-53326_crying-stock-photography-man-man

Anonymkode: 3caf0...517

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Nettopp. Vi gråter og får det ut, tørker tårene og gønner på videre. Ikke akkurat noen svakhet. 

Det er jo virkelig ikke alle kvinner som «gønner på videre» når de møter motgang…

Anonymkode: 435b6...880

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo virkelig ikke alle kvinner som «gønner på videre» når de møter motgang…

Og det er virkelig ikke alle menn som er supertøffe hele tiden heller. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Og det er virkelig ikke alle menn som er supertøffe hele tiden heller. 

Nettopp. Noen mennesker gir opp ved motgang, andre ikke. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Jeg har samme erfaring. Jeg jobber også med mennesker som sliter, og de vonde følelsene får ofte utløp på ulike måter hos kvinner og menn. Kvinnene har ofte arr etter selvskading og er som skyggepersoner som prøver å gjøre seg usynlige. De tar ting innover seg selv, og gjør minst mulig ut av seg. Det er som om de prøver å utslette seg selv. Mennene slår i veggene, er truende og utagerende, og tar frustrasjonen sin ut på omgivelsene. Mens kvinnene retter frustrasjonen innover, retter menn den ofte utover. Dette er selvsagt en generalisering. 

Anonymkode: 6298e...4cc

Skrevet

Er det så farlig å felle noen tårer? Akkurat det kan ikke jeg kontrolere. De pipler både om heg er sliten og lei meg, men også når jeg blir rørt og sint eller frustrert. Selv om jeg gråter betyr ikke det at jeg gir meg. 

Anonymkode: be4b0...ef8

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Dette blir bare synsing. Flere i kommentarfeltet her som faktisk jobber med mennesker, som ikke deler ditt syn. 

Anonymkode: 9d6a4...e1e

Skrevet

Jeg tenker litt motsatt av deg.

Hvorfor tåler menn så lite? 
Kvinner har veldig ofte en mye større totalbelastning enn menn. De driver familien AS, organiserer et helt familieliv, holder styr på klær til unger, størrelser og årstidsadekvate klær, avtaler, dugnader etc.

Tror du mange menn kommer hjem til et julepyntet hjem i år, eller har fundert i lengre tid på hva hele familien og beslektskap skal få til jul, eller baker og kjøper penklær til barna? Samtidig som de skal sørge for å utvikle barnas emosjonelle ferdigheter, hjelpe til å regulere i konflikter, ha full jobb og i tillegg organisere alle selskap og severdigheter? 

Jammen ikke rart flere kvinner tar lett til tårene. 
Vet jeg generaliserer, men dette er gjengs for veldig mange!

Hadde faen ikke felt ei eneste tåre om jeg kom hjem til julepynta hus og hadde én gave å kjøpe til jul jeg heller! Hadde gått rundt med konstant latterkrampe faktisk😅

Skrevet
Twintipp skrev (44 minutter siden):

Kvinner har veldig ofte en mye større totalbelastning enn menn. De driver familien AS, organiserer et helt familieliv, holder styr på klær til unger, størrelser og årstidsadekvate klær, avtaler, dugnader etc.

Tror du mange menn kommer hjem til et julepyntet hjem i år, eller har fundert i lengre tid på hva hele familien og beslektskap skal få til jul, eller baker og kjøper penklær til barna? Samtidig som de skal sørge for å utvikle barnas emosjonelle ferdigheter, hjelpe til å regulere i konflikter, ha full jobb og i tillegg organisere alle selskap og severdigheter? 

Hadde faen ikke felt ei eneste tåre om jeg kom hjem til julepynta hus og hadde én gave å kjøpe til jul jeg heller! Hadde gått rundt med konstant latterkrampe faktisk😅

Helt enig med deg. Jeg synes menn tåler alt for for lite i dag.

Skrevet
Twintipp skrev (47 minutter siden):

Jeg tenker det blir galt å generalisere den veien og. 
Menn generelt jobber mer enn kvinner, og mange kvinner jobber deltid fordi det blir «for mye» med full jobb. Det er sikkert mange sløve menn det ute, men det er jaggu mange hjelpesløse kvinnfolk og.

For øvrig har jeg aldri forstått meg på kvinner som påtar seg ansvaret for julegaveinnkjøp til hele familien, også mannen sin side. Tanken om påta meg ansvaret for julegavene til mannens foreldre, søsken , nevøer og nieser har aldri slått meg engang.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Menn generelt jobber mer enn kvinner

Det er feil. Kvinner jobber faktisk mer, mye mer, enn menn. Forskjellen er bare at kvinner bidrar med mye arbeid som ikke er lønnet.

Skrevet

Det er feil. Kvinner jobber faktisk mer, mye mer, enn menn. Forskjellen er bare at kvinner bidrar med mye arbeid som ikke er lønnet.

Jeg snakker om lønnet arbeid.

Hvorfor aksepterer så mange kvinner å jobbe så mye ulønnet?

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Jeg snakker om lønnet arbeid.

Hvorfor aksepterer så mange kvinner å jobbe så mye ulønnet?

Fordi ellers blir ikke denne jobben gjort. Mange menn gjør den rett og slett ikke. Uansett. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Menn generelt jobber mer enn kvinner, og mange kvinner jobber deltid fordi det blir «for mye» med full jobb. Det er sikkert mange sløve menn det ute, men det er jaggu mange hjelpesløse kvinnfolk og.

For øvrig har jeg aldri forstått meg på kvinner som påtar seg ansvaret for julegaveinnkjøp til hele familien, også mannen sin side. Tanken om påta meg ansvaret for julegavene til mannens foreldre, søsken , nevøer og nieser har aldri slått meg engang.

Å gå på jobb er tusen ganger enklere mentalt sett. For småbarnsforeldre spesielt er det å gå på jobb fritid i forhold. Du kan gå på do omtrent når du måtte ønske, du kan drikke kaffe i fred osv. Det at kvinner ofte jobber deltid er jo fordi det er for stor belastning å kombinere alle arenaer. 

Skulle gjerne sett et mye større rollebytte. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

Noen menn gidder ikke handle julegaver (bursdagsgaver, mor-og-farsdagsgaver). De bare overfører penger (eller gjør ikke en gang det) og ser seg fornøyd med oppgaven. Det er jo ikke slik at mannens side av familien er ukjent for kvinnen. De er familie som de er glad i. Da går man ikke ut og bruker tid og krefter på å finne gode gaver til egen side av familie der man viser at man tenker på dem ved å prøve å treffe med gaven, mens man lar mannen bare overføre penger (eller ikke gjøre noe) til sin side. Av omtanke for gavemottakerne kjøper man da også gaver til mannens side. 

Anonymkode: 8efe5...25d

Skrevet
Twintipp skrev (25 minutter siden):

Skulle gjerne sett et mye større rollebytte. 

Ja det hadde vært noe.

Noe sier meg likevel at få kvinner ville begynt å jobbe fullt og «latt» mannen jobbe deltid for at han skulle få mer tid til barn og hjem.

Skrevet

Noen menn gidder ikke handle julegaver (bursdagsgaver, mor-og-farsdagsgaver). De bare overfører penger (eller gjør ikke en gang det) og ser seg fornøyd med oppgaven. Det er jo ikke slik at mannens side av familien er ukjent for kvinnen. De er familie som de er glad i. Da går man ikke ut og bruker tid og krefter på å finne gode gaver til egen side av familie der man viser at man tenker på dem ved å prøve å treffe med gaven, mens man lar mannen bare overføre penger (eller ikke gjøre noe) til sin side. Av omtanke for gavemottakerne kjøper man da også gaver til mannens side. 

Anonymkode: 8efe5...25d

Men da kan man jo ikke klage på belastningen. Hvis man oppriktig ønsker å bruke tid og krefter på å kjøpe gaver til mannens familien fordi man ikke synes gaven mannen gir er bra nok, da får man ta det på hobby- og fritidskvota altså.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Kvinner dreg framleis det tyngste lasset heime sjølv om mannen er blitt flinkare å bidra med dei reint praktiske oppgåvene så er det framleis kvinna som sørger for all emosjonell omsorg, logistikk osb. Det er òg slik at kvinner tener mindre enn menn så om familien AS ikkje går rundt med to i full jobb så er det sjølvsagt ho med minst lønn som reduserer si stilling.

Kvifor hi seier at kvinner toler så lite skjønnar eg ikkje det. Det er ei stor overvekt av menn som tek livet av seg. Menn som bur åleine har dårlegare livskvalitet enn kvinner som bur åleine (og kvinner som bur åleine har betre livskvalitet enn kvinner som bur saman med ein mann). 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hahaha.

Tror ikke ett sekund på at du er kvinne.

Kvinner har høyere smerteterskel enn menn og i tillegg er de ofte dobbeltarbeidende 

Anonymkode: 4e684...4ba

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...