Anonym bruker Skrevet 23. november 2021 #1 Skrevet 23. november 2021 Nå må jeg leve et liv der jeg endrer på ting, og en av de tingene jeg må fjerne, er raffinert sukker. Jeg har tenkt å lage god julemat og gode julesnacks likevel, og finne oppskrifter på godsaker som går an å spise også for oss som verken liker eller tåler sukker. (Jeg kommer ikke til å erstatte det med stevia, sukrin, honning eller lignende, jeg ser etter naturlig sukkerfattige ting.) Pleier å kjøpe masse nøtter, det liker vi, og dadler med kakao eller kaneldryss. Lager sennepssild selv, og hjemmelaget is som kun er smakssatt med bringebær og banan. Men jeg lurer på hva annet som kan gi julestemning uten at det er småkaker, karameller eller marsipan involvert? Hva er ditt favorittjulegodt uten sukker? Salte forslag er velkomne. Anonymkode: ac859...0c3
Anonym bruker Skrevet 23. november 2021 #2 Skrevet 23. november 2021 Ristede nøtter med salt eller krydder er godt. Anonymkode: 3c2a1...587
Anonym bruker Skrevet 23. november 2021 #3 Skrevet 23. november 2021 Mitt viktigste "julesnop" er klementiner. Og mandler. Og hvis du maler/knuser mandler, og blander det med dadler med stavmikser, får du nydelig marsipan. Her må du prøve deg fram med forholdet mandler/dadler. Anonymkode: 5b2e9...946
Anonym bruker Skrevet 23. november 2021 #4 Skrevet 23. november 2021 Tørkede gråpærer. Ristede mander. Rosinkuler (like mye rosiner og mandler eller nøtter kjøres i blenderen til en mos med litt apelsinjuice eller apelsinlikør. Rulles til kuler.) Tørkede epler med kanel. Fruktsalat med krem. Anonymkode: 8dcff...7a4
Spurvugla Skrevet 23. november 2021 #5 Skrevet 23. november 2021 Kjøp nøtter med skall. Det er veldig koselig og gir gammeldags julestemning å sitte og knekke.
Anonym bruker Skrevet 23. november 2021 #6 Skrevet 23. november 2021 Anonym bruker skrev (36 minutter siden): Tørkede gråpærer. Ristede mander. Rosinkuler (like mye rosiner og mandler eller nøtter kjøres i blenderen til en mos med litt apelsinjuice eller apelsinlikør. Rulles til kuler.) Tørkede epler med kanel. Fruktsalat med krem. Anonymkode: 8dcff...7a4 Hvis HI sin plan med å kutte ut sukker er å gå ned i vekt, vil jo ikke dette funke. Nøtter er kaloribomber, det samme er rosiner og tørket frukt. Og krem. Anonymkode: 6b2ac...cfc
Spurvugla Skrevet 23. november 2021 #7 Skrevet 23. november 2021 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Hvis HI sin plan med å kutte ut sukker er å gå ned i vekt, vil jo ikke dette funke. Nøtter er kaloribomber, det samme er rosiner og tørket frukt. Og krem. Anonymkode: 6b2ac...cfc Vi vet ikke hvorfor HI vil unngå sukker, det kan være mange grunner. Nøtter som man må knekke før man spiser er ikke så dumt for å holde kalorikonsumet i sjakk heller. Man bruker lang til på å spise og kan ikke bare hive inn en håndfull.
Anonym bruker Skrevet 23. november 2021 #8 Skrevet 23. november 2021 Anonym bruker skrev (33 minutter siden): Hvis HI sin plan med å kutte ut sukker er å gå ned i vekt, vil jo ikke dette funke. Nøtter er kaloribomber, det samme er rosiner og tørket frukt. Og krem. Anonymkode: 6b2ac...cfc Jeg vet ikke hvorfor hi vil gjøre endringen og kommer med forslag som oppfyller de kriteriene hun har satt. Hvis det var kalorifattig mat hun hadde spurt om ville svaret mitt vært et annet. Uansett regner jeg med at hun kan vurdere selv hvilke forsag som passer henne uten at du eller andre trenger å filtrere forslagene først. Anonymkode: 8dcff...7a4
Kira Skrevet 23. november 2021 #9 Skrevet 23. november 2021 Vi spiser mye ost og kjeks i julen. Lager deilige fat som hele familien koser seg med. Kan like gjerne sette frem det til julefilmen som godteri og snacks. Vi synes også det er godt med grønnsaker og dipp. Ikke veldig julestemning over det, men man kan lage det litt mer spennende enn til hverdags.
Anonym bruker Skrevet 23. november 2021 #10 Skrevet 23. november 2021 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Tørkede gråpærer. Ristede mander. Rosinkuler (like mye rosiner og mandler eller nøtter kjøres i blenderen til en mos med litt apelsinjuice eller apelsinlikør. Rulles til kuler.) Tørkede epler med kanel. Fruktsalat med krem. Anonymkode: 8dcff...7a4 Hvordan tørker du gråpærer? Anonymkode: ac859...0c3
Anonym bruker Skrevet 23. november 2021 #11 Skrevet 23. november 2021 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Hvis HI sin plan med å kutte ut sukker er å gå ned i vekt, vil jo ikke dette funke. Nøtter er kaloribomber, det samme er rosiner og tørket frukt. Og krem. Anonymkode: 6b2ac...cfc Jeg ba ikke om slanketips. Jeg ba om tips til snacks uten tilsatt sukker, stevia, sukrin el lign. Anonymkode: ac859...0c3
Anonym bruker Skrevet 23. november 2021 #12 Skrevet 23. november 2021 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Jeg ba ikke om slanketips. Jeg ba om tips til snacks uten tilsatt sukker, stevia, sukrin el lign. Anonymkode: ac859...0c3 Hva med å takke for tipsene du har fått🤔 Anonymkode: 51a9a...1c2
Anonym bruker Skrevet 23. november 2021 #13 Skrevet 23. november 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Hva med å takke for tipsene du har fått🤔 Anonymkode: 51a9a...1c2 Ingen av dem var fra deg … 🤔 Anonymkode: ac859...0c3
Anonym bruker Skrevet 23. november 2021 #14 Skrevet 23. november 2021 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Ingen av dem var fra deg … 🤔 Anonymkode: ac859...0c3 Nei? Anonymkode: 51a9a...1c2
KellyTaylor Skrevet 23. november 2021 #15 Skrevet 23. november 2021 Vet ikke om du helt er ute etter dette men jeg lager slike energikuler på dadler, kakaoo, peanøtter og havregryn. Noen med lakrispulver også Er bedre enn annet søtt.
Anonym bruker Skrevet 23. november 2021 #16 Skrevet 23. november 2021 Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor dadler er på ja-listen. Det er over 60 g sukker i daddel. Daddel inneholder så klart mye sunt også, men du kunne like gjerne spist 63% sukker og 37% mandel og eggehvite for samme sukker/sunt-forhold, noe som tilfeldigvis også er en helt grei oppskrift på marsipan. Men ellers ville jeg kanskje ha kjøpt mange gode oster og kjeks, masse frukt og nøtter. Jeg ville også ha bakt ostekjeks. Eksperimenter med litt julete krydde på popkorn, kanskje? Og klementiner i lange baner, huset fullt! Anonymkode: 85c2a...02a
Anonym bruker Skrevet 23. november 2021 #17 Skrevet 23. november 2021 Jeg lager god juleis med dadler🎅 Anonymkode: 34c3e...6c9
KellyTaylor Skrevet 23. november 2021 #18 Skrevet 23. november 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Jeg lager god juleis med dadler🎅 Anonymkode: 34c3e...6c9 Oppskrift? ❤️
☆☆☆ Skrevet 23. november 2021 #19 Skrevet 23. november 2021 Eg kan leve med jul utan snø, men utan sukker? Då må eg i så fall ha ubegrensa med frukt, nøtter og ost. Men eg ville nok gitt sukkeret amnesti i jula, og heller korta ned jula frå 1. Desember - 13. Januar til 23. Desember - 1. Januar.
Anonym bruker Skrevet 23. november 2021 #20 Skrevet 23. november 2021 KellyTaylor skrev (45 minutter siden): Vet ikke om du helt er ute etter dette men jeg lager slike energikuler på dadler, kakaoo, peanøtter og havregryn. Noen med lakrispulver også Er bedre enn annet søtt. Lyst til å dele oppskrift på energikulene? Anonymkode: 3c2a1...587
KellyTaylor Skrevet 23. november 2021 #21 Skrevet 23. november 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Lyst til å dele oppskrift på energikulene? Anonymkode: 3c2a1...587 https://levmeddiabetes.no/2018/02/himmelske-lakriskuler/ https://www.lindastuhaug.no/2018/03/09/enkle-lakriskuler/ https://www.lindastuhaug.no/2019/10/31/energikuler-med-peanottsmor-sjokoladebiter-og-kokos/ Jeg bruker stort sett oppskriftene fra Linda og er også innom diabetesforbundet siden jeg har diabetes. De Linda lager er supergode ❤️
Anonym bruker Skrevet 23. november 2021 #22 Skrevet 23. november 2021 KellyTaylor skrev (6 minutter siden): https://levmeddiabetes.no/2018/02/himmelske-lakriskuler/ https://www.lindastuhaug.no/2018/03/09/enkle-lakriskuler/ https://www.lindastuhaug.no/2019/10/31/energikuler-med-peanottsmor-sjokoladebiter-og-kokos/ Jeg bruker stort sett oppskriftene fra Linda og er også innom diabetesforbundet siden jeg har diabetes. De Linda lager er supergode ❤️ Tusen takk. Dette må prøves, spennende med lakris 😊 I den med peanøttsmør, bruker du vanlig mørk sjokolade eller en sukkerfri, i tilfelle hvilken? Anonymkode: 3c2a1...587
KellyTaylor Skrevet 23. november 2021 #23 Skrevet 23. november 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Tusen takk. Dette må prøves, spennende med lakris 😊 I den med peanøttsmør, bruker du vanlig mørk sjokolade eller en sukkerfri, i tilfelle hvilken? Anonymkode: 3c2a1...587 Kjøper den 70 % mørke. Handler de stort sett i Sverige hvor de har fler typer smaker enn i Norge.
Anonym bruker Skrevet 23. november 2021 #24 Skrevet 23. november 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor dadler er på ja-listen. Det er over 60 g sukker i daddel. Daddel inneholder så klart mye sunt også, men du kunne like gjerne spist 63% sukker og 37% mandel og eggehvite for samme sukker/sunt-forhold, noe som tilfeldigvis også er en helt grei oppskrift på marsipan. Men ellers ville jeg kanskje ha kjøpt mange gode oster og kjeks, masse frukt og nøtter. Jeg ville også ha bakt ostekjeks. Eksperimenter med litt julete krydde på popkorn, kanskje? Og klementiner i lange baner, huset fullt! Anonymkode: 85c2a...02a Det er naturlig fruktsukker i dadler som i all frukt, men det er ikke det vi må holde unna. Gode oster og kjeks er superdupert, det elsker alle i huset her! Anonymkode: ac859...0c3
Anonym bruker Skrevet 23. november 2021 #25 Skrevet 23. november 2021 KellyTaylor skrev (1 time siden): Oppskrift? ❤️ 5 eggeplommer 7 store dadler 3 dl kremfløte Skrell dadlene så godt det lar seg gjøre. Pisk eggedosis av dadler og eggeplommer. Høres snodig ut, men dadlene smelter. Pisk krem av kremfløte. Bland kremfløten og eggedosis. Kan også tilsette valgfri smak som biter av mørk sjokolade, litt likør, safran eller bær e.l. Fryses i tett boks. Ta den opp fra fryser en halvtime før servering. Anonymkode: 34c3e...6c9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå